2024-03-29T00:14:51Z
https://jut.samt.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1414
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1391
16
26
بررسی امکانپذیری تدوین محتوای متون درسی رشته اقتصاد اسلامی و ارائة الگویی برای آن
مرتضی
عزتی
هدف مقاله حاضر، بررسی دو پرسش و پاسخ به آنهاست: 1) چهارچوب و الگوی مناسب برای تدوین متون دروس مصوب رشته اقتصاد اسلامی چیست؟ و 2) آیاامکان تدوین متن درسی برای دروس مصوب رشته اقتصاد اسلامی وجود دارد؟ برای ارائة پاسخی مناسب، مقاله ابتدا با معرفی چهارچوبی نظری و تحلیل آن، الگویی رای تدوین متون درسی اقتصاد اسلامی ارائه میکند و سپس با مرور فهرست تفصیلی یک درس مصوب (برای نمونه، اقتصاد خرد اسلامی 1) به تحلیل تطبیقی این فهرست با چهارچوب پیشنهادی میپردازد. نتیجه اصلی این است که این چهارچوب و الگوی مناسب برای تدوین متون درسی رشته اقتصاد اسلامی دارای نُه ویژگی اصلی است که در فهرست مصوب درس اقتصاد خرد اسلامی 1 به طور عمده در نظر گرفته شده است.
2012
09
22
1
24
https://jut.samt.ac.ir/article_7585_79c811cd832f5e00ab3d5a62ceab7db4.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1391
16
26
انسجام متن تعاریف در کتابهای درسی دانشگاهی
سعیده
کمائی فرد
مریم
جابر
«تعریف» اصطلاحات و واژهها بخش اساسی و جداییناپذیر کتاب درسی دانشگاهی است و منبعی است برای یادگیری. این جستار تلاشی است در جهت کاربرد مفاهیم زبانشناسی متن و نظریة نقشگرای هلیدی در توصیف «تعریف» که سنتاً با رویکردهای منطقی و فلسفی بررسی شده است. نگارندگان در پی آن هستند با آسیبشناسی نمونهای از تعاریف مندرج در کتابهای درسی دانشگاهی، بابی را برای نقد و ارزیابی روشمند این مقوله بگشایند.این مقاله، ابتدا به توصیف «تعریف» و ساختار و شاخصهای آن میپردازد و سپس هفت عامل ایجاد متن (انسجام، پیوستگی، آگاهیبخشی، بافتمندی، بینامتنیت، مقبولیت، و قصدمندی)، و هفت عامل ایجاد انسجام (وابستگی و پیوند، ضمایر، حذف، تکرار، روابط معنایی، صفات تفضیلی، شمارهگذاری) را در 70 نمونه از تعاریف کتابهای درسی دانشگاهی بررسی میکند. این بررسی نشان خواهد داد که تعریف از ویژگیهای متن برخوردار است، و در ضمن به موارد زیر اشاره خواهد کرد: متداولترین عوامل متنی و انسجامی تعاریف؛ ساخت اطلاعی غالبِ تعاریف؛ عوامل متنی و انسجامی آسیبدیده در تعاریف نمونه.
2012
09
22
25
45
https://jut.samt.ac.ir/article_7586_eca57ed4388f11228b64437717c92c24.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1391
16
26
اثربخشی پاراگرافبندی متن علمی بر درک مطلب دانشجویان
عاطفه
فردوسی پور
هدف این پژوهش، مطالعه و مقایسة انواع مختلفی از ساختار متن تفسیری از طریق پاراگرافبندی بر روی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. نمونة مورد مطالعه عبارت بود از دانشجویان مشغول به تحصیل در واحد تهران شرق که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. آزمودنیها پس از نمونهگیری تصادفی، در یک طرح عاملی یک راهه به صورت تصادفی جایگزین شدند. ابزارها عبارت بودند از متون، پرسشنامة درک مطلب. به منظور تحلیل دادهها نیز از تحلیل واریانس یک راهه و آزمون تعقیبی استفاده شد. بخشی از یافتههای آماری نشان دادند که پاراگرافبندی متن منجر به افزایش درک مطلب میشود.
2012
09
22
46
59
https://jut.samt.ac.ir/article_7587_06f74333fe523fa6ede34ec74ccaca16.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1391
16
26
بررسی و تحلیل سیر کیفی و کمّی محتوای آموزشی دروس باستانشناسی در ایران
محمدرضا
سعیدی
احمد
چایچی امیرخیز
بررسی و تحلیل سیر کیفی و کمّی محتوای آموزشی دروس باستانشناسی در ایران با گذشت یکصد و پنجاه سال از آغاز فعالیتهای باستانشناسی در ایران و نیز قریب هشت دهه از آغاز آموزش رشته باستانشناسی هنوز محتوای آموزشی دروس این رشته ماهیت کاربردی مطلوبی ندارد؛ به نحوی که دانشآموختگان این رشته برای فعالیتهای عملی و کسب تجربه و مهارتهای فنی و حرفهای لازم نیازمند گذراندن دورههای کار عملی و میدانی در هیئتهای علمی باستانشناسی کشور هستند. همچنین رابطه این دروس با رشتههای مختلف علوم و مرزهای دانش بشری و میزان علمی و یا روایی و ذهنی بودن آنها به قدر کافی مشخص و متمایز نشده، و گرایشهای مختلف مورد نیاز باستانشناسی کشور و دروس وابسته به آنها به طور کامل تبیین و ارائه نشده است. هدف از ارائۀ این پژوهش و نوشتار بررسی روند تحول دروس و منابع آموزشی رشته باستانشناسی از بدو ورود سیستم نوین آموزشی است که بر اساس آن آموزش این رشته و فراز و نشیب آن در دورههای پنجگانه مورد مطالعه و تحلیل قرار میگیرد.
2012
09
22
60
80
https://jut.samt.ac.ir/article_7588_f2c78d05c6e3b12ed08390705edb3359.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1391
16
26
ضرورت تأسیس گرایشهای بین رشته ای در رشته زبان و ادبیات فارسی
غلامحسین
غلامحسین زاده
متون زبان و ادبیات فارسی از قدیم از سه جهت با علوم دیگر بخصوص علوم انسانی عجین بوده است: یکی از جهت تکوین، دیگر از جهت تفسیر و سوم از جهت کارکرد. در نتیجه در مطالعه متون ادبی گذشته استفاده از روشهایدانشهای دیگر نیز ضروری است. تاکنون در این زمینه اقدامات متنوعی صورت گرفته که از جمله آنها تأسیس گرایشهای بین رشتهای است. بررسیها نشان می دهد این اقدامات اگرچه گامی رو به پیش بوده، در به کارگیری مفاهیم و روشها، دچار سطحینگری است، و در تعریف رشتهها و درسها، به چگونگی رابطه شبکهای مفاهیم و دروس، بهخوبی توجه نشده است. بنابراین، ساماندهی این نوع مطالعات و برنامهریزیها ضروریست و شکافی که در اثر تخصصی شدن بیش از حد علوم و پاره پاره شدن آنها پدید آمده است باید ترمیم شود. تعریف برنامهها و سرفصلهای درسی جدید بین رشتهای در حوزه زبان و ادبیات فارسی از راهکارهای بنیادی برای توسعه و اصلاح و ساماندهی این نوع مطالعات است؛ و اینکه این برنامهها باید مربوط به کدام مقطع تحصیلی باشد، چه موضوعاتی را دربربگیرد و در بین نیازهای متعدد به کدامها اولویت بدهد، و سپس آنها را با چه ساختار و قالبی از قبیل رشته یا گرایش یا درس تعریف کند مسائلی است که در این مقاله مورد توجه و تأمل قرار گرفته و چند پیشنهاد نیز ارائه شده است.
2012
09
22
81
98
https://jut.samt.ac.ir/article_7590_4a1f63a9f18e6abdad6ce85d70cb32d4.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1391
16
26
تحلیل انتقادی گفتمان کتاب Reader’s Choice بر اساس چهارچوب هاج و کرس
ناصر
رشیدی
مریم
زارعی
تحقیق حاضر به تحلیل گفتمان انتقادی کتاب “Reader’s Choice” میپردازد. هدف این تحقیق بررسی میزان پنهان کاری و جهتگیریهای ایدئولوژیکی درکتاب مذکور است؛ و این که آیا محتوای این کتاب برای متنی درسی مناسب است یا خیر؟ به این منظور،چهار متن درک مطلب از کتاب نامبرده به طور اتفاقی انتخاب شده است. این متون عبارتاند از:“the midnight visitor”، "sonar for the Blind"، "pockety women unite?" و " the 800th lifetime". ساختارهای گفتمان مدار این چهار متن بر اساس چهارچوب هاج و کرس (1996) بررسی شده است. این چهارچوب از چهار مقولة نامدهی، اسمسازی، جملات معلوم در مقابل مجهول و جملات کنشی در مقابل اسنادی تشکیل شده است؛ و در آن فراوانی بهکارگیری ساختارهای گفتمان مدار محاسبه گردیده است.نتایج این تحقیق نشان دهندة نبود جهتگیریهای فردی و اجتماعی و عدم پنهان کاری است؛ و این که این کتاب با توجه به فاکتورهای مورد نظر تحقیق حاضر، کتاب درسی مناسبی است.
2012
09
22
99
118
https://jut.samt.ac.ir/article_7591_b47ab0ab852910f98e7e5f665a53bc60.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1391
16
26
نقدی بر کتابهای درسی دانشگاهی رشته علوم تربیتی در ایران
سیدمحمدحسین
حسینی
معصومه
مطور
هدف پژوهش حاضر، نقد و شناسایی قوت و ضعف کتابهای درسی دانشگاهی رشته علوم تربیتی کشور است. روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتواست. جامعه آماری شامل کلیه کتب درسی علوم تربیتی در حال تدریس دانشگاههای کشور است که80 کتاب پرکاربرد به شیوة نمونهگیری هدفمند برای نمونه انتخاب شدهاند. ابزار اندازهگیری دادهها چکلیست (فرم) نقد کتب درسی دانشگاهی شورای بررسی متون و کتب علوم انسانی است که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق اجرای آن در 20 کتاب درسی و براساس آلفای کرونباخ برابر با 88/0 برآورد شده است. برای انجام نقد، هرکتاب توسط دو استاد متخصص، نقد و با تلفیق نظرات آنها، پاسخهای سؤالات به دو صورت کمّی و کیفی استخراج شده است. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش هولستی و در بخش کمّی از رویکرد «تحلیل محتوای کمّی» رایف، لیسی و فیکو استفاده شده است. براساس یافتههای پژوهش، مهمترین نقاط قوت کتابهای درسی در بخش شکلی و محتوایی، مواردی چون سلیس و قابل فهم بودن نگارش اثر، رعایت قواعد ویرایشی و نگارشی و معادلسازی مناسب و استفاده از اصطلاحات تخصصی است؛ و از مهمترین نقاط ضعف آنها در همین بخشها میتوان به داشتن غلطهای چاپی، نامناسب بودن طرح جلد، صحافی و کیفیت چاپ، و استفاده نکردن از ابزارهای علمی، و تطابق نداشتن با سرفصلهای شورایعالی برنامهریزی اشاره کرد.
2012
09
22
119
142
https://jut.samt.ac.ir/article_7593_221a07a72fb650d660448868865c5239.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1391
16
26
بررسی منظره و نگارش مطلوب کتاب دانشگاهی در «بنلایههای شناخت»
بدون تردید هر اثر یا آفرینش ادبی (یا با رویکرد ادبی) منظره خاصی دارد که نوع نگاه و نگرش نویسنده را به جهان نشان میدهد. نویسنده سعی میکند واژهها را به هم بریزد و روابطی جدید بین آنها تعریف کند. این روابط به تبیین نظام فکریای میانجامد که مثلث ضمیر درون، جهان بیرون و نوشتار نام دارد.منظور ما از نگارش این مقاله تبیین قواعد نوشتار یا بیان هنجار گفتار نیست، بلکه بررسی مثلثی است که به نوشتاری خاص منتهی میشود. چینش صورت اشیاء در ذهن نویسنده در قالب صورتهای ترجیحی و نوشتاری خاص تجلّی مییابد و درواقع منظره یا اندیشه ـ منظره او را شکل میدهد. نوشتار تخصصی، خلاقانه، و منسجم منظرهای میسازد که خود از منظره برتر و افق بلند نویسنده آن حکایت دارد.کتاب بنلایههای شناخت علاوه بر اینکه منظره است (دارای صورت و معناست)، اندیشه ـ منظره هم هست؛ زیرا به بیان چگونگی شکلگیری اندیشه (تجربه حسی) متأثر از منظره میپردازد. هدف از پرداختن به لایههای بنیادین شناخت در کتاب بنلایههای شناخت، دستیابی به تفاهمی اصولی و استفاده از زبانی مشترک برای شناخت علم است، و اگر درست برداشت شود باید بسیاری از سوء تفاهمها پایان یابد.
2012
09
22
143
156
https://jut.samt.ac.ir/article_7595_a058ff461bc5d8f6840098b285a0986b.pdf