ORIGINAL_ARTICLE
روشهای ارزشیابی کتابهای درسی دانشگاهی، مزایا و محدودیتها
تحقیق حاضر در پی نقد روشهای ارزشیابی کتابهای درسی دانشگاهی و مزایا و محدودیتهای هر روش است؛ بدینمنظور ضمن ارائه تعاریفی از کیفیت کتابهای درسی، رویکردهای ارزشیابی این کتابها نقد و بررسی خواهد شد. در ادامه سه روش عمده ارزشیابی شامل روش تجربی، نظرسنجی از مخاطبان و روش تحلیلی تبیین میگردد و مزایا و محدودیتهای هر روش به طور جداگانه بیان میشود. روش تجربی با عواملی همچون ابزار اندازهگیری، دشواری اجرای طرح تجربی، محدودیت مقیاس، ملاحظات اخلاقی و تأثیرات کنترل نشده عامل جدید مواجه است. همچنین نظرسنجی از مخاطبان با عواملی همچون مقایسه نظرات مخاطبان مختلف، نظرات سریع و سطحی، پرسش نظرات و تأثیر زمینه بر نظرات صورت میگیرد و تحلیل کتاب درسی با عواملی همچون انتخاب معیارها از سوی ذینفعان، زمان در مقابل دقت، ذهنیت در مقابل عینیت و اهمیت نسبی ملاکها روبهرو میشود. بنابراین نتیجه میگیریم با توجه به تعدد روشهای ارزشیابی کتابهای درسی و محدودیتها و مزایای هر روش، ارزشیابان کتابهای درسی با توجه به اهداف، سؤالات ارزشیابی و شرایط اجرای آن، باید به انتخاب بهترین روش ارزشیابی اقدام نمایند.
https://jut.samt.ac.ir/article_19900_4717da49f5919998ab4433b153ebe6b7.pdf
2014-08-23
1
17
کتابهای درسی
روشهای ارزشیابی
کیفیت کتابهای درسی
محمد
نوریان
mnourian2001@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب
LEAD_AUTHOR
Bernier, M.J. (1996). “Establishing the psychometric properties of a scale for evaluating quality in printed educational materials”. Patient Education and Counselling, 29, 283-299.
1
Brown, J.B. (1998). “Textbook evaluation form.” The Language Teacher 21(11). Available from: http://langue.hyper.chubu.ac.jp/jalt/pub/tlt/97/oct/brown.html [last accessed on 2003-02-15.]
2
Chambliss, M.J. & Calfee, R.C. (1998). Textbooks for Learning: Nurturing Children’s Minds. Massachusetts: Blackwell.
3
Clark, R.E. (2001). “Media are “mere vehicles”: The opening argument.” In R.E. Clark (ed.), Learning from Media, Information Age Publishing. Chapter 1, pp. 1-12.
4
Davis, S. (2003). Selecting Challenging Instructional Materials for Middle-Grades Science: A Digest for State, District, and School Leaders. Technical Report. Center for Science Education.
5
Education Bureau )2009(. Working Group on Textbooks and e-Learning Resources Development, main report Hong Kong, China (SAR).
6
Garinger, D. (2003). “Textbook evaluation”, [online]. Available from: http://www.teflweb-j.org/v1n3/v1n3.html [last accessed on 2003-02-24].
7
Goldsmith, L.T., Mark, J. & Kantrov, I. (2000). Choosing a Standards-Based Mathematics Curriculum. Heinemann. New Hampshire: Portsmouth.
8
Hubisz, J.L. (2003). “Choosing middle school science textbooks: Is North Carolina failing its students?”. Technical report, North Carolina Education Alliance. Available from: www.nceducationalliance.org [last accessed on 2007-12-22].
9
Huitt, W., Hummel, J. & Kaeck, D. (2000). “Assessment, measurement, evaluation, and research.” Educational Psychology Interactive. Available from: http://chiron.valdosta.edu /whuitt/col/intro/sciknow.html [last accessedon 2007-03-07].
10
Iding, M., Klemm, E.B., Crosby, M.E. & Speitel, T. (2002). “Interactive texts, figures and tables for learning science: Constructivism in text design.” International Journal of Instructional Media, 29(4), 441-452.
11
Guthrie, James W. (ed.) (2008). Encyclopedia of Education. New York: Macmillan Press.
12
Johnsen, E.B. (1993). Textbooks in the Kaleidoscope. Scandinavian University Press, Oslo.
13
Kesidou, S. & Roseman, J.E. (2002). “How well do Middle School Science programmes measure up?”. Findings from Project 2061’s curriculum review. Journal of Research in Science Teaching, 39(6). 522-549.
14
Khutorskoi, A.V. (2006). “The place of the textbook in the didactic system”. Russian Education and Society, 48(3). 78-93.
15
Litz, D.R.A. (2001). “Textbook evaluation and ELT management: A South Korean case study”. Asian EFL Journal, pp. 1-52.
16
Mikk, J. (2000). Textbook Research and Writing. Peter Lang: Frankfurt am Main.
17
Montgomery, M.A. (2006). “How to evaluate textbooks and other instructional materials,” Technical Report Rev. 1.1, EdVantage Consulting.
18
National Science Board (2004). “Science and Engineering Indicators 2004”. National Science Foundation, Chapter1. Available from: http://www.nsf.gov/statistics/seind04/c1/c1h.htm [last accessed on 2009-12-31].
19
Nelson, M.R. (2008). “E-books in higher education: Nearing the end of the era of hype?”. EDUCAUSE Review, 43(2), 40-56.
20
Newton, D.P. & Newton, L.D. (2006). “Could elementary mathematics textbooks help give attention to reasons in the classroom?”. Educational Studies in Mathematics, 64, 69-84.
21
Ogan-Bekiroglu, F. (2007). “To what degree do the currently used physics textbooks meet the expectations?”. Journal of Science Teacher Education, 18, 599-628.
22
Pepin, B. & Haggerty, L. (2003). “Mathematics textbooks and their use by teachers: A window into the education world of particular countries,” in J. Van den Akker, W. Kuiper and U. Hameyer (ed.). Curriculum Landscapes and Trends. Kluwer Academic, Dordrecht, pp. 73-100.
23
Rallis, S.F. & Bolland, K.A. (2004). “What is program evaluation? Generating knowledge for improvement”. Archival Science, 4, 5-16.
24
Ravitch, D. (2003). “What Harry Potter can teach the textbook industry”. Hoover Digest, 2003(4). Available from: http://www.hooverdigest.org/034/ravitch.html [last accessed on 2005-08-16].
25
Roseman, J.E., Kulm, G., & Shuttleworth, S. (2001). “Putting textbooks to the test”. ENC Focus, 8(3), 56-59. Available from: http://www.project2061.org/newsinfo/research/ articles/enc.htm [last accessed on 2009-10-02].
26
Singer, M. & Tuomi, J. (2003). Selecting Instructional Materials, A Guide for K-12 Science, National Research Council. Washington, D.C.
27
Stein, M., Stuen, C., Carnine, D. & Long, R.M. (2001). “Textbook evaluation and adoption practices”. Reading and Writing Quarterly, 17, 5-23.
28
Sun, J. & Flores, J. (2012). “E-textbooks and students’ learning”. Decision Sciences Journal of Innovative Education, 63-78.
29
Sursock, A. (2001). “Quality and innovation in higher education,” in N. Baijnath, S. Maimela and P. Singh (eds.). Quality Assurance in Open and Distance Learning. University of South Africa and Technikon South Africa, Pretoria, pp. 81-93.
30
Tarr, J.E., Chávez, Ó., Reys, R.E., & J. Reys, B. (2006). “From the written to the enacted curricula: The intermediary role of middle school mathematics teachers in shaping students’ opportunity to learn”. School Science and Mathematics.
31
UNESCO (2005). A Comprehensive Strategy for Textbooks and Learning Materials. UNESCO, Paris.
32
Van de Grift, W. (1989). “Evaluatie van leermiddelen,” in A. Reints, R. A. De Jong and N. A. J. Lagerweij (eds.). Om de Kwaliteit van het Leermiddel. Zwijsen. Tilburg, pp. 163-166.
33
Viadero, D. (2007). ‘What works.’ reviewers find no learning edge for leading math texts”. Education Week, 26 (20). 1-2.
34
Whitman, D. (2004). “The mad, mad world of textbook adoption”. Technical Report. Thomas B. Fordham Institute.
35
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر فونت و رنگ بر یادگیری فهرست کلمات
فونت و رنگ از متغیرهای چاپی متن کتب درسی است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر فونت و رنگ بر یادگیری فهرست کلمات است؛ بدین منظور که با شناسایی عوامل تأثیرگذار این متغیرها، بتوانیم از موانع موجود بر سر راه یادگیری کلمات بکاهیم. نمونه پژوهش شامل 101 نفر شرکتکننده بود که از طریق نمونهگیری در دسترس از میان دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انتخاب شدند. از آزمون یادگیری کلامی به منظور بررسی یادآوری فوری و تأخیری برای بررسی یادگیری استفاده شد. آزمون آماری تحلیل واریانس یک راهه با اندازهگیریهای مکرر برای تحلیل دادهها به کار رفت. یافتهها نشان داد که فونت، تنها بر یادگیری آنی تأثیر معنیدار دارد و تأثیر آن بر یادگیری تأخیری معنیدار نیست. تأثیر رنگ نیز هم بر یادگیری آنی و هم بر یادگیری تأخیری معنیدار نشده است. همچنین منحنی یادگیری فونت برخلاف منحنی یادگیری رنگ، اثر یادگیری را به صورت معنیدار نشان میدهد.
https://jut.samt.ac.ir/article_19934_eb723ffd873324b2fa390fc1d308ce08.pdf
2014-08-23
18
28
فونت
رنگ
منحنی یادگیری
یادگیری آنی
یادگیری تأخیری
وحید
نجاتی
nejati@sbu.ac.ir
1
دانشیار علوم اعصاب شناختی، دانشگاه شهید بهشتی
LEAD_AUTHOR
سارا
ابراهیمی
2
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی
AUTHOR
مریم
شریفیان
msharifian91@yahoo.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیامنور مرکز تهران
AUTHOR
Amin, A. (2000). “Recognition of printed Arabic text based on global features and decision tree learning techniques”. Pergamon, Pattern Recognition, 33, 1309-1323.
1
Aviles-Cruz, C., Rangel-Kuoppa, R., Reyes-Ayala, M., Andrade-Gonzalez, A., & Escarela-Perez, R. (2005). “High-order statistical texture analysis font recognition applied”. Pattern RecognitionLetters, 26, 135-145.
2
Belaïd, A., Rangoni, Y., Alusse. A., Rangoni, Y., Cecotti, H., Farah, F., Gagean, N., Fiala, D., Rousselot, F., & Vigne, H. (2006). Document retro-conversion for personalized electronicreedition. Proceedings of International Workshop on Document Analysis. (published as book by Allied Publishers Pvt. Ltd), Kolkata, India.
3
Ben Moussa, S., Zahour, A., Alimi, M.A., & Benabdelhafid, A. (2005). “Can fractal dimension be used on font classification”. 8th ICDAR. Seoul, Korea, 1, 146-150.
4
Bernard, M.L., Chaparro, B.S., Mills, M.M., & Halcomb, C.G. (2003). “Comparing the effects of text size and format on the readability of computer-displayed Times New Roman and Arial text”. InternationalJournal Human-Computer Studies, 59, 823-835.
5
Bruce, M. & Foster, J.J. (1982). “The visibility of colored characters on colored backgrounds in viewdata displays”. Visible Language, 16(4), 382-390.
6
Chiappe, P., Hasher, L., & Siegel, L.S. (2000). “Working memory, inhibitory control, and reading disability”. Memory and Cognition, 28, 12-20.
7
Craig, J., & Bevington, W. (1999). Designing with Type: A Basic Course inTypography. New York: Watson-Guptill Publications.
8
DeLamater, W.E. (2010). “How larger font size impacts reading and the implications for educational use of digital text readers”.
9
Diemand-Yauman, C., Oppenheimer, D.M., & Vaughn, E.B. (2008). “Fortune favors the bold(and the italicized): Effects of disfluency on educational outcomes”. Princeton University.
10
Engelbrecht, K. (2003). “The Impact of Color on Learning”. Assoc. IIDA
11
Gasser, M., Boeke, J., Haffeman, M., & Tan, R. (2005). “The influence of font type on information recall”. North American Journal of Psychology, 7(2), 181-188.
12
Grobelny, J., & Michalski, R. (2015). “The role of background color, interletter spacing, and font size on preferences in the digital presentation of a product”. Computers in Human Behavior, 43, 85-100.
13
Guthrie, J.T., Shafer, W.D., Von Sekler, C., & Alban, T. (2000). “Contributions of instructional practices to reading achievement in a statewide improvement program”. The Journal of Educational Research, 93, 211-218.
14
Hamdani, T.M., Alimi, A.M., & Karray, F. (2006). “Distributed genetic algorithm with bi-coded chromosomes and a new evaluation function for features selection”. IEEE Cong. On Evolutionary Computation. Article number 1688362, pp. 581-588.
15
Hill, A.L. & Scharff, L.V. (1997). “Readability of screen displays with various foreground/background color combinations, font styles, and font types”. Proceedings of National Conference on Undergraduate Research. Washington DC.
16
Hill, A.L. & Scharff, L.V. (1999). “Legibility of computer displays as a function of colour, saturation, and text backgrounds”. In Engineering Psychology and Cognitive Ergonomics, D. Harris (ed.), Sydney: Ashgate, 4, 123-130.
17
Jafari, Z., Aghamollaei, M., Toufan, R., Esmaili, M., & Rahimzadeh, SH. (2012). “Evaluation of auditory verbal memory and learning performance of 18-30 year old Persian-speaking healthy women”. Tehran University Medical Sciences, 21(3), 32-39.
18
Kanfer, R. & Ackerman, P.L. (1989). “Motivation and cognitive abilities: An integrative/aptitude-treatment interaction approach to skill acquisition”. Journal of Applied Psychology, 74, 657-690.
19
Ko, P., Mohapatra, A., Bailey, I.L., Sheedy, J., & Rempel, D.M. (2014). “Effect of font size and glare on computer tasks in young and older adults” Optom Vis Sci, 91 (6), 682-689.
20
Lezak, M.D. (2004). Neuropsychological assessment. Oxford University Press, USA.
21
Malloy-Diniz L.F., Lasmar, V.A., Gazinelli, Lde S., Fuentes D., & Salgado, J.V. (2007). “The Rey Auditory-Verbal Learning Test: applicability for the Brazilian elderly population”. Rev Bras Psiquiatr, 29(4), 324-9.
22
Mueller, M.L., Dunlosky, J., Tauber, S.K., & Rhodes, M.G. (2014). “The font-size effect on judgments of learning: Does it exemplify fluency effects or reflect people’s beliefs about memory?”. Journal of Memory and Language, 70, 1-12.
23
Nielsen, J. (2000). Designing Web Usability: The Practice of Simplicity. Indianapolis. New Riders Publishing.
24
Pace, B.J. (1984). “Color combinations and contrast reversals on visual display units”. Proceedings of the Human Factors Society. Santa Monica, CA.
25
Pillai, K.G., Katsikeas, C.S., & Presi, C. (2011). “Print advertising: Type size effects”. Int J Res Mark, 24, 54-67.
26
Poulton, E.C. (1967). “Skimming (scanning) news items printed in 8-point and 9-point letters”. Ergonomics, 10, 713-716.
27
Radl, G.W. (1980). “Experimental investigations for optimal presentation-mode and colours of symbols on the CRT screen”. Ergonomic Aspects of Visual Display Terminals, E. Grandjean and E. Vigliani (eds.). London: Taylor & Francis, pp. 127-136.
28
Shen, I.H., Shieh, K., Chao, Ch., & Lee, D. (2009). “Lighting, font style, and polarity on visual performance and visual fatigue with electronic paper displays”. Displays, 30, 53-58.
29
Smither, J.A. & Braun, C.C. (1994). “Readability of prescription drug labels by older and younger adults”. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings, pp. 149-159.
30
Wheildon, C. (1995). Type and Layout: How Typography and Design Can Get Your Message Across, or Get in the Way. Berkeley. CA: Strathmoor Press.
31
Yager, D., Aquilante, K., & Plass, R. (1998). “Rapid communication high and low luminance letters, acuity reserve, and font effects on reading speed”. Vision Research, 38, 2527-2531.
32
ORIGINAL_ARTICLE
خاستگاه هنجارها در کتب درسی روانشناسی بالینی
هنجارها مبنای ادراک، قضاوت و هدایت افعال انسان در سطح فردی و اجتماعی است. وابستگی علمی جامعه ایران به غرب و انتقال ضمنی هنجارهای ناهمخوان ایجاب میکند ذهن متخصصان و دانشجویان به خاستگاه فکری هنجارها در کتب درسیِ ترجمه شده و آسیبشناسی پیامدهای انتقال آنها معطوف گردد. در فضاهای علمی نیز نیاز است تأمل جدیتری در این باره با هدف صیانت از هویت علمی، فرهنگی و اجتماعی به ویژه حفظ جامعه علمی ایران صورت پذیرد. هدف از تألیف مقاله حاضر پرداختن به این مهم در روانشناسی بالینی است. در این راستا کتب درسی ترجمه شده و منابع مرجع مهم در روانشناسی بالینی با تکیه بر روش تحلیل محتوا به لحاظ هنجارها بررسی شده است. در این بررسی، تمرکز بر الف) خاستگاه هنجارها و ب) طبقهبندی آنها بود. بر پایه نتایج این تحلیل، مدلی از هنجارهای حاکم در روانشناسی ارائه میشود که ملاکهای نابهنجاری در آن مبتنی بر دو نوع هنجار است و ریشه در جریانهای فکری و فلسفی در دو حوزه اندیشه مغرب زمین دارد. در بخش پایانی مقاله پیامدهای هنجارهای مکنون در کتب تخصصی روانشناسی بالینی برای خود جوامع غرب به اختصار شرح، بررسی و نقد میشود. در این رابطه به مهمترین آسیبهای متعلق به دوران تجدد غرب به اختصار اشاره میشود که بر اساس دیدگاه متفکران غربی ناشی از همان هنجارهایی است که مفاهیم نابهنجاری و بهنجاری روانشناسی نیز بر آن استوار است. با ارائه چند پیشنهاد با هدف ترویج فرهنگ نقد در چهارچوب کتب درسی روانشناسی، مقاله خاتمه مییابد.
https://jut.samt.ac.ir/article_19935_6172ac8aa5e4fd26c600761b80454919.pdf
2014-08-23
29
54
هنجار
بهنجاری
نابهنجاری
کتب درسی روانشناسی بالینی
فریبرز
باقری
f.bagheri@srbiau.ac.ir
1
دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
LEAD_AUTHOR
آزاد، حسین (1387). آسیبشناسی روانی، تهران: مؤسسه انتشارات بعثت.
1
اتکینسون (1385). مقدمهای بر روانشناسی، ترجمه براهنی و همکاران، تهران: رشد.
2
باقری، فریبرز (1391). «نقش مفهوم غایتمندی در تعیین ملاک نابهنجاری در روانشناسی مبتنی بر نگرش مادهگرایی و بر مبنای رویکرد اسلامی به انسان و هستی»، فصلنامه معرفتشناسی و حوزههای مرتبط (ذهن، 50)، سال سیزدهم، تابستان، 51ـ86.
3
باقری، فریبرز (1392). «الگوی ارتباط والد ـ فرزند، مدل نظری فرزندپروری بر مبنای هستی و انسانشناسی اسلامی»، دو فصلنامه اندیشهورزی در معارف اسلامی و علوم تربیتی، پاییز و زمستان، 5ـ39.
4
باقری، فریبرز (1393). «مفهومشناسی و کارکرد هنجارها»، دو فصلنامه اندیشهورزی در معارف اسلامی و علوم تربیتی، پاییز و زمستان، 50ـ68.
5
پروچسکا، جیمز اُ. و جان سی نورکراس (1387). نظامهای رواندرمانی (تحلیل فرانظری)، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: روان.
6
دهخدا (1390). لغتنامه، نسخه نرمافزاری، تهران: دانشگاه تهران.
7
روزنهان، سلیگمن (1385). آسیبشناسی روانی، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: ارسباران.
8
سالاریفر، محمدرضا، محمدصادق شجاعی، سیدمهدی موسوی اصل و محمد دولتخواه (1390). بهداشت روانی با نگرش اسلامی، تهران: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و سمت.
9
صاحب جمعی، حمید (1385). وداع با تجدد، فراز و فروپاشی جهانبینی مدرنیته، تهران: ثالث.
10
کاپلان، هرولد و بنجامین جیمز سادوک (1387). خلاصه روانپزشکی: علوم رفتاری / روانپزشکی بالینی، ترجمه حسن رفیعی و فرزین رضاعی، تهران: ارجمند.
11
کورنر، اشتفان (1380). کانت، ترجمه فولادوند، تهران: خوارزمی.
12
گنجی، مهدی و حمزه گنجی (1392). آسیبشناسی روانی بر اساس DSM-5، تهران: ساوالان.
13
گیدنز، آنتونی (1384). جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نی.
14
نصر، سید حسین (1379). انسان و طبیعت، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
15
واترز، مالکوم (1381). مفاهیم انتقادی جامعه سنتی و جامعه مدرن، ترجمه منصور انصاری، تهران: نقش جهان.
16
هالیجن و ویتبورن (1384). آسیبشناسی روانی، ترجمه یحیی سیدمحمدی، تهران: روان.
17
منابع لاتین
18
Allison, M.T. (1991). “Role conflict and the female athlete: Preoccupations with little grounding.” Journal of Applied Sport Psychology, 3, 49-60.
19
Batinic, Bernad & Appel, Markus (2008). Medienpsychologie. Springer Medizin Verlag Heidelberg.
20
Bem, S.L. (1993). The Lenses of Gender: Transforming the Debate on Sexual Inequality. New Haven: Yale University Press.
21
Bennett, Paul (2006). Abnormal and Clinical Psychology, an Introductory Textbook. Open University Press.
22
Breuer, Franz (1991). Einführung in die Wissenschaftstheorie für Psychologen. Aschendorff, Münster.
23
Bunge, Mario & Mahner, Martin (2004). Ueber die Natur der Dinge. Materialismus und Wissenschaft. Hirzel-Verlag, Stuttgart.
24
Canguilhem, G. (1974). Das Normale und das Pathologische. München.
25
Cremer, Christoph (2008). Vom Menschen zum Kristall: Konzepte der Lebenswissenschaften von 1800-2000. AIG I.Hilbinger Verlagsgesellschaft.
26
Dreesmann, Daniel, Graf, Dittmar, & Witte, Klaudia (2011). Evolutionsbiologie, Moderne Themen fuer den Unterricht. Spektrum akademischer Verlag: Heidelberg.
27
Drieschner, Elmar (2007). Erziehungsziel Selbststaendigkeit, Grundlagen, Theorien und Probleme eines Leitbildes der Paedagogik. Wiesbaden: VS Verlag fuer Wissenschaften.
28
Drosdowski, Gunther (1988). Stilwoerterbuch der deutschen Sprache, die Verwendung der Woerter im Satz. Dudenverlag, Manheim.
29
Ehlers, Joachim (1981). Die hohen Schulen. In: Peter Weimar (Hrsg.), Die Renaissance der Wissenschaften im 12. Jahrhundert. Zürich, pp. 57-86.
30
Glasersfeld, E.V. (1996). Radikaler Konstruktivismus. Ideen, Ergebnisse, Probleme. Fft/M.
31
Goldstein, Bruce (2010). Encyclopedia of Perception. SAGE Publications, California.
32
Habermas, J. (1983). Diskursethik. Notizen zu einem Begründungsprogramm. In: Ders., Moralbewußtsein und kommunikatives Handeln. Frankfurt, M.
33
Hagendorf, Herbert, Krummenacher, Joseph, Mueller, Hermann-Josef, & Schubert, Torsten (2011). Wahrnehmung und Aufmerksamkeit, Allgemeine Psychologie fue Bachelor. Springer, Berlin.
34
Hefner, Christopher L. Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, fifth edition (DSM-5).
35
Hetzel, Andreas & Bauman, Zygmunt (2001). Moderne und Ambivalenz / Ansichten der Postmoderne. In: Gerhard Gamm, Andreas Hetzel, & Markus Lilienthal, Interpretationen. Hauptwerke Sozialphilosophie, Stuttgart (Reclam), S. 290-311.
36
Hofstede, G. (1980). Culture’s Consequences: International Differences in Work-related Values. Beverly Hills, CA: Sage.
37
Kristeller, P.O. (1974). Humanismus und Renaissance, transl. in German by Renate Schweyen-Ott, Vol. I. und II, Muenchen: W. Fink.
38
Lenskyi, H.J. (1999). Women, Sport and Sexualities: Breaking the Silences. In White, P. & Young, K. (eds.), Sport and Gender in Canada. Ontario, Canada: Oxford University Press, pp. 170-181.
39
Link, J. (1998). “Von der’ Macht der Norm’ zum’ flexiblen Normalismus’: Überlegungen nach Foucault.” In: Jurt, Joseph. Zeitgenössische französische Denker: Eine Bilanz. Rombach, Freiburg im Breisgau.
40
Liu WM., Rochlen, A., & Mohr, J.J. (2005). Real and Ideal Gender Role Conflict: Exploring Psychological Distress among Men. Psychology of Men & Masculinity, 6, 137-148.
41
Matsumoto, David (2009). The Cambridge Dictionary of Psychology. Cambridge University Press, New York.
42
Maturana, H. & Varela, F.J. (1987). Der Baum der Erkenntnis. Die biologischen Wurzeln menschlichen Erkennens. Bern, München, Wien.
43
Maturana, Humberto R. & Varela, Francisco J. (1980). Autopoiesis and Cognition: The Realization of the Living. Dordrecht.
44
Miller, J.L. & Levy, G.D. (1996). “Gender role conflict, gender-typed characteristics, self-concepts and sport socialization in female athletes and nonathletes.” Sex Roles, 35,
45
Millon, Theodore (2004). Masters of the Mind, Exploring the Story of Mental Illness from Ancient Times to the New Millennium. Wiley, New Jersey.
46
Nevid, Jeffrey S., Rathus, Spencer A. & Greene, Beverly A. (2008). Abnormal Psychology in a Changing World. Seventh Edition, Pearson Education, New Jersey.
47
Oltmanns, Thomas F. & Emery, Robert E. (2012). Abnormal Psychology. Pearson Education, Boston.
48
Payk, Theo R. (2010). Psychopathology, Vom Symptom zur Diagnose. Springer Medizin, Berlin.
49
Popular Art (2010). Encyclopædia Britannica. Encyclopaedia Britannica Ultimate Reference Suite. Chicago: Encyclopædia Britannica.
50
Rehfus, Wulff D. (2003). Handwörterbuch Philosophie. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
51
Sage, G.H. & Loudermilk, S. (1979). “The female athlete and role conflict”. Research Quarterly, 50, 88-96.
52
Sandkuehler, Hans Joerg (2010). Enzyklopaedie Philosophie. Felix Meiner, Hamburg.
53
Schupp, Franz (2005). Geschichte der philosophie im überblick, Band 3, Hamburg, Meiner.
54
Sohst, Wolfgang (2010). Die Kleine Routledge Enzyklopädieder Philosophie, Xenomoi Verlag, Berlin.
55
Solso, Robert L. (2005). Kognitive Psychologie. Springer Medizin Verlag Heidelberg.
56
Wahrig, Gerhard (1981). Deutsches Woerterbuch. Mosaik Verlag, Muenchen.
57
Weber, M. (1976). Wirtschaft und Gesellschaft. Tübingen.
58
Wetzig, D.L. (1990). “Sex-role conflict in female athletes: A possible marker for alcoholism.” Journal of Alcohol and Drug Education, 35, 35-45.
59
Wildfeuer, Armin G. (2007). “‘Normalität’ und ‘Menschenbild’. Überlegungen im Kontext der Bestimmung des Begriffs ‘Behinderung’.” In: F. Eller U. A. G. Wildfeuer (Hrsg.). Problemkontexte kindlicher Entwicklung. Münster, pp. 319-340.
60
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورت تدوین کتاب فلسفه اسلامی با رویکرد آموزشی
آموزش از طریق متون درسی در اولویت اجرای برنامههای آموزشی است و کتاب درسی دانشگاهی نقشی انکارناپذیر در فرایند درسی و تحقق اهداف آموزشی دارد، به طوریکه بخشی از کیفیت آموزش در نظام آموزش عالی با کیفیت کتاب درسی در ارتباط است. در دانشگاههای ایران برای آموزش فلسفه اسلامی عموماً از روشها و آثار سنتی استفاده میشود و تاکنون کتاب جدیدی متناسب با نیازهای دانشجو در این زمینه تدوین نشده است. درس فلسفه اسلامی یکی از دروس اختصاصی با دامنه وسیع در رشته فلسفه و حکمت اسلامی است، به گونهای که شمار واحدهای آن در برخی گرایشها تا 24 واحد درسی میرسد؛ بیشک تهیه متونی متناسب با نیازهای مخاطب گرهی از مشکلات این رشته را میگشاید و تحولی در اثربخشی بیشتر آن ایجاد مینماید. در این مقاله ضمن بازنمایی مشکلات آموزش فلسفه در ایران به بررسی معیارهای لازم متن درس فلسفه اسلامی خواهیم پرداخت.
https://jut.samt.ac.ir/article_19936_824b16f7ff5680f6289e3acd897c4717.pdf
2014-08-23
55
67
فلسفه اسلامی
آموزش
متنخوانی
الگوی کتاب درسی
ملیحه
صابری نجفآبادی
maliheh.saberi@gmail.com
1
استادیار مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی «سمت»
LEAD_AUTHOR
آرمند، محمد و حسن ملکی (1391). شیوه طراحی و تألیف کتاب درسی دانشگاهی، تهران: سمت.
1
اسلامی، حسن (1384). «مقایسهای میان چند متن آموزش فلسفه در مراکز آموزشی غرب و ایران»، مجموعه مقالات اسماء، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
2
اکبری، رضا (1385). «نقد و بررسی آموزش فلسفه اسلامی در رشتهها و گرایشهای فلسفه اسلامی و ارائه راهی نو»، مجموعه مقالات اسماء، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
3
زارع، حامد (1393). آفاق حکمت در سپهر سنت، تهران: ققنوس.
4
سمیعی گیلانی، احمد (1378). نگارش و ویرایش، تهران: سمت.
5
سهروردی، شهابالدین یحیی (1355). مجموعه مصنفات، تلویحات، جلد اول، تصحیح و مقدمه از هانری کربن، ترجمه سید حسین نصر، تهران: انجمن فلسفه ایران.
6
صابری، ملیحه (1384). «درآمدی به آموزش فلسفه»، سخن سمت، شماره 16.
7
صائمی، امیر (1393). «ارزیابی آکادمیک فلسفه در ایران در مقایسه با جهان»، فصلنامه نقد کتاب فلسفه و عرفان، شماره 3 و 4.
8
طباطبایی، محمدحسین (1362). نهایةالحکمه، قم: مؤسسه نشر الاسلامی التابعه لجماعة المدرسین.
9
لپیونکا، مری آلن (1385). نحوه نگارش و تهیه کتاب درسی دانشگاهی، ترجمه مریم جابر و دیگران، تهران: سمت.
10
موحد، ضیاء (1387). رسالهای در مقالهنویسی، تهران: نیلوفر.
11
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی چهارچوبی نظاممند جهت تدوین کتابهای درسی با رویکرد تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات مطالعه موردی: چند کتاب مدیریت عملیات، رشته ام.بی.ای
پیشرفت و توسعه در علم و فناوری منوط به تربیت نیروی انسانی مؤثر و کارآمد است. کتاب درسی مهمترین منبع رشد و یادگیری افراد در دوران آموزشی است؛ لذا تدوین جامع و متناسب با معیارهای اساسی و مورد نیاز فراگیران امری ضروری تلقی میشود. نگرانی عمده در تدوین کتابهای درسی، فقدان روشی علمی در طراحی کتاب با کیفیت است. بررسی مطالعات دانشمندان نشان میدهد که تلاش آنها در شناسایی معیارهای تدوین کتاب درسی صرفاً به صورت توصیفی و فاقد الگوریتمی نظاممند است. بهطور کلی برای نشان دادن روابط منطقی بین اجزاء باید فرایند طراحی را بهصورت یک سیستم در نظر گرفت. در این تحقیق ضمن ارائه چهارچوبی جامع از معیارها و عوامل مؤثر در کیفیت کتاب درسی، از تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات در قالب روشی کارا و سیستمی برای طراحی کتابهای درسی استفاده میشود. بر اساس دو اصل بدیهی استقلال و اطلاعات تمامی عوامل به صورت اجزاء یک سیستم طراحی میشود. در پایان کتابهای مدیریت عملیات که منبع درسی دوره کارشناسی ارشد ام.بی.ای (MBA=Master of Business Administration) بر اساس چهارچوب طراحی شده از سوی اعضای هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه شاهرود است، ارزیابی میگردد.
https://jut.samt.ac.ir/article_19937_ae07007013cf4a056d04c2f887daad45.pdf
2014-08-23
68
88
طراحی کتاب درسی
تکنیک طراحی مبتنی بر بدیهیات
بدیهه استقلال
بدیهه اطلاعات
رضا
شیخ
resheikh@shahroodut.ac.ir
1
استادیار و عضو گروه مدیریت و مهندسی صنایع دانشگاه شاهرود
LEAD_AUTHOR
علی
عباسی طلایی
a.a.talaei@shahroodut.ac.ir
2
کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه شاهرود
AUTHOR
محمد
عباسی
mohammad.abbasi@shahroodut.ac.ir
3
کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی دانشگاه شاهرود
AUTHOR
آنابل، نلسون (1392). طراحی برنامه درسی، ترجمه یوسف رضاپور، چاپ هشتم، تهران: سمت.
1
رضی، احمد (1388). «شاخصهای ارزیابی و نقد کتابهای درسی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 21.
2
ریاضی، عبدالمهدی (1385). چهارچوب مرجع و نیاز به پرداختن به مهارتهای سطح بالای شناختی و فکری در کتابهای درسی، کتاب درسی دانشگاهی، جلد 1، تهران: سمت.
3
شیخ، رضا و محمود صارمی (1385). «ارائه مدل ریاضی جهت زمانبندی استقرار سیستم تولیدی ناب طراحی شده بر مبنای بدیهیات»، فصلنامه دانش مدیریت، سال 19، شماره 74، تهران: دانشگاه تهران.
4
قاسمیه، رحیم، خداکرم سلیمیفرد و میثم دسترنج (1391). «مروری بر کاربردهای روش طراحی مبتنی بر بدیهیات»، نخستین همایش علوم مدیریت نوین، گرگان، ایران.
5
لشین، سینتیا، جولین پولاک و چارلز رایگلوث (1389). راهبردها و فنون طراحی آموزشی، ترجمه فردانش، تهران: سمت.
6
لیپونکا، مری آلن (1385). نحوه نگارش و تهیه کتاب درسی دانشگاهی، ترجمه مریم جابر و همکاران، تهران: سمت.
7
مشایخ، فریده (1393). دیدگاههای نو در برنامهریزی آموزشی، چاپ چهاردهم، تهران: سمت.
8
نیکنفس، سعید و خدیجه علیآبادی (1392). «نقش تحلیل محتوا در فرایند آموزش و طراحی کتابهای درسی»، مجله جهانی رسانه نسخه فارسی، دوره 8، شماره 2، شماره پیاپی 61، 124ـ150.
9
Bell, J. (2005). Doing Your Research Project (5th ed.). Milton Keynes: Open University Press.
10
Chambliss, M., & Calfee, R. (1998). Textbooks for Learning: Nurturing Children's Mind.
11
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2008). Research Methods in Education. NewYork: Routledge.
12
EL-HAIK, B. (2005). Axiomatic Quality Integrating Axiomatic Design with Six-Sigma, Reliability, and Quality Engineering. Published by John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
13
Garvin, D.A. (1987a). Cases in Business Decision-Making. Education Development Center, Inc.:. Dryden Press.
14
Garvin, D.A. (1987b). “Competing on the eight dimensions of quality.” Harvard Business Review, 65 (6), 99-110.
15
Garvin, D.A. (1988). Managing Quality: The Strategic and Competitive Advantage. New York: Free Press.
16
Govt. of Pakistan (2002). National Curriculum Education for IX-X. Islamabad: Ministry of Education, Curriculum Wing.
17
Hamilton, D. (1990). “What is a textbook?” Paradigm, 1(3). Available at http://www.ed.uiuc.edu/faculty/westbury/Paradigm/hamilton.htm retrieved on August 15, 2005.
18
Harrison, A.G. (2001). “How do teachers and textbook writes model scientific ideas for students?” Science Education, 31(3), 401-435.
19
Hey, J., Linsey, J., Agogino, A., & Wood, K. (2008). “Analogies and metaphors in creative design”. International Journal of Engineering Education, 24(2), 1-19.
20
Heyneman, S.P., Farrell, J.P., & Sepulveda-Suardo, M.A. (1978). Textbooks and achievement: What we know. Staff Working Paper, The World Bank.
21
Hussian, M.M., & Mahmood, K. (2002). Aazad Jumu and Kashmir Textbook Evaluation. Unpublished Study Commissioned by World Bank. Islamabad: SEMIOTIC International.
22
John, St. M. (2001). “The Status of High School Science Programmes and Curricular Decision-Making”. Inverness, CA: Inverness Research Associates.
23
Krajewski, L.J., Malhotra, M.K., & Ritzman, L.P. (2013). Operations Management: Processes and Supply Chains. Prentice Hall.
24
Mahmood, K. (2010). “Textbook evaluation in Pakistan: Issue of conformity to the National Curriculum Guidelines”. Bulletin of Education and Research, June 2010, 32(1), 15-36.
25
Mahmood, K., Zafar Iqbal, M., & Saeed, M. (2009). “Textbook Evaluation Through Quality Indicators: The Case of Pakistan”. Bulletin of Education and Research. No. 31.
26
Pallo, G. (2006). “Encyclopedia as textbook”. Science & Education, 15, 779-799. Paris: UNESCO.
27
Pingel, F. (2010). UNESCO Guidebook on Textbook Research and Textbook Revision.
28
Reid, R.D., & Sanders, N.R. (2005). Operations Management: An Integrated Approach. Hoboken, NJ: John Wiley.
29
Seguin, R. (1989). The Elaboration of School Textbooks. Methodological Guide, Division of Educational.
30
Sim, J., & Wright, C. (2000). Research in Health Care: Concepts, Design and Methods. New York: Nelson Thorns.
31
Slack, N., Chambers, S., & Johnston, R. (2010). Operations Management. Pearson Education.
32
Stark, J.S., et al. (1997). “Program and level curriculum development research in higher education”. Research in Higher Education, 38, 99-130.
33
Suh, N. (2001). Axiomatic Design; Advanced Applications. New York: Oxford.
34
Tennyson, R.D., & Park, O. (1980). “Teaching of concepts. A review of instructional design research literature”. Review of Educational Research.
35
Tyson, H. (1997). Overcoming Structural Barriers to Good Textbooks. Washington, DC: National Education Goals Panel.
36
UNESCO (2008). Pakistan curriculum Design and Development. Retrieved on 23 August 2009 from www.ibe.unesco.org/Regional/Asian Network pdf/ndreppk.pdf/
37
ORIGINAL_ARTICLE
نقد کتاب ارتباطشناسی
کتاب ارتباطشناسی تألیف جناب آقای دکتر محسنیانراد از کتابهای مغتنم است که مشتمل بر اهم نظریات علم ارتباطات، تعریفی نو از ارتباط و نیز تبیین مدلی جدید از ایشان در این علم است. این کتاب ارزشمند، سالهاست در دانشگاههای کشور مورد استفاده استادان و دانشجویان و منبع آزمونهای تحصیلات تکمیلی در رشته ارتباطات است؛ اما نقایص صوری، ساختاری و محتوایی متعددی در آن وجود دارد که این نوشتار با هدف اصلاح این موارد سامان یافته است. این پـژوهش با شیـوه تحلیلی ـ اسنادی در سه محور اصلی یعنی نقد صوری، ساختاری و محتوایی انجام شده است.
نتایج این تحقیق در نقد صوری، مشخص نمودن دهها اشکال ویرایشی و املایی و در نقد ساختاری، آشکار نمودن ضعف تنظیم و بخشبندی منطقی مطالب خصوصاً با تأکید بر فرایند منطقی نظریه «تقسیم» است. در نقد محتوایی، بیش از بیست انتقاد ارائه شده که مهمترین آنها، در سه محور است: اشکال روششناختی در برخی آزمایشهای تجربی انجام شده در کتاب که نشان میدهد اولاً تحقیقات گستردة ایشان در این مباحث اصلاً آزمایش نیست و پیمایش است و ثانیاً مؤلف محترم، بسیاری از شاخصهای پیمایش صحیح را نیز به کار نگرفته است. انتقاد از ضعف تحلیلی در فرایند تعریف ارتباط از سوی مؤلف و انتقاد از ضعف مدل در مقوله ارتباط انسان با خود و کمرنگی آشکار این ساحت بنیادین ارتباطات در کتاب، دومین و سومین انتقاد مهم در این مقاله است.
https://jut.samt.ac.ir/article_19938_e31d09989775c56a4af138f8e456dfb8.pdf
2014-08-23
89
115
ارتباطات
نقد کتاب
ارتباطشناسی
مهدی محسنیانراد
مصطفی
همدانی
ma13577ma@gmail.com
1
دانشآموخته سطح خارج فقه و فلسفه حوزة علمیه ـ استاد حوزة علمیه قم
LEAD_AUTHOR
آرامبراستر، بی. بی. و تی . اچ . آندرسون (1372). «تحلیل کتاب درسی»، ترجمه: هاشم فردانش، تعلیم و تربیت، شماره 33، 79ـ92.
1
آرمند، محمد (1384). «ملاحظاتی در نگارش متون درسی»، سخن سمت، بهار 1384، شماره 14، 45ـ55.
2
آلستون، ویلیام پی (1386). فلسفه زبان، ترجمه احمد ایرانمنش و احمدرضا جلیلی، چاپ اول، تهران: دفتر نشر سهروردی.
3
احمدی گیوی، حسن، اسماعیل حاکمی، یدالله شکری و سید محمود طباطبایی (1387). اردکانیف زبان و نگارش فارسی، چاپ بیست و هفتم، تهران: سمت.
4
توسلی، غلامعباس (1388). نظریههای جامعهشناسی، تهران: سمت، چاپ پانزدهم.
5
حافظنیا، محمدرضا (1386). مقدمهای بر روش تحقیق در علوم انسانی، تهران: سمت.
6
خوانساری، محمد (1376). منطق صوری، چاپ بیستم، تهران: آگاه.
7
دلاور، علی (1392 الف). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ دوازدهم، تهران: رشد.
8
دلاور، علی (1392 ب). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، چاپ دوازدهم، تهران: رشد.
9
ذوالفقاری، حسن (1392). راهنمای ویراستاری و درستنویسی، چاپ سوم، تهران: علم.
10
رضی، احمد (1387). «شاخصهای ارزیابی و نقد کتابهای درسی دانشگاهی»، کتاب درسی دانشگاهی (مجموعه مقالات همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی) جلد اول، تهران: سمت.
11
رفیعپور، فرامرز (1387). کند وکاوها و پنداشتهها، چاپ هفدهم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
12
سجودی، فرزان (1387). نشانهشناسی کاربردی، چاپ اول، تهران: علم.
13
سورین، ورنر و جیمز تانکارد (1386). نظریههای ارتباطات، ترجمه دکتر علیرضا دهقان، چاپ سوم، تهران: دانشگاه تهران.
14
شبستری، محمود (1382). گلشن راز، چاپ اول، تهران.
15
شعار، جعفر (1392). فرهنگ املایی و دستور خط فارسی (بر پایه مصوبات فرهنگستان زبان و ادب فارسی)، چاپ اول، تهران: سخن.
16
شومیکر، پاملاجی، ویلیام تانکارد و دومینیک ال لاسورسا (1390). ترجمه محمد عبداللهی، چاپ دوم، تهران: جامعهشناسان.
17
شیخزاده، مصطفی (1387). «ساختار کتاب درسی دانشگاهی بر اساس دیدگاه سازندهگرایی»، کتاب درسی دانشگاهی (مجموعه مقالات همایش بینالمللی کتاب درسی دانشگاهی)، جلد 1، چاپ دوم، تهران: سمت.
18
فرهنگستان زبان و ادب فارسی (1389). دستور خط فارسی مصوب، چاپ نهم، تهران: فرهنگستان.
19
فرهنگی، علیاکبر (1374). ارتباطات انسانی، چاپ شانزدهم، تهران: خدمات فرهنگی رسا.
20
قاضیزاده، علیاکبر (1381). میزگرد «مسائل و کاستیهای کتب تألیفی در حوزه علوم ارتباطی»، کتاب ماه علوم اجتماعی، اسفند 1381 و فروردین 1382. شماره 65 و 66، 4ـ14.
21
کاویانی، محمد (1388). روانشناسی و تبلیغات (با تأکید بر تبلیغ دینی)، چاپ دوم، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
22
لیتل، جان استیفن (1384). نظریههای ارتباطات، ترجمه مرتضی نوربخش و اکبر میرحسنی، چاپ اول، تهران: جنگل.
23
محسنیانراد، مهدی (1381). میزگرد «مسائل و کاستیهای کتب تألیفی در حوزه علوم ارتباطی»، کتاب ماه علوم اجتماعی، اسفند 1381 و فروردین 1382، شماره 65 و 66، 4ـ14.
24
محسنیانراد، مهدی (1393). ارتباطشناسی، چاپ چهاردهم، تهران: سروش.
25
محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی، چاپ دوم، تهران: جامعهشناسان.
26
معتمدنژاد، کاظم (1393). مقدمه کتاب ارتباطشناسی، چاپ چهاردهم، تهران: سروش.
27
ملکی، حسن (1384). «نظریهها و تجربهها: شیوه طراحی و تألیف کتاب درسی (بخش پیکره و متن)»، سخن سمت، تابستان 1384، شماره 15، 7ـ24.
28
منصوریان، یزدان (1392). «صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش»، فصلنامه علمی پژوهشی پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شماره 29، 1ـ17.
29
مهدی زاده، سید محمد (1392). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، چاپ سوم، تهران: همشهری.
30
واس، دی.ای.دی (1389). پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، چاپ دوازدهم، تهران: نی.
31
ویمر، راجر دی. و دومینیک جوزف آر. (1384). تحقیق در رسانههای جمعی، ترجمه کاووس امامی، چاپ سوم، تهران: سروش.
32
منابع عربی
33
ابوالفرج اصفهانى (1415). الأغانی، بیروت: دار احیاء تراث عربى.
34
ارسطو (1971). الخطابه (ترجمه ریطوریقا)، تحقیق: عبدالرحمن بدوی، بیروت: دارالقلم.
35
بخاری، محمد بن اسماعیل (1422). صحیح البخاری، چاپ اول، دار طوق النجاة.
36
حلی، یوسف بن مطهر (1371). الجوهر النضید، چاپ پنجم، قم: بیدار.
37
طوسى، خواجه نصیرالدین (1361). أساسالاقتباس، چاپ سوم، تهران: دانشگاه تهران.
38
فارابى، ابونصر (1404). الالفاظ المستعمله فىالمنطق، چ دوم، تهران: الزهراء.
39
کحالة، عمر بن رضا (بیتا). معجم المؤلفین، بیروت: بیتا، دار إحیاء التراث العربی.
40
مظفر، محمدرضا (1388). المنطق، چاپ سوم، نجف اشرف: النعمان.
41
نسائی، أحمد بن شعیب (1421). السنن الکبرى، مؤسسه الرسالة، بیروت: اول
42