Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
30
2013
11
22
تجزیه و تحلیل معانی بیان متون خواندن در کتب فارسی و انگلیسی با تأکید بر تحلیل معانی بلاغی مقابلهای ـ انتقادی
1
21
FA
مرضیه
رفیعی
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجفآباد، گروه زبان انگلیسی
rafieemarzieh@gmail.com
اثربخشی الگوهای بیانی متن بر درک خواندن چکیده هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسه اثربخشی الگوهای بیانی (معنایی) متن علمی بر درک خواندن دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی است. گروه نمونه عبارت بود از دانشجویان مشغول به تحصیل در واحد تهران شرق که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها پس از نمونهگیری تصادفی، در گروههای آزمایشی به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزارها عبارت بود از: متون و پرسشنامه درک مطلب. متون شامل سه طرحواره مختلف متن با محتوای مشابه بود: متن توصیفی (فهرستی)، متن توضیحی و متن تحلیلی. به منظور تحلیل دادهها نیز از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد. یافتههای این مطالعه اثربخشی نوع متن را بر درک خواندن دانشجویان مورد تأیید قرار نداد.
https://jut.samt.ac.ir/article_13860.html
https://jut.samt.ac.ir/article_13860_11b52981c8b94feab70b6d4e583ac658.pdf
Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
30
2013
11
22
تأثیر ناپایدار و پایدار بازخورد اصلاحی بر خطاهای واژگانی و دستوری در نوشتار دانشجویان ایرانی؛ پیشنهادهایی برای بهبود دقت نگارش
22
49
FA
موسی
نوشی کوچکسرائی
استادیار دانشگاه شهید بشتی
mosesnushi@hotmail.com
شاداب
جبارپور
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
در مقاله حاضر که در دو مرحله اجرا شده است به بررسی تأثیر کوتاه و طولانیمدت آموزش زبان دوم میپردازیم (De Graaff & Housen, 2009). به طور خاص، در این پژوهش تأثیر شیوه آموزش (اصلاح غیرمستقیم در مقابل اصلاح مستقیم) بر روی خطاهای واژگانی و دستوری در نگارش زبانآموزان و نیز پایداری تأثیر این نوع آموزش بر یادگیری این مقولات بررسی میشود. بدینمنظور، مطالعه در یک بازه زمانی طراحی و در آن خطاهای واژگانی و دستوری 52 زبانآموز انگلیسی در سه سطحِ مهارت، شناسایی و طبقهبندی شد و سپس زبانآموزان به ترتیب در معرضِ بازخورد غیرمستقیم و مستقیم قرار گرفتند که هدف از آن بررسی میزان کاهش خطا در آنان بود. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که اگرچه بازخورد اصلاحی اشتباهات را کاهش میدهد، بازخورد اصلاحیِ مستقیم راهکار مؤثرتری است. به علاوه، نتایج آزمون تی نشان داد که تأثیر کوتاهمدت بازخورد اصلاحی در طول زمان پایدار نیست. یافتههای پژوهش حاضر ادعاهای تروسکات (2004، 2007، 2009) را مبنی بر اینکه که تصحیح خطاهای نوشتاری در بلندمدت اثر مثبتی بر نوشتن دقیق و درست ندارد، تأیید میکند. در این پژوهشپیشنهاد شدهاست که ارائه بازخورد اصلاحی صرفاً موجب تغییرات صوری و موقت در عملکرد فراگیران زبان دوم میشود و دانش و توانایی نوشتاری آنان تحت تأثیر قرار نمیگیرد. برای بهبود توانایی نوشتاری، فراگیران زبان دوم به تمرین گسترده، مداوم و معنیدار نیاز دارند.
https://jut.samt.ac.ir/article_13861.html
https://jut.samt.ac.ir/article_13861_bad66826a16a971b83b610598a7d89b1.pdf
Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
30
2013
11
22
بررسی تأثیر انسجام متن در سطح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب
50
66
FA
ابوالقاسم
شکیبا
دکترای روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
abolghasemshakiba@gmail.com
حسن
اسدزاده
دکترای روانشناسی تربیتی و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
هدف این پژوهش بررسی تأثیر انسجام متن در سطوح خرد و کلان بر بهبود درک مطلب دانشآموزان متوسطه است. بدینمنظور 240 دانشآموز سال سوم دبیرستان انتخاب شدند. سپس دانشآموزان به چهار گروه 60 نفری به صورت تصادفی تقسیم گردیدند و اعضای هر کدام از گروهها یکی از نسخههای متن را خواندند. نسخههای متن شامل انسجام خرد و کلان پایین، انسجام خرد بالا و کلان پایین، انسجام خرد پایین و کلان بالا، و انسجام خرد و کلان بالا بود. پس از اجرای پیش آزمون دانشآموزان به مدت 30 دقیقه متن آزمایشی را خواندند، در انتها پس آزمون درک مطلب اجرا گردید. با استفاده از تحلیل کوواریانس عملکرد درک مطلب دانشآموزان مقایسه شد و نتایج زیر به دست آمد: نمرههای درک مطلب دانشآموزانی که نسخه انسجام متن خرد و کلان بالا را خواندند به طور معناداری بالاتر از نمره دانشآموزانی بود که نسخه انسجام خرد و کلان پایین را خواندند (001/0p<) و همچنین علاوه بر این، میانگین نمرههای درک مطلب انسجام متن خرد پایین و کلان بالا، به طور معناداری کمتر از خرد و کلان بالاست (006/0p=). پس در مجموع میتوان نتیجه گرفت که متن دارای انسجام خرد و کلان بالا بیشترین تأثیر مثبت را بر درک مطلب دانشآموزان داشته است و بعد از این نسخههای انسجام خرد بالا و نسخه انسجام کلان بالا بیشترین تأثیر را بر درک مطلب دانشآموزان داشتند و در انتها نسخه انسجام خرد و کلان پایین قرار میگیرد.
https://jut.samt.ac.ir/article_13862.html
https://jut.samt.ac.ir/article_13862_0931297db2600850b9371311bec24474.pdf
Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
30
2013
11
22
دیدگاه دانشجویان غیرایرانی نسبت به کیفیت منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاه تهران با تأکید بر کتب دانشگاهی
67
84
FA
نجلا
حریری
دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران (نویسنده مسئول)
nadjlahariri@gmail.com
ایرج
مرادی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک
moradi.iraj52@gmail.com
رکسانا
نصیری شفتی
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران
roksananasiri@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر شناخت دیدگاه دانشجویان غیرایرانی نسبت به کیفیت کتب، منابع و خدمات کتابخانههای دانشگاه تهران است. جامعۀ پژوهش شامل 900 نفر از دانشجویان غیرایرانی است که 281 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش پیمایشی ـ تحلیلی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. یافتههای پژوهش نشان داد انتظارات دانشجویان غیرایرانی از کتب دانشگاهی و منابع کتابخانه با اختلاف میانگین36/0- نسبت به وضعیت منابع در کشور متبوعشان برآورده نشده است. یافتههای پژوهش در رابطه با ارائه خدمات کتابخانه (با اختلاف میانگین 18/0-) و وضعیت دسترسی و تجهیزات کتابخانهها (با اختلاف میانگین 1/0-) نیز حاکی از برآورده نشدن انتظارات دانشجویان غیرایرانی است. فقط مکان و فضای کتابخانهها با اختلاف میانگین 1/1 انتظارات دانشجویان غیرایرانی را برآورده کرده است. تقویت کتب و منابع کتابخانهها و ارائه خدمات ویژه به دانشجویان غیرایرانی و بهبود مهارتهای ارتباطی کتابداران با این دانشجویان از پیشنهادات پژوهش حاضر است.
https://jut.samt.ac.ir/article_13863.html
https://jut.samt.ac.ir/article_13863_dcb9231ddc93abf018f4d9ce9da5e586.pdf
Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
30
2013
11
22
تحلیل شبکه همتألیفی، مجلات و موضوعات هسته مقالات حوزة کتاب الکترونیکی
85
108
FA
سپیده
فهیمی فر
دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
sfahimifar@ut.ac.ir
محمدرضاا
وصفی
عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانششناسی دانشگاه تهران
این پژوهش با هدف شناسایی نویسندگان، مجلات، موضوعات هسته و ترسیم شبکه همتألیفی نویسندگان حوزه کتاب الکترونیکی و نیز شناسایی میزان اهمیت این حوزه در طول زمان و همچنین شناسایی ذینفعان اصلی کتاب الکترونیکی به نگارش درآمده است. در این پژوهش از روش پیمایشی و رویکرد علمسنجی و تحلیل شبکههای اجتماعی همتألیفی به منظور آگاهی از الگوهای نامرئی روابط همکاری بین نویسندگان استفاده شده است. به منظور مصورسازی شبکه همتألیفی و بررسی شاخصهای مربوط نرمافزار نود ایکس اِل به کار رفته است. جامعه پژوهش، کلیه مقالات منتشرشده در حوزه کتاب الکـترونیـکـی در بـانـک اطـلاعـاتی ابسکو در فاصله سالهای 2005ـ2011 است. با بررسی تعداد عناوین مقالات منتشر شده در بانک اطلاعاتی ابسکو میتوان نتیجه گرفت، میزان اهمیت موضوعی کتاب الکترونیکی به مرور زمان در جهان تقریباً افزایش یافته است. همچنین بررسی شبکه اجتماعی حوزه موضوعی کتاب الکترونیکی نشان داد، شبکه همکاری نویسندگان این حوزه از انسجام پایینی برخوردار است. بهعلاوه مجلات <em>پابلیشینگ ریسرچ کوارترلی</em><sup>1</sup><sup><sup>[1]</sup></sup> و <em>سریالز</em><sup>2</sup><sup><sup>[2]</sup></sup> به عنوان مجلات هسته که بیشترین تعداد مقالات در این حوزه را به خود اختصاص دادهاند، شناسایی شدند. از میان نویسندگان مقالات این حوزه فالتر، گویلمِت، هارلند، هوگان، مارکر و پلنت بیشترین ارتباط را با نویسندگان دیگر داشتهاند. همچنین شش ذینفع اصلی این حوزه با واکاوی پشتوانه انتشاراتی عبارتاند از: کاربر، ناشر، تجمیعکننده، فروشنده، کتابخانه و نویسنده. به نظر میرسد این پژوهش برای نخستین بار به بررسی شبکه همتألیفی حوزه کتاب الکترونیکی و میزان اهمیت آن در سطح جهانی پرداخته است. <br clear="all" /> [1]1. <em>Publishing Research Quarterly</em> [2]2. <em>Serials</em>
https://jut.samt.ac.ir/article_13864.html
https://jut.samt.ac.ir/article_13864_3b3e88dc204f02935081a6c813994b17.pdf
Institute for Research and Development in the Humanities, SAMT
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7511
17
30
2013
11
22
بررسی تأثیر محتوای دروس تخصصی بر گرایش کارآفرینی دیجیتال دانشجویان
109
131
FA
محسن
اکبری
دکترای تخصصی، استادیار دانشگاه گیلان
akbarimohsen@gmail.com
میلاد
هوشمند چایجانی
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه گیلان
miladhooshmand@gmail.com
فهیمه
بشارتی کلایه
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
با گسترش اینترنت و نفوذ آن در تمامی ابعاد زندگی انسان، بسیاری از افراد تحصیلکرده، کارآفرینی در محیط آنلاین (کارآفرینی دیجیتال) را بهمنزله فرصتی منحصر به فرد تلقی کردهاند. از طرف دیگر تعدد دانشگاهها و به سبب آن تعدد دانشجویان موجب شده است تا منابع عظیم انسانی با محوریت دانش در اختیار اینگونه سازمانهای آموزشی قرار گیرد. سیاستگذاران آموزش عالی در کشورهای مختلف با ایجاد تغییرات در محتوای دروس تخصصی و نگرش اساتید، از این دو فرصت برای توسعه اقتصادی و اجتماعی خود بهرهگیری کردهاند. لذا در پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر محتوای درسی کارآفرینانه و نگرش اساتید به کارآفرینی بر ویژگیهای کارآفرینانه و گرایش به کارآفرینی دیجیتال در میان دانشجویان، از طریق پرسشنامه، نمونهای مشتمل بر 387 نفر دانشجوی مقاطع و رشتههای مختلف دانشگاه گیلان با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smart PLS 2 مورد آزمون قرار گرفتهاند. بر این اساس نتایج بهدستآمده از پژوهش حاضر حاکی از آن است که محتوای دروس تخصصی آموزش دادهشده به همراه نوع نگرش اساتید به مقوله دیجیتالی شدن فضای کسبوکار بر روی پرورش ویژگیهای کارآفرینانه دانشجو تأثیر میگذارد. همچنین اثر ویژگیهای کارآفرینانه دانشجویان بر روی گرایش آنان به کارآفرینی دیجیتال مورد تأیید قرار گرفته است.
https://jut.samt.ac.ir/article_13865.html
https://jut.samt.ac.ir/article_13865_a3460ecc2a3e1f3a2988a916d4706649.pdf