TY - JOUR ID - 46283 TI - مؤلفه‌های مؤثر در تألیف محتوای کتاب درسی در حوزه‌های علمیه خواهران: مطالعه کیفی JO - پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی JA - RWAB LA - fa SN - 2676-7503 AU - فانیدپور, حسن AU - نیلی, محمد رضا AU - کارآمد, حسین AD - کارشناس طراحی و تدوین متون تحصیلی/ معاونت پژوهش/ مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران AD - عضو هیت علمی AD - استادیار، هیئت علمی و مدیرگروه علوم تربیتی جامعه المصطفی(ص)، قم، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 24 IS - 46 SP - 255 EP - 280 KW - کتاب درسی KW - حوزه‌های علمیه KW - آموزه‌های دینی KW - اصول انتخاب و سازماندهی محتوا KW - معیار تألیف متون درسی DO - 10.30487/rwab.2020.106661.1340 N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول و معیارهای تألیف محتوای درسی در مقطع عمومی حوزه‌های علمیه خواهران است. روش آن، تحلیل محتوای کیفی، با استفاده از روش مضمون‌محور (تماتیک) به‌صورت تحلیل استقرایی است. روش انتخاب نمونه یا واحد تحلیل در این مطالعه نمونه‌گیری نظری است. در یافته‌های به دست آمده، علاوه بر مصاحبه‌ها‌، محتوای مستندات مربوط نیز بررسی شد؛ به طوری که با کدگذاری مقوله‌های اصلی بعد از اشباع اطلاعاتی، 5 مقولة اصلی و 39 مقوله فرعی از داده‌های کیفی استخراج گردید و اعتباریابی درونی یافته‌های پژوهش صورت گرفت. یافته‌ها به جهت مبتنی بودن مقوله‌ها به فحوای متخصصان برجستة حوزه‌های علمیه و تطبیق آن‌ها با آموزه‌های دینی، صرفاً به زمینة نظام آموزش عالی حوزة علمیه وابسته نبوده، قابلیت کاربرد در موقعیت‌های مختلف، به‌ویژه نشر کتاب‌های دانشگاهی را نیز دارد. UR - https://jut.samt.ac.ir/article_46283.html L1 - https://jut.samt.ac.ir/article_46283_b6e7625df149561806e9edd2d6ba17ae.pdf ER -