Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
29
2013
09
23
صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش
1
17
FA
یزدان
منصوریان
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه خوارزمی
mansourian@khu.ac.ir
صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش چکیده مقاله حاضر ضمن ارائه تعریفی از کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش به معرفی گزیدهای از مهمترین ویژگیهای این آثار میپردازد. صد ویژگی در ده مقوله در نظر گرفته شده که عبارتاند از: تخصصگرایی و هدفمندی موضوعی، توان نظری و دلالتهای کاربردی، توان استنادی و ماهیت میانرشتهای، جامعیت و روزآمدی، صلاحیت و کارنامه پدیدآورندگان، پاکیزگی نگارشی و ادبی، انسجام محتوایی و ساختاری، همخوانی با نظریههای یادگیری، ماهیت تعاملی و توان انگیزشی، ویژگیهای فیزیکی و ظاهری. به این ترتیب کتابی کارآمد و اثربخش است که بتواند پیام پدیدآور را تبیین کند و بیانگر هدف مؤلف باشد. همچنین با انعکاس بازتابی مثبت بر مخاطبان تحولی در آراء آنان ایجاد کند. بنابراین، کتابی که سهم قابل قبولی از این ویژگیها در آن یافت شود، به چنین اهدافی دست خواهد یافت. از سویی دیگر، ضمن برخورداری از نتایج کاربردی بر مبانی نظری مستحکمی استوار باشد. علاوه بر این جامع و روزآمد است و بازتابی از تحولات روز را به نمایش میگذارد. کتاب اثربخش به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار میسازد و انگیزه او را در پیگیری موضوع تقویت میکند. آنچه در این فرایند ارتباطی و انگیزشی نقشآفرین است، علاوه بر محتوای علمی، نثر و ساختار پاکیزهای است که در آن دیده میشود.
https://jut.samt.ac.ir/article_11398.html
https://jut.samt.ac.ir/article_11398_4a753f2ffff8c7e830d337c78e03f21b.pdf
Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
29
2013
09
23
علل و چگونگی تدوین درس جدید و موانع آن در دانشگاههای استرالیا
18
42
FA
احمدرضا
نصر
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
arnasr@edu.ui.ac.ir
این
سولومونیدز
دانشیار دانشگاه مک کواری
الیسون
کامرون
کارشناس برنامه تحقیق و توسعه دانشگاه مک کواری
علل و چگونگی تدوین درس جدید و موانع آن در دانشگاههای استرالیا چکیده استرالیا کشور توسعهیافتهای است که پس از درآمدهایی که از منابع طبیعی به دست میآورد، بیشترین درآمد آن از شهریههای دانشجویان خارجی حاصل میشود که در دانشگاههای این کشور تحصیل میکنند. به همین دلیل همواره درصدد است تا آموزش عالی خود را مطابق با استانداردهای جهانی در همه ابعاد ازجمله ارائه محتواهای جدید به روز نگه دارد. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی دلایل و چگونگی تدوین و طراحی درسهای جدید و موانع آن در دانشگاههای استرالیاست. به این منظور، با یازده نفر از اعضاء هیئت علمی در سه دانشگاه مهم استرالیا شامل نیوسات ولز، مک کواری و تکنولوژی سیدنی که درسهای جدیدی را تدوین کرده بودند، مصاحبه نیمهساختاریافته به عمل آمد. مصاحبهها، پس از پیاده شدن، به صورت مقولهبندی باز تجزیه و تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است که درسهای جدید به هفت دلیل طراحی شده است. کلیات فرایند تدوین درس مانند مدلهای رایج است، لکن به نکات مهمیتوجه شده تا درسهایی کاملاًَ مفید و مورد نیاز فراگیران و جامعه تدوین شود.
https://jut.samt.ac.ir/article_11401.html
https://jut.samt.ac.ir/article_11401_e5f17f2f630958ab18777742b279bc02.pdf
Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
29
2013
09
23
بایستگیها در تولید بستههای آموزش مهارتهای زبانی برای گویشوران زبان دوم، بررسی موردی دو نمونه «صدی الحیاة» و «العربیة للناشئین»
43
65
FA
حامد
صدقى
استاد دانشگاه خوارزمی
sedghi@khu.ac.ir
سید عدنان
اشکورى
استادیار دانشگاه خوارزمی
eshkevari@tmu.ac.ir
سهیلا
محسنینژاد
دانشجوی دکتری رشته زبان و ادبیات عربی دانشگاه خوارزمی
smohseny1967@yahoo.com
رضا
غفارثمر
استادیار دانشگاه تربیت مدرس (
rgsamar@modares.ac.ir
بایستگیها در تولید بستههای آموزش مهارتهای زبانی برای گویشوران زبان دوم، بررسی موردی دو نمونه «صدی الحیاة» و «العربیة للناشئین» چکیده فراگیری زبان عربی به عنوان زبان فرهنگ اسلامی و نیز زبان ارتباطی میان گویشوران این زبان سبب شده است که مراکز دانشگاهی و مؤسسات آموزشی در ایران به برگزاری دورههای آموزش این زبان و در نتیجه به کارگیری مواد و بستههای آموزشی و کمکآموزشی بپردازند. هر یک از این بستهها بر اساس هدف یا اهدافی که پدیدآورندگان آن از آنها داشتهاند، ویژگیهایی از نظر حجم، ساختار، محتوا، الگو و پیوستها دارند. میزان کارآمدی هر یک از این بستهها به طور مستقیم با هر یک از عناصر اشاره شده همبستگی دارد. علاوه بر آنکه عناصر فرهنگی، هنری و روانشناختی نیز در این فرایند نقش برجستهای دارند، برقراری نسبت همسویی میان ارکان آموزش که از آن به الگو یا روش یاد شده و بستر تبادل محتوا میان آموزگار و آموختگار به شمار میآید، در افزایش راندمان آموزشی اهمیت بسزایی دارند. همچنین توجه به نسبت میان زبان اصلی و زبان دوم فراگیر در طراحی این الگو کار اساسی محسوب میشود. پژوهش حاضر برای نشان دادن میزان تأثیر این عناصر، به بررسی مقایسهای دو بسته آموزشی بومی و خارجی «صدی الحیاة» و «العربیة للناشئین» که هر دو در دانشگاههاى ایران به عنوان کتاب آموزشی استفاده میشود، با هدف ارائه شاخصهای افزایش کارآمدی بستههای آموزشی مهارتهای زبان عربی پرداخته است.
https://jut.samt.ac.ir/article_11402.html
https://jut.samt.ac.ir/article_11402_8183b1705b50eb03f0295810f09bd7d1.pdf
Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
29
2013
09
23
بررسی و مقایسه ابعاد یادگیری لغت در کتابهای زبان انگلیسی تخصصی «سمت»
66
83
FA
رضا
رضوانی
استادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه یاسوج
rezvanireza@gmail.com
سمیه
نوروزی
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه یاسوج
somayeh.noroozi61@yahoo.com
بررسی و مقایسه ابعاد یادگیری لغت در کتابهای زبان انگلیسی تخصصی «سمت» چکیده در دروس زبان تخصصی دانشگاهی فراگیری لغت نقش عمدهای دارد. یادگیری لغات به فراگیری مهارتهای زبان به ویژه مهارت خواندن کمک میکند. در کتابهای زبان تخصصی «سمت» که کتابهای رسمی دانشگاهی در ایران محسوب میشوند، مهارت خواندن مورد توجه قرار گرفته است؛ از این رو، توجه به دانش لغت و ماهیت چند بعدی بودن آن اهمیت دارد. هدف ما در این پژوهش، بررسی و مقایسة ابعاد یادگیری لغت در اینگونه کتابهاست تا مشخص شود در آنها به چه ابعاد و چه مقدار از یادگیری لغت پرداخته شده است. بدین منظور تمرینهای لغت درسی کتاب زبان تخصصی «سمت» در سه گروه هنر و علوم انسانی، علوم پایه و فنی و مهندسی، و علوم پزشکی بررسی و تمرینهای مرتبط با هر کدام از ابعاد بر اساس فهرستی از پیش تهیه شده شمارش شد. نتایج نشان داد که به بعد مفهومی ـ ارجاعی توجه بیشتری شده است و سپس بعد صورت ـ معنایی و دستوری مورد توجه قرار گرفتهاند. به سایر ابعاد یا توجه بسیار اندکی شده است یا به طور کلی نادیده گرفته شدهاند. نتایج این تحقیق پرداختن به همة ابعاد لغات را به مؤلفان محترم توصیه میکند. اهمیت این اهتمام در بالا بردن کیفیت سطح آموزشی در نظام آموزش عالی مورد بحث قرار گرفته است.
https://jut.samt.ac.ir/article_11403.html
https://jut.samt.ac.ir/article_11403_325109495f33fa44e2e9e97ccf786b41.pdf
Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
29
2013
09
23
بررسی تأثیر روش بارش مغزی بر خلاقیت هنرجویان در آموزش تصویرسازی
84
98
FA
هما
رضازاده
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته پژوهش هنر دانشگاه هنر اسلامی تبریز
homarezazade@yahoo.com
مرتضی
پورمحمدی
استادیار گروه طراحی صنعتی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
morteza.pourmohamdi@.gmail.com
فاطمه
حسن پور
استادیار گروه سفال دانشگاه هنر اسلامی تبریز
hasanpour.f@gmail.com
بررسی تأثیر روش بارش مغزی بر خلاقیت هنرجویان در آموزش تصویرسازی چکیده این پژوهش به منظور بررسی تأثیر روش بارش مغزی[1] بر میزان خلاقیت هنرجویان در آموزش تصویرسازی[2] انجام گرفت. روش پژوهش نیمهآزمایشی در قالب طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه پژوهش 25 نفر هنرجوی دختر، مشغول به تحصیل در سال سوم رشته گرافیک شهرستان شاهیندژ در ناحیه آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی بود، که با روش نمونهگیری دسترس هدفمند انتخاب شدند، و در دو گروه کنترل و آزمایش به ترتیب15 و 10 نفر جایگزین شدند. برای سنجش خلاقیت، در قبل و بعد از اجرای روش بارش مغزی از آزمون تفکر خلاق تورنس (فرم ب) استفاده شد. روش بارش مغزی به مدت یک ماه در آموزش تصویرسازی گروه آزمایش اجرا شد. در این مدت گروه کنترل، آموزش معمول و سنتی را در تصویرسازی دریافت کرد و مداخلهای برای ارتقای سطح خلاقیت گروه کنترل در تصویرسازی انجام نگرفت. در پایان دادهها از طریق تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای آماری پژوهش، فرضیههای تحقیق را مبنی بر تأثیر استفاده از روش بارش مغزی بر افزایش خلاقیت هنرجویان در آموزش تصویرسازی تأیید میکند. دادهها نشان میدهد روش بارش مغزی در افزایش خلاقیت گروه آزمایش در تصویرسازی مؤثر بوده است و تفاوت معناداری بین گروه آزمایش و کنترل در مؤلفههای خلاقیت (ابتکار، بسط، انعطافپذیری، سیالی) دیده میشود. از این رو پیشنهاد میشود از روش بارش مغزی در آموزش تصویرسازی برای دستیابی به ایدههای خلاق بهره گرفت. [1]. brain storming [2]. این مقاله از رساله کارشناسی ارشد با عنوان «راهکارهای پرورش خلاقیت در آموزش تصویرسازی» برگرفته شده است.
https://jut.samt.ac.ir/article_11404.html
https://jut.samt.ac.ir/article_11404_33a1fecc61f9d7da46577e9b20ef7125.pdf
Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
29
2013
09
23
نیازسنجی منابع درسی دانشگاهی رشته زبان فرانسه) در مقطع کارشناسی) و ارزیابی محتوایی کتابهای گروه فرانسه «سمت»
99
111
FA
مهری
بهرام بیگی
مدیر گروه پژوهشی زبان و ادبیات فرانسه سازمان «سمت» و استادیار مرکز تحقیق و توسعة علوم انسانی «سمت»
bahrambeygi@samt.ac.ir
نیازسنجی منابع درسی دانشگاهی رشته زبان فرانسه) در مقطع کارشناسی) و ارزیابی محتوایی کتابهای گروه فرانسه «سمت» چکیده آموزش زبان همیشه با سه مفهوم مطرح است: استاد، دانشجو و منبع درسی که هماهنگی بین آنها، هدف آموزش را محقق میسازد. محتوای منبع درسی باید با هدف سرفصلهای درسی هماهنگ باشد. اکنون، به نظر میرسد منابع موجود نتوانستهاند مهارتهای زبانی[1] لازم را در دانشجویان ایجاد کنند. در این مقاله وضعیت موجود منابع درسی رشته زبان فرانسه در ایران در مقطع کارشناسی ارزیابی و نیاز به منابع جدید سنجیده شد. 57 نفر از استادان زبان فرانسه، به عنوان جامعه آماری به پرسشها پاسخ داده و 35 کتاب گروه زبان فرانسه «سمت» را از بعد کاربردی بررسی کردند. پژوهش، کاربردی ـ توصیفی بود و با استفاده از شیوه میدانی و پرسشنامه به سه پرسش پاسخ داد و مشخص شد که منابع درسی متناسب با نیازهای دانشجویان کارشناسی نیست. همچنین تهیه منابع در زمینه ادبیات فرانسه در اولویت است. با استخراج آمار و جمعبندی نظرهای اساتید معلوم شد، استقبال ایشان از کتابهای گروه فرانسه «سمت» در حد انتظار نیست؛ ولی تجدید چاپ کتابها و استقبال دانشجویان نشان از توجه آنها به کتابها دارد. <br clear="all" /> 1. Habiletés linguistiques
https://jut.samt.ac.ir/article_11405.html
https://jut.samt.ac.ir/article_11405_92220e8da3e32748206d025be9c92662.pdf