@article { author = {زین‌آبادی, حسن‌رضا and بابان‌آبادی, فرشته}, title = {}, journal = {University Textbooks; Research and Writting}, volume = {21}, number = {40}, pages = {1-24}, year = {2017}, publisher = {Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT}, issn = {2676-7503}, eissn = {2676-7511}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأملی بر عوامل و نشانگان کارآمدی و اثربخشی یک کتاب مطرح در رشتۀ مدیریت آموزشی}, abstract_fa = {رشتۀ مدیریت آموزشی یکی از رشته­های با قدمت و پرطرفدار در مجموعۀ علوم تربیتی است که در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دولتی و غیردولتی دانشجویان زیادی را مجذوب خود و جایگاه ویژه‌ای بین اجتماع علمی حوزۀ علوم تربیتی کسب کرده است. در این رشته، استادان بسیاری کتاب‌های درسی تألیف کرده‌اند، از جمله علی علاقه‌بند نویسنده کتاب مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی.این اثر یکی از کتاب­های پرارجاع و منبعی مهم برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری است. تاکنون تلاش پژوهشی خاصی برای ارزیابی این کتاب انجام نشده است؛ پژوهش توصیفی ـ پیمایشی حاضر با کاربست صد ویژگی کتاب دانشگاهی کارآمد و اثربخش، این کتاب را از دیدگاه 70 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت آموزشی در 6 دانشگاه دولتی شهر تهران ارزیابی کرده است. داده‌های فراهم‌شده از پرسشنامه‌ای روا و پایا، به­وسیلۀ آزمون­های ناپارامتریک خی دو و فریدمن تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کتاب مورد ارزیابی هرچند در برخی از ابعاد وضعیت مطلوبی دارد؛ اما در برخی از ابعادِ بسیار مهم دیگر، شامل «جامعیت و روزآمدی»، «پاکیزگی نگارشی و ادبی»، «همخوانی با نظریه­های یادگیری»، و «ماهیت تعاملی و توان انگیزشی» مناسب نیست. در پایان مقاله درمورد یافته­ها بحث شده است.}, keywords_fa = {کتاب دانشگاهی,کارآمدی,اثربخشی,ارزیابی کیفیت,مدیریت آموزشی}, url = {https://jut.samt.ac.ir/article_31109.html}, eprint = {https://jut.samt.ac.ir/article_31109_678c356fb43b2a6efdbe12812c64e188.pdf} }