سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
21
40
2017
04
21
تأملی بر عوامل و نشانگان کارآمدی و اثربخشی یک کتاب مطرح در رشتۀ مدیریت آموزشی
1
24
FA
حسنرضا
زینآبادی
دانشیار مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی
zeinabadi_hr@khu.ac.ir
فرشته
بابانآبادی
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی
رشتۀ مدیریت آموزشی یکی از رشتههای با قدمت و پرطرفدار در مجموعۀ علوم تربیتی است که در بسیاری از دانشگاههای معتبر دولتی و غیردولتی دانشجویان زیادی را مجذوب خود و جایگاه ویژهای بین اجتماع علمی حوزۀ علوم تربیتی کسب کرده است. در این رشته، استادان بسیاری کتابهای درسی تألیف کردهاند، از جمله علی علاقهبند نویسنده کتاب <em>مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی</em>.این اثر یکی از کتابهای پرارجاع و منبعی مهم برای آزمون کارشناسی ارشد و دکتری است. تاکنون تلاش پژوهشی خاصی برای ارزیابی این کتاب انجام نشده است؛ پژوهش توصیفی ـ پیمایشی حاضر با کاربست صد ویژگی کتاب دانشگاهی کارآمد و اثربخش، این کتاب را از دیدگاه 70 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت آموزشی در 6 دانشگاه دولتی شهر تهران ارزیابی کرده است. دادههای فراهمشده از پرسشنامهای روا و پایا، بهوسیلۀ آزمونهای ناپارامتریک خی دو و فریدمن تحلیل شدند. نتایج نشان داد که کتاب مورد ارزیابی هرچند در برخی از ابعاد وضعیت مطلوبی دارد؛ اما در برخی از ابعادِ بسیار مهم دیگر، شامل «جامعیت و روزآمدی»، «پاکیزگی نگارشی و ادبی»، «همخوانی با نظریههای یادگیری»، و «ماهیت تعاملی و توان انگیزشی» مناسب نیست. در پایان مقاله درمورد یافتهها بحث شده است.
کتاب دانشگاهی,کارآمدی,اثربخشی,ارزیابی کیفیت,مدیریت آموزشی
https://jut.samt.ac.ir/article_31109.html
https://jut.samt.ac.ir/article_31109_678c356fb43b2a6efdbe12812c64e188.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
21
40
2017
04
21
نقش مجاز در انسجام دستوری متن
25
52
FA
محسن
نوبخت
استادیار زبانشناسی، عضو هیئت علمی پژوهشکدۀ تحقیق و توسعۀ علوم انسانی «سمت»
nobaxt@gmail.com
مقالة حاضر میکوشد تا نشان دهد مجاز فراتر از جایگزینی صِرف واژهها در انسجام متن نقشآفرینی میکند؛ بنابراین در این مقاله مجاز پدیدهای مفهومی و مربوط به شناخت و نه مربوط به زبان تلقی میشود. چرا که به باور ما مجاز با ایجاد تعامل بین سه گسترۀ شناختشناسی، هستیشناسی و زبانشناسی، انسجام متنی را رقم میزند. این امر خاصِ زبان ادبی نیست، بلکه در زبان روزمره هم شاهد آن هستیم. برای اثبات چنین مدعایی نگاهی نشانهشناختی و شناختی به مجاز را برمیگزینیم و با اتخاذ رویکرد انسجام هلیدی و حسن (1976) میکوشیم نشان دهیم با جایگزینی نگاهی مجازی به جای این رویکرد صوری میتوان تحلیلهایی هم فراگیرتر و هم سادهتر ارائه داد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مجاز نهتنها میتواند چنین نقشی را ایفا کند، بلکه حتی خلق و سازماندهی متن را هم رقم میزند.
مجاز,انسجام دستوری,نشانهشناسی,هلیدی,حسن
https://jut.samt.ac.ir/article_31110.html
https://jut.samt.ac.ir/article_31110_1d07fe32242c0fab3f3d9fa587bed608.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
21
40
2017
04
21
نقد کتاب کتابشناسی توصیفی ادبیات تطبیقی در ایران
53
72
FA
اصغر
اسمعیلی
عضو هیئت علمی و مدیر گروه علوم انسانی بنیاد دانشنامه نگاری ایران
tesmaeli2006@yahoo.com
عبدالله
آلبوغبیش
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبائی
ghobeishi@atu.ac.ir
کتابشناسیها در جایگاه اساسیترین منابع جستوجو و پژوهش، یاریگر محققان هستند و در این بین، کتابشناسیهایی که دربارة یک رشتۀ نوپا در کشورمان نگاشته میشوند، اهمیت دوچندان مییابند. <em>کتابشناسی ادبیات تطبیقی در ایران اثر</em> نعمتالله ایرانزاده و همکاران (1393)، از این حیث که آثار عملی و نظری این حوزه را در زبان فارسی نشان میدهد و جزو نخستین آثار در این زمینه است، کاری ارزشمند شمرده میشود. گردآورندگان در اثر یادشده بیش از هزار منبع و مدرک با گونهشناسیهای مختلف را استخراج و توصیف کردهاند. گردآوری چنین منابعی مانع از تکرار پژوهش در حوزۀ ادبیات تطبیقی خواهد شد. معرفی آثار دیدهنشده یا کمتر دیدهشده در این حوزۀ معرفتی، یکی دیگر از دستاوردهای این کتابشناسی است. بر اساس پژوهش حاضر و با بررسی تکتک مدخلهای اثر از جنبۀ صوری و محتوایی در کنار ارزشهای یادشده، کاستیهایی را میتوان در این اثر یافت: جامع نبودن کتابشناسی، ورود آثار نامرتبط با ادبیات تطبیقی به اثر، مشخص نبودن چارچوب زبانی کتابشناسی و محدود شدن آن به فارسی، ابهام و نقص در گونهشناسی مدارک موجود در کتابشناسی، یکدست نبودن در دادهپردازیهای کتابشناسی، فقدان یکدستی صوری و محتوایی در چکیدهها، مشخص نبودن معیار و ملاک انتخاب آثار بهعلت ابهام در تعریف چارچوبمند ادبیات تطبیقی برای این پژوهش، نبود منابع در انتهای اثر، و ضعف در نمایهها کاستیهایی هستند که میتوان با رفع آنها اثری جامعتر و منقحتر به جامعۀ علمی و پژوهشگران حوزۀ ادبیات تطبیقی عرضه کرد. در نوشتار پیش رو،ضمن تشریح مفصل موارد مذکور، در هر بخش، پیشنهادهایی برای بهبود کیفی اثر ارائه شده است.
کتابشناسی توصیفی,ادبیات تطبیقی,نقد و بررسی,محتوا,صورت
https://jut.samt.ac.ir/article_31111.html
https://jut.samt.ac.ir/article_31111_6213d270dd7a5828d9138edb0b0a43d0.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
21
40
2017
04
21
جایگاه زبانشناسی در بین کتابهای دانشگاهی رشتۀ زبان و ادبیات عربی (مطالعۀ موردی کتاب فقه اللغة العربیة و علم اللغة الحدیث)
73
93
FA
سمیه
کاظمی نجف آبادی
استادیار زبان وادبیات عربی دانشگاه اصفهان
s.kazemi@fgn.ut.ac.ir
فرزانه
حاجی قاسمی
دانشجوی دکتری زبان وادبیات عربی دانشگاه اصفهان
farzaneh70.ghasemi@gmail.com
<strong>چکیده</strong>
بررسی و نقد کتابهای درسی دانشگاهی گامی است در جهت بهبود وضعیت کتب آموزشی بر مبنای اهداف تعریفشده و معین، و این امر مؤلفان را در ارائۀ مواد آموزشی در قالب کتب درسی یاری میرساند. کتاب <em>فقه اللغة العربیة و علم اللغة الحدیث</em> اثر محمدعلی حسینی (1388) ازجمله تألیفاتی است که «سمت» آن را در زمینة فقهاللغة و زبانشناسی <br /> جدید به زبان عربی منتشر کرده است. با توجه به اهمیت آشنایی دانشجویان با دانش زبانشناسی و مباحث زبانشناسی عربی، ارزیابی این کتاب با تکیه بر معیارها و ابزارهای علمی ضروری است تا میزان رعایت اصول آموزشی در آن و تطابق کتاب با چارچوب کتابهای درسی دانشگاهی بهدقت بررسی شود. از این رو، مقالۀ حاضر با رویـکردی توصفـیـتحلیلی به بررسی و نقد کتاب مذکور ـ بهعنوان منبـع اصلی درس «فقهاللغة» <br /> در مقطع کارشناسی ـ میپردازد و میزان کارآمدی آن را در معرفی علم زبانشناسی بررسی میکند. مهمترین یافتههای پژوهش حاضر بیانگر آن است که کتاب سیر منطقی مطالب مرتبط با فقهاللغة را دنبال نکرده است و پاسخگوی تمام نیازهای دانشجویان برای<br /> آشنایی با زبانشناسی عربی نیست. همچنین، ارائۀ مطالب در پاراگرافهای بلند و طولانی، بهره نبردن از نمودار و تصویر جهت ارتقای درک و فهم دانشجو، خلاصه نکردن از <br /> مباحث هر فصل در انتهای آن، ازجمله مواردی است که در تدوین کتاب به آنها توجه <br /> نشده است.
<strong> </strong>
زبانشناسی,زبانشناسی عربی,نقد و بررسی کتاب,فقه اللغة العربیة و علم اللغة الحدیث,محمدعلی حسینی
https://jut.samt.ac.ir/article_31112.html
https://jut.samt.ac.ir/article_31112_e8f8d3e530908c9ad70648d17d758291.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
21
40
2017
09
10
هنرهای تعاملی و آموزش دانشگاهی بررسی برنامۀ درسی رشتۀ هنرهای تعاملی مدرسۀ هنر منچستر بر اساس رویکرد شناختی
94
122
FA
فاطمه راهیل
قوامی
مشاور گروه هنر سازمان سمت دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه الزهرا
rahil.ghavami@gmail.com
<br />
مقالۀ حاضر به بررسی آموزش دانشگاهی هنرهای تعاملی از منظر یکی از رویکردهای آموزشیِ تعامل ـ محور، یعنی علوم شناختی میپردازد. بر اساس فرضیۀ تحقیق، تعاملی بودن این رشته مستلزم روشهای تعاملی آموزش، بالاخص روش شناختیاست. هدف این پژوهش جستوجوی روشهای تدریس و یادگیری، و اصول و اهداف آموزشی در آموزش هنرهای تعاملی (در یک نمونۀ موفق) است تا در مقایسه با یکی از رویکردهای تعاملیِ آموزش (رویکرد شناختی) مورد مقایسه و تطبیق قرار گیرد. نمونههای مورد مطالعه شامل 1) برنامۀ درسی رشتۀ هنرهای تعاملی مدرسۀ هنر منچسترِ دانشگاه متروپولیتن (بهدلیل باسابقهبودن دانشگاه؛ جامع بودن برنامۀ درسی و رویکرد آموزشی که به ادعای برنامهریزان درسی در تقابل رویکردهای سنتیاست) و 2) رویکرد علوم شناختی در آموزش (بهدلیل اهمیت و ارجحیت محور تعامل و جنبههای نوآورانه در آن) است. مقالۀ حاضر به این پرسشها پاسخ میدهدکه آموزش دانشگاهی هنرهای تعاملی از چه روشهایی استفاده میکند؟ آموزش شناختی بهعنوان رویکردی تعامل ـ محور چه راهبردهایی را برای آموزش معرفی میکند و جایگاه و ارتباط آن با آموزش هنرهای تعاملی چیست؟ در این تحقیق از روش تحلیلی ـ تطبیقی بهره گرفته شد و در مقایسه و مطالعۀ 24 راهبرد استخراجشده از روش تدریس شناختی، با 21 راهبرد از برنامۀ درسی مدرسۀ هنر منچستر، 17 مورد مشترک بودند و 4 مورد تنها مختص رویکرد شناختی و7 مورد ویژۀ مدرسۀ هنر منچستر بود. رهیافت تحقیق به همسویی و همپوشانی یک رویکرد آموزشی تعامل ـ محور با روشهای تدریس و آموزش رشتۀ هنرهای تعاملی و ضرورت استفاده از روشهای تعاملی نظام آموزشی برای آموزش هنر تعاملی منجر شد.
<br clear="all" />
هنرهای تعاملی,آموزش شناختی,علوم شناختی,برنامۀ درسی,آموزش هنر تعاملی
https://jut.samt.ac.ir/article_31113.html
https://jut.samt.ac.ir/article_31113_49395cabf84bf4aad76e7d77d3bd83d4.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
21
40
2017
08
14
بررسی متون درسی نظامهای اقتصادی و اقتصاد تطبیقی
123
139
FA
سیدحسین
میرجلیلی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
h.jalili@yahoo.com
متون درسی نظامهای اقتصادی در ایران به مقایسۀ نظامهای اقتصادی سرمایهداری، سوسیالیسم و اسلام میپردازد. با فروپاشی سوسیالیسم در بلوک شرق، متون درسی نظامهای اقتصادی به طور جدی تغییر یافت و اقتصاد تطبیقی جایگزین نظامهای اقتصادی و مطالعۀ ساختارها و نهادها جایگزین مطالعۀ نظامها شد. نظامهای اقتصادی مبتنی بر نظریۀ سیستمها و اقتصاد تطبیقی مبتنی بر نهادگرایی است. اقتصاد تطبیقی بررسی میکند که چگونه نهادهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی رفتار اقتصادی را شکل میدهند و بر عملکرد اقتصادی اثر میگذارند. ضرورت تدوین کتب دانشگاهی در زمینۀ اقتصاد تطبیقی بهدلیل نیاز به مقایسۀ ساختار اقتصادهاست که به صورت مقایسۀ نهادها، عملکرد توسعۀ کشورها و ساختارهای اقتصادی صورت میگیرد.
نظامهای اقتصادی,دروس علوم اقتصادی,متون درسی,اقتصاد تطبیقی,نهادگرایی
https://jut.samt.ac.ir/article_31114.html
https://jut.samt.ac.ir/article_31114_b4229b9cbf050582e8293d4b2d5fc92d.pdf