ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل انتقادی کتابهای مبانی جامعهشناسی در ایران
در این مقاله، آموزش کتب مبانی جامعهشناسی از منظر معرفتشناسی علوم اجتماعی در ایران، در دوره 1377 تا پایان سال 1394 مورد مطالعه طولی(1) قرار گرفته است. این مقاله سعی دارد کتب جامعهشناسی را از منظر تأثیر شبکههای اجتماعی بر ساختارهای اجتماعی مورد تحلیل انتقادی قرار بدهد. به لحاظ نظری، از رویکرد ضرورت شیفت پارادایمی استفاده میشود چرا که این کتب کماکان به نیازهای رشته، پاسخ نمیدهند. به لحاظ روششناسی نیز به این نکته اشاره میشود که به لحاظ تاریخی کتب مبانی جامعهشناسی پس از شکلگیری این علم، در چهار دورة متفاوت منتشر شدهاند. بنابراین، تحلیل ما از این کتابها به عنوان واحد تحلیل نیز بر اساس این دورهها استوار است. همچنین، نوعی تحلیل محتوای مضمونی و تحلیل روایی از کتابها ارائه خواهد شد. به عبارت دیگر، مضامین و شیوة روایی کتب مبانی به عنوان واحدهای مشاهده انتخاب شدهاند. برخی نتایج نشان میدهند که با مقایسه تولیدات حوزه مبانی جامعهشناسی در طول 17 سال، میتوان گفت که نوعی گسست معرفت شناسانه بین آموزش جامعهشناسی در ایران و کشورهای دیگر دیده میشود. این کتب قابل مقایسه با ضرورتهای اجتماعی در ایران نیستند. به نظر ما بخشی از این نقص معرفتی را باید در مبانی آموزش جامعهشناسی یعنی در کتب مبانی جامعه شناسی جستجو کرد. شاهد این ادعا بازتولید مطالب قدیمی است که هنوز در سال 1394 در کتب مبانی دیده میشود.
https://jut.samt.ac.ir/article_21973_152b2cd7d8f0dac5076c30cc646943c2.pdf
2015-03-21
1
27
نقد
کتابهای مبانی جامعهشناسی
تحلیل مضمونی
گسست معرفتشناسانه
بازنگری
حمید
عبداللهیان
habdolah@ut.ac.ir
1
استاد گروه ارتباطات دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
تقی
آزاد ارمکی
tazad@ut.ac.ir
2
استاد گروه جامعهشناسی دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
AUTHOR
آلبرو، مارتین (1380). مقدمات جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری کاشانی، تهران: نشر نی.
1
ترابی، علی اکبر (1347). مبانی جامعهشناسی، تهران: شرکت نسبی اقبال و شرکاء.
2
دفتر همکاری حوزه و دانشگاه (1373). درآمدی بر جامعهشناسی اسلامی، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
3
روسک، جوزف و رولند وارن (1350). مقدمهای بر جامعهشناسی، ترجمۀ بهروز نبوی و احمد کریمی، تهران: مؤسسۀ عالی حسابداری.
4
صالحی، محمد مهدی (1352). جامعهشناسی معاصر، تهران: ندا.
5
قنادان، منصور و دیگران (1375). جامعهشناسی (مفاهیم کلیدی)، تهران: آوای نور.
6
گیدنز، آنتونی (1387). جهان رهاشده : گفتارهایی دربارۀ یکپارچگی جهانی، ترجمۀ علیاصغر سعیدی و یوسف حاجی عبدالوهاب، چ دوم، تهران: انتشارات علم و ادب.
7
محسنی، منوچهر (1349). جامعهشناسی عمومی، تهران: طهوری.
8
مندراس، هانری و ژرژ گورویچ (1349). مبانی جامعهشناسی، ترجمۀ باقر پرهام، تهران: امیرکبیر.
9
نیکگهر، عبدالحسین (1369). مبانی جامعهشناسی و معرفی تحقیقات کلاسیک جامعهشناسی، تهران: اسلامیه.
10
نیکگهر، عبدالحسین (1373). مبانی جامعهشناسی و معرفی تحقیقات کلاسیک جامعهشناسی، تهران: توتیا.
11
نیکگهر، عبدالحسین (1387) . مبانی جامعهشناسی و معرفی تحقیقات کلاسیک جامعهشناسی، تهران: توتیا.
12
وثوقی، منصور و علیاکبر نیکخلق (1370). مبانی جامعهشناسی، تهران: خردمند.
13
Crosby, Alfred, W.) 1997). The Measure of Reality: Quantification in Western Europe, 1250-1600, Cambridge: Cambridge University Press.
14
Kadushin Charles (2012). Understanding Social Networks; Theories, Concepts, and Findings, New York: Oxford University press.
15
Kuhn Thomas S. (1970). The Structure of Scientific Revolutions, Second Edition, Chicago: the University of Chicago Press.
16
Stark, Rodney, (2001). Sociology, Belmont: Wadsworth Publishing.
17
ORIGINAL_ARTICLE
آسیبشناسی درس مرجعشناسی و روش تحقیق در ادبیات فارسی
پژوهش و پرورش پژوهشگران زبده در جهان امروز اهمیت بسیاری دارد و هر ملتی که بتواند به نحو شایستهتری از نتایج تحقیق پژوهشگران خود بهره ببرد، در جایگاه علمی بالاتری قرار میگیرد. در این میان در رشتۀ زبان وادبیات فارسی ـ که بسیار گسترده است و به علوم دیگـری نیز مرتبـط میشود ـ نیـاز به تولیـدات علمـی و پرورش پژوهشـگران بیشتر احساس میشود. از اینرو، در دورۀ کارشناسی این رشته، درسی با عنوان مرجعشناسی و روش تحقیق در ادبیات گنجانده شده است. اما این درس مشکلاتی دارد که سبب شده است تا از میزان کارآمدی آن کاسته شود. در این تحقیق سعی کردهایم تا این مشکلات، علل بهوجود آمدن آنها و راههای بهبودشان را شناسایی و مطرح کنیم. نتایج این تحقیق که به روش توصیفی ـ تحلیلی و با استفاده از اطلاعات حاصل از پرسشنامه انجام شده است، نشان میدهد که این اشکالات به سرفصل، کتابهای موجود در بازار و همچنین شیوۀ ارائۀ آنها مربوط میشود.
https://jut.samt.ac.ir/article_21974_8575698e827de8b3871a6fb5b48bba5a.pdf
2015-03-21
28
47
آسیبشناسی
مرجعشناسی
روش تحقیق
پژوهش
رشتۀ زبان و ادبیات فارسی
طیبه
صابری
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد
LEAD_AUTHOR
بست، جان (1374). روشهای تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری، ترجمۀ حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی، چ ششم، تهران: رشد.
1
ثروت، منصور (1383). مرجعشناسی و روش تحقیق1، چ چهارم، تهران: دانشگاه پیامنور.
2
جهانبین، اسماعیل (1380). «درآمدی بر روش تحقیق در علوم سیاسی»، مربیان، س 1، ش 6،
3
ص 63ـ74.
4
ستوده، غلامرضا (1387). مرجعشناسی و روش تحقیق در ادبیات فارسی، چ سیزدهم، تهران: سمت.
5
سجادی، سید علیمحمد و احمد عزتیپرور (1388). «تاریخ تطور موازنه در ادب فارسی»، تاریخ ادبیات، ش 62، ص 71ـ98.
6
کریمی، فرزاد و دیگران (1391). «سبکشناسی روایت در شعر اخوان ثالث»، کاوشنامه، ش 24، ص 43ـ72.
7
عبداللهی، عبدالله و محمد جوان (1389). درآمدی بر فلسفۀ علم و پژوهش در علوم انسانی،
8
چ دوم، تهران: چاپار.
9
عبیری، مرجان و دیگران (1393). « مقایسۀ تأثیر روش تدریس همیاری ( مشارکتی)، اکتشافی و سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به درس فیزیک»، پژوهش در برنامهریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، س 11، ش 15 (پیاپی 42)، ص 55ـ67.
10
علایی، نیلوفر (1387). «چشماندازی جدید در آموزش آیین نگارش فارسی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، ش 20، ص 65ـ82.
11
غلامحسینزاده، غلامحسین و احمد رضی (1392). آشنایی با منابع و مراجع چاپی و الکترونیکی در ادبیات فارسی، تهران: سمت/ شورای گسترش زبان فارسی/ مرکز تحقیق و توسعۀ علوم انسانی/ انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی/ مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی.
12
غلامرضایی، محمد (1381). روش تحقیق و شناخت مراجع ادبی، ویراست سوم، تهران: جامی.
13
فانی، کامران (1360). «طبقهبندی کتاب»، سمینار کتاب و کتابداری دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.
14
ماهیار، عباس (1390). مرجعشناسی ادبی و روش تحقیق، چ چهاردهم، تهران: قطره.
15
محمدی کلهسر، علیرضا (1392). «گزینش متن و روششناسی مطالعات ادبی»، نقد ادبی، ش 23، ص 37ـ58.
16
مهرمحمدی، محمود (1379). بازاندیشی فرایند یاددهی ـ یادگیری و تربیت معلم، تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی انتشارات مدرسه.
17
یوسفی، غلامحسین (1388). منابع و روش تحقیق در ادبیات و فرهنگ ایران و تاریخ تصوف اسلامی، به کوشش فرهاد عطایی، تهران: سخن.
18
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی سرفصلهای «کارگاه فرهنگنویسی» و ارائة طرح تدریس و تنظیم درسنامة آن
شورای برنامهریزی آموزش عالی برای تغییر در برنامههای رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، مهارتهایی از قبیل فرهنگنویسی را جزو برنامههای مصوب قرار داده و سرفصلها و منابعی را برای آن ذکر کرده است. نویسندگان این گفتار ضمن پذیرفتن این ضرورت و تأکید بر لزوم آموزش چنین مهارتی، به نقد این سرفصلها و منابع میپردازند و پس از توصیفی کلی از این فن و دانشهای پیشنیاز آن، پیشنهادهایی را برای بهترشدن کیفیت آن ارائه میدهند. در این مقاله ضمن بررسی اجزاءِ مندرج در سرفصل مصوب «کارگاه فرهنگنویسی» و بیان کاستیهای آن، درسنامهای مناسب تهیه شده و سپس تمرینات گروهی و کارگروهی ارائه شده است. همچنین براساس دو شیوة مرسوم فرهنگنویسی در بخش فرهنگنویسی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و نیز مؤسسة لغتنامة دهخدا، دو روش برای تمرین و بهکارگیری آموختههای دانشجویان پیشنهاد شده است به این امید که سبب بهترشدن کیفیت آموزش زبان فارسی شود.
https://jut.samt.ac.ir/article_21975_6f67da52a3dee8373f638e96c3072b7d.pdf
2015-03-21
48
66
طرح تدریس
درسنامه
زبان و ادبیات فارسی
نقد سرفصل
کارگاه فرهنگنویسی
مرضیه
مسیحیپور
mmasihpoor@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی و پژوهشگر مؤسسۀ لغتنامۀ دهخدا
LEAD_AUTHOR
ندا
حیدرپور
n.heidarpour@ut.ac.ir
2
دانشآموختة دکتری زبان و ادبیات فارسی و پژوهشگر مؤسسۀ لغتنامۀ دهخدا
AUTHOR
انوری، حسن و دیگران (1381). فرهنگ بزرگ سخن، تهران: سخن.
1
بختیاری، آرمان (1380). «فرهنگنگاری در ایران باستان»، نامة ایران باستان، س 1، ش 1، ص 17-31.
2
تبریزی، محمدحسینبنخلف (1361). برهان قاطع، تصحیح و تحشیة محمد معین، تهران: امیرکبیر.
3
تفضلی، احمد (1378). تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام، به کوشش ژاله آموزگار، تهران: سخن.
4
حقشناس، علیمحمد (1390). «یک اصل سادۀ فرهنگنویسی»، مقالات ادبی - زبانشناختی،
5
چ دوم، تهران: نیلوفر.
6
خطیبی، ابوالفضل (1386). «فرهنگ جامع زبان فارسی، پیکره در فرهنگنویسی فارسی و پیکرة زبانی رایانهای»، مجلة فرهنگنویسی، ش 1، ص 4-67.
7
دهخدا، علیاکبر و دیگران (1377). لغتنامه دهخدا، چ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
8
شکوری، محمدجان و دیگران (1385). فرهنگ فارسی تاجیکی، برگردان از خط سیریلیک: محسن شجاعی، تهران: فرهنگ معاصر.
9
صادقی، علیاشرف (1388). «شیوههای فرهنگنویسی در لغتنامة دهخدا»، مجلة فرهنگنویسی، ش 2، ص 2-39.
10
صادقی، علیاشرف و دیگران (1392). فرهنگ جامع زبان فارسی، ج 1، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
11
صدری افشار، غلامحسین (1390). «ملاحظاتی دربارۀ فرهنگنویسی»، مجموعهمقالات نخستین همایش فرهنگنویسی علامه دهخدا، ص230-223، تهران: مؤسسة لغتنامة دهخدا.
12
فرهنگستان زبان و ادب فارسی (بیتا). شیوهنامۀ فرهنگنویسی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران.
13
قطره، فریبا (1386). «نقش زبانشناسی در فرهنگنویسی امروز»، مجلۀ فرهنگنویسی، ش 1،
14
کمیتة زبان و ادبیات فارسی (1391). برنامة درسی دورة کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
15
هاشمی میناباد، حسن (1386). مجموعهمقالات فرهنگنگاری، دفتر دوم، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نشر آثار.
16
Burkhanov, Igor (1998). Lexicography, A Dictionary of Basic Terminology, Rzeszow: wyzsza szhola pedagogiczna.
17
Hartmann, R.R.K. & James, Gregory (2002). Dictionary of Lexicography, USA & Canada: Routledg.
18
Jackson, howard (2003). Lexicography, An introduction, USA & Canada: Routledg.
19
Merriam-Webster (2006). Merriam-Webster's Visual Dictionary, USA: Merriam-Webster.
20
Saeed, John I. (2009). Semantics, 3rd ed, Singapore: wiley.
21
Swanepoel, Piet (2003). Dictionary typologies: A pragmatic approach, from A Practical Guide to Lexicography, Edited by Piet van Sterkenburg, Leiden: John Benjamins.
22
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ کتابهای انگلیسی با اهداف ویژه برای دانشجویان رشتههای مهندسی، علوم انسانی و پزشکی در دانشگاههای ایران بر اساس طبقهبندی اصلاحشدۀ بلوم
پژوهش حاضر به بررسی سه کتاب انگلیسی با اهداف ویژه از نظر فراوانی سطوح شناختی طبقهبندی اصلاحشدۀ بلوم میپردازدکه در مقطع کارشناسی برای دانشجویان رشتههای مهندسی، علوم انسانی و پزشکی در ایران تدریس میشود. بدین منظور، ابتدا بر اساس تعاریف، شش سطح شناختی در طبقهبندی اصلاحشدۀ بلوم و برای افعال مربوط به هر یک از این شش سطح یک الگوی کدگذاری تهیه شد. سپس تمام فعلهای موجود در تمرینهای این کتابها بر اساس این الگو کدگذاری شدند. پس از آن، فراوانی و درصد کاربرد این سطوح در هر کتاب محاسبه و از طریق آزمونهای یک متغیری و دو متغیری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که در هر سه کتاب تنها به مهارتهای شناختی سطوح پایینتر توجه شد؛ در حالی که مهارتهای شناختی سطوح بالاتر در این کتابها اصلاً وجود ندارند. علاوه بر این، اگرچه سطح «درک کردن» پربسامدترین مهارت شناختی در هر سه کتاب است، توزیع افعال بهکار رفته در تمرینهای سه کتاب، الگوی نظاممندی از ارائۀ سه مهارت شناختی سطوح پایینتر را نشان نمیدهد.
https://jut.samt.ac.ir/article_21976_0bbb91f4c4a76377f277a614f004e4c1.pdf
2015-03-21
67
89
انگلیسی با اهداف ویژه
طبقهبندی اصلاحشدۀ بلوم
مهارتهای شناختی
ارزشیابی کتاب
سعید
مهرپور
smehrpur@rose.shirazu.ac.ir
1
دانشیارگروه زبانهای خارجی و زبانشناسی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
محبوبه
سعادت
2
استادیارگروه زبانهای خارجی و زبانشناسی دانشگاه شیراز
AUTHOR
سارا
جعفری
3
کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی
AUTHOR
Amiryousefi, M. & S. Ketabi (2011). "Anti-textbook Arguments Revisited: A Case Study from Iran". Procedia Social and Behavioral Sciences.no. 15. pp. 215-220.
1
Anderson, L.W and et al. (2001). A Taxonomy for Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom's Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman.
2
Belcher, D. (2004). "Trends in Teaching English for Specific Purposes". Annual Review of Applied Linguistics. No. 24. pp. 165-186.
3
Bidahri, P. and et al. (2009). English for the Students of Engineering. Tehran: The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities (SAMT). The Center for Research and Development in Humanities.
4
Bloom, B. S. and et al. (1956). Taxonomy of Educational Objectives: The Classification of Educational Goals: Handbook 1: Cognitive domain. New York: McKay.
5
Bouzidi, H. (2009). "Between the ESP Classroom and the Workplace: Bridging the Gap". English Teaching Forum.no. 3. pp. 10-19.
6
Bush, H. M. and et al. (2014). "Improving Outcomes with Bloom's Taxonomy: From Statistics Education to Research Partnerships". Journal of Biometrics & Biostatistics, no. 5. pp. 4. Retrieved from: http://omicsonline.org/open.
7
Candlin, C. N. and et al. (2002). "Developing legal Writing Materials for English Second Language Learners: Problems and Perspectives". English for Specific Purposes.no. 21. pp. 299-320.
8
Cunningsworth, A. (1995). Choosing Your Coursebook. Oxford: Heinemann.
9
Davidson R. A., & B. A. Baldwin (2005). "Cognitive Skills Objectives in Intermediate Accounting Textbooks: Evidence from end-of-chapter Material". Journal of Accounting Education. no. 23. pp. 79-95.
10
Didari, R. & M. Zia Hosseini (2000). English for the Students of Medicine I. Tehran: The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities (SAMT). The Center for Research and Development in Humanities.
11
Durukan, E. (2009). A Taxonomic Study on Questions about Understanding the Meanings of the Texts in Seventh Class Turkish Language Textbooks. MilliEgitim. No.181. pp. 84-93.
12
Ebadi, S. & S. Ashtarian (2014). "On the Representation of Multiple Intelligences in ESP textbooks: the Case of Nursing for Careers Published by OUP". English for Specific Purposes World. No. 15 (44). pp. 1-18.
13
Forehand, M. (2005). "Bloom's Taxonomy: Original and Revised" . Emerging Perspectives on Learning, Teaching, and Technology. ed. M. Orey. Acc: July 6, 2010, from http://projects.coe.uga.edu/epltt/.
14
Ghalandari , S. and M. R. Talebinejad (2012)." Medical ESP textbook Evaluation in Shiraz Medical College". Education Research Journal. No. 2(1). pp. 20-29. Ghanbari, A. (2013). How is Bloom's Revised Taxonomy Represented in Top Notch series. Unpublished M.A. Thesis. Shiraz University, Iran. Gordani, Y. (2010). "An Analysis of English Textbooks Used at Iranian Guidance Schools in Terms of Bloom's Taxonomy". Journal of Asia TEFL. no.7(2). pp. 249-278.
15
Harwood, N. (2005). "What do we want EAP teaching materials for?". Journal of English for Academic Purposes. No. 4. pp. 149-161.
16
Hayati, A. M. (2008). "Teaching English for Special Purposes in Iran: Problems and Suggestions". Arts and Humanities in Higher Education. no. 7(2). pp. 149-164.
17
Hüttner, J. and et al. (2009). "ESP Teacher Education at the Interface of Theory and Practice: Introducing a Model of Mediated Corpus-based Genre analysis". System. No. 37. Pp. 99–109.
18
Ming, G. (2011). Foreign and Local Textbook Evaluation in the Exam-oriented Environment at Private College in China. Unpublished Thesis. Guangxi University, China.
19
Nabizadeh, A. (2014). On the representation of Bloom's Revised Taxonomy and Nation's four stands in Right Path to English 1 and English for Schools, Prospect 1: A comparative study. Unpublished M.A. thesis, Shiraz University, Iran.
20
Nowruzi, M. and P. Birjandi (2000). English for the Students of Humanities I. ed. A. A. Rezaie. Tehran: The Organization for Researching and Composing University Textbooks in the Humanities (SAMT). The Center for Research and Development in Humanities.
21
Pohl, M. (2000). Learning to Think, Thinking to Learn: Models and Strategies to Develop a Classroom Culture of Thinking. Hawker Brownlow Education.
22
Rahimy, R. (2008). "ESP, An Evaluation of Available Textbooks". Medical Terminology. Islamic Azad University, Tonekabon. acc: September 20. 2012, from http://www.esp-orld.info/articles_17/pdf/ramin_rahimy.pdf.
23
Raissi, R. (2009). An Evaluation of a Sample of ESP Textbooks for the Students of Medicine Published by SAMT. Unpublished MA thesis, Shiraz University, Iran.
24
Razmjoo, S. A. and E. Kazempourfard (2012). "On the representation of Bloom's Revised Taxonomy in Interchange coursebooks". The Journal of Teaching Language Skills (JTLS). no. 4(1). pp. 171-204.
25
Razmjoo, S. A. & R. Raissi (2010). "Evaluation of SAMT ESP Textbooks for the Students of Medical Sciences". Asian ESP Journal.no. 6(2). pp.108-150.
26
Riasati, M. J. and P. Zare (2010). "Textbook Evaluation: EFL Teachers’ Perspectives on “New Interchange”". Studies in Literature and Language. no.1(8). pp. 54-60.
27
Riazi, A. M. and N. Mosalanejad (2010). "Evaluation of Learning Objectives in Iranian High-school and Pre-university English Textbooks Using Bloom’s Taxonomy". TESL-EJ. no.13(4). Pp. 1-16.
28
Rezvani, R. and T. Amiri (2012). "Dominant intelligences in ESP Textbooks: Multiple or Single?". The First Conference on Language Learning and Teaching: An Interdisciplinary Approach. Mashhad: Ferdowsi University.
29
Richards, J. C. (2005). Interchange Third Edition. Cambridge: Cambridge University Press.
30
Roohani, A. and et al. (2015). "Investigating Cognitive Processes in the Tests of Top-Notch Series Using Bloom's Taxonomy". Journal of Educational International Investigations. no. 2. pp. 10-19.
31
Seo, Y.J. and et al. (2010). "Analysis of the end-of-chapter Questions in Chemistry II According to Revised Bloom's Taxonomy of Educational Objectives". Journal of the Korean Chemical Society. No.54(3). pp. 329-337.
32
Sheldon, L. (1988). "Evaluating ELT Textbooks and Materials". ELT Journal. No. 42(4). pp. 237-246.
33
Skorczynska, H. (2010). "A Corpus-based Evaluation of Metaphors in a Business English Textbook". English for Specific Purposes. no.29. pp. 30-42.
34
Soori, A. and et al. (2011). "EFL Textbook Evaluation and Graphic Representation". European Journal of Social Sciences. no.26(3). pp. 481-493.
35
Wilson, L. O. (2006). "Beyond Bloom - A New Version of the Cognitive Taxonomy". acc: July 8, 2012, from Leslie Owen Wilson’s Curriculum Index Web site:http:// nwww.uwsp.edu/education/lwilson/curric/newtaxonomy.htm.
36
Wu, H. & R. G. Badger (2009). "In a Strange and Uncharted Land: ESP Teachers’ Strategies for Dealing with Unpredicted Problems in Subject Knowledge During Class". English for Specific Purposes. No. 28. pp. 19-32.
37
Yakhontova, T. (2001)."Textbooks, Contexts, and Learners". English for Specific Purposes. no. 20. pp. 397-415.
38
Zangani, E. (2009). "The ESP Textbook Problem: The Evaluation of ESP Textbooks in Humanities in the Undergraduate Program of Iranian Universities". The Asian ESP Journal .no. 5(2). pp.93-106.
39
ORIGINAL_ARTICLE
رویکرد سامانمند کمّی در شناسایی کتابهای برتر روش پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی
با توجه به کاستیهای رویکردهای سنتی در جستوجوی منابع پژوهش، ازجمله روشننبودن سنجههای کیفیت و نیاز به مستندسازی پژوهشهای حساس به معتبرترین آثار علمی، در سالهای اخیر اهمیت اتخاذ رویکردی قابل دفاع افزایش یافته است. در این نوشتار با اتخاذ رویکردی سامانمند و کمّی، پرارجاعترین منابع روششناسی پژوهش در علوم انسانی و علوم اجتماعی شناسایی میشود. در ابتدا با بهکارگیری پرکاربردترین واژههای کلیدی مرتبط با موضوع روششناسی پژوهش، با استفاده از نرمافزار پابلیش اور پریش (نگارش ۴.۱۴.۱)، جستوجوی اینترنتی در پایگاه گوگل اسکالر و مایکروسافت آکادمیک انجام شد که حاصل آن فهرستی افزونبر 131 هزار منبع علمی بود. پس از حذف دادههای همانند و دادههای نامرتبط و مرتبسازی دادهها بر اساس شمار ارجاع در سال، فهرستی از پرارجاعترین کتابهای نوین روش پژوهش تهیه و نتایج با یافتههای رویکرد سنتی و سامانمند کیفی در شناسایی کتب برتر تطبیق داده شد. یافتهها حاکی است که فهرست بهدستآمده با فهرستهای برآمده از روشهای دیگر اشتراک اندکی دارد؛ این در حالی است که کتب این فهرست تمامی معیارهای مدّون کیفیت در علم کتابشناسی را دارد. این مقاله با بررسی مزایا و معایب بهکارگیری شمار ارجاعات، بهعنوان معیاری برای گزینش، نتیجه میگیرد آمیزهای از دو روش سامانمند کمّی
و کیفی نتایج اطمینانبخشتری ارائه میدهد. درنهایت، پیشنهادهایی برای بهکارگیری یافتهها برای تدوین کتب دانشگاهی در ایران ارائه شده است.
https://jut.samt.ac.ir/article_21977_67bd67557eb9697134e936fd45461056.pdf
2015-03-21
90
111
روش پژوهش در علوم اجتماعی
مرجعشناسی
رویکرد سامانمند کیفی
رویکرد سامانمند کمّی
کتب پر ارجاع
مهدی
ناظمی
mnazemi32@yahoo.com
1
دانشیار دانشگاه جامع امام حسین و مسئول گروه اندیشه و مطالعات فرهنگی
LEAD_AUTHOR
حامد
زندی
zandi@iasbs.ac.ir
2
استادیارگروه دروس عمومی دانشگاه تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان
AUTHOR
پرتو، بابک و رحیم علیجانی (۱۳۹۰). مرجعشناسی عمومی لاتین چاپی - اینترنتی، چاپ دوم، تهران: چاپار نهاد کتابخانههای عمومی کشور.
1
خلعتبری، جواد (۱۳۸۹). آمار و روش پژوهش، چاپ سوم، تهران: پردازش.
2
دیانی، محمدحسین (۱۳۸۵). اصول و خدمات مرجع در کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی، ویرایش دوم، مشهد: انتشارات کتابخانه رایانهای.
3
ساروخانی، باقر (۱۳۹۲). روشهای پژوهش در علوم اجتماعی، ج 1، چاپ هفدهم، ویراست ۲، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
4
مرادی، نورالله (۱۳۸۷). مرجعشناسی شناخت خدمات و کتابهای مرجع، چاپ نهم، تهران: فرهنگ معاصر.
5
مرکز دائرۀالمعارف بزرگ اسلامی (۱۳۶۷). دائرۀالمعارف بزرگ اسلامی، تهران.
6
یین، رابرت کی (۱992(. موردپژوهی در پژوهشها اجتماعی، ترجمۀ هوشنگ نایبی، تهران: نشر نی.
7
Batista, P.D. and et al. (2006). "Is it Possible to Compare Researchers with Different Scientific Interests?", Scientometrics. vol. LXVIII, no. 1, pp. 179-189.
8
Babbie, E. (2015). The Practice of Social Research, Cengage Learning.
9
"Bibliography of research method texts", (2013). Accessed on November 6, 2015 at http://acrl.ala.org/is-research/?p=14.
10
Bryman, A. (2012). Social Research Methods (4th Ed), Oxford University Press: Oxford.
11
Cook, D. J. and et al. (1997). "Systematic Reviews: Synthesis of Best Evidence for Clinical Decisions", Annals of Internal Medicine, no. 126 (5), pp. 376–380.
12
Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Sage publications.
13
Egghe, L. (2006). "Theory and Practice of the G-index", Scientometrics, vol. LXVIX, no. 1, pp. 131-152.
14
Guide to reference sources, 12th Ed. (2008). Overview of selection and entry formulation guidelines, acc: November 6, 2015. http://www.guidetoreference.org/images/pdf/ selection_criteria_short.pdf
15
Harzing, A.W. (2007). "Publish or Perish", http://www.harzing.com/pop.htm. acc: May 2015.
16
Hirsch, J.E. (2005)." An index to Quantify an Iindividual's Scientific Research output", arXiv:physics/0508025.
17
Sowards, S. W. (2008). "Editor’s Guide: Social and Behavioral Sciences", Retrieved from American Library Association’s Guide to references on November 6, 2015 at http://www.guidetoreference.org/EntryDetails.aspx?type=1&pid=842967&mgid=85596.
18
Tranfield, D. and et al. (2003). "Towards a Methodology for Developing Evidence-Informed Management Knowledge by Means of Systematic Review", British،Journal of Management, no. 14, pp. 22-207.
19
ORIGINAL_ARTICLE
نقد و بررسی کتاب مختارات من الشعر العربی الحدیث، اثر مصطفی بَدَوی
از دستاوردهای نقد ادبی آگاهی از کیفیت و نقاط ضعف و قوت منابع علمی است. کتاب مختارات من الشعر العربی الحدیث، به کوشش مصطفی بَدَوی، حاوی گزیدههایی از اشعار معاصر عربی است که علاوهبر ارائة مقدمهای ارزشمند در شرح و تحلیل جریانها و مکاتب ادبی، به معرفی شاعران برجستة هر مکتب و ارائة نمونههایی از اشعار آنان پرداخته است. محور کار نویسنده توجه به جریانهای ادبی و تقسیم شاعران بر مبنای گرایشهای ادبی آنان است. مقالة حاضر ضمن معرفی این کتاب، آن را در دو محور شکلی و محتوایی بررسی و نقد میکند؛ سپس بر اساس شاخصهای مهم نقد و ارزیابی کتاب، میزان تناسب و میانگین موفقیت کتاب را در هر شاخص با ترسیم جدول و نمودار نشان میدهد. مؤلف نمونههای اشعار را بسیار هوشمندانه انتخاب کرده که بیانگر خلاقیت و تسلط وی بر شعر معاصر عربی است. ولی از آنجا که هیچیک از آثار و نگاشتههای موجود را نمیتوان فراتر از دایرة نقد و ارزیابی یافت، این کتاب با همة جنبههای مثبت، معایب و کاستیهایی دارد؛ مانند فقدان شرح و تحلیل اشعار، بیتوجهی به شعر مقاومت، ارجاع ندادن به منابع و نداشتن پاورقی. بنابر بررسی نگارندگان این مقاله، کتاب شذرات من النظم و النثر فی العصر الحدیث تا حد بسیاری پاسخگوی این کاستیهاست و پیشنهاد میشود کتاب جدیدی که نقاط مثبت هر دو کتاب در آن باشد تألیف شود.
https://jut.samt.ac.ir/article_21978_06f79ee689e81eb4b6141424f92f41b6.pdf
2015-03-21
112
131
شعر معاصر عربی
مختارات من الشعر العربی الحدیث
مصطفی بَدَوی
نقد ادبی
قاسم
مختاری
q-mokhtari@araku.ac.ir
1
دانشیار زبان و ادبیات عربی دانشگاه اراک
LEAD_AUTHOR
مطهره
فرجی
mtfa69@gmail.com
2
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی
AUTHOR
آبان افتلتی، علی (1389). درآمدیبرنقدادبی، تهران: جمال هنر.
1
آرمند، محمد (1384). «ملاحظاتی در نگارش متون درسی»، سخن سمت، ش 14، تهران: مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی «سمت».
2
ادونیس (1971م). الآثار الکاملة، ج 1، بیروت: دارالعودة.
3
البارودی، محمودسامی (1998م). دیوان البارودی، به کوشش علی جارم و محمد شفیق معروف، بیروت: دارالعودة.
4
التیجانی، یوسفبشیر (1980م). دیوان اشراقة، بیروت: دارالثقافة.
5
الزهاوی، جمیل صدقی (1924م). دیوان الزهاوی، قاهرة: المطبعة العربیة.
6
العقاد، عباسمحمود (بیتا). دیوان العقاد. ج1، بیروت: منشورات المکتبة المصریة.
7
الکتانی، محمد (1982م). الصراع بین القدیم و الجدید فی الشعر العربی الحدیث، مصر: دارالثقافة.
8
بدوی، مصطفی (1969م). مختارات من الشعر العربی الحدیث، بیروت: دارالنهار للنشر.
9
خفاجی، محمد عبدالمنعم (بیتا). دراسات فی الأدب العربی الحدیث و مدارسه، بیروت: دارالجیل.
10
رضی، احمد (1388). «شاخصهای ارزیابی و نقد کتابهای درسی دانشگاهی»، سخن سمت،
11
ش 21، تهران: مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی «سمت».
12
شوقی، احمد (1993م). الشّوقیات، ج 1. چ دوازدهم، بیروت: دارالجیل.
13
طه، علیمحمود (1982م). دیوان علی محمود طه، بیروت: دارالعودة.
14
عبید، احمد (1922م). مشاهیر شعراء العصر فی الأقطار العربیة الثلاثة مصر و سوریة و العراق، بیروت: دار صادر.
15
عطوات، محمد عبدالله (1998م). الاتجاهات الوطنیة فی الشعر الفلسطینی المعاصر من 1918 إلی 1968، بیروت: دارالآفاق الجدیدة.
16
مختاری، قاسم و محمود شهبازی (1389). «جلوههای پایداری در شعر عمر ابوریشه»، ادبیات پایداری دانشگاه کرمان. س 2، ش 3-4، ص 519ـ543.
17
ناجی، ابراهیم (1980م). دیوان ابراهیم ناجی، بیروت: دارالعودة.
18
نظام تهرانی، نادر و سعید واعظ (1387). شذرات من النظم والنثر فیالعصر الحدیث، چاپ دوم، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
19