%0 Journal Article %T روش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی دانشگاهی، مزایا و محدودیت‌ها %J پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی %I سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها %Z 2676-7503 %A نوریان, محمد %D 2014 %\ 08/23/2014 %V 18 %N 33 %P 1-17 %! روش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی دانشگاهی، مزایا و محدودیت‌ها %K کتاب‌های درسی %K روش‌های ارزشیابی %K کیفیت کتاب‌های درسی %R %X تحقیق حاضر در پی نقد روش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی دانشگاهی و مزایا و محدودیت‌های هر روش است؛ بدین‌منظور ضمن ارائه تعاریفی از کیفیت کتاب‌های درسی، رویکردهای ارزشیابی این کتاب‌ها نقد و بررسی خواهد شد. در ادامه سه روش عمده ارزشیابی شامل روش تجربی، نظرسنجی از مخاطبان و روش تحلیلی تبیین می‌گردد و مزایا و محدودیت‌های هر روش به طور جداگانه بیان می‌شود. روش تجربی با عواملی همچون ابزار اندازه‌گیری، دشواری اجرای طرح تجربی، محدودیت مقیاس، ملاحظات اخلاقی و تأثیرات کنترل نشده عامل جدید مواجه است. همچنین نظرسنجی از مخاطبان با عواملی همچون مقایسه نظرات مخاطبان مختلف، نظرات سریع و سطحی، پرسش نظرات و تأثیر زمینه بر نظرات صورت می‌‌گیرد و تحلیل کتاب درسی با عواملی همچون انتخاب معیارها از سوی ذی‌نفعان، زمان در مقابل دقت، ذهنیت در مقابل عینیت و اهمیت نسبی ملاک‌ها روبه‌رو می‌شود. بنابراین نتیجه می‌گیریم با توجه به تعدد روش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی و محدودیت‌ها و مزایای هر روش، ارزشیابان کتاب‌های درسی با توجه به اهداف، سؤالات ارزشیابی و شرایط اجرای آن، باید به انتخاب بهترین روش ارزشیابی اقدام نمایند.    %U https://jut.samt.ac.ir/article_19900_4717da49f5919998ab4433b153ebe6b7.pdf