ORIGINAL_ARTICLE
جریانشناسی تهیه و تدوین کتابهای زبان انگلیسی تخصصی ʼسمتʻ: تجربۀ سه رویکرد مواجهه با مهارت خواندن در قالب متن بهمثابۀ «ابزاری زبانی»، «ابزار انتقال اطلاعات» و «محرک تولید»
انگلیسی برای اهداف دانشگاهی و یا به تعبیر رایجتر زبان انگلیسی تخصصی بهمثابۀ شاخهای از حوزۀ آموزش زبان انگلیسی، حداقل در دو دهۀ گذشته توجه بسیاری از فعالان عرصۀ زبانشناسی کاربردی را به خود جلب کرده است. نظر به اهمیت انکارناپذیر این شاخه در جامعۀ دانشگاهی ایران که بیتردید با کاستیهایی از حیث سیاستگذاری، برنامهریزی، منابع درسی و تربیت مدرس روبهروست، بررسیها مبیّن آن است که بهطور مشخص در دهۀ گذشته، چه در مقام نظر و چه در مقام عمل، شاهد افزایش توجه متخصصان به این حوزه بودهایم. با توجه به اهمیت جایگاه زبان انگلیسی در ایران، بهعنوان زبان خارجی و محدود شدن درونداد آن به کلاسهای درس و بهتبع آن کتابهای درسی، در این مقاله تلاش شده است با بهرهگیری از یک الگوی ارزیابی کارآمد، تحولات تهیه و تدوین کتابهایی که «سمت» مهمترین مرجع تهیه و تدوین کتابهای انگلیسی برای اهداف دانشگاهی منتشر کرده است بررسی شود. یافتههای حاصل از بررسی شماری از کتابهای انتشاریافته در سه دهۀ اخیر بیانگر آن است که این جریان متأثر از پیشرفتهای نظری در حوزۀ زبان انگلیسی برای اهداف دانشگاهی، بهطور ملموس از حیث تغییر و تحولات دو دوره را تجربه کرده و در سالهای اخیر در حال تجربۀ دورهای جدید از نظر تغییرات در محتوا و ساختار است؛ تغییراتی دیرهنگام، اما نویدبخش و رو به پیشرفت که میتواند زمینۀ گذر از رویکردهای ناکارآمد سنتی به رویکردهای کارآمد نوین را فراهم کند و به تبع آن به برآورده ساختن اهداف برنامۀ آموزش زبان تخصصی در ایران یاری رساند.
https://jut.samt.ac.ir/article_31200_c5c7169b01a9d76590c048d1f14e3ded.pdf
2018-02-20
1
25
ابوطالب
ایرانمهر
a.iranmehr946@yahoo.com
1
گروه ربان انگلیسی دانشگاه صنعتی شاهرود
LEAD_AUTHOR
حسین
داوری
h.davari@du.ac.ir
2
استادیار زبان شناسی دانشگاه دامغان
AUTHOR
احمد سلطانی، میترا (1387)، انگلیسی برای دانشجویان رشتۀ میکروبیولوژی، تهران: سمت.
1
اخوان، بهنوش و همکاران (1394)، انگلیسی برای دانشجویان رشتههای علوم پایه (زیستشناسی و زمینشناسی)، تهران: سمت.
2
عطایی، محمودرضا و همکاران (1391)، انگلیسی برای دانشجویان رشتۀ پزشکی، تهران: سمت.
3
عطایی، محمودرضا و همکاران (1394)، انگلیسی برای دانشجویان مهندسی، تهران: سمت.
4
عطایی، محمودرضا و همکاران (1396)، «ارزیابی انتقادی دورههای انگلیسی برای اهداف دانشگاهی در ایران: تحلیل محتوایی اسناد زبانی و دیدگاههای متخصصان و برنامهریزان»، جستارهای زبانی، ش 6 (41)، ص 169181.
5
غفارثمر، رضا و آنیتا باغداساریانس (1384)، انگلیسی برای دانشجویان روانشناسی صنعتی و سازمانی، تهران: سمت.
6
قنسولی، بهزاد و رضا پیشقدم (1389)، «نقدی بر کتب زبان انگلیسی برای مقاصد خاص»، مطالعات زبان و ترجمه، ش 3 (42)، ص 2336.
7
محمودی، محمدعلی و همکاران (1378)، انگلیسی برای دانشجویان رشته تربیت بدنی (3)، تهران: سمت.
8
محمودی، محمدهادی و محمد احمدیصفا (1393)، «ارزشیابی الگومحور کتابهای انگلیسی با اهداف خاص»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، ش 14 (32)، ص 113133.
9
مشفقی، فرهاد (1368)، روانشناسی، تعلیم و تربیت و جامعهشناسی، تهران: سمت.
10
ملکمحمدی، ایرج (1378)، انگلیسی برای دانشجویان رشتههای ترویج و آموزش کشاورزی، تهران: سمت.
11
میرزاییان، وحیدرضا (1387)، انگلیسی برای دانشجویان رشتۀ فناوری اطلاعات، تهران: سمت.
12
Atai, M. R. (2006), "EAP Teacher Education: Searching for an Effective Model Integrating Content & Language Teachers’ Schemes", Proceedings of PAAL Conference, pp.23-41, Kangwong National University, Chuncheon, Korea, Retrieved from: http://www.paaljapan.org/resources/proceedings/ PAAL11/pdfs/03.
13
Atai, M.R. (2013), "English for Specific Purposes: International Trends and Middle East Concerns", eds.: R. Akbari & C. Coombe, The Middle East Handbook of Applied Linguistics, pp. 150-184, Dubai, United Arab Emirates: TESOL Arabia.
14
Atai, M.R. & R. Dashtestani (2011), "Iranian English for Academic Purposes (EAP) Stakeholders' Attitudes Toward Using the Internet in EAP Courses for Civil Engineering Students: Promises and Challenges", Computer Assisted Language Learning, 26(1), pp. 1-18.
15
Atai, M.R. & M. Fatahi-Majd (2014), "Exploring Practices and Cognitions of Iranian ELT Instructors and Subject Teachers in Teaching EAP Reading Comprehension", English for Specific Purposes, No. 33, pp. 27-38.
16
Atai, M.R. & M. Khazaee (2014), "Exploring Iranian EAP Teachers' Pedagogical Content Knowledge and Their Professional Identity", Issues in Language Teaching, No. 3(1), pp. 1-35.
17
Atai, M.R. & O. Nazari (2011), "Exploring Reading Comprehension Needs of Iranian EAP Students of Health Information Management (HIM): A Triangulated Approach", System, No. 39(1), pp. 30-43.
18
Cheng, A. (2016), "EAP at the Tertiary Level in China: Challenges and Possibilities", eds.: K. Hyland, & P. Shaw, The Routledge Handbook of English for Academic Purposes, pp. 97-108, London: Routledge.
19
Clandfield, L. (2010), Text in Language Classrooms: TALO, TAVI and TASP retrieved from http://www.teachingenglish.org.uk/think/articles/text-language-classrooms-talo-tavi-tasp.
20
Coxhead, A (2002), "A New academic word list", TESOL quarterly, 34(2), 213-238.
21
Cunningsworth, A. (1995), Choosing Your Coursebook, Oxford: Heinemann.
22
Davari, H. & et al. (2013). "A Critical Evaluation of PNU ESP Textbooks", Journal of Language Teaching & Research, No. 4(4), pp. 813-823.
23
Dudley-Evans, T. & St. John, M.J. (1998), Developments in English for Specific Purposes: A Multi-Disciplinary Approach, Cambridge: Cambridge University Press.
24
Ellis, R. (1997), "The Empirical Evaluation of Language Teaching Materials", ELT Journal, No. 51(1), pp. 36-41.
25
Farhady, H. (2005), "Reflections on and Directions for ESP Materials Development in SAMT", eds.: G.R. Kiany & M. Khayyamdar, Proceedings of the First National ESP/EAP Conference, Vol. 3, pp. 2-32. Tehran: SAMT.
26
Garinger, D. (2002), "Textbook Selection for the ESL Classroom", Center for Applied Linguistics Digest.
27
Hashemi, M.R. (2005), "EAP Materials Evaluation in Iran: English for Students of Civil Engineering", G.R. Kiany & M. Khayyamdar, Proceedings of the First National ESP/EAP Conference, Vol. 2, pp. 218-249. Tehran: SAMT.
28
Hayati, A. M. (2008), "Teaching English for Special Purposes in Iran: Problems and suggestions", Arts and Humanities in Higher Education, No. 7, pp. 149-165.
29
Hyland, K. & P. Shaw (Eds.) (2016), The Routledge Handbook of English for Academic Purposes, Routledge.
30
Iranmehr, A. (2017), A Critical Evaluation of Iranian EAP Programs from ‘Language-in-Education Planning’ Perspective, [Unpublished PhD dissertation], Tehran, Iran: Kharazmi University.
31
Iranmehr, A. & et al. (2010), "Iranian ESP Textbooks: A Belated, but Necessary Functional Shift from TALO to TAVI", Paper presented in The Second International conference “ESP in Asia”, Ningbo, China.
32
Johns, T. & F. Davies (1983), "Text as a Vehicle for Information: The Classroom Uses of Written Texts in Teaching Reading in a Foreign Language", Reading in a Foreign Language, No. 1(1). pp. 1-19.
33
Kanagarajah, S. (2014), "EAP in Asia: Challenges and Possibilities", eds.: I. Liyanage, & T. Walker, English for Academic Purposes (EAP) in Asia: Negotiating Appropriate Practices in a Global Context, pp. 93-102, Springer.
34
Littlejohn, A. (1998), "The Analysis of Language Teaching Materials: Inside the Trojan Horse", Materials Development in Language Teaching, pp. 190-216, Cambridge.
35
Liyanage, I. & T. Walker (eds.) (2014), English for Academic Purposes (EAP) in Asia: Negotiating Appropriate Practices in a Global Context, Springer.
36
Mazdayasna, G. & M.H. Tahririan (2008), "Developing a Profile of the ESP Needs of Iranian Students: The Case of Students of Nursing and Midwifery", Journal of English for Academic purposes, No. 7(4), pp. 277-289.
37
McDonough, J. & C. Shaw (2003), Materials and Methods in ELT: a Teacher's Guide (2nd ed.), United Kingdom: Blackwell Publishing.
38
McNamara, D.S. (2007), Reading Comprehension Strategies, New York: Lawrence Erlbaum Associates.
39
Nunan, D. (1991), Language Teaching Methodology, London: Prentice Hall International.
40
Rahimy, R. (2008), ESP, an Evaluation of Available Textbooks: Medical Terminology, Retrieved from htt://www.esp-world.info/Articles_17/PDF/ Ramin_Rahimy.pdf.
41
Razmjoo, S.A. & R. Raissi (2010), "Evaluation of SAMT ESP Textbooks for the Students of Medical Sciences", Asian ESP Journal, No. 6(2), pp. 108-150.
42
Rea-Dickins, P. & K.P Germaine, (1992), Evaluation, Oxford: Oxford University Press.
43
Rezaee, A.A., & et al. (2016), "Iranian Domestically Designed ESAP Textbooks and Students: A Critical Thinking Perspective", English Language Teaching, No. 3(4), pp.
44
Robinson, P.C. (1991), ESP Today: A Practitioner’s Guide, New York: Prentice Hall.
45
Sheldon, L. (1988), Evaluating ELT Textbooks and Materials, ELT Journal, No. 42(2), pp. 237-246.
46
Soleimani, H. (2005), EAP in Iran: Drawbacks of SAMT EAP Textbooks, eds.: G.R. Kiany & M. Khayyamdar, Proceedings of the First National ESP/EAP Conference, Vol. 3, pp. 216-229, Tehran: SAMT.
47
Soodmand-Afshar, H.S. & H. Movassagh (2016), "EAP Education in Iran: Where Does the Problem Lie? Where Are We Heading?", Journal of English for Academic Purposes, No. 22, pp.132-151.
48
Taherkhani, R. (2016), Exploring Iranian EAP Teachers’ Cognitions, State of Collaboration, Methodologies, Materials Production, and Assessment Practices (Unpublished PhD dissertation), Kharazmi University, Tehran, Iran.
49
Tayebipour, F. (2005), "The role of TEFL Instructors vs. Specific-field Instructors in ESP/EAP Teaching", eds.: G. R. Kiany & M. Khayyamdar, Proceedings of the First National ESP/EAP Conference, Vol. 1, pp. 219-234. Tehran: SAMT.
50
Thekes, I. J. (2010), "TAVI, TALO and TASP through the prism of Virginia Woolf", Retrived from http://eslarticle.com/pub/teaching-english-as-a-foreign-language-tefl/9274-tavi-talo-and-tasp-through-the-prism-of-virginia-woolf.html.
51
Tomlinson, B. (2003), Developing Materials for Language Teaching. London: Continuum.
52
Yaghoubinezhad, H. & et al.(2013), "A Checklist-Based Evaluative and Comparative Study of ESP Books: The Case of Mechanical Engineering", Journal of Foreign Language Teaching and Translation Studies, No. 2(2), pp. 50-69.
53
Zangani, E. (2009), "The ESP Textbook Problem: The Evaluation of ESP Textbooks in Humanities in the Undergraduate Program of Iranian Universities", The Asian ESP Journal, No. 5 (2), pp. 93-106.
54
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین مدل آموزش هنر از طریق پژوهش در دستساخته ها مبتنی بر ادغام رویکردهای آموزشی؛ مطالعۀ موردی دستدوختهها
از مهمترین چالشها در آموزش هنر معاصر، ابداع و طرحریزی برنامههایی است که بتواند در مسیرهای جذاب، خلاقانه و در عین حال ساختارمند، دانش آموزان را در مقاطع آموزشی مختلف، بهویژه دورههای متوسطه، در کشف معانی آثار، ایدههای پیچیده و درهم تنیده با باورها و عقاید مبدعان آنها یاری رساند و علاوه بر گفتمان های مبتنی بر هنرهای زیبا و منحصر به فرهنگهای خاص، اشکال هنری از فرهنگ و هنر بومی، قومی و ملی هر کشور را ذیل خود جای دهد. نوشتار حاضر با هدف بهرهمندی از مؤلفههای رویکردهای «آموزش مبتنی بر رشته های هنر» (DBAE) و «فعالیت هنری پژوهشمحور» (APR)، به ارائة طرح درس ترکیبی، با تمرکز بر دستدوخته های ایرانی پرداخته است. پرسش اصلی که این پژوهش با روشی توصیفی ـ تحلیلی و با رویکردی مقایسهای به آن پاسخ میدهد این است که فلسفۀ ادغام رویکردهای آموزش هنر در راستای پژوهش در دست ساختهها چیست و چگونه میتوان ساختار آموزشی را بر این مبنا تدوین کرد.نتایج این پژوهش نشان می دهد که رویکردهای ادغامی در آموزش و پژوهشِ دست ساخته ها، نه تنها میتواند دانش آموزان را بر جنبههای شکلگرایانۀ آثار متمرکز کند؛ بلکه آنان را به کشف ایدهها، باورها و عقاید تنیده با آثار بومی و فولکلور ترغیب نماید. به علاوه، دانشآموزان با رمزگشایی و کاوش در این آثار، قادر به خلق دوباره (نه مشابه) و رمزگذاری مفاهیم بر مبنای اندیشه های خود خواهند شد.
https://jut.samt.ac.ir/article_31204_fa063494250953f0de10e22e0ce92882.pdf
2018-02-20
26
56
مرضیه
طلایی
m.talaei@alzahra.ac.ir
1
دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهرا
LEAD_AUTHOR
فاطمه نسرین
کاتب
nfkateb@gmail.com
2
گروه هنر،دانشگاه الزهرا، دانشکده هنر
AUTHOR
دکالی، زیور (1385)، «سوزندوزی زنان بلوچ»، فرهنگ مردم، ش 17، ص 97124.
1
ذباح، الهام و غلامعلی حاتم (1392)، «جستاری در مفاهیم نقوش سوزندوزی ترکمنان گنبد کاووس»، نگره، ش 28، ص 6977.
2
قاسمی، مرضیه و همکاران (1392)، «ساختار صوری نقوش طبیعی در سوزندوزی زنان بلوچ (با تأکید بر نمونههای شهرستان سراوان)»، نگره، ش27، ص6174.
3
گودالیوس، ایوان و پگ اسپیرز (1390)، رویکردهای معاصر در آموزش هنر، ترجمۀ فرشته صاحب قلم، تهران: نظر.
4
مارشال، جولیا (2002)، «پژوهش در فرهنگ و هویت از طریق دستساختهها: سه درس هنری برگرفته از شیوههای اجرایی هنر معاصر»، رویکردهای معاصر در آموزش هنر، ترجمۀ فرشته صاحبقلم، تهران: نظر، ص 381395.
5
مختاری دهکردی، مرضیه و مجید اسدی فارسانی (1393)، «بررسی سوزندوزیهای پوشاک سنتی زنان شهرستان میناب با تأکید بر هنر شکبافی»، پژوهش هنر، س 4، ش 7، ص 2346.
6
منتخب، صبا (1379)، روند سوزندوزیهای سنتی ایران: ازهشت هزار سال قبل از میلاد تا امروز، تهران: منتخب صبا.
7
نظری، امیر و همکاران (1392)، «مطالعۀ تطبیقی سفالینههای کلپورگان با نقوش سوزندوزی بلوچ»، مطالعات تطبیقی هنر، س 4، ش 8، ص 3148.
8
یاوری، حسین (1385)، «مختصری دربارۀ رودوزیها در ایران و جهان»، نشریه رشد آموزش هنر، ش 6، ص 4653.
9
یاوری، حسین (1389)، شناخت صنایع دستی ایران، تهران: مهکامه.
10
یعقوبی، حمیده (1393)، «سوزندوزیهای پوشاک زنان بلوچ؛ نقش و رنگ»، فرهنگ مردم ایران، ش 3839، ص 5178.
11
Barone, T. & E. W. Eisner (2012), Arts-based research, Washington: DC: Sage Publications.
12
Barone, T. (2008), "How arts-based research can change minds", eds.M. Cahnmann-Taylor & R. Siegesmund, Arts-based research in education: Foundations for practice, pp. 28-49, New York: Routledge.
13
Britzman, D. P. (1991), "Decentering discourses in teacher education: Or, the unleashing of unpopular things", Journal of Education. 173(3), pp. 60-80.
14
Behar, R. (2008). "Between poetry and anthropology: Searching for languages of home", Eds.M. Cahnmann-Taylor & R. Siegesmund, Arts-based research in education: Foundations for practice, pp. 55-71, New York:Routledge.
15
Boston, B. 0. (1996), Connections: The arts and the integration of the high school curriculum, New York: College EntranceE xaminationB oard& Getty Centerf or Educationi n the Arts.
16
Coemans Sara & et al. (2015),"The use of arts-based methods in community-based research with vulnerable populations: Protocol for a scoping review", International Journal of Educational Research, Vol. 71, pp. 33-39.
17
Dobbs, S. M. (1992), The DBAE handbook: An overview of discipline-based art education, Getty Center for Education in the Arts, p.101.
18
Cary, R. (1999), Postmodernism: An Overview of Theory, Paper presented at the Annual Meeting of the Georgia Art Education Association.
19
Carroll, K. L. (1997), "Researching paradigms in art education", eds.: S. D. La Pierre & E. Zimmerman, Research methods and methodologies for art education, pp. 171-192, Reston, VA: National Art Education Association.
20
Delacruz, E. M., & P. C. Dunn (1996), "The evolution of discipline-based art education", Journal of Aesthetic Education, No. 30(3), pp. 67-82.
21
Freedman, K. & P. Stuhr (2004), "Curriculum Chang for the 21st Century: visual culture in art education", Handbook of reearch and policy in art education, 815-828.
22
Garber, E. (2000), "Craft Education in Finland: Definitions, Rationales and the Future", International Journal of Art & Design Education,Vol. 21, Issue 2, pp.132-145.
23
Getty Center (1992), Discipline-Based Art Education and CulturalDiversity, Seminar Proceedings of a NationalInvitational Seminar, Los Angeles.
24
Hamblen, K. A. (1987), "An examination of discipline based art education issues", Studies in Art Education, 28(2), 68-78.
25
Marshall, J. (2010), "Five Ways to Integrate: Using Strategies from Contemporary Art", Art Education, Vol.63, pp. 13-19.
26
Leggo, C. (2008), "The ecology of personal and professional experience: A poet’sview", eds. M. Cahnmann-Taylor & R.Siegesmund, Arts-based research in education: Foundations for practice, pp. 89-97, New York: Routledge.
27
Marshall, J. (2014), "Art Practice as Research in the Classroom: Creative Inquiry for Understanding Oneself and the World", The International Journal of Arts Education, Vol. 8, Issue1, pp. 13-24.
28
Olomo, O. O. & J. L. Jones (2008), "sista docta, REDUX", Eds. M. Cahnmann-Taylor & R. Siegesmund, Arts-basedresearch in education: Foundations for practice, pp. 194-207, New York: Routledge.
29
Pearse, H. (1992), "Beyond paradigms: Art education theory and practice in a postparadigmatic world", Studies in Art Education, No. 33(4), pp. 244-252.
30
Pöllänen, S. (2009), "Contextualising Craft: Pedagogical Models for Craft Education", International Journal of Art & Design Education, Vol. 28, Issue 3, pp. 249-260.
31
Rolling Jr, J. H. (2010), "A paradigm analysis of arts-based research and implications for education", Studies in Art Education, 51(2). pp. 102-114.
32
Sandell, R. (2009), "Using Form+Theme+Context (FTC) for Rebalancing 21st-Century Art Education", Studies in Art Education A Journal of Issues and Research, Vol. 50, Issue 3, pp. 287-299.
33
Smith, R. A. (2004), The DBAE literature project, Retrieved December, 24, 2008.
34
Sullivan, Graeme (2005), Art Practice as Research : Inquiry in Visual Arts, Thousand Oaks, CA.
35
Sullivan, Graeme (2010), Art Practice as Research : Inquiry in Visual Arts, Thousand Oaks, CA.
36
Stewart, M. & S. Walker (2005), Rethinking curriculum in art, Worcester, MA: Davis Publications, Inc.
37
Sullivan, Graeme (2008), "Painting as Research: Create and Critique", Handbook of the Arts in Qualitative Research, Eds.: J.G. Knowles & Audra Cole, pp. 239-250, Los Angeles.
38
Shiner, L. (2012),"Blurred Boundaries”? Rethinking the Concept of Craft and its Relation to Art and Design", International Journal of Art & Design Education, Vol. 7, Issue 4, pp. 230-244.
39
Stewart, M. & S. Walker, (2005), Rethinking curriculum in art, Worcester, MA: Davis Publications, Inc.
40
Thompson, C. M. (2007), "The Arts and Children's Culture", International Handbook of Research in Arts Education, Liora Bresler, Springer, pp. 855-863.
41
Walker, S. (2001), Teaching meaning in artmaking, Worcester, MA: Davis Publications, Inc.
42
Wolff, J. (1990), "Questioning the curriculum: Arts, education and ideology", Studies in Art Education, No. 31(4), pp.198-206.
43
ORIGINAL_ARTICLE
ضرورتها، اهداف و رویکردهای درسنامۀ فارسی عمومی در دانشگاهها (مطالعۀ موردی: فارسی عمومی پیام نور)
«فارسی عمومی» عنوان درسی سهواحدی در دانشگاههاست که همۀ دانشجویان مقاطع کاردانی و کارشناسی، بهجز دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، ملزم به گذراندن آن هستند. درسنامههای متعددی برای این سه واحد تألیف و تدوین شده است که بدون اهداف و ساختار منسجماند و بیشتر از آنکه هدف و برنامه و رویکرد داشته باشند، ذوق و سلیقه بر آنها حاکم است؛ بنابراین رویکردهای متفاوت و گاه متناقضی در چینش مطالب و انتقال اطلاعات دارند. یکی از این درسنامهها، فارسی عمومی دانشگاه پیامنور است که دارای اشکالات متعدد ساختاری، بلاغی، دستوری، معنایی و محتوایی، چاپی و همچنین اشکال در آزمونهاست که نیازمند بازنگری اساسی یا تألیف دوبارۀ کتابی جدید با نگرش به این اشکالات و رفع آنهاست. در این مقاله، علاوه بر گردآوری و طبقهبندی اشکالات این کتاب، دربارۀ نابسامانی درسنامههای فارسی عمومی بحث شده است که عوامل مختلفی در آن دخالت دارند. برای رفع این مشکلات و تألیف و تدوین درسنامهای دانشگاهی، ابتدا باید اهداف این درسنامه بهروشنی بیان شود و سپس برای رسیدن به اهداف پیشبینیشده، روشهای مناسبی اتخاذ شود که این کار نیازمند همکاری متخصصان زمینههای مختلف ادبی است.
https://jut.samt.ac.ir/article_31205_ec1d229b5329adebf5df87f2605fc243.pdf
2018-02-20
57
81
حسین
علیقلی زاده
aligholizadeh@kntu.ac.ir
1
استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی
LEAD_AUTHOR
اکبری، منوچهر (1384)، زمزمههای شیدایی، تهران: عروج.
1
انوری، حسن (1382)، فرهنگ بزرگ سخن، 8ج، چ 2، تهران: سخن.
2
باباصفری، علی اصغر و همکاران (1392)، بر بلندای سخن: برگزیدة متون ادب پارسی، اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، معاونت تحقیقات و فناوری.
3
باباصفری، علی اصغر و همکاران (1392)، بر بلندای سخن: برگزیدة متون ادب پارسی، اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان، معاونت تحقیقات و فناوری.
4
باقری، مهری (1390)، مقدمات زبانشناسی، چ 6، تهران: دانشگاه پیام نور.
5
بیهقی، ابوالفضل محمدبنحسین (1375)، تاریخ بیهقی، چ 5، تهران: مهتاب.
6
پناهی، مهین (1385)، «نقد و بررسی گزیدههای نظم و نثر فارسی دکتر دانشپژوه»، نامة علوم انسانی، شماره 14، تابستان و پاییز، ص 143ـ150.
7
تجلیل، جلیل و همکاران (1383)، برگزیدۀ متون ادب فارسی، چ 36، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
8
جبارنژاد، عباس (1384)، «کتاب فارسی عمومی در آیینة نقد و جستار»، سخن سمت، شماره 16، زمستان.
9
حاتمی، حافظ (1393)، «عیار نقد (نگاهی انتقادی به کتاب فارسی عمومی دانشگاه پیام نور)»، مجموعهمقالات نهمین همایش بینالمللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی، ص 17511767.
10
حقشناس، علیمحمد و دیگران (1394)، زبان فارسی (3)، سال سوم آموزش متوسطه، شاخۀ نظری به استثنای رشتۀ ادبیات و علوم انسانی، تهران: وزارت آموزش و پرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
11
حکمآبادی، محمودی (1380)، «نگاهی به کتابهای فارسی عمومی دانشگاهی»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شماره 49، آبان ماه.
12
حکیمآذر، محمد (1395)، «آسیبشناسی تألیف فارسی عمومی دانشگاهی (مطالعۀ موردی، ادبیات معاصر در سی کتاب منتخب)»، پژوهشهای نقد ادبی و سبکشناسی، ش 3 (23)،
13
ص 115132.
14
ذوالفقاری، حسن (1388)، فارسی عمومی: برگزیدۀ متون زبان فارسی و آیین نگارش، چ 64، تهران: چشمه.
15
رحمانی، اسدالله و همکاران (1392)، فارسی عمومی و پیشدانشگاهی، قزوین: سایه گستر.
16
سبزواری، مهدی و فاطمه محمدی (1393)، «نقد زبانشناختی کتاب زبان فارسی مقطع متوسطه و مسائل آموزشی آن»، علم زبان، س 2، ش 3، ص 6581.
17
سیدان، مریم (1395)، «مشکلات فارسی عمومی (نگاهی به برخی از کتابهای منتشرشده برای تدریس فارسی عمومی)»، نقد کتاب ادبیات، س 2، ش 7، ص 7792.
18
شمیسا، سیروس (1387)، بیان، چ 3، ویرایش 2، تهران: میترا.
19
صادقی، علیاشرف و زهرا زندیمقدم (1394)، فرهنگ املایی خط فارسی، چ 7، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
20
فتوحی، محمود و حبیبالله عباسی (1393)، فارسی عمومی، چ 81 ، تهران: سخن.
21
فرهنگستان زبان و ادب فارسی (1386)، دستور خط فارسی (مصوب فرهنگستان)، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
22
قریب، عبدالعظیم و دیگران (1380)، دستور زبان فارسی (پنج استاد)، به اهتمام منصور جهانگیر، تهران: ناهید.
23
گروه مؤلفان (1387)، فارسی عمومی، ویراستار: حسن انوری، دی ماه 1395، چ 19، تهران: دانشگاه پیام نور.
24
مشکوۀالدینی، مهدی (1381)، دستور زبان فارسی (بر پایۀ نظریۀ گشتاری)، چ 2، ویرایش 2، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
25
منگنو، دومینیک (1378)، الفبای زبانشناسی، ترجمۀ محمدتقی غیاثی، تهران: جامی.
26
ORIGINAL_ARTICLE
«چون جمع شد معانی» نقد و بررسی کتاب نگاهی تحلیلی به علم بیان
تلاش برای آموزش بلاغت فارسی کاری پسندیده در تمام مقاطع دانشگاهی است و این امر بیشک نیازمند تألیفات مناسبی است که باید به همت استادان زبان و ادبیات فارسی صورت گیرد. کتاب نگاهی تحلیلی به علم بیان نوشتۀ حسین آقاحسینی و محبوبه همتیان که سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) آن را برای آموزش دروس دانشگاهی منتشر کرده است، از این نوعکوششها و در خور تقدیر و سپاس است. نگارندگان کتاب با آگاهی و دقت کوشیدهاند با مراجعه به بیشتر منابع بلاغت قدیم و جدید در کنار آشنایی با متون ادب فارسی کتابی را فراهم آورند که حاوی نکتههایی جامع و دقیق در آموزش بیان است؛ ضمن آنکه با مراجعه به دانشهای دیگری چون نقد ادبی و زبانشناسی مجال آشنایی دانشجویان و خوانندگان را با دیدگاههای نو فراهم کردهاند. در کنار این ارزشها، به تبع، بعضی لغزش و بیدقتیها در نگارش، تدوین، توضیح و انتخاب مثال در هر کتابی راه مییابد؛ این بررسی نیز در این زمینه است تا برای بهتر شدن کتاب در چاپهای بعد سودمند باشد.
https://jut.samt.ac.ir/article_31206_340198fcefc9c935f982e3ed0d371d87.pdf
2018-02-20
82
98
روح الله
هادی
rhadi@ut.ac.ir
1
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
آقاحسینی، حسین و محبوبه همتیان (1394)، نگاهی تحلیلی به علم بیان، تهران: سمت.
1
تفتازانی، سعدالدین (1369)، شرح المختصر، چاپ 3، قم: دارالحکمه.
2
حافظ شیرازی، شمسالدین محمد (1369)، دیوان، به اهتمام محمد قزوینی و قاسم غنی، مقدمه، مقابله و کشفالابیات از رحیم ذوالنور، تهران: زوار.
3
حمیدیان، سعید (1394)، شرح شوق، 5 جلد، تهران: قطره.
4
رادویانی، محمدبنعمر (1380)، ترجمانالبلاغه، به اهتمام و تصحیح و حواشی و توضیحات احمد آتش، ترجمۀ مقدمه و توضیحات به کوشش توفیق ه . سبحانی و اسماعیل حاکمی، تهران: انجمن آثار و مفاخر ملی.
5
رجایی، محمد خلیل (1392)، معالمالبلاغه در علم معانی و بیان و بدیع، چاپ 4، شیراز: دانشگاه شیراز.
6
سعدی شیرازی (1369)، بوستان (سعدینامه)، چاپ 4، تهران: خوارزمی.
7
سعدی شیرازی (1368)، گلستان، تهران: خوارزمی.
8
شفیعی کدکنی، محمدرضا (1370)، صور خیال در شعر فارسی، تهران: آگاه.
9
علوی مقدم ، محمد و رضا اشرفزاده (1376)، معانی و بیان، تهران: سمت.
10
کزازی، میرجلالالدین (1368)، زیباشناسی سخن پارسی (1): بیان، تهران: مرکز نشر.
11
منوچهری دامغانی (1356)، دیوان اشعار، به کوشش محمد دبیرسیاقی، چاپ 4، تهران: زوار.
12
ناصرخسرو قبادیانی (1357)، دیوان اشعار، به اهتمام مجتبی مینوی و مهدی محقق، تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل شعبۀ تهران.
13
هاشمی خراسانی، ابومعین حمیدالدین حجت (1372)، مفصل، شرح مطول، قم: حاذق.
14
هادی، روحالله (1392)، آموزش عروض و قافیه از دریچۀ پرسش، تهران: سمت.
15
هادی، روحالله (1383)، آرایههای ادبی، تهران: وزارت آموزش و پرورش.
16
همایی، جلالالدین (1370)، معانی و بیان، به کوشش ماهدخت همایی، تهران: هما.
17
جاحظ بصری، عمر بن بحر (1311)، البیان و التبیین، قاهره، حسن افندی فاکهانی.
18
Abrams, M. H. and Geoffrey galt Harpham (2012), A Glossary of Literary Terms, United States of America: Wadswordth.
19
ORIGINAL_ARTICLE
زبان غیرمعیار در فرهنگ درستنویسی سخن
فرهنگ درستنویسی سخن ازجمله آثار تجویزگرایانهای است که در یک دهۀ گذشته بهعنوان یکی از منابع شناختهشدۀ دانشگاهی جایگاهی نسبتاً قابلتوجه در فضاهای آموزشی کسب کرده است. این اثر بهطور مشخص میکوشد به پیروی از نمونههای پیشین در این حوزه، به معرفی واژهها، ترکیبها و جملات نادرست و غیرمعیار در زبان فارسی و ارائۀ پیشنهادهایی در راستای پالایش این زبان از اینگونه نادرستنویسیها بپردازد. در این مقاله، ضمن معرفی این اثر و نیز مبنای نظری حاکم بر آن، تلاش بر آن است تا در شش بخش و در قالب شواهد و نمونههایی متعدد کاستیها و نادرستیهای این فرهنگ ارائۀ شود. یافتهها بیانگر آن است که بخش قابلتوجهی از اطلاعات ارائهشده در این اثر که مبنای بحث و تصمیمگیری نویسنده در معرفی زبان غیرمعیار است با کاستیهایی روبهروست که برای اثبات این مدعا، شماری از این مدخلها معرفی و بر پایۀ استدلالهایی علمی تحلیل و نقد شدهاند.
https://jut.samt.ac.ir/article_31207_59b3b9972684d1008621d24662149f75.pdf
2018-02-20
99
120
حسین
داوری
h.davari@du.ac.ir
1
استادیار زبان شناسی دانشگاه دامغان
LEAD_AUTHOR
آذرنوش، آذرتاش (1383)، فرهنگ معاصر عربی فارسی، چ 3، تهران: نی.
1
اسلامی ندوشن، محمدعلی (1363)، روزها، تهران: یزدان.
2
اسلامی ندوشن، محمدعلی (1370)، ایران را از یاد نبریم، تهران: یزدان.
3
انوری، حسن (1381)، فرهنگ بزرگ سخن، 8 جلد، تهران: سخن.
4
انوری، حسن (1393)، زندگینامۀ خودنوشت، زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر حسن انوری، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
5
انوری، حسن و یوسف عالی عباسآباد (1385)، فرهنگ درستنویسی سخن، تهران: سخن.
6
باطنی، محمدرضا (1385)، فرهنگ معاصر پویا، تهران: فرهنگ معاصر.
7
به آذین (بیتا)، منتخب داستانها، تهران: توس.
8
حقشناس، علیمحمد و دیگران (1380)، فرهنگ معاصر هزاره، تهران: فرهنگ معاصر.
9
دریابندری، نجف (1349)، در عین حال، مجموعه مقالات، تهران: پیام.
10
دهخدا، علیاکبر (1377)، لغتنامه، چ 2، تهران: دانشگاه تهران.
11
رولان، رومن (1361)، جان شیفته، ترجمة م. ا. بهآذین، 4 جلد، تهران: ابوریحان.
12
زمردیان، رضا (1373)، فرهنگ واژگان دخیل اروپایی در زبان فارسی، مشهد: آستان قدس رضوی.
13
عبدالله، ناصرعلی (1387)، المعجم البسیط، ویراست سوم، دارالفکر.
14
عنصرالمعالی، کیکاووس (1364)، قابوسنامه، به اهتمام و تصحیح غلامحسین یوسفی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
15
فروغی، محمدعلی (1387)، مجموعه مقالات فروعی، به کوشش حبیب یغمایی، تهران: توس.
16
قیّم، عبدالنبی (1381)، فرهنگ معاصر عربی فارسی، چ 2، تهران: فرهنگ معاصر.
17
مشیری، مهشید (1371)، فرهنگ واژههای اروپایی در فارسی، تهران: البرز.
18
معلوف، اب لویس (1973)،المنجد، چ 17، بیروت: دارالشرق.
19
معین، محمد (1360)، فرهنگ فارسی، چ 4، تهران: امیرکبیر.
20
مینوی، مجتبی (1351)، نقد حال، تهران: خوارزمی.
21
نجفی، ابوالحسن (1392)، غلط ننویسیم، چ 18، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
22
Aarts, B. (2011), Oxford Modern English Grammar, Oxford: Oxford University Press.
23
Atkins, B. T. (2006), Collins-Robert French-English, English-French Dictionary, New York: HarperCollins Publishers.
24
McIntosh, C. (2009), Oxford Collocations Dictionary for Student of English, Oxford: Oxford University Press.
25
Quirk, R. (2012), Longman Dictionary of Contemporary English, Essex: Longman Dictionaries.
26
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی شاخصهای جامعیت و روزآمدی کتاب الجامع فی تاریخ الأدب العربی (الأدب الحدیث) با رویکرد تحلیل محتوا
یکی از ابزارهای اصلی یاددهی و یادگیری، کتاب آموزشی است. کتاب آموزشی اگر به صورت مناسب نوشته شود، فرایند آموزش را سهولت میبخشد و انگیزۀ یادگیری را دوچندان میسازد. در این میان کتاب الجامع فی تاریخ الأدب العربی (الأدب الحدیث)نوشتۀ حنا الفاخوری از منابع اصلی سرفصل رشتۀ زبان و ادبیات عربی است. هدف پژوهش حاضر این است که با روش تحلیل محتوا و با رویکرد کمّی و کیفی، دو معیار مهم جامعیت و روزآمدی این کتاب بررسی شود. به این منظور، مؤلفههای مهم کتاب، ازجمله بازۀ زمانی تولد و وفات ادبا، ملیت، جنسیت، تخصص، دین و مذهب آنان بررسی شده است. همچنین، به برخی ابزارهای شکلی انتقال محتوا نگریسته شده است. بررسیها نشان میدهد شرط جامعیت که از شرطهای اساسی در تدوین کتاب درسی است در بیشتر مؤلفهها وجود ندارد و با توجه به بازبینی و ویرایش نشدن کتاب، شرط روزآمدی آن نیز به صورت جدی مخدوش است. این ایرادات خود را در ناسازگاری کتاب با سرفصل مصوب نیز بهوضوح نشان میدهد. از سوی دیگر، در خصوص ابزارهای انتقال محتوا نیز، ایرادات جدی بر کتاب وارد است. به طور کلی، علیرغم فراگیر بودن این کتاب در دانشگاههای ایران، کارآمدی لازم برای درس تاریخ ادبیات معاصر عربی را ندارد.
https://jut.samt.ac.ir/article_31208_2b8843682db9bc5ed1f8ecad59ae7a7d.pdf
2018-02-20
120
139
یوسف
نظری
yusuf.nazari@yahoo.com
1
استادیار زبان و ادیبات عربی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
کوثر
تقوایی فر
kosartagvaeyfar@gmail.com
2
کارشناس ارشد زبان و ادبیات عربی دانشگاه شیراز
AUTHOR
پاشاشریفی، حسن و نسترن شریفی (1383)، روش تحقیق در علوم رفتاری، چ 4، تهران: سخن.
1
دیوسالار، فرهاد (2014)، دراسة المنهج التاریخی لحنا الفاخوری، مجله دیوان العرب، http://www.diwanalarb.com/pspip.php?article40374.
2
رسولی، مهستی و زهرا امیرآتشانی (1390)، تحلیل محتوا با رویکرد کتب درسی، تهران: جامعهشناسان.
3
رضی، احمد (1388)، «شاخصهای ارزیابی ونقد کتابهای درسی دانشگاهی»، سخن سمت. شمارۀ 21، ص 2130.
4
السماوی، محمد (2001)، الطلیعة من شعراء الشیعة، بیروت: دارالمورخ العربی.
5
سیاوشی، صابره (1391)، «بررسی و نقد ترجمه کتاب تاریخ ادبیات عربی»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، سال دوازدهم، شماره 2، ص 57ـ68.
6
عبداللهیان، حمید و تقی آزاد ارمکی، (1394)، «تحلیل انتقادی کتابهای مبانی جامعهشناسی در ایران»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شمارۀ 36، ص 127.
7
الفاخوری، حنا و خلیل جر (1393)، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمۀ عبدالحمید آیتی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
8
الفاخوری، حنا ( 1986)، الجامع فی تاریخ الأدب العربی الأدب الحدیث، بیروت: دارالجیل.
9
کامبل، روبرت (1996)، أعلام الأدب العربی المعاصر سیر و سیرة ذاتیة، ج1، بیروت: الشرکة المتحدة للتوپیع.
10
کریپندروف، کلوس (1383)، تحلیل محتوا (مبانی روششناسی)، ترجمۀ هوشنگ نایبی، چ 2، تهران: نشر نی.
11
متقیزاده، عیسی و همکاران (1393)، «نگاهی به کتاب عربی دبیرستان بر اساس الگوها و ملاکهای تحلیل و سازماندهی محتوا»، فصلنامه جستارهای زبانی، شماره 2، پیاپی 18، ص 237ـ260.
12
محمدی مهر، غلامرضا (1387)، «راهنمای عملی تحقیق»، روش تحلیل محتوا، تهران: دانش نگار.
13
معروفی، یحیی و محمدرضا یوسفزاده (1388)، «راهنمایی عملی تحلیل کتابهای درسی»، تحلیل محتوا در علوم انسانی،همدان: سپهر دانش.
14
منصوریان، یزدان (1392)، «صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاه، شمارۀ 29، ص 117.
15
ناظمیان، رضا (1388)، متون نظم و نثر معاصر، تهران: پیامنور.
16
نظری منظم، هادی و سید رضا موسوی (1395)، «نقد و بررسی نقش آموزشی تصویر در کتابهای آموزش زبان عربی به غیر عربزبانها (بررسی موردی: کتاب تاریخ الأدب العربی اثر حنا الفاخوری)»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شمارۀ 39، ص 2644.
17
نوروززاده، رضا و ندا رضایی (1388)، «پیش بایستها و الزامات کتاب درسی دانشگاهی»، عیار، شمارۀ 23، ص 117138.
18
نوریان، محمد (1393)، «روشهای ارزشیابی کتابهای درسی دانشگاهی، مزایا و محدودیتها»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شمارۀ 33، ص 117.
19
هولستی، اُل آر. (1373)، تحلیل محتوا در علوم اجتماعی و انسانی، ترجمۀ نادر سالارزاده امیری، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
20
Wimmer, Roger D & Dominick Joseph R. (2006), Mass Media Research: An Introduction, USA: Thomso.
21