%0 Journal Article %T تأملی بر نقش گروههای کار فرا زمانی در توسعه دانش از طریق تدوین دانشنامه‌ها و شرح‌نویسی بر کتابهای علمی و دانشگاهی %J پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی %I سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها %Z 2676-7503 %A پورعزت, دکتر علی اصغر %D 2012 %\ 07/22/2012 %V 16 %N 25 %P 27-43 %! تأملی بر نقش گروههای کار فرا زمانی در توسعه دانش از طریق تدوین دانشنامه‌ها و شرح‌نویسی بر کتابهای علمی و دانشگاهی %K گروههای کار فرا زمانی %K دایرة‎المعارفها %K حاشیه‎نویسی بر کتب علمی %K بازپردازی کتابهای درسی %R %X هدف از این پژوهش، شناسایی اعتبار گروههای کار فرا زمانی برای تدوین آثار علمی دیرپا و بلندمدت است. معمولاً، نگارش و بازپردازی دایرة‎المعارفهای بزرگ و توسعه دانش از طریق کتابهای درسی، از عهده یک نسل انسانی فراتر است؛ از این‌رو، برای تدوین این نظام‎نامه‎های علمی دیرپا، استفاده از گروههای کار فرا زمانی ضرورت می‎یابد. این پژوهش با در نظر گرفتن سابقه نگارش پنج دایرة‎المعارف بزرگ دنیا، بر ضرورت تأمل ویژه بر ساختار و شیوه راهبری گروههای فرا نسلی دانشمندان و پژوهشگران تأکید دارد؛ گروههایی که امکان نوعی هم‎افزایی را فارغ از ضرورت هم‌گرایی زمانی فراهم ساخته، امکان توسعه و هماهنگ‎سازی رسمی و غیررسمی فعالیتها را در دوره‎های زمانی طولانی فراهم می‎آورند تا به‌تدریج دایرة‎المعارفها را تدوین کنند یا در دوره‎های پیاپی آموزشی، دانش انباشته در کتابهای درسی را از طریق شرح و تفسیر و حاشیه‌نویسی بر آنها، به شکلی منتقح‌تر و درخورتر ارائه نمایند. یافته‌های حاصل از مطالعه روشهای تدوین این دایرة‌المعارفها، حاکی از آن هستند که برای توفیق در این مهم باید ساختاری برنامه‌ریزی شده را برای دوره‌های فرا نسلی مدنظر قرار داد. %U https://jut.samt.ac.ir/article_18932_748c2180d16d9bcbb99701ce684a52ee.pdf