@article { author = {}, title = {}, journal = {University Textbooks; Research and Writting}, volume = {16}, number = {27}, pages = {1-23}, year = {2012}, publisher = {Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT}, issn = {2676-7503}, eissn = {2676-7511}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل فقهی و حقوقی ممنوعیت تولید خودآموز و تکثیر غیرمجاز کتابهای درسی}, abstract_fa = {تحلیل فقهی و حقوقی ممنوعیت تولید خودآموز و تکثیر غیرمجاز کتابهای درسی   دکتر سید طه مرقاتی خویی*   چکیده حقوق مالکیت معنوی یا فکری از جمله حقوقی است که امروزه با تصویب قوانین خاص مانند کپی‌رایت (1911 م)، موافقت‌نامة سال 1994 م سازمان تجارت جهانی (تریپس) و قانون حمایت از حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان ایران (1348 ش) به رسمیت شناخته شده است و صاحبان آثار می‌توانند از منافع معنوی و مادی اثر خود منتفع شوند و دیگران را از هرگونه تعدی به حقوق خود بازدارند؛ همچنین برای ناشرانی که براساس قرارداد با صاحبان آثار، به سرمایه‌گذاری و انتشار مبادرت می‌کنند حق اولویت برای نشر به وجود می‌آید. حق‌ تألیف، ترجمه و نشر که امروزه علاوه بر بعد معنوی دارای بعد مادی و اقتصادی قابل توجهی نیز هست به جهت تأیید عرف عقلا مورد امضا شرعیت اسلام است؛ زیرا مالکیت اعم از مادی و معنوی از موضوعات عرفی و عقلایی است و از جانب شرعیت می‌تواند مورد تأیید باشد و دلیلی نیز بر عدم اعتبار چنین حقوقی وجود ندارد؛ البته برخی از فقها معتقدند در زمان شارع تألیف، ترجمه و ابتکار وجود داشته و حق مالکیتی از سوی شارع اعتبار نشده است. این استدلال صحیح به نظر نمی‌رسد؛ زیرا در آن زمان هنوز فناوریهای جدید به وجود نیامده بود و امکان تکثیر اثر تألیفی و ترجمه‌ای در سطح وسیع وجود نداشت. لذا موضوع مطرح شده در زمان شارع اثر تألیفی و ترجمه‌ای خطی بود که فقط از طریق استنساخ قابل تکثیر بود ولی در زمان حاضر اثر تألیفی یا ترجمه‌ای قابل تکثیر با دستگاههای چاپی پیشرفته مطرح است. بنابراین، حقوق ناشی از نشر آثار فکری باید از نظر شرعی و حقوقی مورد حمایت قرار بگیرد. در مورد کتابهای درسی (آموزشی) برای جامعه هدف (دانشجویان و دانش‌آموزان) نیز حقی معنوی وجود دارد که در حوزه حقوق جمعی قابل طرح است که در صورت تکثیر غیرمجاز و هرگونه دستکاری در متن آنها در مسیر آموزشی آنان خللی ایجاد می‌شود که باید از طریق حمایت دولتی و پیگیری نهادهای مردمی جلوگیری شود. *  استادیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران (merghati@gmail.com)}, keywords_fa = {}, url = {https://jut.samt.ac.ir/article_6353.html}, eprint = {https://jut.samt.ac.ir/article_6353_71f806e76baf03d284acf860d84b9d3f.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {University Textbooks; Research and Writting}, volume = {16}, number = {27}, pages = {24-41}, year = {2012}, publisher = {Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT}, issn = {2676-7503}, eissn = {2676-7511}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل [مفهوم] اصالت با نظر به دلالتها (معانی) و چالشهای آن برای «ESP»}, abstract_fa = {تحلیل [مفهوم] اصالت با نظر به دلالتها (معانی) و چالشهای آن برای «ESP»   دکتر موسی نوشی کوچکسرایی* سلمان احمدوند***   چکیده اصالت[1] متون و فعالیتهای آموزشی از مشخصه‌های مهم در آموزش ارتباطی زبان است. در حال حاضر این اتفاق نظر وجود دارد که در دوره‌های [تدریس] انگلیسی با اهداف ویژه (ESP = English for Specific Purposes) باید از متون و فعالیتهای اصیل (معتبر) استفاده شود زیرا به‌کارگیری آنها موجبِ پیوند کلاس درس با واقعیت جهان خارج و خلق تجارب یادگیری معنادار می‌شود. در بسیاری از بحثهای مربوط به مفهوم اصالت، روشن نیست که کدام نوع از اصالت مدنظر است: اصالت زبان، متن، فعالیت، یادگیرنده، محیط و یا توانش. در این مقاله، مفهوم اصالت به اختصار بررسی و انواع آن معرفی می‌شود؛ سپس استدلالهای موافق و مخالف در بابِ استفاده از منابع اصیل در کلاس درس ESP ارائه می‌شود. استدلال نهایی این نوشتار آن است که اصالت فقط به نمونه‌های گفتمان (نوشتاری و گفتاری) اطلاق نمی‌شود بلکه عوامل بسیاری که عمدتاً به زمینه (بافتار) وابسته‌اند نیز در تعیین ماهیت آن مؤثرند. *  استادیار مرکز تحقیق وتوسعه علوم انسانی «سمت» (mosesnushi@hotmail.com) ** کارشناس ارشد جامعه‌شناسی nimabamdad96@chmail.ir)) [1].  اصالت، در ترجمه authenticity که به اعتبار و وثاقت هم ترجمه می‌شود.   [1].  اصالت، در ترجمه authenticity که به اعتبار و وثاقت هم ترجمه می‌شود.}, keywords_fa = {}, url = {https://jut.samt.ac.ir/article_6354.html}, eprint = {https://jut.samt.ac.ir/article_6354_1922005f83c06d2bd75982cc9e542ba8.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {University Textbooks; Research and Writting}, volume = {16}, number = {27}, pages = {42-81}, year = {2012}, publisher = {Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT}, issn = {2676-7503}, eissn = {2676-7511}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {فراتحلیل تحول اخلاقی در تحقیقات انجام شده طی سالهای 1365ـ1388}, abstract_fa = {فراتحلیل تحول اخلاقی در تحقیقات انجام شده طی سالهای 1365ـ1388   زهرا شعبانی*   چکیده هدف از این پژوهش، فراتحلیل تحول اخلاقی براساس تحقیقات انجام شده در سالهای 1365ـ 1388 و بررسی میزان تأثیر مفاهیم مختلف اخلاقی با روش فراتحلیل انجام شده است. بدین منظور جامعه پژوهش، کلیه پژوهشهایی تعیین شد که در قلمرو تحول اخلاقی در بیست و چهار سال اخیر در قالب پایان‌نامه تحصیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در دانشگاهها و مراکز پژوهشی مختلف انجام گرفته‌اند. روش نمونه‌گیری در این پژوهش گزینش چهل و پنج پژوهش کمّی تحول اخلاقی به صورت هدفمند است متناسب با مفاهیم پژوهش رشد اخلاقی، قضاوت اخلاقی و رفتار اخلاقی؛ روش اجرای آن ابتدا شناسایی منابع حوزه قابل پژوهش (شناسایی پژوهشها، استخراج اطلاعات و خلاصه‌ای برای هر پژوهش) است؛ سپس، ارزشیابی نتایج هر پژوهش که از بین 45 پژوهش، داوران بر 34 پژوهش برای اندازه‌گیری میزان اثر مفاهیم اخلاقی توافق کردند؛ و سرانجام پایایی پژوهش براساس توافق دو ارزیاب محاسبه شد و برای تجزیه و تحلیل، در سطح استنباطی از نرم‌افزار CMA استفاده شد.   *  عضو هیئت علمی پژوهشکده تعلیم‌و‌تربیت پژوهشگاه مطالعات آموزش‌و‌پرورش     (shabanied@yahoo.com)}, keywords_fa = {}, url = {https://jut.samt.ac.ir/article_6355.html}, eprint = {https://jut.samt.ac.ir/article_6355_909f8683b4cb6449698cacecf4b9d6ca.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {University Textbooks; Research and Writting}, volume = {16}, number = {27}, pages = {82-98}, year = {2012}, publisher = {Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT}, issn = {2676-7503}, eissn = {2676-7511}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {طراحی و تولید کتاب درسی الکترونیکی و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و نگرش دانشجویان}, abstract_fa = {طراحی و تولید کتاب درسی الکترونیکی و بررسی تأثیر آن بر یادگیری و نگرش دانشجویان   شبنم نثری* دکتر اسماعیل زارعی زوارکی** دکتر محمد آرمند*** عیسی رضایی****   چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کتاب الکترونیکی بر میزان یادگیری و نگرش دانشجویان کارشناسی در درس «مقدمات روشها و فنون تدریس» است؛ و آن روش از نوع شبه آزمایشی طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه کنترل می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی اسـت کـه درس مـقدمات روشهـا و فنـون تدریس را در نیمسال دوم تحصیلی 1389ـ1390 انتخاب کرده بودند. نمونه تحقیق، شامل 36 دانشجوی درس «مقدمات روشها و فنون تدریس» بودکه به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش (کتاب الکترونیکی) و گواه (روش متداول) تقسیم شدند. ابتدا از هر دو گروه، پیش‌آزمون یادگیری و نگرش در شرایط یکسان به عمل آمد؛ سپس، گروه آزمایش در طول ترم با استفاده از کتاب الکترونیکی (متغیر مستقل) و گروه کنترل به صورت متداول (کتاب چاپی) مورد آموزش      قرار گرفتند. در پایان، داده‌ها با استفاده از آزمون محقق ساخته یادگیری و پرسشنامه محقق ساخته نگرش نسبت به کتاب الکترونیکی در موقعیتهای پیش‌آزمون و پس‌آزمون جمع‌آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روشهای آماره‌های توصیفی (میانگین، انحراف معیار وتعداد) و برای بررسی فرضیه‌های پژوهش، از آزمون T و تحلیل واریانس چندمتغیره، و همچنین برای محاسبه اندازه اثر از فرمول گلاس و برای تفسیر آن نیز از جدول گلاس استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که میزان یادگیری و نگرش دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به طور معناداری افزایش یافته است. سرانجام نتایج به دست آمده از این پژوهش، برتری میزان یادگیری و نگرش دانشجویانی را نشان داد که از طریق کتاب الکترونیکی آموزش دیده بودند. *  کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی )nasri.et88@gmail.com) **  دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی )ezaraii @yahoo.com) ***  عضو هئیت علمی مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»)mohammadarmand@yahoo.com) ****  دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل )rezaeiphd@gmail.com)  }, keywords_fa = {}, url = {https://jut.samt.ac.ir/article_6356.html}, eprint = {https://jut.samt.ac.ir/article_6356_9c61c7218738bdfb6cd60ebdb563bbcb.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {University Textbooks; Research and Writting}, volume = {16}, number = {27}, pages = {99-120}, year = {2012}, publisher = {Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT}, issn = {2676-7503}, eissn = {2676-7511}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تحلیل جایگاه و همسویی منابع درسی برنامه کارشناسی ‌ارشد رشته علم‌‌سنجی در نظام آموزش عالی ایران با اهداف و اولویتهای نقشه جامع علمی کشور}, abstract_fa = {تحلیل جایگاه و همسویی منابع درسی برنامه کارشناسی ‌ارشد رشته علم‌‌سنجی در نظام آموزش عالی ایران با اهداف و اولویتهای نقشه جامع علمی کشور[1]   آزاده اسدیان* دکتر عبدالرضا نوروزی‌چاکلی*   چکیده نگاهی به سیاستها و اهداف کلان کشور نشان می‌دهد توجه به سیاست‌گذاری آموزش در جهت تحقق سند چشم‌انداز بیست‌ساله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ زیرا کشور هم‌اکنون متناسب با نقشه جامع علمی در حال ایجاد تحول در ساختارهای مختلف آموزشی، پژوهشی و فناوری خود است. در همین راستا توجه به منابع و کتابهای درسی دانشگاهی به عنوان یکی از ابزارهای مهم در نظام آموزش عالی کشور می‌تواند راه را برای توسعه ساختارهای آموزشی کشور بر اساس نقشه جامع علمی کشور هموارتر کند. بر این اساس، این پژوهش با استفاده از روشهای تحلیل محتوا و پیمایشی و با هدف بررسی میزان انطباق منابع درسی برنامه کارشناسی‌ارشد رشته علم‌سنجی مصوب 11/2/89 شورای عالی برنامه‌ریزی آموزش عالی با اهداف و راهبردهای نقشه جامع علمی کشور به مورد اجرا درآمده است. ابزارهای به کار گرفته شده در این تحقیق شامل یک سیاهه وارسی به منظور بررسی مفهومی و محتوایی نقشه با واژه‌ها و عبارتهای کلیدی علم‌سنجی و یک پرسشنامه محقق ساخته به منظور جمع‌آوری نظرات اساتید و متخصصان علم‌سنجی است. جامعۀ آماری این تحقیق نیز شامل دو بخش است، بخشی از آن مربوط به منابع درسی رشته   علم‌سنجی برگرفته از برنامه آموزشی دوره کارشناسی‌ارشد رشته علم‌سنجی و بخشی دیگر شامل تعداد 60 نفر از اساتید و متخصصان رشته علم‌سنجی است که با استفاده از روش سرشماری انتخاب شده‌اند. نتایج حاکی از آن است که منابع درسهای سیاست‌گذاری علم، نظامهای سنجش علم، فناوری و نوآوری و جامعه‌شناسی ارتباطات علمی به ترتیب هرکدام با 942/11%، 397/11% و 817/9%، بیشترین ارتباط، و منابع درسهای مدلهای ریاضی در علم‌سنجی، نرم‌افزارهای کاربردی در مطالعات علم‌سنجی و تاریخ فلسفه علم به ترتیب هرکدام با 115/5%، 209/5% و 491/5%، کمترین میزان ارتباط را با راهبردهای پانزده‌گانه نقشه جامع علمی کشور داشته‌اند. 1. برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشگاه شاهد * دانشجوی کارشناسی‌ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شاهد (Azade.asadian@gmail.com) ** عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شاهد (Noroozi.reza@gmail.com)}, keywords_fa = {}, url = {https://jut.samt.ac.ir/article_6357.html}, eprint = {https://jut.samt.ac.ir/article_6357_65409b5582a443466b937fb4ef7be54c.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {University Textbooks; Research and Writting}, volume = {16}, number = {27}, pages = {121-146}, year = {2012}, publisher = {Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT}, issn = {2676-7503}, eissn = {2676-7511}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقد و تکمله‌ای بر سراچة آوا و رنگ}, abstract_fa = {نقد و تکمله‌ای بر سراچة آوا و رنگ   دکتر محمدرضا ترکی*   چکیده سراچۀ آوا و رنگ به عنوان یک متن درسی در زمینۀ خاقانی‌شناسی که به همت یک مرکز علمی و دانشگاهی (سازمان سمت) منتشر شده و مورد توجه گروههای علمی و استادان و دانشجویان خاقانی‌پژوه و علاقه‌مندان به ادب فارسی قرارگرفته، اثری است از هر لحاظ قابل بحث و بررسی. از رهگذر بررسی این اثر می‌توان علاوه بر روشن کردن فراز و فرودها و نقاط ضعف و قوت آن، دریچۀ وسیع‌تری بر نقد متون دانشگاهی گشود و ضمن رفع کاستیهای علمی متن بر ارزش علمی و سودمندی آن افزود؛ به گونه‌ای که استادان و دانشجویانی که این اثر علمی و دانشگاهی را به عنوان متن درسی خود برگزیده‌اند بتوانند در فضایی عالمانه‌تر در مورد دقایق و پیچیدگیهای شعر خاقانی سخن بگویند. در این مقاله ضمن معرفی کتاب و ذکر مهم‌ترین ویژگیهای آن، دیدگاههای شارح در مورد شماری از ابیات خاقانی مطرح شده و مشکلات ابیات مذکور گشوده شده است. *  دانشیار دانشگاه تهران mtorki@ut.ac.ir))}, keywords_fa = {}, url = {https://jut.samt.ac.ir/article_6358.html}, eprint = {https://jut.samt.ac.ir/article_6358_1912aff8104fd20b43931cbf8b291f20.pdf} } @article { author = {}, title = {}, journal = {University Textbooks; Research and Writting}, volume = {16}, number = {27}, pages = {147-162}, year = {2012}, publisher = {Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT}, issn = {2676-7503}, eissn = {2676-7511}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {نقد کتاب فرق اسلامی جلد2}, abstract_fa = {نقد و تکمله‌ای بر کتاب فرق اسلامی جلد 2 «فرق شیعی و فرقه‌های منسوب به شیعه»   دکتر ملیحه صابری نجف‌آبادی*   چکیده یکی از لوازم مهم برای ایجاد وحدت و یکپارچگی و تأمین مصالح مسلمانان شناخت فرق و مکاتب فکری آنها از همدیگر است تا از این طریق به ایجاد رابطه مستحکم و سازنده میان هم همت گمارند و موجبات تقویت ارکان عقیدتی وایدئولو‍ژیکی وخروج از موضع ضعف و انزوا فراهم گردد. کتاب تاریخ فرق 2 «فرق شیعی و فرقه‌های منسوب به شیعه» تألیف دکتر صابری سالها منبع درسی تاریخ فرق و منبع امتحان ورودی ارشد بوده است. این کتاب اولین متن فارسی مدون و جامع در زمینه فرق و از اثار موفق سازمان سمت است که در سال 83 موفق به کسب جایزه برتر کتابهای دانشگاهی شده است. و دارای امتیازات و ویژگیهایی است که مهم‌ترین آنها احاطه واشراف علمی مؤلف، دسترسی او به منابع مختلف و متنوع و رویکرد حق جویانه به دور از تعصب و حفظ بی‌طرفی اوست. این مقاله نگاهی به کاستیها نواقص این کتاب دارد تا از این رهگذر امکان تکمیل و بهبود آن در چاپهای بعدی فراهم شود. *  استاد‌یار مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت» saberi@samt.ac.ir))}, keywords_fa = {}, url = {https://jut.samt.ac.ir/article_6801.html}, eprint = {https://jut.samt.ac.ir/article_6801_32d8a42d1c8c2291189314b42ef7d4dc.pdf} }