TY - JOUR ID - 34438 TI - آسیب‌شناسی کتاب درسی مبانی عرفان نظری با رویکرد تحلیل محتوا و روش JO - پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی JA - RWAB LA - fa SN - 2676-7503 AU - ارشادی نیا, محمدرضا AD - دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 22 IS - 42 SP - 78 EP - 96 KW - شاخصه‌های کتاب درسی دانشگاهی KW - ارزشیابی متون آموزش عالی KW - کارایی و ثمربخشی نگارش KW - روش و اهداف آموزشی DO - N2 - بهره‌ وری کتاب‌های درسی به رعایت شاخص‌های علمی و فنی در تألیف و تدوین بستگی تام دارد. نیل به این هدف نیازمند کارگروهی در تدوین و ارزیابی و نقد مستمر و تلاش برای از بین بردن کاستی‌های بارز و پنهان آن‌ها پس از نشر است. این شاخص‌ها متنوع و فراوان است و صاحب‌نظران با نگاه اجمالی و تفصیلی، گونه‌ها و شمار متعددی از آن‌ها را برشمرده‌اند. این نگاشته در نظر دارد کتاب مبانی عرفان نظری تألیف دکتر سعید رحیمیان را که به عنوان کتاب درسی دانشگاهی از سوی سازمان مطالعه و تدوین (سمت) منتشر و معرفی شده است ارزیابی کند. ملاک ارزیابی معطوف به شاخص‌های محتوایی و روشی است. محک‌زدن این متن درسی با این ملاک‌ها نمایان می‌سازد این متن در برابر این شاخص‌ها دچار کمبودهای بسیاری است و نمی‌تواند زمینه‌های عاطفی، شناختی و مهارتی دانشجویان را با توجه به میزان آگاهی و آمادگی ذهنی و همچنین ویژگی‌های شخصیتی و روانی و علایق آنان تأمین کند و تا تحقق‌بخشی اهداف آموزشی فاصلۀ بسیار دارد. UR - https://jut.samt.ac.ir/article_34438.html L1 - https://jut.samt.ac.ir/article_34438_46f1bfa31f49b0c88129a23abf769a8a.pdf ER -