2024-03-29T19:11:48Z
https://jut.samt.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6162
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
صفحه شناسنامه نشریه
2020
02
20
https://jut.samt.ac.ir/article_240247_862b34ceb1b9c51070d3362d4b796761.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
سواد دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران: مطالعة موردی دانشکدة حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
علیرضا
پیروزان
نعمت الله
فاضلی
این پژوهش کسب سواد دانشگاهی را از منظر سه مؤلفة بنیادی آن، یعنی «نگارش دانشگاهی»، «خوانش دانشگاهی»، و «تفکر انتقادی» از طریق «مطالعة موردی» بررسی میکند. بر همین اساس، این پژوهش در پارادایمی کیفی، به دنبال کسب شناخت از کیفیتهای آموزش سواد دانشگاهی و ارتقای آن میان دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکدة منتخب است. از این رو، نگارندگان کوشیدهاند اطلاعات لازم و شاخصهای برسازندة سواد دانشگاهی را در وهلة نخست از طریق ادبیات موضوعی تحقیق، گردآوری و سپس از طریق پرسشنامه و مصاحبه با ده تن از استادان بررسی نمایند. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که گرچه استادان دانشکده بر اغلبِ قابلیتهای مرتبط با سواد دانشگاهی دانشجویان اتفاق نظر دارند، در عین حال، به تکالیف و وظایف مقرر که لازمة ارتقای حوزة محتوایی سواد دانشگاهی در میان دانشجویان است کمتر اختصاص میدهند و ارزیابی درستی در این باره از وضعیت دانشجویان خود ندارند. در نتیجه، در دانشکدة مورد مطالعه به مسئلة سواد دانشگاهی دانشجویان اهمیت چندانی داده نشده است و از همین رو دانشجویان جدیدالورود به دورههای کارشناسی، بازتاب کافی از استادان خود دریافت نمیکنند تا بر همان اساس به گفتمان دانشگاهی دست یابند.
Academic Literacy
academic writing
Academic Reading
Critical Thinking
2020
02
20
1
20
https://jut.samt.ac.ir/article_38159_9d5406f016fc922e7231ac51912907c3.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
آسیبشناسی کاربرد زبان علم در کتابهای دانشگاهی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی
نعمت الله
ایران زاده
سمیه
آقابابایی
محمدمهدی
زمانی
رعایت اصول زبان علمی در پژوهشهای علمی و آثار دانشگاهیِ مربوط به رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، همانند آثار علمی و دانشگاهیِ رشتههای دانشگاهی دیگر، ضروری است. از جملۀ این اصول میتوان به این نکات اشاره کرد: زبان علم نقش ارجاعی دارد؛ نشانه در زبان علم غیرانگیخته، دلبخواهی، و قراردادی است؛ کارکرد آن ابلاغ پیام است؛ کمترین میزان چندمعناشدگی را دارد؛ و ساختهای روشن زبان را بهکار میگیرد.گاه در کتابهای دانشگاهی رشتۀ زبان و ادبیات فارسی شاهد کاربردهایی هستیم که از این اصول تخطی میکنند. هدف این پژوهش بررسی انواع تخطی از این اصول است. این پژوهش بر روش تحقیق کیفی مبتنی است و با نمونهگیری نظری، انواع تخطی از اصول مورد نظر بررسی میشود. براساس یافتههای تحقیق، انواع این تخطی در سطوح واژه، گروه، و بند در این آثار بدین قرار است: کاربرد قاعدهافزایی، کاربرد انواع قاعدهکاهی (زمانی، معنایی، و سبکی)، کاربرد تشبیه ادبی، نقل از آثار ادبی با هدف ایجاد نقش شعری زبان، کاربرد واژههای مبهم، و داوری ارزشی.
language of science
Persian language and literature books
pathology
2020
02
20
21
41
https://jut.samt.ac.ir/article_38162_11536206e5c86d064a70fc40715fc870.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
پژوهشی در کتابهای دانشگاهی از منظر نگارشی : آسیب شناسی کلیشهنویسی
الهام
سیدان
در پژوهشهای دانشگاهی، زبان نقش مهمی در انتقال مفاهیم و یافتههای علمی دارد. در سالهای اخیر بیتوجهی به قواعد دستوری و کاربرد نادرست واژه موجب اختلال در پیامرسانی شده و آسیبهای جدی برای زبان در پی داشته است. تکرار، شتابزدگی و کاربرد ناشیانۀ برخی واژهها و عبارات از جملة این آسیبها است که موجب شکلگیری برخی کلیشههای زبانی شده است. این کلیشهها بدون تفکر و به صورت گسترده در متون دانشگاهی به کار رفتهاند و به دلیلِ تکرار قالبی و کاربرد نادرست کلمات، تأثیرپذیری از زبان عامه، ادبیمآبی، ابهام و اطناب، ضمن کاستن از صراحت و سلاست، به زایایی زبان آسیب زدهاند. در این پژوهش، به منظور تبیین آسیبهای کلیشهنویسی در متون دانشگاهی و ارائة راهحلهایی برای اصلاح آنها، کلیشههای زبانی در شش درسنامة دانشگاهی بررسی میشوند. نتایج این بررسی نشان میدهد کلیشهها در بخشهای آغازی، میانی و پایانی کلام در متون دانشگاهی به کار میروند و به شیوههای گوناگونی ساخته میشوند: گرتهبرداری از زبانهای بیگانه، تأثیرپذیری از زبان عامه، بهرهگیری از عبارات ادبی مبتذل و بیتوجهی به معنای قاموسی کلمه و تغییر معنای آن. برای اصلاح کلیشهها میتوان با بهرهگیری از ظرفیتهای دستوری زبان فارسی و با استفاده از قید، حرف ربط، بدل و ... جایگزین مناسبی برای آنها یافت؛ ضمن اینکه کاربرد علائم سجاوندی مناسب نیز نویسندهها را از برخی کلیشههای زبانی بینیاز میکند.
science language
cliché
writing
academic texts
2020
02
20
42
65
https://jut.samt.ac.ir/article_38157_654cb951149804e06790e543aefd5ad7.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
کارکردشناسی مؤلفههای دیداری در کتابهای آموزشی: جایگاه و تحولات آنها در کتابهای زبان انگلیسی تخصصیِ «سمت»
ابوطالب
ایرانمهر
حسین
داوری
مؤلفههای دیداری از جمله عناصر مهم و کارآمد در تهیه و تدوین کتابهای آموزشی به طور عام، و کتابهای آموزش زبان انگلیسی به طور خاص هستند و در دهههای اخیر از حیث نوع و نقش، با ارائة نظریهها و الگوهای متنوع همراه بودهاند. این دسته از مؤلفهها در قالب دو گروه: الف. تصویر (عکس، طراحی، نقاشی، و پویانمایی) و ب. ساماندههای ترسیمی طبقهبندی میشوند. در این مقاله ابتدا این دسته از مؤلفهها در قالب چند دیدگاه معرفی میشوند و سپس با توجه به اهمیت کتابهای زبان تخصصیِ سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت)، به عنوان مهمترین منابع کتابهای زبان تخصصی در جامعة دانشگاهی ایران، از حیث کمّی و کیفی و متناسب با نقش و کارکردشان به شکل توصیفی- تحلیلی در سه دوره (نسل) کتابهای زبان تخصصی بررسی میشوند. نتایج یافتهها نشان میدهد این مؤلفههای دیداری مشخصاً در نسل جدید کتابهای زبان تخصصی تا حدودی نمود یافته و در نسل دوم و بهویژه در نسل اول نادیده گرفته شده است. درخصوص نسل سوم نیز شاهد قوت و البته ضعف از حیث میزان و نوع مؤلفههای دیداریِ بهکاررفته هستیم که متناسب با موضوع کتابها، این قوت و ضعفها متفاوت است. پس از بررسی این موارد، پیشنهادهایی کاربردی برای تقویت این بُعد ارائه شده است.
visual elements
graphic organizer
ESP textbooks
2020
02
20
66
94
https://jut.samt.ac.ir/article_38315_a105c991c0bb81cf5a22271ab28bc692.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
نقد پارادایمی و هژمونیک گزارش اجلاس 2005 یونسکو، با تأکید بر نقش دانشگاه
مصطفی
همدانی
کتاب به سوی جوامع داناییمحور، ترجمة گزارش جهانی یونسکو به سال 2005 است که آن را آقایان علی حسین قاسمی و سیروس آزادی ترجمه و سازمان «سمت» به عنوان منبع اصلی دروسِ «جغرافیای سیاسی اطلاعات» (مقطع دکترا) و نیز «جهانی شدن و جامعة اطلاعاتی، مدیریت اطلاعات و دانش، اینترنت و شبکههای اطلاعاتی» (مقطع کارشناسی ارشد) برای رشتة کتابداری و اطلاعرسانی، منتشر کرده است. این کتاب با توصیفی از اوضاع جهان در ارتباطات علمی و فنّاورانه و برشمردن ضعفهای جهان توسعهنیافته در این زمینه راهکارهایی برای توسعة علمی جهان سوم ارائه کرده است؛ اما دانشگاه مورد نظرِ این کتاب، دانشگاهی کاملاً مادی است که مباحث فلسفی و الهیاتی در آن جایی ندارد. نقد هژمونیک این کتاب نشان میدهد که توصیههای آن نهتنها چارة معضلِ توسعهنیافتگیِ علمیِ جهان سوم نیست، بلکه خود به تثبیت سلطة قطبهای علمی شمال و جهان ثروتمند اطلاعاتی منجر میشود و بر عمق شکاف اطلاعاتی میافزاید. پیشنهاد این جستار برای کشورهای اسلامی، روی آوردن به اسلامیسازی بنیادهای پارادایمی علوم و معارف در تحقیقات توصیفی و همبستگی، تمرکز بر تولید نظریههای هنجاری و نیز الهام از الهیاتِ رهاییبخش با رهیافت اسلامی است که هر سه پیشنهاد، در واقع سه ضلع اصلیِ اسلامیسازی علم و معرفت دانشگاهی است.
paradigm
Hegemony
Unesco
UNESCO Report 2005
Islamization of Humanities
2020
02
20
95
117
https://jut.samt.ac.ir/article_38314_82302c51a255618198235de02b34429c.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
دانش محتوایی تدریس پژوهش: چارچوبی برای تدوین کتب درسی روش تحقیق در علوم تربیتی و روانشناسی
مرتضی
کرمی
سمیه
حاتمی کیا
رویا
پورحاجی
هدف از مطالعة حاضر، بررسی محتوای درس روش تحقیق وآمار در رشتة علوم تربیتی و روانشناسی است. بدینمنظور، در پژوهش حاضر از دانشگاههای معتبر که در نظام رتبهبندی سایماگو و شانگهای دارای رتبة برتر هستند، 22 دانشگاه انتخاب شده و طرح درس و کتابهای مورد استفاده در تدریس روش تحقیق در رشتة روانشناسی و علوم تربیتی، مورد تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق در این مطالعه تحلیل محتواست. جمعآوری اطلاعات با چکلیستی که بر اساس فهرست کتابها و طرح درس دانشگاهها در رشتة روانشناسی وعلوم تربیتی تنظیم شده بود انجام گرفته است. یافتهها حاکی از آن است که در فهرست کتابها و طرح درس دانشگاهها، اخلاق پژوهش، روانشناسی، به عنوان یک علم، و انواع روشهای آزمایشی، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. با بررسی محتوای فهرست کتابها و طرح درس دانشگاههای معتبر جهان میتوان با توزیع موضوعی درس آمار و روش تحقیق، زمینهای برای یاری رساندن به استادان درخصوص شناسایی محتوای مناسب برای تألیف کتابهای متناسب و مورد نیاز جامعه در زمینة رشد و شکوفایی هرچه بیشتر این مقوله فراهم نمود.
Content Analysis
research method
lesson plan
academic books
2020
02
20
118
136
https://jut.samt.ac.ir/article_38158_498bda895bf76a5e244f867b90d8588a.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
پژوهشی در ضرورت تدریس زبان و ادبیات فارسی به دانشجویان مترجمی عربی
عبدالرسول
فروتن
علاوه بر رشتههایی که در مقاطع مختلف، بهویژه کارشناسی، برای آموزش زبانها و ادبیات خارجی در ایران تأسیس شده، رشتههایی نیز با عنوان «مترجمی» ایجاد شده است؛ مانند مترجمی زبان عربی، مترجمی زبان انگلیسی، و مترجمی زبان آلمانی. به دلیل اینکه در ترجمه، تسلط بر زبانهای مبدأ و مقصد ضروری است و در ایران، اصولاً یکی از دو زبان مبدأ یا مقصد برای ترجمه، زبان فارسی است، آشنایی با معیارها و ویژگیهای زبانی و ادبی فارسی به عنوان زبان مادری اهمیت دارد. در این مقاله، پس از طرح مهمترین ویژگیها و اطلاعات مربوط به زبان و ادبیات فارسی که دانستن آن برای مترجم ضروری است، به طور خاص، دروس و سرفصلهای مصوّب رشتة مترجمی زبان عربی معرفی و بررسی میشود. برنامة درسی سایر رشتههای مترجمی نیز در این قالب و با توجه به ناهمگونیشان قابل بررسی است. حاصل این پژوهش نمایانگر ناآشنایی برنامهریزان درسی با ویژگیهای زبان و ادبیات فارسی، اهمیت شناخت آن در ترجمه و نبود مدیریت و نگرش علمی واحد در طراحی سرفصلهای رشتههای مترجمی است.
Content Analysis
research method
lesson plan
academic books
2020
02
20
137
159
https://jut.samt.ac.ir/article_38160_a68167d66580a6f7508a8980477dc48f.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
پویایی فعالیتها در آموزش مکالمة زبان عربی: تحلیل فعالیتهای مجموعة «اللغة العربیة» براساس مبانی تهیه و تدوین محتوای آموزش زبان خارجی
دانش
محمدی
یوسف
نظری
فعالیتهای کلاسی و غیر کلاسی مهارت سخن گفتن، مهمترین بخشی است که فرصت کاربرد عملی زبان را برای زبانآموزان فراهم میکند. تألیف مجموعههای آموزشی متشکل از چند گفتوگو، متن، فعالیتهای جایگزینی و تحویلی در سطوح مقدماتی، و بحث و مناقشه در سطوح پیشرفته بدون در نظر گرفتن اصول علمی حاکم بر این فعالیتها، آسیب شایعی است که در بیشتر مجموعههای آموزشی زبان عربی وجود دارد. در راستای آسیبشناسی این مسئله و ارائة راهکارهای مناسب، این پژوهش میکوشد با مراجعه به منابع نظری حوزة آموزش زبان خارجی، مهمترین ویژگیهای مطالب و فعالیتهای آموزشی پویا برای مهارت سخن گفتن و نیز با تحلیل فعالیتهای مهارت مکالمه در کتاب اللغة العربیة از انتشارات جامعة المصطفی براساس محورهای استخراج شده، راهکارهایی عملی برای تقویت این فعالیتها ارائه نماید. این فعالیتها در محورهای تقویت نقشهای زبانی، واقعی و اصیل بودن مطالب، شخصیسازی فعالیتها، رعایت سطوح از ساده به دشوار، فعالیتهای متمرکز بر دقت، روانی و تنوع (استفاده از تصاویر، نقش بازی کردن، بحث گروهی، فعالیتهای شکاف اطلاعاتی، مصاحبه و بازیهای زبانی) تحلیل شدهاند. نتایج پژوهش نشان میدهد که در سطوح مقدماتی، فعالیتهای مناسبی برای تقویت نقشهای زبانی، استفاده از زبان واقعی، تقویت دقت در تلفظ واژگان، و تقویت روانی ارائه نشده است.
Arabic language teaching
Effective activities
Communication activities
Speaking Skill
Al-loghat Al-Arabiya
2020
02
20
160
180
https://jut.samt.ac.ir/article_38163_6a4170d2f6e2015e6ce1ec20617e92f1.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
الگوی تلفیقی طراحی سؤال در کتابهای درسی دانشگاهی: مطالعة موردی کتابهای درسی گروه علوم تربیتی و روانشناسی «سمت»
مسعود
کیانی
محمد
آرمند
سؤالهای مناسب بر کسب دانش، پرورش ادراک و تحریک تفکر ارزیابانه و انتقادی تأثیر میگذارند. هدف پژوهش حاضر، ارائة الگویی تلفیقی برای طراحی سؤال کتابهای درسی دانشگاهی و مطالعة موردی کتابهای درسی گروه علوم تربیتی و روانشناسی سازمان «سمت» بر مبنای آن الگوست. برای این منظور، از روش پژوهش تحلیل محتوا و مطالعة موردی استفاده شد. ابتدا، منابع معتبر چاپی در حوزة طراحی سؤال کتابهای درسی دانشگاهی از نظر محتوا تحلیل و چارچوب الگوی نظری با رویکردی تلفیقی مشخص و سپس، برای بررسی روایی الگو، از هشت متخصصِ موضوع، به صورت هدفمند، نظرخواهی شد. در ادامه، 1323 سؤال در هشت کتاب از دو گروه علوم تربیتی و روانشناسی 1392-1397 سازمان «سمت» به صورت موردی براساس الگوی پژوهش تحلیل شد. نتایج آن نشان داد که الگوی مطلوب طراحی سؤال باید با توجه به سه بعد اصلی سلسلهمراتب یادگیری، درگیری دانشجویان در درس و انواع تفکر همگرا و واگرا طراحی شود. بر این اساس، الگوی نهایی شامل سه بُعد اصلی، سیزده سؤال اصلی و بیست و پنج سؤال فرعی بود. نتایج ارزیابی آن سؤالها نشان داد که از 1323 سؤال، با 827 سؤال (51/62%) مهارتهای سطوح پایین یادگیری و با 496 سؤال (49/37%) مهارتهای سطوح بالای یادگیری تعیین شدند. 5/10 درصد از سؤالها به پرورش تفکر واگرا و 5/89 درصد آنها به پرورش تفکر همگرا مربوط بود
University textbook
question design
learning hierarchy
convergent thinking
2020
02
20
181
204
https://jut.samt.ac.ir/article_38316_2b1f35c0095e667d6c36eec0c1d4fdd8.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
شناسایی و اولویتبندی اهداف و فعالیتهای یادگیری درس کارورزی در رشتة روانشناسی
زهرا
بابادی عکاشه
احمدرضا
نصر
محمدرضا
نیلی احمد آبادی
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی اهداف و فعالیتهای یادگیریِ مناسب درس کارورزیِ رشتة روانشناسی در مقطع کارشناسی انجام شده و پژوهشی ترکیبی است. در بخش کیفی با 28 نفر از متخصصان، اعضای هیئت علمی دانشگاه اصفهان، شاغلان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشتة روانشناسی که به شیوة تصادفی هدفمند انتخاب شدند مصاحبه شد. جامعة آماری بخش کمّی دانشجویان ترم 5 تا 8 سالهای تحصیلی 1396-1397 و دانشآموختگان سالهای تحصیلی 1393-1396 در رشتة روانشناسی بودند که به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم، تعداد 150 نفر انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مصاحبة نیمه ساختاریافته و پرسشنامه جمعآوری شد. برای تعیین روایی مصاحبه و پرسشنامه از روایی محتوایی استفاده گردید. نتایج بخش کمّی پژوهش نشان داد در حیطة اهداف کارورزی، بیشترین اولویت در تألیف این کتاب درسی باید به مرتبط کردن مباحث نظری دانشگاهی با محیط کار داده شود. در حیطة فعالیت یادگیری، برقراری ارتباط با مراجعان و تشخیص نوع خدمات مورد نیاز آنان، مهمترین فعالیتها شناخته شدند. شرکتکنندگان در مصاحبه نیز بر ارتقا و تعمیق دانش نظری به عنوان مهمترین هدف تأکید داشتند و در حیطة فعالیتهای یادگیری مناسب نیز فعالیتهای تخصصی در رشتة روانشناسی را مورد توجه قرار دادند.
Internship Goals
psychology
learning activities
Internshi
2020
02
20
205
224
https://jut.samt.ac.ir/article_38161_22e0b4791ffda26c80f8644442fd6da3.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
شناسایی و اعتباریابی اصول و معیارهای طراحی کتب درسی مبتنی برآموزههای دینی در حوزههای علمیه
حسن
فانیدپور
محمد رضا
نیلی احمد آبادی
علی
دلاور
حسین
کارآمد
مطالعة حاضر، با هدف شناسایی و اعتباریابی اصول و معیارهای طراحی کتب درسی مبتنی بر آموزههای دینی برای مقطع عمومی حوزههای علیمة خواهران انجام گرفت. روش پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کیفی- مضمون محور (تماتیک) است. روش انتخاب نمونه یا واحد تحلیل در این مطالعه نمونهگیری نظری بود. در یافتههای بهدستآمده، علاوه بر تحلیل محتوای رونوشت مصاحبهها، از مکتوبات و مستندات مربوط نیز استفاده شد؛ بدینصورت که در جریان تحلیل، با کدگذاری مقولههای اصلی بعد از اشباع نظری، 9 مقولة اصلی و 46 مقولة فرعی از دادههای کیفی استخراج شد و در نهایت، اعتباریابی درونی یافتههای پژوهش حاضر انجام گردید. نتایج نشان میدهد توجه به اصل آیهبینی تنظیم محتوا، اصل تعادل محتوا، اصل انسجام درونی و بیرونی محتوا، اصل نگارش محتوا، اصل ایجاد علاقه، اصل فعالسازی و عملی کردن محتوا، اصل عینیسازی محتوا و اصل پشتیبانی محتوا، از جمله مواردیاند که متخصصان حوزوی در بخش طراحی اشاره کردهاند. نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران قابلیت کاربرد در موقعیتهای مختلف بهویژه نشر کتب دانشگاهی را نیز دارد.
principles and criteria for designing textbooks
Principles of Instructional Design
seminaries for sisters
religious doctrines
2020
02
20
225
245
https://jut.samt.ac.ir/article_38317_fb204d4064d2aca7ec8cb501a39d1004.pdf
University Textbooks; Research and Writting
2676-7503
2676-7503
1398
23
45
بایستگیها و سنجش کتابهای دانشگاهی: کتاب واژهشناسی قرآن مجید
مجید
صادقی مزیدی
کتاب واژهشناسی قرآن مجید، اثر غلامعلی همایی از جمله کتابهای تخصصی در حوزۀ معناشناسی قرآن است که بر اساس سرفصل وزارت علوم، و برای دانشجویان کارشناسی ارشدِ رشتۀ علوم قرآن و حدیث نگارش یافته و با نگاهی جدید و نقادانه، شش دیدگاهِ متفاوت از زبانشناسانِ قدیم و جدید را تحلیل و بررسی کرده است. این جستار بر آن است تا با رویکردی توصیفیـتحلیلی، ساختار و محتوای این اثر را بررسی کند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که این کتاب توانسته در ساختار و محتوا بر اساس چارچوب و سرفصلهای کتابهای آموزشی و دانشگاهی عمل کند، اما کاستیهایی نیز دارد که از جمله مهمترینِ آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: عدم رعایت برخی اصول فنی نگارش، و در حوزۀ محتوا، در ناهمگونی کمّی اثر، تناقضگویی، عدم تناسب آیات قرآن با محتوا، ابهام، عدم پردازش درستِ مفاهیم، و عدم توجه به دستهبندی و توجه به بسامد واژگانی قرآن
VäžeShenäsiy-e Quran-e Majid (Glossary of Holy Quran)
Gholam-Ali Homäʼi
semantics of Quran
2020
02
20
246
272
https://jut.samt.ac.ir/article_38318_02fffbd3c13738c84122ee328fa549a4.pdf