ORIGINAL_ARTICLE
مبانی فکری انسان اقتصادی در کتابهای اقتصاد خرد دانشگاهی و جایگاه آن براساس ارزشهای اسلامی
آموزش رشتة اقتصاد در ایران همانند سایر رشتههای علوم اجتماعی با چالشهای اساسی مواجه است. یکی از این چالشها بر مبانی معرفتی و مبانی زمینهای نظریههای مندرج در کتابهای درسی دانشگاهی استوار است. مبانی نظریهای در این کتابها بر اساس مبانی معرفتی و مبانی زمینهای غرب استوار است. لذا، ضرورت دارد ضمن تبیین این مبانی در ایران، در آموزش نظریهها در دانشگاههای ایران نیز به این مهم پرداخته شود. هدف این مقاله بررسی کتابهای درسی اقتصاد خرد تدریس شده در ایران است تا با آسیبشناسی آنها، خلأها و تفاوتها را در ابعاد مبانی معرفتی و مبانی زمینهای احصاء و طی آن، مبانی انسان اقتصادی با تأکید بر ارزشهای اسلامی و ویژگیهای زمینهای مؤثر بر آنها را تبیین نماید. برای این منظور از روش پژوهش کیفی، به مرور متون پرداخته و با تحلیل محتوا و با بهرهگیری از مبانی معرفتی اسلام و مبانی زمینهای ایران؛ الگوی فکری - نظری که رفتار انسان اقتصادی را نشان میدهد، طراحی میشود. بر اساس یافتههای این مقاله، مبانی فکری انسان اقتصادی در قالب مدل فکری - نظری با دو رویکرد استخراج میشود. یکی رویکرد نظری است که بر مبانی معرفتی استوار است و دومی رویکرد نظری - کاربردی که هم بر مبانی معرفتی و هم مبانی زمینهای مبتنی است.
https://jut.samt.ac.ir/article_21754_ad7bccc3aec83ad0900b0f95dd562b6c.pdf
2015-02-20
1
27
کتابهای اقتصاد خرد
مکتب نئوکلاسیک
مبانی معرفتی و زمینهای
ارزشهای اسلامی
محمدعلی
مرادی
mamoradi@ut.ac.ir
1
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
ایروانی، جواد (1391). «انسان اقتصادی از دیدگاه قرآن»، آموزههای قرآنی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، ش 15.
1
امام خمینی(ره) (1378). صحیفه نور، 22 جلد، تهران: مؤسسه نشر آثار امام خمینی.
2
پورفرج، علیرضا و دیگران (1394). «دینداری و رفتار اقتصادی: روششناسی اقتصاد آزمایشگاهی برای مطالعة انسان اقتصادی اسلام»، دوفصلنامة مطالعات اقتصاد اسلامی، س 7، ش 2،
3
ص 33ـ68.
4
تفضلی، فریدون (1391). تاریخ عقاید اقتصادی از افلاطون تا دورة معاصر، چ دهم، تهران: نشر نی.
5
جوادی آملی، عبدالله (1361الف). «نظام احسن جهان هستی»، برگرفته از سایت
6
http://javadi.esra.ir/Pages/Index.aspx?kind=2&lang=fa&id=MjE3-X4%2frLLD5wkQ%3d
7
جوادی آملی، عبدالله (1361ب). «شناختشناسی»، بر گرفته از سایت
8
http://javadi.esra.ir/Pages/Index.aspx?kind=2&lang=fa&id=MjE2-FLOC%2fpmGGwg%3d
9
دهشور، مسعود و دیگران (1366). طرح و مبانی اقتصاد در قرآن، تهران: شرکت سهامی انتشار.
10
زراءنژاد، منصور (1392). «مقدمهای بر آموزش اقتصاد با رویکرد بومیسازی و نوینسازی»، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، ش 2، ص 77ـ78.
11
سریعالقلم، محمود (1389). اقتدارگرایی ایرانی در عهد قاجار، چ پنجم، تهران: مؤسسه شهر نشر.
12
قرائتی، محسن (1375). سیمای انسان در قرآن بر اساس تفسیر نور، گردآوری روحالله فیضالهی، تهران: مرکز فرهنگی درسهایی از قرآن.
13
محسنی، منوچهر (1379). بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتاریهای اجتماعی - فرهنگی در ایران، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، تهران.
14
مطهری، مرتضی (1385). مقدمهای بر جهانبینی اسلامی: انسان در قرآن، چ بیستوپنجم، تهران:انتشارات صدرا.
15
مولوی، جلالالدین محمد (1364). مثنوی معنوی، تهران: امیرکبیر.
16
منظور، داود و همکاران (1392). «اصول موضوعة حاکم بر رفتار انسان اقتصادی از منظر معرفت دینی»، فصلنامة پژوهش و سیاستهای اقتصاد رفتاری، دوره 21، ش 65، ص 105ـ122.
17
منظور، داود و مجتبی طاهری (1392). «عقلانیت اقتصادی در بوتة نقد اقتصاد رفتاری»، فصلنامة پژوهش و سیاستهای اقتصاد رفتاری، س 21، ش 68، ص 159ـ179.
18
صدر، محمدباقر (1360). اقتصاد ما: بررسیهایی دربارة مکتب اقتصادی اسلام، ترجمة اسپهبدی، ج 1 و 2، انتشارات اسلامی.
19
هادوینیا، علیاصغر (1382). انسان اقتصادی از دیدگاه اسلام،تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
20
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1381). ارزشها و نگرشهای ایرانیان-یافتههای پیمایش در 28 استان کشور، ویرایش اول، دفتر انتشارات طرح پیمایش ملی ارزشها و نگرشها.
21
Arrow, K. (1987). "Economic Theory and the Postulate of Rationality", eds. J., Eatwell, et al., The New Palgrave Dictionary of Economics, vol. II, MacMillan, London, pp. 69-75.
22
Edgeworth, F.Y. (1881). Mathematical Psychics, London: LSE Reprint 1934.
23
Fehr, E. and K. Schmidt (1999). "A Theory of Fairness, Competition, and Cooperation", The Quarterly Journal of Economics, 114 (3), pp. 817-868.
24
Ferguson, C. E. (1966). Microeconomic Theory, Irwin Inc: Richard D.
25
Georgescu-Roegen, N. (1954). "Choice, Expectations, and Measurability", Quarterly Journal of Economic, 63, pp. 503-534.
26
Gowdy, J. and I. Seidl (2004). "Economic Man and Selfish Genes: the Implications of Group Selection for Economic Valuation and Policy", Journal of Socio-Economics, 33, pp. 343-358.
27
Hofstede, G. (2005). Culture and Organization: Software of the Mind, 2nd Edition London: MacGraw-Hill.
28
Henrich, J. et al. (2001). "In Search of Homo Economicus: Experiments in 15 Small-Scale Societies", American Economic Review, no. 91(2), pp. 73-79.
29
Ingram, J. K. (1894). A History of Political Economy, New York: Macmillan.
30
Kirchgässner, G. (2008). Economics and Other Social Sciences, New York: Springer Science Business Media, LLC.
31
Kreps, D. M. (1990). A Course in Microeconomics Theory, Tokyo: Harvester Wheatsheaf.
32
Lane, D. (2007). The ‘varieties of Capitalism’ Paradigm and Post-communist Countries, eds. David, Lane and Martin, Myant, Varieties of Capitalism in Post-communist Counties (Studies in Economic Transition), London: Palgrave Macmillan.
33
Leftwich, R. H. and R. D. Eckert (1982). The Price System and Resource Allocation, E Edition, CBs College Publicating. USA: The Dryden Press.
34
Mankiw, G. N. (2003). Macroeconomics, 5th Edition, Worth Publishers, New York, NY.
35
Myers, M. L. (1983). The Soul of Modern Economic Man: Ideas of Self-interest, Thomas Hobbes to Adam Smith, University of Chicago Press.
36
Nicholson, W. and C. Snyder (2008). Microeconomic Theory: Basic Principles and Extensions, 10th Edition. USA: Thomson Higher Education.
37
Rodriguez-Sickert, C. (2009). "Homo Economicus", eds. Jan Peil and Irene Van Staveren, Handbook of Economics and Ethics, Edward Elgar Publishing, Cheltenham, UK: pp. 223-229.
38
Salvatore, D. (1974). Schaum’s Outline of Theory and Problem Microeconomic Theory, McGraw-Hill.
39
Sen, A. (1977). "Rational Fools: A Critique of the Behavioural Foundations of Economic Theory", Philosophy and Public Affairs, no. 6, pp. 317-344.
40
Smith, A. (1761). The Theory of Moral Sentiments, 2nd edition, A Millar Landon.
41
Tsoulfidis, L. (2010). Competing Schools of Economic Thought, London/New York: Springer Heidelberg Dordrecht.
42
Tverdohleh, E. (2012). "The Institutional Change in Action: Transitioning to Economic Man", Communist and Post-Communist Studies, no. 45, pp. 363-373.
43
Varian, Hal R. (2006). Intermediate Microeconomics, 7th edition, New York: W. W. Norton & Company.
44
ORIGINAL_ARTICLE
مبانی شرحنویسی بر متون ادبی
بررسی شرحهایی که بر متون گوناگون تألیف شده است و مقایسة رویکرد و روش آنها، نشان میدهد که آنها از سبک و سیاق ثابت و یکسانی که مبنایی مشخص و تعریفشده داشته باشد، پیروی نمیکنند. برای شرح متن اتخاذ روشی علمی متناسب با ماهیت آن، لازم و ضروری است؛ بنابراین برای رسیدن به چنین روشی، شارح باید با درنظر گرفتن نوع متن، سطح مخاطبان و هدف خود از شرحنویسی، روشی را برگزیند که با ویژگیهای هر متن بیشترین تناسب را داشته باشد. در این مقاله با ارائة تعریفی از شرح، مبانی نظری و مقدمات و ملزومات ضروری در شرحنویسی بر متون ادبی، تحلیل و بررسی و در نهایت، روش و الگویی علمی برای شرح متن معرفی میشود.
https://jut.samt.ac.ir/article_21755_13e25998547a4a875f3ea1b42b421c4f.pdf
2015-02-20
28
55
شرحنویسی
متون ادبی
عوامل مؤثر در شرح متن
مقدمات شرحنویسی
روش پیشنهادی برای شرح متن
محبوبه
همتیان
m.hemmatiyan@gmail.com
1
استادیار دانشگاه اصفهان
LEAD_AUTHOR
زهره
مشاوری
z.moshaveri@gmail.com
2
دکتری زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه اصفهان
AUTHOR
انوشه، حسن (1375). دانشنامة ادب فارسی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
1
بلعمی، ابوعلی محمد (1337). ترجمة تفسیر طبری، تصحیح محمدجواد مشکور، تهران: خیام.
2
تراکس، دیونوسیوس (1377). فن دستور، ترجمة کورش صفوی، تهران: هرمس.
3
حافظ شیرازی (1374). دیوان، به اهتمام محمد قزوینی و قاسم غنی، چ دوم، تهران: انتشارات ناهید.
4
حیدری، بتول (1388). نقد شروح بوستان سعدی، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
5
خاقانی شروانی (1378). دیوان، مقابله و تصحیح و مقدمه و تعلیقات ضیاءالدین سجادی، چ ششم، تهران: زوار.
6
خطیب رهبر (1367). دستور زبان فارسی،کتاب حروف اضافه و ربط، چ چهاردهم، تهران: انتشارات سعدی.
7
رضی، احمد و زینب رفاهیبخش (1389). «آسیبشناسی شرحنویسی بر متون ادب فارسی»، جستارهای ادبی، ش 171، ص 143ـ168.
8
رفاهیبخش، زینب (1389). سیر تحول شرحنویسی بر متون ادب فارسی (1313-1387ه.ش)، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
9
رفاهیبخش، زینب و احمد رضی (1389). «بررسی و تحلیل مقدمهها در شرحنویسی بر متون ادبی»، ادبپژوهی، ش یازدهم، ص 87 ـ119.
10
سعدی (1375). بوستان، تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی، چ پنجم، تهران: انتشارات خوارزمی.
11
سعدی (1377). گلستان ، تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی، چ پنجم، تهران: انتشارات خوارزمی.
12
سعدی (1383). کلیات سعدی، تصحیح محمدعلی فروغی، مقدمه و تعلیقات بهاءالدین خرمشاهی، چ چهارم، تهران: انتشارات دوستان.
13
صائب تبریزی (1389). دیوان، به اهتمام جهانگیر مصور، چ ششم، تهران: انتشارات نگاه.
14
عطار نیشابوری (1375). دیوان، به اهتمام و تصحیح تقی تفضلی، چ نهم، تهران: علمی و فرهنگی.
15
علویمقدم، مهیار (1389). «آسیبشناسی ساختار «شرحنویسی» در حوزة فهم ادبی (با نگاهی انتقادی به شرحهای حافظ)»، فنون ادبی، ش 2 (پیاپی 3)، ص 63ـ80.
16
فردوسی، ابوالقاسم (1376). شاهنامه، به کوشش سعید حمیدیان، چ چهارم، تهران: نشر قطره.
17
مصاحب، غلامحسین (1374). دایرةالمعارف فارسی، تهران: امیرکبیر.
18
مولوی، جلاالدین(1364). مثنوی معنوی، تهران: امیرکبیر.
19
میرمجربیان، لیلا (1386). نقد شروح لیلی و مجنون نظامی، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
20
ناصر خسرو (1370). دیوان، به تصحیح مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
21
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی دو کتاب در گزارش غزلیات حافظ (بر آستان جانان و گامی در بیکران)
اشعار حافظ، شاعر بلندمرتبه و بینظیر شیرازی، از زمان سرایش تا کنون، همواره مورد عنایت اهل نظر بوده و همچنان نیز، عام و خاص بدان توجه دارند. در روزگار ما این توجه روزافزون شده و شرحهای متعددی برای فهم و بازنمایی ظرایف و حکمتهای آن نگاشته شده است. دو کتاب بر آستان جانان و گامی در بیکران، از میرجلالالدین کزازی، در سالهای اخیر از سوی سازمان سمت، بیشتر بهعنوانِ کتابِ درسیِ واحدِ حافظ، برای رشتة زبان و ادبیات فارسی منتشر شده است. این دو کتاب در مجموع گزارشی از 41 غزل منتخب از سراسر دیوان حافظ است که بر سه پایة واژهشناسی، زیباشناسی و باورشناسی مدون شده است. با وجود کوشش زیاد و گزارش خوب و مفید شارح، ضمن مطالعة کتاب، کاستیها یا اشتباهاتی از نظر روش تدوین و محتوای گزارش ـ بهویژه از نظر آرایهها و معانی ابیات ـ به ذهن نگارنده رسیده است که در این مقاله به اجمال فقط برخی از اشکالات روشی و کاستیهای زیباشناسی بیان میشود. با توضیحات نگارنده معلوم میشود که این دو کتاب بیشتر گزارش زیباشناسانة برخی اشعار منتخب حافظ بهشمار میآید و تفسیر مناسب و گزارش همهجانبة اشعار و افکار و باورهای او نیست.
https://jut.samt.ac.ir/article_21756_807ecf8b8e5cf2a8d08c36069bdef99a.pdf
2015-02-20
56
73
شرحهای دیوان حافظ
بر آستان جانان
گامی در بیکران
جلالالدین کزازی
نقد و معرفی کتاب
رضا
روحانی
r.ruhani@kashanu.ac.ir
1
دانشیارگروه ادبیات فارسی دانشگاه کاشان
LEAD_AUTHOR
ابتهاج، هوشنگ (1385). حافظ به سعی سایه، چ دوازدهم، تهران: کارنامه.
1
حسنلی، کاووس (1388). راهنمای موضوعی حافظشناسی، انتشارات نوید.
2
داودی، حسین (1381). احادیث و قصص مثنوی (بدیعالزمان فروزانفر)، تهران: امیرکبیر.
3
سایت کتابخانة احادیث شیعه، www.hadithlib.com
4
سعدی شیرازی، مصلحالدین (1372). کلیات سعدی، به کوشش محمدعلی فروغی، چ نهم، تهران: امیرکبیر.
5
شریف رضی (1384). نهجالبلاغه، ترجمة محمد دشتی، مؤسسة امیرالمؤمنین، چ نهم، تهران: اسوه.
6
کزازی، میرجلالالدین (1391). بر آستان جانان، تهران: سمت.
7
کزازی، میرجلالالدین (1392). گامی در بیکران، تهران: سمت.
8
محمدی ریشهری، محمد (1367). میزانالحکمه، بیجا مکتب الاعلام الاسلامی.
9
محمدی ریشهری، محمد (1372). میزانالحکمه (متن با ترجمه)، به نقل از سایت کتابخانة احادیث شیعه.
10
مولوی، جلالالدین محمد (1364). مثنوی معنوی، تهران: امیرکبیر.
11
نکونام، مهرداد (1381). کتابشناسی حافظ، شیراز: مرکز حافظشناسی.
12
نیساری، سلیم (1385). دفتر دگرسانیها در غزلهای حافظ، تهران: نشر آثار.
13
ORIGINAL_ARTICLE
خاقانیپژوهی؛ معرفی و نقد پژوهشهای انجامگرفته دربارة خاقانی از آغاز تا امروز
یکی از مهمترین مسائل پیشِ روی پژوهشگران در حوزه ادب فارسی، فقدان اطلاعات کافی در خصوص پیشینه مطالعات پارهای موضوعات مرتبط با شرح احوال و آثار و اندیشههای شاعران و نویسندگان، بهویژه سرآمدان ادب فارسی است. پژوهش حاضر پاسخی به حوزه خاقانیپژوهی است. این پژوهش به معرفی خاقانیپژوهی در عرصه کتب، مقالات و پایاننامهها در ایران از سال 1300 تاکنون میپردازد. اگرچه سایتهای اینترنتی و کتابشناسیهایی در زمینه شناخت سابقه تحقیقات انجام گرفته درباره خاقانی در دسترس است، یادکرد این نکته ضروری است که اطلاعات اغلب این سایتها و کتابشناسیها غالباً مختصر و ناقص است؛ بر همین مبنا ضرورت پژوهشی جامع به منظور معرفی و نقد پژوهشهای انجام گرفته درباره خاقانی، به پدید آمدن چنین اثری منجر گردید. خاقانیپژوهی، معرفی و نقد بیش از 1000 پژوهش درباره خاقانی (اعم از کتاب، مقاله و پایاننامه) است. از جمله نوآوریهای این تحقیق، استفاده از روشی انتقادی در معرفی پژوهشهای انجامشده است؛ یعنی علاوه بر معرفی هر پژوهش، در بخشی با عنوان «اشاره»، به موارد قوت و ضعف پژوهش اشاره شده است.
https://jut.samt.ac.ir/article_21757_4452c79d31639eab3a48d5ce43cb1740.pdf
2015-02-20
74
93
خاقانی
خاقانیپژوهی
شروح خاقانی
گزیدههای خاقانی
ناصر
نیکوبخت
n_nikoubakht@modares.ac.ir
1
استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
LEAD_AUTHOR
سیدعلی
سراج
ali.seraj78@yahoo.com
2
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
AUTHOR
افشار، ایرج (1356ـ1385). فهرست مقالات فارسی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
1
افشار، ایرج و حسین بنیآدم (1346). کتابشناسی دهساله ایران، تهران: انجمن کتاب.
2
خاقانی، افضلالدین بدیل (1316). دیوان حسانالعجم افضلالدین ابراهیم بن علی خاقانی شروانی، تصحیح علی عبدالرسولی، تهران: انتشارات کتابخانه خیام.
3
رضی، احمد (1391). «آسیبشناسی پایاننامههای دانشجویی»، نامه نقد، شماره 9، ص 3.
4
ستوده، غلامرضا (1371). مرجعشناسی و روش تحقیق در ادبیات، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
5
غلامرضایی، محمد (1374). روش تحقیق و شناخت مراجع ادبی، تهران: جامی.
6
کرمی، محمدحسن، و سعید حسامپور (پاییز و زمستان 1383). «واجآرایی و تکرار در شعر خاقانی»، دو فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، دوره جدید، شماره سوم، 137ـ161.
7
ماهیار، عباس (1385). سحر بیان خاقانی، کرج: انتشارات جام گل.
8
مرادی، فرشاد (1385). مقایسه سبکی هجویات در دو دیوان خاقانی و متنبی، پایاننامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی، کردستان: دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه کردستان.
9
مدرسی، فاطمه و محبوب طالعی (1382الف). تجلی عرفان در سخن سخنوران آذربایجان، ارومیه: روضه سما.
10
مدرسی، فاطمه و محبوب طالعی (1382ب). مجموعه مقالات سبک آذربایجانی و سیر تاریخی آن در شعر فارسی، تهران: مؤسسه فرهنگی ناشران.
11
مشار، خانبابا (1350). فهرست کتابهای چاپی فارسی، تهران: چاپخانه ارژنگ.
12
همایش خاقانیشناسی (1384). مجموعه مقالات برگزیده همایش خاقانیشناسی، جهاد دانشگاهی ارومیه.
13
یحیی مهدوی، ایرج افشار (1385). هفتاد مقاله، تهران: اساطیر.
14
Abbott, Joann (1993). Quantitative Critical Thinkin, College Teaching.
15
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل محتوای کتاب آمار و مدلسازی بر اساس ساختار و نوع مسائل دیوید جانسن و دیدگاه دبیران
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کتاب درسی آمار و مدلسازی دورۀ متوسطه از دیدگاه دبیران و تحلیل محتوا و مسائل آن است. این پژوهش تلفیقی از روش تحلیل محتوا برای تعیین نوع مسائل کتاب و روش توصیفی برای بررسی دیدگاه دبیران است و جامعۀ آماری آن در دو بخشِ کتاب آمار و مدلسازی دورۀ متوسطه و دبیران ریاضی و آمار دورۀ متوسطه ناحیۀ 4 شهر تبریز، به شمار 100 نفر است. در جامعۀ اول از روش تمامشماری و در جامعۀ دوم از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات از چکلیست تهیهشده براساس انواع مسائل دیوید جانسن و پرسشنامۀ محققساخته 32 سؤال با طیف لیکرت 5 درجهای استفاده شده است. برای روایی ابزارها از نظر متخصصان، و برای پایایی چکلیست از ضریب توافقی (91/0) و برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ (95/0) استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد از 111 مسئلة کتاب آمار و مدلسازی، تعداد 43 (7/38%) مورد مسائل داستانی است؛ درنتیجه بیشترین مسائل کتاب از نوع مسائل داستانی و ساختار مسائل نیز از نوع خوشساختار است. همچنین از دیدگاه دبیران، محتوای کتاب با اهداف آموزشی این درس متناسب نیست؛ اما مدتزمان اختصاصیافته برای ارائۀ محتوا کافی است. یافتۀ دیگر اینکه دبیران ساختار ظاهری کتاب را نامتناسب ارزیابی کردهاند.
https://jut.samt.ac.ir/article_21758_f41e8227188e60a9c201a8d59f22a3f3.pdf
2015-02-20
94
110
آمار و مدلسازی
تحلیل محتوا
ساختار و نوع مسائل دیوید جانسن
ساختار ظاهری کتاب درسی
فیروز
محمودی
iroozmahmoodi@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
لاله
محمدپور زال
l.pourzal@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی
AUTHOR
ادیب، یوسف (1374). تحلیل محتوای کتاب تعلیمات اجتماعی دورۀ ابتدایی در سال تحصیلی 74ـ73، شورای تحقیقات ادارۀ کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی.
1
بخشعلیزاده، شهرناز و دیگران (1392). آمار و مدلسازی، چ یازدهم، تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
2
پولیا، جورج (1373). خلاقیت ریاضی، ترجمۀ پرویز شهریاری، چ دوم، تهران: انتشارات فاطمی.
3
تایلر، رالف (1381). اصول اساسی برنامهریزی درسی و آموزشی، ترجمۀ علی تقیپور ظهیر،
4
چ سوم،تهران: انتشارات آگاه.
5
جعفری، طیبه (1388). تحلیل محتوای سؤالهای کتابهای ریاضی دوم و سوم دبیرستان در رشتۀ ادبیات و علوم انسانی بر اساس طبقهبندی تجدیدنظر شده بلوم در حیطۀ شناختی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
6
رضایی، مانی (1385). «تحلیل محتوای حل مسئله در کتابهای درسی ریاضی»، رشد آموزش ریاضی، ش 86، ص 45ـ51.
7
رفیعپور، ابوالفضل (1391). «تحلیل محتوای مسائل کتاب حسابان بر اساس رویکرد مدلسازی»، فصلنامۀ مطالعات برنامۀ درسی ایران، س 6، ش 24، ص 135ـ156.
8
شونفیلد، ا. ا. چ. (1378). «فراشناخت و ریاضیات»، رشد آموزش ریاضی، ش 55، ص4.
9
صدیقی، طاهره (1388). تحلیل محتوای کتاب ریاضی (1) دورۀ متوسطه بر پایۀ استانداردهای محتوایی NCTM-2000 ، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران: دانشکدۀ علوم انسانی دانشگاه پیامنور.
10
فتحیآذر، اسکندر (1390). روشها و فنون تدریس، تبریز: دانشگاه تبریز.
11
فتحی واجارگاه، کورش (1393). اصول و مفاهیم اساسی برنامهریزی درسی، تهران: علم استادان.
12
قورچیان، نادرقلی (1372). «گامی در مسیر انتخاب محتوا»، فصلنامۀ تعلیم و تربیت،ش 33،
13
ص 37ـ64.
14
کرمی، زهره و دیگران (1392). «تحلیل محتوای کتاب ریاضی 1 پایۀ اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطهشناختی بلوم»،پژوهش در برنامهریزی درسی،ش1،
15
ص 167ـ179.
16
گویا، زهرا و مرتضی حسنپور (1392). «کتاب تازهتألیف ریاضی 1 از منظر مدرسان آن»، رشد آموزش ریاضی، دورة 30، ش 2، ص 4ـ17.
17
محمودی، فیروز (1391). طراحی الگوی برنامۀ درسی مبتنی بر مسئله در دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ مدیریت آموزشی و اعتبارسنجی و امکانسنجی آن در آموزش عالی ایران، رسالۀ دکتری رشتۀ مطالعات برنامۀ درسی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
18
محمودیانفرد، شیدا (1389). «تأملی بر محتوای ریاضی 1 قدیم و جدیدالتألیف از جنبۀ فعالبودن»، یازدهمین کنفرانس آموزش ریاضی استان مازندران.
19
ملکی، حسن (1392). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل)، تهران: نشر پیام اندیشه، چ هجدهم.
20
مهرمحمدی، محمود و فیروز محمودی (1391). وارونگی: رویکرد نوین به طراحی برنامهای درسی معطوف به تربیت حرفهای (با تأکید بر علوم تربیتی)، دوفصلنامۀ برنامۀ درسی آموزش عالی، ش 6، ص 141ـ177.
21
هاشمی، سهیلا و مهرناز شهرآرا (1386). «بررسی مؤلفههای روانشناختی در فرایند حل مسئلۀ علوم اجتماعی در دانشآموزان دختر پایۀ سوم متوسطه و دورۀ پیشدانشگاهی شهر تهران»،مطالعات روانشناختی، دانشگاه الزهرا، دورۀ 3، ش 3.
22
یارمحمدیان، محمدحسین (1392). اصول برنامهریزی درسی، چ یازدهم، اصفهان: انتشارات یادوارۀ کتاب.
23
Barnett, R. & K. Coate (2005). Engaging The Curriculum In Higher Education Maidenhead, SRHE/OpenUniversity Press.
24
Bransford, J. D. & B.S. Stein (1984). The Ideal Problem Solver,New York: W.H.Freeman and Company.
25
Dewey, J. (2010). "The Teacher and the Public (TAP)", Teachers, Leaders and Schools: Essays by John, eds. D.J. Simpson & S.F Stack. Dewey (pp. 214-244), Carbondale: IL Southern illinois University Press.
26
Gagné, R. M. (1965). The Conditions of Learning and Theory of Instruction (1st ed.), NY: Holt, Rinehart & Winston.
27
Jonassen, D. H. (2000). "Toward a Design Theory of Problem Solving", Educational Technology: Research & Development, no. 48 (4), pp. 63-85.
28
Jonassen, D. H. (2004). Learning to Solve Problems: An Instructional Design Guide,Pfeiffer.
29
Jonassen, D. H. (2008). Instructional Design as a Design Problem, New York: American Educational Research Association.
30
Jonassen, D. H. (2011). "Supporting Problem Solving in PBL", Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, no. 5 (2), pp. 95-119.
31
Jonassen, D. H. & W. Hung (2008). "All Problems are Not Equal: Implications for PBL", Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, no. 2(2), pp. 6-28.
32
Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). "Determining Sample Size for Research Activities", Educational and Psychological Measurement, 30(3), pp. 607-610.
33
Mayer, R. E. (1992). Thinking, Problem Solving, Cognition, New York: W. H. Freeman and Company.
34
Polya, G. (2014). How to Solve It: A New Aspect of Mathematical Method, Princeton University Press.
35
Rumberger, R. W. (2012). Dropping Out: Why Students Drop Out of High School and What Can Be Done About It,Harvard University Press.
36
Schmidt, H. G. & et. al. (2009). "Constructivist, Problem-based Learning Does Work: a Meta-analysis of Curricular Comparisons Involving a Single Medical School", Educational Psychologist, no. 44(4), pp. 227-249.
37
Stylianides, G. J. (2005). Investigating Student’s Opportunities to Develop Proficiency in Reasoning and Proving: A Curricular Perspective, Doctoral Dissertation, University of Michigan.
38
Sunday, S. (2014). "Mathematics Textbook Analysis", A Study on Recommended Mathematics Textbooks in School use in Southwestern States of Nigeria European Scientific Journal, no. 1, pp. 140-151.
39
Voss, J. F. & J. W. Segal (1991). Informal Reasoning and Education, NJ: Routledge.
40
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و نقد کتاب نظام آوایی زبان فارسی
مقالۀ حاضر به معرفی، بررسی و نقد کتاب نظام آوایی زبان فارسی، تألیف محمود بیجنخان میپردازد. کتاب اثری ارزشمند در حوزۀ آواشناسی و واجشناسی زبان فارسی است و امتیازات و نوآوریهای فراوان و ساختار منسجمی دارد. مؤلف در فصل اول، مسئلۀ بازشناسی شنیداری گفتارِ پیوستۀ فارسی را ـ که موضوع اصلی تحقیق است ـ برگزیده و در فصلهای بعد تلاش کرده است بر اساس روششناسی آزمایشگاهی به سؤال اصلی تحقیق پاسخ دهد. کتاب از نظر محتوا نیز اثری در خورِ تقدیر است. مؤلف مبانی نظری آواشناسی آکوستیکی و انگارههای نظری بازشناسی گفتار را به صورت جامع و روشن، برای طرح مباحث تولید و درک گفتار زبان فارسی معرفی کرده و در چهارچوب این یافتههای نظری، آزمایشهایی را طرحریزی کرده است تا سرنخهای آکوستیکی معتبرِ هریک از مشخصههای واجی را در فرایند درک گفتار پیوستۀ فارسی، کشف و استخراج کند. وی همچنین در لابهلای این مباحث، به بحث و پژوهش دربارۀ برخی مسائل مهم نظام آوایی زبان فارسی پرداخته است. با وجود این، این کتاب همانند هر اثر دیگر، نقصها و کاستیهایی دارد که مقالۀ حاضر با هدف رفع و اصلاح آنها تدوین شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که کتاب نظام آوایی زبان فارسی از نظر محتوا در بخشهایی مانند «تکیه از دیدگاه آواشناسی»، «واکهها»، «همخوانهای انفجاری»، «همخوان غلت» و «همخوانهای روان» نیاز به بازنگری دارد.
https://jut.samt.ac.ir/article_21798_73497d494b19fdc6d75d217090c7204f.pdf
2015-02-20
111
131
نظامآوایی زبان فارسی
بازشناسی شنیداری گفتار پیوسته
سرنخهای آکوستیکی
روششناسی آزمایشگاهی
مشخصههای واجی
وحید
صادقی
vsadeghi5603@gmail.com
1
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی
LEAD_AUTHOR
ثمره، ی. (1378). آواشناسی زبان فارسی، آواها و ساخت آوایی هجاها، ویراست 2، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
1
درزی، ع. (1372). «کشش جبرانی مصوتها در فارسی محاورهای امروز»، زبانشناسی، س 10، ش 2، ص 58ـ75.
2
حقشناس، ع. م. (1370). «دستگاههای چندگانۀ مصوت در زبان فارسی»، مقالات ادبی ـ زبانشناختی، تهران: نیلوفر.
3
شیخسنگ تجن، ش. و م. بیجنخان (1389). «بررسی کاهش واکهای در زبان فارسی محاورهای»، پژوهشهای زبانشناسی، س 2، ش 1، ص 35ـ47.
4
صادقی، ع. ا. (1380). مسائل تاریخی زبان فارسی، التقای مصوتها و مسئلۀ صامت میانجی، تهران: انتشارات سخن.
5
صادقی، و. (1390). «تنوع واجگونهای /ρ/ در زبان فارسی: مطالعۀ آزمایشگاهی»، زبان و زبانشناسی، دورۀ 7، ش14، ص 1ـ23.
6
صادقی، و. (1394). «بررسی آوایی کاهش واکهای در زبان فارسی»، جستارهای زبانی، دورۀ 6، ش 3، ص 165ـ187.
7
مدرسی قوامی، گ. (1392). «تأثیر تکیة واژگانی بر ویژگیهای کیفی واکههای ساده زبان فارسی»، علم زبان، دورۀ 1، ش 1، ص 41ـ57.
8
نوربخش، م. (1388). نقش تمایزی زمان شروع واک (ویاُتی) در همخوانهای انسدادی دهانی فارسی معیار، رسالۀ دکتری زبانشناسی، دانشگاه تهران.
9
Arvaniti, A. & et. al. (1998). "Stability of Tonal Alignment: the Case of Greek Pre-nuclear Accents", Journal of Phonetics, no. 26, pp. 3-25.
10
Bijankhan, M. (2000). "Farsi Vowel Compensatory lengthening: An Experimental Approach", The Fifth International Conference on Spoken Language Processing,Beijing: China.
11
Campbell, N. & M. Beckman (1997). "Stress, Prominence and Spectral Tilt", Intonation: Theory, Models and Applications, ed. A. G. Botinis ESCA., pp. 67-70.
12
de Jong, K. (1995). "The Supraglottal Articulation of Prominence in English: Linguistic Stress as localized Hyperarticulation", Journal of the Acoustical Society of America,
13
no.97, pp. 491-504.
14
Fant, G. (1960). Acoustic Theory of Speech Production, Mouton: The Hague.
15
Kahnemuyipour, A. (2003). Syntactic Categories and Persian Stress, Natural Language and Linguistic Theory, no.21, pp. 333-379.
16
Kastrikani, A. (2003). The Temporal Correlates of Lexical and Phrasal Stress in Greek, Exploring Rhythmic Stress, Durational Patterns for the Case of Greek Words. Master’s Thesi University of Edinburgh.
17
Keating, Patricia A. (1984). "Phonetic and Phonological Representations of Stop Consonant voicing", Language, no. 60, pp. 286-319.
18
Ladd, D. R. (1996). Intonational Phonology,Cambridge: Cambridge University Press.
19
Ladefoged, P. & K. Johnson (2011). A Course in Phonetics (6thedition), Boston: Wadsworth/ Cengage Learning.
20
Ladefoged, P. & I. Maddieson (1996). The Sounds of the World's Languages, Oxford: Blackwell.
21
Lazard, G. (1992). A Grammar of Contemporary Persian, Mazda, Costa Mesa, California. Tr.Shirley Lyons.
22
Lindblom, B. (1963). "Spectrographic Study of Vowel Reduction", Journal of the Acoustical Society of America, no.35, pp. 1773-1781.
23
Lindblom, B. & S. J. Moon (1988). Formant Undershoot in Clear and Citation-form Speech, Perilus VII. Stockholm University.
24
Manolescu, A. & et.al. (2009). "Cues to Contrastive Focus in Romanian", Phonetics and phonology:Interactions and Interrelations, eds. M. Vigário & et.al. Current Issues in Linguistic Theory 306 (pp. 71-90), Amsterdam: John Benjamins.
25
Mooshammer, C. & C. Geng (2008). "Acoustic and Articulatory Manifestations of Vowel Reduction in German", Journal of the International Phonetic Association, no. 38 (2), pp. 118-135.
26
Nord, L. (1986). "Acoustic Studies of Vowel Reduction in Swedish", Journal of Quarterly Progress and Status Report, no. 27, pp. 19-36.
27
Ortega-Llebaria, M. (2006). "Phonetic Cues to Stress and Accent in Spanish", Selected Proceedings of the 2nd Conference on Laboratory Approaches to Spanish Phonology,(pp. 104-118), ed. M. Diaz-Campos Somerville, MA: Cascadilla Press.
28
Ortega-Liberaria, M. & et.al. (2007). "Perceptual Evidence for Direct Acoustic Correlate of Stress in Spanish", The International Congress on Phonetic Sciences, vol. XVI. Saarbrucken, Germany.
29
Pickett, J. M. (1999). The Acoustics of Speech Communication: Fundamentals, Speech Perception Theory, and Technology, London: Allyn & Bacon.
30
Pierrehumbert, J. (1980). The Phonetics and Phonology of English Intonation, Ph.D. Dissertation, Massachusetts Institute of Technology.
31
Sadat-Tehrani, N. (2007). The Intonational grammar of Persian, Ph.D Thesis, University of Manitoba.
32
Sadat-Tehrani, N. (2009). "The Alignment of L + H* Pitch Accents in Persian Intonation", Journal of the International Phonetic Association, no. 39, pp. 205-230.
33
Sadeghi, V. (2007). "Compensatory Lengthening in Persian", The 16thInternational Congresson Phonetic Sciences, Saarbruken, Germany.
34
Sadeghi, V. (2011). "nternational Congress Acoustic Acoustic Correlates of lexical Stress in Persian", The International Congress on Phonetic Sciences, vol. XVII,Hong Kong.
35
Sluijter, A. & V. Van Heuven (1996). "Spectral Balance as an Acoustic Correlate of Linguistic Stress", J. Acoust. Soc. Am., no. 100 (4), pp. 2471-2485.
36
Solé, M. J. (1998). "Phonological Universals: Trilling, Voicing and Frication", Proceedings of the Berkeley Linguistics Society, pp. 403-416, Berkeley: University of California.
37
Solé, M. J. (2002). "Assimilatory Processes and Aerodynamic Factors", Papers in Laboratory Phonology, vol. VII, eds. C. Gussenhoven & N. Warner, pp. 351-386, Berlin: de Gruyter.
38
Stevens K. N. (1989). "On the Quantal Nature of Speech", Jorunal of Phonetics, no. 17,
39