%0 Journal Article %T تحلیل محتوای کتاب آمار و مدل‌سازی بر اساس ساختار و نوع مسائل دیوید جانسن و دیدگاه دبیران %J پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی %I سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها %Z 2676-7503 %A محمودی, فیروز %A محمدپور زال, لاله %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 18 %N 35 %P 94-110 %! تحلیل محتوای کتاب آمار و مدل‌سازی بر اساس ساختار و نوع مسائل دیوید جانسن و دیدگاه دبیران %K آمار و مدل‌سازی %K تحلیل محتوا %K ساختار و نوع مسائل دیوید جانسن %K ساختار ظاهری کتاب درسی %R %X هدف پژوهش حاضر ارزیابی کتاب درسی آمار و مدل‌سازی دورۀ متوسطه از دیدگاه دبیران و تحلیل محتوا و مسائل آن است. این پژوهش تلفیقی از روش تحلیل محتوا برای تعیین نوع مسائل کتاب و روش توصیفی برای بررسی دیدگاه دبیران است و جامعۀ آماری آن در دو بخشِ کتاب آمار و مدل‌سازی دورۀ متوسطه و دبیران ریاضی و آمار دورۀ متوسطه ناحیۀ 4 شهر تبریز، به شمار 100 نفر است. در جامعۀ اول از روش تمام‌شماری و در جامعۀ دوم از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات از چک‌لیست تهیه‌شده براساس انواع مسائل دیوید جانسن و پرسشنامۀ محقق‌ساخته 32 سؤال با طیف لیکرت 5 درجه‌ای استفاده شده است. برای روایی ابزارها از نظر متخصصان، و برای پایایی چک‌لیست از ضریب توافقی (91/0) و برای پایایی پرسش‌نامه از آلفای کرونباخ (95/0) استفاده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهد از 111 مسئلة کتاب آمار و مدل‌سازی، تعداد 43 (7/38%) مورد مسائل داستانی است؛ درنتیجه بیشترین مسائل کتاب از نوع مسائل داستانی و ساختار مسائل نیز از نوع خوش‌ساختار است. همچنین از دیدگاه دبیران، محتوای کتاب با اهداف آموزشی این درس متناسب نیست؛ اما مدت‌زمان اختصاص‌یافته برای ارائۀ محتوا کافی است. یافتۀ دیگر اینکه دبیران ساختار ظاهری کتاب را نامتناسب ارزیابی کرده‌اند. %U https://jut.samt.ac.ir/article_21758_f41e8227188e60a9c201a8d59f22a3f3.pdf