سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
صفحه شناسنامه نشریه
FA
https://jut.samt.ac.ir/article_240247.html
https://jut.samt.ac.ir/article_240247_862b34ceb1b9c51070d3362d4b796761.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
سواد دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران: مطالعة موردی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
1
20
FA
علیرضا
پیروزان
دانشجوی دکترای سیاستگذاری فرهنگی، پژوهشکدة مطالعات فرهنگی و اجتماعی
alirezapiroozan@yahoo.com
نعمت الله
فاضلی
دانشیار انسانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
nfazeli@hotmail.com
10.30487/rwab.2020.104973.1331
این پژوهش کسب سواد دانشگاهی را از منظر سه مؤلفة بنیادی آن، یعنی «نگارش دانشگاهی»، «خوانش دانشگاهی»، و «تفکر انتقادی» از طریق «مطالعة موردی» بررسی میکند. بر همین اساس، این پژوهش در پارادایمی کیفی، به دنبال کسب شناخت از کیفیتهای آموزش سواد دانشگاهی و ارتقای آن میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکدة منتخب است. از این رو، نگارندگان کوشیدهاند اطلاعات لازم و شاخصهای برسازندة سواد دانشگاهی را در وهلة نخست از طریق ادبیات موضوعی تحقیق، گردآوری و سپس از طریق پرسشنامه و مصاحبه با ده تن از استادان بررسی نمایند. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که گرچه استادان دانشکده بر اغلبِ قابلیتهای مرتبط با سواد دانشگاهی دانشجویان اتفاق نظر دارند، در عین حال، به تکالیف و وظایف مقرر که لازمة ارتقای حوزة محتوایی سواد دانشگاهی در میان دانشجویان است کمتر اختصاص میدهند و ارزیابی درستی در این باره از وضعیت دانشجویان خود ندارند. در نتیجه، در دانشکدة مورد مطالعه به مسئلة سواد دانشگاهی دانشجویان اهمیت چندانی داده نشده است و از همین رو دانشجویان جدیدالورود به دورههای کارشناسی، بازتاب کافی از استادان خود دریافت نمیکنند تا بر همان اساس به گفتمان دانشگاهی دست یابند.
سواد دانشگاهی,نگارش دانشگاهی,خوانش دانشگاهی,تفکر انتقادی
https://jut.samt.ac.ir/article_38159.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38159_9d5406f016fc922e7231ac51912907c3.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
آسیبشناسی کاربرد زبان علم در کتابهای دانشگاهی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی
21
41
FA
نعمت الله
ایران زاده
دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی
iranzad_n@yahoo.com
سمیه
آقابابایی
دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی
agababaisomaye@yahoo.com
محمدمهدی
زمانی
دکترای زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه علامه طباطبائی
mm.zamani@yahoo.com
10.30487/rwab.2020.109251.1348
رعایت اصول زبان علمی در پژوهشهای علمی و آثار دانشگاهیِ مربوط به رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، همانند آثار علمی و دانشگاهیِ رشتههای دانشگاهی دیگر، ضروری است. از جملۀ این اصول میتوان به این نکات اشاره کرد: زبان علم نقش ارجاعی دارد؛ نشانه در زبان علم غیرانگیخته، دلبخواهی، و قراردادی است؛ کارکرد آن ابلاغ پیام است؛ کمترین میزان چندمعناشدگی را دارد؛ و ساختهای روشن زبان را بهکار میگیرد.گاه در کتابهای دانشگاهی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی شاهد کاربردهایی هستیم که از این اصول تخطی میکنند. هدف این پژوهش بررسی انواع تخطی از این اصول است. این پژوهش بر روش تحقیق کیفی مبتنی است و با نمونهگیری نظری، انواع تخطی از اصول مورد نظر بررسی میشود. براساس یافتههای تحقیق، انواع این تخطی در سطوح واژه، گروه، و بند در این آثار بدین قرار است: کاربرد قاعدهافزایی، کاربرد انواع قاعدهکاهی (زمانی، معنایی، و سبکی)، کاربرد تشبیه ادبی، نقل از آثار ادبی با هدف ایجاد نقش شعری زبان، کاربرد واژههای مبهم، و داوری ارزشی.
زبان علم,کتابهای درسیِ رشتۀ زبان و ادبیات فارسی,زبان نگارش علمی
https://jut.samt.ac.ir/article_38162.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38162_11536206e5c86d064a70fc40715fc870.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
پژوهشی در کتابهای دانشگاهی از منظر نگارشی : آسیب شناسی کلیشهنویسی
42
65
FA
الهام
سیدان
استادیار و زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه اصفهان
e.sayyedan@ltr.ui.ac.ir
10.30487/rwab.2020.94558.1310
در پژوهشهای دانشگاهی، زبان نقش مهمی در انتقال مفاهیم و یافتههای علمی دارد. در سالهای اخیر بیتوجهی به قواعد دستوری و کاربرد نادرست واژه موجب اختلال در پیامرسانی شده و آسیبهای جدی برای زبان در پی داشته است. تکرار، شتابزدگی و کاربرد ناشیانۀ برخی واژهها و عبارات از جملة این آسیبها است که موجب شکلگیری برخی کلیشههای زبانی شده است. این کلیشهها بدون تفکر و به صورت گسترده در متون دانشگاهی به کار رفتهاند و به دلیلِ تکرار قالبی و کاربرد نادرست کلمات، تأثیرپذیری از زبان عامه، ادبیمآبی، ابهام و اطناب، ضمن کاستن از صراحت و سلاست، به زایایی زبان آسیب زدهاند. در این پژوهش، به منظور تبیین آسیبهای کلیشهنویسی در متون دانشگاهی و ارائة راهحلهایی برای اصلاح آنها، کلیشههای زبانی در شش درسنامة دانشگاهی بررسی میشوند. نتایج این بررسی نشان میدهد کلیشهها در بخشهای آغازی، میانی و پایانی کلام در متون دانشگاهی به کار میروند و به شیوههای گوناگونی ساخته میشوند: گرتهبرداری از زبانهای بیگانه، تأثیرپذیری از زبان عامه، بهرهگیری از عبارات ادبی مبتذل و بیتوجهی به معنای قاموسی کلمه و تغییر معنای آن. برای اصلاح کلیشهها میتوان با بهرهگیری از ظرفیتهای دستوری زبان فارسی و با استفاده از قید، حرف ربط، بدل و ... جایگزین مناسبی برای آنها یافت؛ ضمن اینکه کاربرد علائم سجاوندی مناسب نیز نویسندهها را از برخی کلیشههای زبانی بینیاز میکند.
زبان علم,کلیشه,نگارش,متون دانشگاهی
https://jut.samt.ac.ir/article_38157.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38157_654cb951149804e06790e543aefd5ad7.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
کارکردشناسی مؤلفههای دیداری در کتابهای آموزشی: جایگاه و تحولات آنها در کتابهای زبان انگلیسی تخصصیِ «سمت»
66
94
FA
ابوطالب
ایرانمهر
0000-0002-7364-7927
استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه صنعتی شاهرود
a.iranmehr946@yahoo.com
حسین
داوری
0000-0001-9158-0132
استادیار زبان انگلیسی، دانشگاه دامغان
hdavari.h@gmail.com
10.30487/rwab.2020.96777.1315
مؤلفههای دیداری از جمله عناصر مهم و کارآمد در تهیه و تدوین کتابهای آموزشی به طور عام، و کتابهای آموزش زبان انگلیسی به طور خاص هستند و در دهههای اخیر از حیث نوع و نقش، با ارائة نظریهها و الگوهای متنوع همراه بودهاند. این دسته از مؤلفهها در قالب دو گروه: الف. تصویر (عکس، طراحی، نقاشی، و پویانمایی) و ب. ساماندههای ترسیمی طبقهبندی میشوند. در این مقاله ابتدا این دسته از مؤلفهها در قالب چند دیدگاه معرفی میشوند و سپس با توجه به اهمیت کتابهای زبان تخصصیِ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، به عنوان مهمترین منابع کتابهای زبان تخصصی در جامعة دانشگاهی ایران، از حیث کمّی و کیفی و متناسب با نقش و کارکردشان به شکل توصیفی- تحلیلی در سه دوره (نسل) کتابهای زبان تخصصی بررسی میشوند. نتایج یافتهها نشان میدهد این مؤلفههای دیداری مشخصاً در نسل جدید کتابهای زبان تخصصی تا حدودی نمود یافته و در نسل دوم و بهویژه در نسل اول نادیده گرفته شده است. درخصوص نسل سوم نیز شاهد قوت و البته ضعف از حیث میزان و نوع مؤلفههای دیداریِ بهکاررفته هستیم که متناسب با موضوع کتابها، این قوت و ضعفها متفاوت است. پس از بررسی این موارد، پیشنهادهایی کاربردی برای تقویت این بُعد ارائه شده است.
مؤلفه های دیداری در کتاب درسی,سامانده ترسیمی,کتاب زبان تخصصی
https://jut.samt.ac.ir/article_38315.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38315_a105c991c0bb81cf5a22271ab28bc692.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
نقد پارادایمی و هژمونیک گزارش اجلاس 2005 یونسکو، با تأکید بر نقش دانشگاه
95
117
FA
مصطفی
همدانی
استاد سطوح عالی حوزة علمیة قم
ma13577ma@gmail.com
10.30487/rwab.2020.91225.1298
کتاب <em>به سوی جوامع داناییمحور</em>، ترجمة گزارش جهانی یونسکو به سال 2005 است که آن را آقایان علی حسین قاسمی و سیروس آزادی ترجمه و سازمان «سمت» به عنوان منبع اصلی دروسِ «جغرافیای سیاسی اطلاعات» (مقطع دکترا) و نیز «جهانی شدن و جامعة اطلاعاتی، مدیریت اطلاعات و دانش، اینترنت و شبکههای اطلاعاتی» (مقطع کارشناسی ارشد) برای رشتة کتابداری و اطلاعرسانی، منتشر کرده است. این کتاب با توصیفی از اوضاع جهان در ارتباطات علمی و فنّاورانه و برشمردن ضعفهای جهان توسعهنیافته در این زمینه راهکارهایی برای توسعة علمی جهان سوم ارائه کرده است؛ اما دانشگاه مورد نظرِ این کتاب، دانشگاهی کاملاً مادی است که مباحث فلسفی و الهیاتی در آن جایی ندارد. نقد هژمونیک این کتاب نشان میدهد که توصیههای آن نهتنها چارة معضلِ توسعهنیافتگیِ علمیِ جهان سوم نیست، بلکه خود به تثبیت سلطة قطبهای علمی شمال و جهان ثروتمند اطلاعاتی منجر میشود و بر عمق شکاف اطلاعاتی میافزاید. پیشنهاد این جستار برای کشورهای اسلامی، روی آوردن به اسلامیسازی بنیادهای پارادایمی علوم و معارف در تحقیقات توصیفی و همبستگی، تمرکز بر تولید نظریههای هنجاری و نیز الهام از الهیاتِ رهاییبخش با رهیافت اسلامی است که هر سه پیشنهاد، در واقع سه ضلع اصلیِ اسلامیسازی علم و معرفت دانشگاهی است.
پارادایم,هژمونی,یونسکو,گزارش 2005 یونسکو,اسلامیسازی علوم انسانی
https://jut.samt.ac.ir/article_38314.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38314_82302c51a255618198235de02b34429c.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
دانش محتوایی تدریس پژوهش: چارچوبی برای تدوین کتب درسی روش تحقیق در علوم تربیتی و روانشناسی
118
136
FA
مرتضی
کرمی
دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد
mor.karami@gmail.com
سمیه
حاتمی کیا
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
somaye.hatamikiya@gmail.com
رویا
پورحاجی
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فردوسی مشهد
royapourhaji@gmail.com
10.30487/rwab.2020.100595.1320
هدف از مطالعة حاضر، بررسی محتوای درس روش تحقیق وآمار در رشتة علوم تربیتی و روانشناسی است. بدینمنظور، در پژوهش حاضر از دانشگاههای معتبر که در نظام رتبهبندی سایماگو و شانگهای دارای رتبة برتر هستند، 22 دانشگاه انتخاب شده و طرح درس و کتابهای مورد استفاده در تدریس روش تحقیق در رشتة روانشناسی و علوم تربیتی، مورد تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل محتواست. جمعآوری اطلاعات با چکلیستی که بر اساس فهرست کتابها و طرح درس دانشگاهها در رشتة روانشناسی وعلوم تربیتی تنظیم شده بود انجام گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که در فهرست کتابها و طرح درس دانشگاهها، اخلاق پژوهش، روانشناسی، به عنوان یک علم، و انواع روشهای آزمایشی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. با بررسی محتوای فهرست کتابها و طرح درس دانشگاههای معتبر جهان میتوان با توزیع موضوعی درس آمار و روش تحقیق، زمینهای برای یاری رساندن به استادان درخصوص شناسایی محتوای مناسب برای تألیف کتابهای متناسب و مورد نیاز جامعه در زمینة رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این مقوله فراهم نمود.
تحلیل محتوا,روش تحقیق,طرح درس,کتابهای دانشگاهی
https://jut.samt.ac.ir/article_38158.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38158_498bda895bf76a5e244f867b90d8588a.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
پژوهشی در ضرورت تدریس زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان مترجمی عربی
137
159
FA
عبدالرسول
فروتن
استادیار پژوهشکدة تحقیق و توسعة علوم انسانی «سمت»
ar.foroutan@yahoo.com
10.30487/rwab.2020.107214.1342
علاوه بر رشتههایی که در مقاطع مختلف، بهویژه کارشناسی، برای آموزش زبانها و ادبیات خارجی در ایران تأسیس شده، رشتههایی نیز با عنوان «مترجمی» ایجاد شده است؛ مانند مترجمی زبان عربی، مترجمی زبان انگلیسی، و مترجمی زبان آلمانی. به دلیل اینکه در ترجمه، تسلط بر زبانهای مبدأ و مقصد ضروری است و در ایران، اصولاً یکی از دو زبان مبدأ یا مقصد برای ترجمه، زبان فارسی است، آشنایی با معیارها و ویژگیهای زبانی و ادبی فارسی به عنوان زبان مادری اهمیت دارد. در این مقاله، پس از طرح مهمترین ویژگیها و اطلاعات مربوط به زبان و ادبیات فارسی که دانستن آن برای مترجم ضروری است، به طور خاص، دروس و سرفصلهای مصوّب رشتة مترجمی زبان عربی معرفی و بررسی میشود. برنامة درسی سایر رشتههای مترجمی نیز در این قالب و با توجه به ناهمگونیشان قابل بررسی است. حاصل این پژوهش نمایانگر ناآشنایی برنامهریزان درسی با ویژگیهای زبان و ادبیات فارسی، اهمیت شناخت آن در ترجمه و نبود مدیریت و نگرش علمی واحد در طراحی سرفصلهای رشتههای مترجمی است.
زبان و ادبیات فارسی,زبان مادری,ترجمه,برنامة درسی,مترجمی زبان عربی
https://jut.samt.ac.ir/article_38160.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38160_a68167d66580a6f7508a8980477dc48f.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
پویایی فعالیتها در آموزش مکالمة زبان عربی: تحلیل فعالیتهای مجموعة «اللغة العربیة» براساس مبانی تهیه و تدوین محتوای آموزش زبان خارجی
160
180
FA
دانش
محمدی
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز
d.mohammadi64@gmail.com
یوسف
نظری
استادیار زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شیراز
nazari.yusuf@shirazu.ac.ir
10.30487/rwab.2020.115311.1364
فعالیتهای کلاسی و غیر کلاسی مهارت سخن گفتن، مهمترین بخشی است که فرصت کاربرد عملی زبان را برای زبانآموزان فراهم میکند. تألیف مجموعههای آموزشی متشکل از چند گفتوگو، متن، فعالیتهای جایگزینی و تحویلی در سطوح مقدماتی، و بحث و مناقشه در سطوح پیشرفته بدون در نظر گرفتن اصول علمی حاکم بر این فعالیتها، آسیب شایعی است که در بیشتر مجموعههای آموزشی زبان عربی وجود دارد. در راستای آسیبشناسی این مسئله و ارائة راهکارهای مناسب، این پژوهش میکوشد با مراجعه به منابع نظری حوزة آموزش زبان خارجی، مهمترین ویژگیهای مطالب و فعالیتهای آموزشی پویا برای مهارت سخن گفتن و نیز با تحلیل فعالیتهای مهارت مکالمه در کتاب <em>اللغة العربیة</em> از انتشارات جامعة المصطفی براساس محورهای استخراج شده، راهکارهایی عملی برای تقویت این فعالیتها ارائه نماید. این فعالیتها در محورهای تقویت نقشهای زبانی، واقعی و اصیل بودن مطالب، شخصیسازی فعالیتها، رعایت سطوح از ساده به دشوار، فعالیتهای متمرکز بر دقت، روانی و تنوع (استفاده از تصاویر، نقش بازی کردن، بحث گروهی، فعالیتهای شکاف اطلاعاتی، مصاحبه و بازیهای زبانی) تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که در سطوح مقدماتی، فعالیتهای مناسبی برای تقویت نقشهای زبانی، استفاده از زبان واقعی، تقویت دقت در تلفظ واژگان، و تقویت روانی ارائه نشده است.
آموزش زبان عربی,فعالیتهای پویا,فعالیتهای ارتباطی,مهارت سخن گفتن,کتاب اللغة العربیة
https://jut.samt.ac.ir/article_38163.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38163_6a4170d2f6e2015e6ce1ec20617e92f1.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
الگوی تلفیقی طراحی سؤال در کتابهای درسی دانشگاهی: مطالعة موردی کتابهای درسی گروه علوم تربیتی و روانشناسی «سمت»
181
204
FA
مسعود
کیانی
استادیار روانشناسی تربیتی، دانشگاه کاشان
masoodkian@gmail.com
محمد
آرمند
0000-0003-2136-288X
دانشیار برنامهریزی درسی، پژوهشکدة تحقیق و توسعة علوم انسانی «سمت»
mohammadarmand@yahoo.com
10.30487/rwab.2020.103457.1329
سؤالهای مناسب بر کسب دانش، پرورش ادراک و تحریک تفکر ارزیابانه و انتقادی تأثیر میگذارند. هدف پژوهش حاضر، ارائة الگویی تلفیقی برای طراحی سؤال کتابهای درسی دانشگاهی و مطالعة موردی کتابهای درسی گروه علوم تربیتی و روانشناسی سازمان «سمت» بر مبنای آن الگوست. برای این منظور، از روش پژوهش تحلیل محتوا و مطالعة موردی استفاده شد. ابتدا، منابع معتبر چاپی در حوزة طراحی سؤال کتابهای درسی دانشگاهی از نظر محتوا تحلیل و چارچوب الگوی نظری با رویکردی تلفیقی مشخص و سپس، برای بررسی روایی الگو، از هشت متخصصِ موضوع، به صورت هدفمند، نظرخواهی شد. در ادامه، 1323 سؤال در هشت کتاب از دو گروه علوم تربیتی و روانشناسی 1392-1397 سازمان «سمت» به صورت موردی براساس الگوی پژوهش تحلیل شد. نتایج آن نشان داد که الگوی مطلوب طراحی سؤال باید با توجه به سه بعد اصلی سلسلهمراتب یادگیری، درگیری دانشجویان در درس و انواع تفکر همگرا و واگرا طراحی شود. بر این اساس، الگوی نهایی شامل سه بُعد اصلی، سیزده سؤال اصلی و بیست و پنج سؤال فرعی بود. نتایج ارزیابی آن سؤالها نشان داد که از 1323 سؤال، با 827 سؤال (51/62%) مهارتهای سطوح پایین یادگیری و با 496 سؤال (49/37%) مهارتهای سطوح بالای یادگیری تعیین شدند. 5/10 درصد از سؤالها به پرورش تفکر واگرا و 5/89 درصد آنها به پرورش تفکر همگرا مربوط بود
کتاب درسی دانشگاهی,طراحی سؤال,سلسلهمراتب یادگیری,تفکر واگرا,تفکر همگرا
https://jut.samt.ac.ir/article_38316.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38316_2b1f35c0095e667d6c36eec0c1d4fdd8.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
شناسایی و اولویتبندی اهداف و فعالیتهای یادگیری درس کارورزی در رشتة روانشناسی
205
224
FA
زهرا
بابادی عکاشه
عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیامنور
zakashe@yahoo.com
احمدرضا
نصر
استاد علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
arnasr@edu.ui.ac.ir
محمدرضا
نیلی احمد آبادی
دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
m.nili.a@edu.ui.ac.ir
10.30487/rwab.2020.108593.1346
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی اهداف و فعالیتهای یادگیریِ مناسب درس کارورزیِ رشتة روانشناسی در مقطع کارشناسی انجام شده و پژوهشی ترکیبی است. در بخش کیفی با 28 نفر از متخصصان، اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان، شاغلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتة روانشناسی که به شیوة تصادفی هدفمند انتخاب شدند مصاحبه شد. جامعة آماری بخش کمّی دانشجویان ترم 5 تا 8 سالهای تحصیلی 1396-1397 و دانشآموختگان سالهای تحصیلی 1393-1396 در رشتة روانشناسی بودند که به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم، تعداد 150 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبة نیمه ساختاریافته و پرسشنامه جمعآوری شد. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده گردید. نتایج بخش کمّی پژوهش نشان داد در حیطة اهداف کارورزی، بیشترین اولویت در تألیف این کتاب درسی باید به مرتبط کردن مباحث نظری دانشگاهی با محیط کار داده شود. در حیطة فعالیت یادگیری، برقراری ارتباط با مراجعان و تشخیص نوع خدمات مورد نیاز آنان، مهمترین فعالیتها شناخته شدند. شرکتکنندگان در مصاحبه نیز بر ارتقا و تعمیق دانش نظری به عنوان مهمترین هدف تأکید داشتند و در حیطة فعالیتهای یادگیری مناسب نیز فعالیتهای تخصصی در رشتة روانشناسی را مورد توجه قرار دادند.
اهداف کارورزی,روانشناسی,فعالیت یادگیری,کارورزی
https://jut.samt.ac.ir/article_38161.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38161_22e0b4791ffda26c80f8644442fd6da3.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
شناسایی و اعتباریابی اصول و معیارهای طراحی کتب درسی مبتنی برآموزههای دینی در حوزههای علمیه
225
245
FA
حسن
فانیدپور
دانشجوی دکترای تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
h.fanidpour@whc.ir
محمد رضا
نیلی احمد آبادی
دانشیار تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی
nili1339@gmail.com
علی
دلاور
استاد سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی
delavarali@yahoo.com
حسین
کارآمد
استادیار علوم تربیتی مجتمع آموزش عالی علوم انسانی، وابسته به جامعةالمصطفی قم
hkaramadbi@gmail.com
10.30487/rwab.2020.106655.1339
مطالعة حاضر، با هدف شناسایی و اعتباریابی اصول و معیارهای طراحی کتب درسی مبتنی بر آموزههای دینی برای مقطع عمومی حوزههای علیمة خواهران انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفی- مضمون محور (تماتیک) است. روش انتخاب نمونه یا واحد تحلیل در این مطالعه نمونهگیری نظری بود. در یافتههای بهدستآمده، علاوه بر تحلیل محتوای رونوشت مصاحبهها، از مکتوبات و مستندات مربوط نیز استفاده شد؛ بدینصورت که در جریان تحلیل، با کدگذاری مقولههای اصلی بعد از اشباع نظری، 9 مقولة اصلی و 46 مقولة فرعی از دادههای کیفی استخراج شد و در نهایت، اعتباریابی درونی یافتههای پژوهش حاضر انجام گردید. نتایج نشان میدهد توجه به اصل آیهبینی تنظیم محتوا، اصل تعادل محتوا، اصل انسجام درونی و بیرونی محتوا، اصل نگارش محتوا، اصل ایجاد علاقه، اصل فعالسازی و عملی کردن محتوا، اصل عینیسازی محتوا و اصل پشتیبانی محتوا، از جمله مواردیاند که متخصصان حوزوی در بخش طراحی اشاره کردهاند. نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران قابلیت کاربرد در موقعیتهای مختلف بهویژه نشر کتب دانشگاهی را نیز دارد.
اصول و معیارهای طراحی کتب درسی,معیارهای طراحی آموزشی,حوزههای علمیة خواهران,آموزههای دینی
https://jut.samt.ac.ir/article_38317.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38317_fb204d4064d2aca7ec8cb501a39d1004.pdf
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها
پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی
2676-7503
2676-7511
23
45
2020
02
20
بایستگیها و سنجش کتابهای دانشگاهی: کتاب واژهشناسی قرآن مجید
246
272
FA
مجید
صادقی مزیدی
استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم
majid.sm39@yahoo.com
10.30487/rwab.2020.111704.1353
کتاب <em>واژهشناسی قرآن مجید</em>، اثر غلامعلی همایی از جمله کتابهای تخصصی در حوزۀ معناشناسی قرآن است که بر اساس سرفصل وزارت علوم، و برای دانشجویان کارشناسی ارشدِ رشتۀ علوم قرآن و حدیث نگارش یافته و با نگاهی جدید و نقادانه، شش دیدگاهِ متفاوت از زبانشناسانِ قدیم و جدید را تحلیل و بررسی کرده است. این جستار بر آن است تا با رویکردی توصیفیـتحلیلی، ساختار و محتوای این اثر را بررسی کند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که این کتاب توانسته در ساختار و محتوا بر اساس چارچوب و سرفصلهای کتابهای آموزشی و دانشگاهی عمل کند، اما کاستیهایی نیز دارد که از جمله مهمترینِ آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: عدم رعایت برخی اصول فنی نگارش، و در حوزۀ محتوا، در ناهمگونی کمّی اثر، تناقضگویی، عدم تناسب آیات قرآن با محتوا، ابهام، عدم پردازش درستِ مفاهیم، و عدم توجه به دستهبندی و توجه به بسامد واژگانی قرآن
کتاب واژهشناسی قرآن مجید,غلامعلی همایی,معناشناسی قرآن
https://jut.samt.ac.ir/article_38318.html
https://jut.samt.ac.ir/article_38318_02fffbd3c13738c84122ee328fa549a4.pdf