اثربخشی الگوهای بیانی متن بر درک خواندن چکیده هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسه اثربخشی الگوهای بیانی (معنایی) متن علمی بر درک خواندن دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است. گروه نمونه عبارت بود از دانشجویان مشغول به تحصیل در واحد تهران شرق که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها پس از نمونهگیری تصادفی، در گروههای آزمایشی به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزارها عبارت بود از: متون و پرسشنامه درک مطلب. متون شامل سه طرحواره مختلف متن با محتوای مشابه بود: متن توصیفی (فهرستی)، متن توضیحی و متن تحلیلی. به منظور تحلیل دادهها نیز از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. یافتههای این مطالعه اثربخشی نوع متن را بر درک خواندن دانشجویان مورد تأیید قرار نداد.