TY - JOUR ID - 46292 TI - نقد و ارزیابی کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشته‌های علوم پایه (زیست‌شناسی و زمین‌شناسی) JO - پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی JA - RWAB LA - fa SN - 2676-7503 AU - طاهرخانی, رضا AU - مجیدی‌ کیا, ملیکا AD - استادیار، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدة علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی، همدان، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدة علوم انسانی، همدان Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 24 IS - 46 SP - 166 EP - 182 KW - ارزیابی کتاب‌های درسی KW - تهیه و تدوین منابع درسی KW - دانشجویان علوم پایه DO - 10.30487/rwab.2020.121437.1383 N2 - یکی از مهم‌ترین مواردی که باید در تهیه و تدوین منابع درسی به آن توجه داشت، نقد و ارزیابی کتاب‌های آموزشی است. از این‌رو، هدف اصلی مقالة حاضر نقد و بررسی کتاب انگلیسی برای دانشجویان علوم پایه (زیست‌شناسی و زمین‌شناسی)، نوشتة محمودرضا عطایی، امیدرضا رجبی، مودت سعیدی، ملیحه‌السادات موسوی و محسن نیلی احمد‌آبادی است که در سال 1394 از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت) منتشر شده است. برای رسیدن به این هدف، مدل نقد محمودی و احمدی صفا (1393) به کار رفت که به‌صورت اختصاصی برای نقد و ارزشیابی کتب انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) ارائه شده است. موارد ضعف کتاب شامل استفادة کم از نمودار‌ها و جداول مرتبط، و در نظر نگرفتن فعالیت‌های شکل‌دهندة تفکر خلاق، و قوت آن شامل طراحی ظاهری، ارائة فعالیت‌های مطرح برای هر درس، محتوای مناسب، انسجام مطالب، و توجه به پرورش مهارت‌های زبانی است. از آنجا که شکل‌گیری تفکر خلاق یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مهارت‌های آموزشی برای دانشجویان در دنیای امروز است، ضرورت دارد مؤلفان کتاب حاضر به منظور تقویت این بخش چاره‌ای اساسی بیندیشند. UR - https://jut.samt.ac.ir/article_46292.html L1 - https://jut.samt.ac.ir/article_46292_6cb0923eda9cf173e26d6e0b3e6e3946.pdf ER -