%0 Journal Article %T نقد و ارزیابی کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته‌های علوم پایه (زیست‌شناسی و زمین‌شناسی) %J پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی %I سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها %Z 2676-7503 %A طاهرخانی, رضا %A مجیدی‌ کیا, ملیکا %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 24 %N 46 %P 166-182 %! نقد و ارزیابی کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته‌های علوم پایه (زیست‌شناسی و زمین‌شناسی) %K ارزیابی کتاب‌های درسی %K تهیه و تدوین منابع درسی %K دانشجویان علوم پایه %R 10.30487/rwab.2020.121437.1383 %X یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در تهیه و تدوین منابع درسی به آن توجه داشت، نقد و ارزیابی کتاب‌های آموزشی است. از این‌رو، هدف اصلی مقالة حاضر نقد و بررسی کتاب انگلیسی برای دانشجویان علوم پایه (زیست‌شناسی و زمین‌شناسی)، نوشتة محمودرضا عطایی، امیدرضا رجبی، مودت سعیدی، ملیحه‌السادات موسوی و محسن نیلی احمد‌آبادی است که در سال 1394 از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شده است. برای رسیدن به این هدف، مدل نقد محمودی و احمدی صفا (1393) به کار رفت که به‌صورت اختصاصی برای نقد و ارزشیابی کتب انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) ارائه شده است. موارد ضعف کتاب شامل استفادة کم از نمودار‌ها و جداول مرتبط، و در نظر نگرفتن فعالیت‌های شکل‌دهندة تفکر خلاق، و قوت آن شامل طراحی ظاهری، ارائة فعالیت‌های مطرح برای هر درس، محتوای مناسب، انسجام مطالب، و توجه به پرورش مهارت‌های زبانی است. از آنجا که شکل‌گیری تفکر خلاق یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مهارت‌های آموزشی برای دانشجویان در دنیای امروز است، ضرورت دارد مؤلفان کتاب حاضر به منظور تقویت این بخش چاره‌ای اساسی بیندیشند. %U https://jut.samt.ac.ir/article_46292_6cb0923eda9cf173e26d6e0b3e6e3946.pdf