TY - JOUR ID - 21976 TI - مقایسۀ کتاب‌های انگلیسی با اهداف ویژه برای دانشجویان رشته‌های مهندسی، علوم انسانی و پزشکی در دانشگاه‌های ایران بر اساس طبقه‌بندی اصلاح‌شدۀ بلوم JO - پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی JA - RWAB LA - fa SN - 2676-7503 AU - مهرپور, سعید AU - سعادت, محبوبه AU - جعفری, سارا AD - دانشیارگروه زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی دانشگاه شیراز AD - استادیارگروه زبان‌های خارجی و زبان‌شناسی دانشگاه شیراز AD - کارشناس ارشد آموزش زبان انگلیسی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 19 IS - 36 SP - 67 EP - 89 KW - انگلیسی با اهداف ویژه KW - طبقه‌بندی اصلاح‌شدۀ بلوم KW - مهارت‌های شناختی KW - ارزشیابی کتاب DO - N2 - پژوهش حاضر به بررسی سه کتاب انگلیسی با اهداف ویژه از نظر فراوانی سطوح شناختی طبقه‌بندی اصلاح‌شدۀ بلوم می‌پردازدکه در مقطع کارشناسی برای دانشجویان رشته‌های مهندسی، علوم انسانی و پزشکی در ایران تدریس می‌شود. بدین منظور، ابتدا بر اساس تعاریف، شش سطح شناختی در طبقه‌بندی اصلاح‌شدۀ بلوم و برای افعال مربوط به هر یک از این شش سطح یک الگوی کدگذاری تهیه شد. سپس تمام فعل‌های موجود در تمرین‌های این کتاب‌ها بر اساس این الگو کدگذاری شدند. پس از آن، فراوانی و درصد کاربرد این سطوح در هر کتاب محاسبه و از طریق آزمون‌های یک متغیری و دو متغیری مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می دهد که در هر سه کتاب تنها به مهارت‌های شناختی سطوح پایین‌تر توجه شد؛ در حالی که مهارت‌های شناختی سطوح بالاتر در این کتاب‌ها اصلاً وجود ندارند. علاوه بر این، اگرچه سطح «درک کردن» پربسامدترین مهارت شناختی در هر سه کتاب است، توزیع افعال به‌کار رفته در تمرین‌های سه کتاب، الگوی نظام‌مندی از ارائۀ سه مهارت شناختی سطوح پایین‌تر را نشان نمی‌دهد. UR - https://jut.samt.ac.ir/article_21976.html L1 - https://jut.samt.ac.ir/article_21976_0bbb91f4c4a76377f277a614f004e4c1.pdf ER -