@article { author = {کمائی فرد, سعیده and جابر, مریم}, title = {}, journal = {University Textbooks; Research and Writting}, volume = {16}, number = {26}, pages = {25-45}, year = {2012}, publisher = {Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT}, issn = {2676-7503}, eissn = {2676-7511}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {انسجام متن تعاریف در کتابهای درسی دانشگاهی}, abstract_fa = {«تعریف» اصطلاحات و واژه‌ها بخش اساسی و جدایی‌ناپذیر کتاب درسی دانشگاهی است و منبعی است برای یادگیری. این جستار تلاشی است در جهت کاربرد مفاهیم زبان‌شناسی متن و نظریة نقش‌گرای هلیدی در توصیف «تعریف» که سنتاً با رویکردهای منطقی و فلسفی بررسی شده است. نگارندگان در پی آن هستند با آسیب‌شناسی نمونه‌ای از تعاریف مندرج در کتابهای درسی دانشگاهی، بابی را برای نقد و ارزیابی روشمند این مقوله بگشایند.این مقاله، ابتدا به توصیف «تعریف» و ساختار و شاخصهای آن می‌پردازد و سپس هفت عامل ایجاد متن (انسجام، پیوستگی، آگاهی‌بخشی، بافت‌مندی، بینامتنیت، مقبولیت، و قصدمندی)، و هفت عامل ایجاد انسجام (وابستگی و پیوند، ضمایر، حذف، تکرار، روابط معنایی، صفات تفضیلی، شماره‌گذاری) را در 70 نمونه از تعاریف کتابهای درسی دانشگاهی بررسی می‌کند. این بررسی نشان خواهد داد که تعریف از ویژگیهای متن برخوردار است، و در ضمن به موارد زیر اشاره خواهد کرد: متداول‌ترین عوامل متنی و انسجامی تعاریف؛ ساخت اطلاعی غالبِ تعاریف؛ عوامل متنی و انسجامی آسیب‌دیده در تعاریف نمونه.   }, keywords_fa = {کتاب درسی دانشگاهی,تعریف,زبانشناسی متن,انسجام,حذف,آگاهیبخشی}, url = {https://jut.samt.ac.ir/article_7586.html}, eprint = {https://jut.samt.ac.ir/article_7586_eca57ed4388f11228b64437717c92c24.pdf} }