per
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
2014-09-23
18
34
1
27
20621
Research Paper
کارکرد زبانشناسی سازگانی در کتب درسی دانشگاهی (بررسی کتاب بیوشیمی عمومی)
فروغ کاظمی
f.kazemi86@yahoo.com
1
استادیار گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی
در مقاله حاضر به بررسی شیوه بیان و ویژگیهای متنی یکی از کتابهای علمی دانشگاهی از منظر زبانشناسی سازگانی پرداخته شده است.جامعه آماری پژوهش مربوط به کتاب بیوشیمی عمومی (اثر ملکنیا و شهباززاده) است و تحقیق به روش تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در متن کتاب مورد بررسی، ویژگیهای متنی به گونهای است که در جایگاه آغازگر، سازههای متفاوتی برای بیان معانی مختلف به کار رفته است. سازههایی با نقشهای دستوری متفاوت در این جایگاه ظاهر شده و بر معنای بند تأثیر نهاده است. برخی از این آغازگرها که بسامد بالایی (77/52%) دارد، آغازگر متنی است؛ یعنی کارکرد متنی دارد و با این ویژگی سبب گسترش متن و انسجام بیشتر آن شده است. برخی دیگر از آغازگرها (55/17%) نشاندار است و برای تأکید، تشدید و یا تقابل معنا پیشایند شده است. از این رو، سازوکارهای ساختاری و نشانههای صوری بهکار رفته، ابزاری است برای جابهجایی معنا که نقش و هدف نویسندگان کتاب را آشکارتر مینماید. پیام اصلی فرانقش متنی که شیوه بیان است، مدنظر داشتن و کاربرد این نشانههای صوری خاص است که در درک تأثیر بسیاری دارد. در این بررسی، یافتهها بر اهمیت ساخت آغازگری ـ پایانبخشی و شیوه اثرگذاری آن در نگاشتن متن و تأثیر بر معنا صحه گذاشت. بهتر است این یافتهها هنگام تألیف کتب علمی، مد نظر مؤلفان و به ویژه ویراستاران قرار گیرد تا در بهبود کیفی کتب دانشگاهی مفید واقع شود.
https://jut.samt.ac.ir/article_20621_4c8271522c20d9f1750b4cdf728b17a9.pdf
زبانشناسی سازگانی
شیوه بیان
ویژگیهای متنی
کتب دانشگاهی
کتاب بیوشیمی عمومی
per
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
2014-09-23
18
34
28
50
20622
Research Paper
تحلیل «نظریه برنامه درسی» در کتب دانشگاهی ایران
اصغر سلطانی
a.soltani.edu@uk.ac.ir
1
استادیار برنامه درسی، بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
موضوع این مقاله نقد و تحلیل نظریه برنامه درسی در کتابهای دانشگاهی ایران است. در مقدمه، پس از ارائه تعاریف و برداشتهای مختلف از برنامه درسی، جایگاه نظریه و نظریهپردازی در برنامه درسی به عنوان یک رشتة علمی و همچنین تاریخ، ماهیت و کارکردهای نظریه برنامه درسی بررسی شده است. سپس با انتخاب هدفمند کتب موجود نظریه برنامه درسی در نظام دانشگاهی کشور، معیارهایی برای سنجش آنها معرفی و محتوای هر یک تحلیل شده است. نتایج این پژوهش تحلیلی نشان داد که مجموعه کتابهای مورد بررسی از نظر میزان برخورداری از معیارهای یازدهگانه ارزیابی، در سطح متوسط و پایینتر قرار دارد و هیچ کدام پوشش کاملی برای موضوع نظریه برنامه درسی نیست. در این میان چیستی و ماهیت نظریه برنامه درسی، نوعشناسی و طبقهبندی نظریه برنامه درسی، رابطه نظریه برنامه درسی با مبانی طراحی برنامه درسی و همچنین رابطه نظریه برنامه درسی با عناصر برنامه درسی، بیشترین مباحثی است که در نگارش کتب دانشگاهی نظریه برنامه درسی به آنها توجه شده است. در پایان مقاله، پیشنهاد تدوین یک کتاب جامع در موضوع نظریه برنامه درسی ارائه و ویژگیهای آن ترسیم شده است.
https://jut.samt.ac.ir/article_20622_822a1a75855ae7093544d33ef0406bc0.pdf
نظریه
برنامه درسی
نظریه برنامه درسی
کتاب دانشگاهی
per
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
2014-09-23
18
34
51
66
20624
Research Paper
تأثیر قلم حروف (فونت) بر سرعت، درک مطلب و دقت خوانندگان کتب درسی
محمدعلی رستمی نژاد
marostami@birjand.ac.ir
1
اسداالله زنگویی
azangoei@birjand.ac.ir
2
صادق شریفینسب
sadegh–sharifi@ymail.com
3
حسین شکوهی فرد
hshokohi@birjand.ac.ir
4
استادیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه بیرجند
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجند
دانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند
استادیار برنامهریزی درسی دانشگاه بیرجند
پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع قلم نگارش فارسی بر سرعت، دقت خواندن و درک خوانندگان کتب درسی انجام گرفته است. طرح پژوهش حاضر، آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمام دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان باخرز در سال تحصیلی 93ـ94 بودند که با روش نمونهگیری خوشهای از بین مدارس این شهرستان تعداد 4 مدرسه و 60 دانشآموز پایه سوم ابتدایی انتخاب شدند که 19 دانشآموز در گروه کنترل و تعداد 41 دانشآموز دیگر در 3 گروه آزمایش قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها دو متن با 4 فونت مختلف از کتاب «فارسی بخوانیم» در اختیار آنها قرار گرفت؛ سرعت خواندن دانشآموزان با کرنومتر و دقت آنها براساس تعداد غلطهای آنها سنجیده شد؛ در زمینه درک مطلب هم آزمون محققساختهای در اختیار آنها قرار گرفت تا پاسخ دهند. روایی این آزمون از سوی چند معلم پایه سوم تأیید شد و پایایی آزمون نیز با بهرهگیری از روش بازآزمایی 85/0به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تغییر فونت بر سرعت و درک مطلب دانشآموزان تأثیری نداشت اما دقت دانشآموزان افزایش پیدا کرد؛ از میان انواع فونتهای بررسی شده، فونت زر سبب افزایش دقت دانشآموزان شده است. بر اساس نگرش سیستمی، دانشآموزان و عادت مطالعه آنها درونداد نظام آموزش عالی و کتب درسی دانشگاهی است. در پژوهش حاضر پس از بحث و بررسی یافتهها، پیشنهادهایی برای طراحی کتب درسی دانشگاهی ارائه شده است.
https://jut.samt.ac.ir/article_20624_ba7947c179246375fdf55dfb4588b02f.pdf
طراحی کتب درسی
نوع قلم
سرعت خواندن
دقت خواندن
درک مطلب خواندن
per
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
2014-09-23
18
34
67
95
20626
Research Paper
بررسی تأثیر محتوای دروس و خودرهبری بر امید به اشتغال دانشجویان مدیریت بازرگانی: نقش میانجی خودکارآمدی و خودتعیینکنندگی
محسن اکبری
akbarimohsen@gmail.com
1
سحر ناصری
sahar_naseri 68@yahoo.com
2
سیدحسن آلطه
hassan.aletaha@gmail.com
3
عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه گیلان
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه گیلان
امید به اشتغال موضوعی است که در سالهای اخیر به دلیل شرایط اقتصادی کشور، افزایش تعداد دانشگاهها و توسعه آموزش عالی از اهمیت بسیاری برخوردار گشته است؛ لذا، این پژوهش با هدف بررسی نیروهای درونی و بیرونی اثرگذار بر امید به اشتغال، به بررسی تأثیر محتوای کتب درسی و خودرهبری بر امید به اشتغال بهطور مستقیم و با میانجیگری متغیر خودکارآمدی و خودتعیینکنندگی در میان دانشجویان سال سوم و چهارم رشته مدیریت بازرگانی دانشگاههای سراسر کشور پرداخته است. ازاینرو، پژوهش حاضر به لحاظ هدف پژوهش، توصیفی، به لحاظ استراتژیهای پژوهش، پیمایشی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها، پرسشنامهای است. به منظور سنجش تأثیر متغیر مستقل بر وابسته، پرسشنامه پژوهش بهصورت حضوری و اینترنتی و به روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس 450 نفر از اعضای نمونه توزیع گردید که در نهایت 402 پرسشنامه مناسب و بدون نقص جمعآوری شد و تجزیه و تحلیل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS2 حاکی از آن است که محتوای درسی و خودرهبری به طور مستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی و خودتعیینکنندگی بر امید به اشتغال مؤثر است؛ بنابراین، کلیه فرضیههای پژوهش مورد تأیید خواهد بود.
https://jut.samt.ac.ir/article_20626_d4d892363ffbd4e9407be01eac854617.pdf
محتوای دروس
خودرهبری
خودکارآمدی
خودتعیینکنندگی
امید به اشتغال
per
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
2014-09-23
18
34
96
120
20627
Research Paper
آیندهپژوهی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در پرتوی الگوی تحلیل لایهای علتها
رضا پیشقدم
pishghadam@um.ac.ir
1
آیدا فیروزیان پوراصفهانی
2
سحر طباطبایی فارانی
3
استاد زبان انگلیسی و استاد پیوستة علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد
استادیار زبانشناسی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)
دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهد
پژوهش حاضر درصدد آیندهپژوهی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان براساس الگوی تحلیل لایهای علتها برآمده است. به منظور انجام این مطالعه توصیفی، جامعه پژوهش متشکل از استادان متخصص و صاحبنظر از رشتههای زبانشناسی، زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان انگلیسی و نیز دانشآموختگان و دانشجویان رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بود که از میان آنها 43 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختاریافته به وسیله 6 سؤال طبقهبندی شده و گفتوگوهای غیررسمی با شرکتکنندگان در تحقیق بوده است. مطالعه انجام شده نشان میدهد که بر پیکره فعلی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان ایراداتی وارد است و تجدید نظر در برنامههای آموزشی این رشته تحصیلی امری ضروری به نظر میرسد. در پژوهش حاضر، پس از بررسی موشکافانه مشکلات مطرح شده از سوی متخصصان و دستاندرکاران این رشته تحصیلی، نیازهای آموزشی آن استخراج شده است که این نیازها باید مبنای برنامهریزی چنین دورهای قرار گیرد. انتظار میرود گذراندن دوره کارشناسی ارشد این رشته با وجود اطلاعات پایهای ارائه شده در این پژوهش که با اصول علمی صحیح تدوین گردیده است، تواناییهای لازم را در دانشجویان این رشته ایجاد نماید، به طوری که قادر به پاسخگویی انتظارات ذینفعان باشند و دستاندرکاران این رشته بتوانند از راهکارهای ارائه شده در این تحقیق در جهت ارتقای کیفی و کمی این رشته بهره برند.
https://jut.samt.ac.ir/article_20627_5c5d8b0b3d1271282b01dfc966d31eae.pdf
آینده پژوهی
آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان
الگوی تحلیل لایهای علتها
لایه لیتانی
لایه نظامهای علّی
per
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
2014-09-23
18
34
121
135
20628
Research Paper
نقد و بررسی کتاب مکاتب فلسفی و آراء تربیتی تألیف: جرالد ال. گوتک
رمضان برخورداری
ramazanbarkhordari@gmail.com
1
استادیار در فلسفة تعلیم و تربیت و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
یکی از سرفصلهای اصلی و درسهای رشته فلسفه تعلیم و تربیت درس «مکاتب فلسفی و آراء تربیتی» است. بر همین اساس برخی از نویسندگان، کتابهایی با چنین عنوان یا موضوعی تألیف کردهاند. یکی از جدیدترین آنها کتاب چشماندازهای فلسفی و ایدئولوژیکی در تعلیم و تربیت تألیف جرالد گوتک است که به فارسی با عنوان مکاتب فلسفی و آراء تربیتی ترجمه شده است. رویکردی که گوتک در نوشتن کتاب اخذ کرده است با عنوان رویکرد استنتاج در فلسفه تعلیم و تربیت شناخته شده است. در این رویکرد با استفاده از مضامین مختلف (فلسفی) استنتاج (تربیتی) صورت میگیرد. رویکرد استنتاج مبتنی بر استنتاج دلالتهای تربیتی از مضامین فلسفی است. استفاده از این رویکرد در مورد مکاتب فلسفی به لحاظ روششناختی اشکالاتی دارد؛ از جمله اینکه در درون یک مکتب فلسفی خاص ممکن است راجع به موضوعات مختلف در میان نمایندگان آن اختلاف نظرهای جدی وجود داشته باشد. این اشکال جدی سبب ایجاد دشواریهایی بر سر راه استنتاج میگردد که بدون در نظر داشتن ملاحظاتی آن اشکالات به جا خواهد ماند. به کتاب گوتک نیز چنین اشکالاتی وارد است. در مقاله با ارجاعات مکرر به متن کتاب اشکالات عملی که در رویکرد وی نمود یافته است، ذکر و بررسی شده است. در پایان به نقاط قوت کتاب نیز اشاره و پیشنهادهایی برای بهبود کتاب ارائه شده است.
https://jut.samt.ac.ir/article_20628_c85d935111abce6386e76decbefbd36c.pdf
فلسفه تعلیم و تربیت
رویکرد استنتاج
گوتک
رویکردهای فلسفه تعلیم و تربیت