%0 Journal Article %T ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی %J پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی %I سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها %Z 2676-7503 %A سلیمانزاده نجفی, نیره‌السادات %A اشرفی ریزی, حسن %A یارمحمدیان, محمدحسین %A شهرزادی, لیلا %D 2014 %\ 02/20/2014 %V 17 %N 31 %P 14-30 %! ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی %K نقد %K سیاهه‌وارسی %K کتاب درسی دانشگاهی %R %X هدف این پژوهش، ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی با استفاده از متون تخصصی، مشاوره و استفاده از نظر متخصصان است. روش پژوهش، اسنادی و مطالعه دلفی است. برای شناسایی شاخص‌ها و گویه‌ها از روش اسنادی، و برای بررسی اجماع گروهی از روش دلفی (براساس نظر متخصصان رشته کتابداری و اطلاع‌رسانی و نیز منتقدان کتاب) استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد، مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب درسی دانشگاهی دارای چهار شاخصِ محتوا (21 گویه)، نگارشی (8 گویه)، ظاهری (9 گویه) و سایر شاخص‌ها (19 گویه) است. بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهد تاکنون مقیاس یا ابزاری معتبر برای ارزیابی مقالات نقد کتاب طراحی نشده است. این پژوهش در راستای ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش مقالات نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی انجام شده است. این ابزار علاوه بر سنجش نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی، با کمی تغییر جزئی قابلیت استفاده در نقد سایر کتاب‌ها را نیز دارد. %U https://jut.samt.ac.ir/article_14667_2f4b7171537eaf41303779ea076bcdb7.pdf