سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503203820160822بررسی چگونگی آموزش دستور زبان در کتاب اول آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیر فارسیزبانان (آزوفا)12524857FAحسین آریاناستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران0000-0002-8345-8687ناصر کاظم خانلواستادیار دانشگاه پیام نور بهار همداننسرین بیرانوندکارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20160605اغلب روشها و رویکردهای آموزش زبان دوم در پی نظریههای زبانی و نظریههای یادگیری پدید آمدهاند. بر اساس این روشها فراگیری زبان دوم بر آموزش چهار مقوله استوار است؛ واژه، دستور، معنا و فرهنگ. در کتابهای آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، به آموزش دستور توجه بیشتری شده است. برخی از این کتابها تنها با هدف آموزش دستور به نگارش درآمدهاند و در موارد دیگر نیز به آموزش قواعد دستوری و فعالیتهای مربوط به تقویت و سنجش یادگیری دستور بیشتر پرداخته شده است.
در پژوهش حاضر سعی شده است تا نشان داده شود که آموزش دستور در کتاب اول <em>آموزش زبان و فرهنگ ایران به غیر فارسیزبانان (آزوفا) </em>بر چه معیارها و قواعدی استوار است. در این مقاله، کتاب اول <em>آزوفا</em> از شش منظر: 1) تعداد نکتههای دستوری، <br /> 2) شیوۀ آموزش، 3) بافتمحوری، 4) رعایت ترتیب نکتههای دستوری، 5) میزان فعالیتهای هر نکتۀ دستوری و 6) میزان فعالیتهای تولیدی و تشخیصی، تحلیل شده است.
نتایج تحقیق نشان میدهد که کتاب اول <em>آزوفا</em> با رویکرد دستورمحور غیر ارتباطی است. انسجام کلی مجموعه از منظر انتخاب و چینش نکتههای دستوری کم است و فضای کمی به بافت و کاربرد نکتههای دستوری در محتوا و فعالیتها اختصاص داده شده است.https://jut.samt.ac.ir/article_24857_b529aa4ed117919a2f073376dd8fa366.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503203820160822مبانی رویکردی در تألیف کتاب دانشگاهی «مکالمة زبان عربی» بر اساس اصول آموزش زبان خارجی264724858FAدانش محمدی رکعتیدانشگاه شیراز، دانشکده ادبیات و علوم انسانیJournal Article20160408با وجود منابع کمکآموزشی متنوع، همچنان کتاب منبع اصلی در اغلب برنامههای آموزش زبان خارجی به شمار میرود. اهمیت کتاب در آموزش زبان خارجی به قدری است که غالباً روش تدریس مدرس و روش یادگیری زبانآموز به میزان بسیار بالایی متأثر از کتاب است. در آموزش مکالمۀ زبان عربی نیز همچنان کتاب، محوریت دارد. در پژوهش حاضر تلاش میشود تا با استناد به اصول نوین آموزش زبان خارجی، به بررسی مهمترین مبانی رویکردی تألیف کتاب مکالمۀ زبان عربی پرداخته شود. در این پژوهش با مراجعه به منابع آموزش زبان خارجی، مهمترین مبانی نیازسنجی، رویکرد اهداف، نوع محتوا و عناصر آن و ویژگیهای تمارین کتاب آموزش مکالمه زبان خارجی بررسی شد. از جمله مبانی ارائه شده در این پژوهش الگوی نیازسنجی بر اساس نقصها، ضرورتها و خواستهها، طراحی اهداف بر اساس یک یا تلفیقی از فلسفههای موجود از جمله عقلانیت آکادمیک، اهداف اجتماعی و اقتصادی، تمرکز بر زبانآموز، بازسازی ساختار اجتماعی و تنوع فرهنگی و ارائه محتوا در قالب محتوای قواعدی یا ساختاری، واژگانی، موقعیتی، نقشی، موضوعی، مهارتی و تکلیفمحور است.https://jut.samt.ac.ir/article_24858_0e8276e742a6ed9d8b05bb630c5ab2d8.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503203820160822شناسایی، مقایسه و تحلیل گرایشهای موضوعی غالب و غایب در کتابهای درسی دانشگاهی رشتة مطالعات برنامة درسی در ایران و جهان486324860FAمرتضی کرمیدانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهدزهرا حجازیدانشگاه فردوسی مشهدمحمد صادق طباطباییدانش آموخته کارشناس ارشد برنامهریزی درسیJournal Article20160305در این پژوهش برای شناسایی و تحلیل گرایشهای موضوعی کتابهای درسی دانشگاهی رشتة مطالعات برنامة درسی ایران و بررسی تطبیقی آنها با کتابهای بینالمللی، از روش توصیفیـ تحلیلی استفاده شده است. با روش نمونهگیری هدفمند، 28 کتاب لاتین و 28 کتاب فارسی از کلیة کتابهای منتشر شدة داخلی و خارجی با عنوان «مطالعات برنامة درسی» و «برنامهریزی درسی» انتخاب شدند. در جمعآوری اطلاعات از چکلیست برگرفته از محورهای موضوعی دانشنامة ایرانی برنامة درسی استفاده شد. یافتهها حاکی از آن بودند که در کتابهای فارسی بر موضوعات سنتی و رایج رشتة مطالعات برنامة درسی از جمله نظریههای برنامة درسی، طراحی برنامة درسی به ویژه مؤلفة انتخاب محتوا و سازماندهی آن و ارزشیابی بهویژه ارزشیابی پایانی و تکوینی تأکید بیشتری شده است؛ در حالی که در کتابهای انگلیسی توزیع موضوعی بیشتری به چشم میخورد و به موضوعاتی مانند دیدگاهها و گفتمانهای معاصر، چالشهای پیش روی برنامة درسی، فناوری و سیاستگذاری برنامة درسی، تربیت معلم، برنامة درسی حوزههای محتوایی، برنامهریزی درسی سطوح تحصیلی و معرفی مشاهیر این رشته هم توجه شده است.https://jut.samt.ac.ir/article_24860_8f87391d740b134dd20b33fb6863cd6b.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503203820160822استفاده از فناوری آموزشی مودل در درس «ترجمۀ شفاهی» با رویکردی ساختگرایانۀ اجتماعی: کارکرد «تالار گفتگو» در انجام فعالیتهای فرایندمحور648824861FAزهره قرائیدانشجوی دکتری دانشگاه اصفهان،
مدرس پاره وقتسعید کتابیعضو هیئت علمی گروه انگلیسی دانشکده زبان های خارجی دانشگاه اصفهانمنصور توکلیعضو هیئت علمی گروه انگلیسی دانشکده زبان های خارجی دانشگاه اصفهانJournal Article20160510هدف از پژوهش حاضر بررسی روند بحثهای دانشجویان درس «ترجمۀ شفاهی پیاپی» در تالارهای گفتگوی <em>مودل</em> و قابلیت تالارها در رفع مشکلات دانشجویان در انجام دادن فعالیتهایشان است. مشکلاتی که در این نوشتار به آن میپردازیم به فعالیتهای فرایندمحورِ شنیدن، یادداشتبرداری، و نمایش مربوط میشود که اجرای درست آن در ساختگرایی اجتماعی حایز اهمیت است. برای انجام دادن این مطالعه از طرحی تلفیقی استفاده شد؛ طیّ یک نیمسال تحصیلی، کلاس حضوری این درس با کلاس مجازی تکمیل شد که با نرمافزار آموزش الکترونیکی <em>مودل</em> طراحی شده بود. این مطالعه نشان داد که گرچه از تالارهای گفتگویی که برای گروههای کوچک در فعالیت نمایش در نظر گرفته شده بود، چندان استقبال نشد، اما از دو تالار گفتگوی عمومی که برای فعالیتهای شنیدن و یادداشتبرداری در نظر گرفته شده بود و همۀ کلاس عضو آن بودند با مشارکت<br /> <br /> <br /> اکثر دانشجویان استقبال شد، و دانشجویان در تعامل با یکدیگر از تالارها برای رفع مشکلات خود و ارائۀ راهکار و پیشنهاد در این دو زمینه استفاده کردند. این پژوهش نشان داد که چنانچه مدرس کلاس مجازی را به درستی طراحی، راهبری و نظارت کند، تلفیق آن با کلاس حضوری میتواند فضایی را ایجاد کند که در آن فراگیران با مشارکت یکدیگر بسیاری از مشکلات خود را رفع کنند. چنین رویکردی به تقویت خودمختاری و مسئولیتپذیری میان فراگیران کمک میکند. <br /> <strong> </strong>https://jut.samt.ac.ir/article_24861_a0c73949f2f6ccfd2ee2b844d73f8f10.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503203820160822مطالعة تطبیقی برنامة درسی آموزش کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه تهران با دانشگاههای پیشرو جهان8911324862FAاحمد ملکی پوردانشجوی دکتری برنامةریزی درسی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانرضوانه حکیم زادهدانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانمرضیه دهقانیاستادیار گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهرانمحمدرضا زالیدانشیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکدة کارآفرینی، دانشگاه تهرانJournal Article20160517هدف پژوهش حاضر مطالعة تطبیقی برنامة درسی آموزش کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم اجتماعی و رفتاری در دانشگاه تهران با دانشگاههای پیشرو جهان است. روش این پژوهش تحلیلی اسنادی با رویکرد تطبیقی است. جامعة آماری مورد نظر دانشگاههای پیشرو و موفق در عرصة آموزش کارآفرینی با توجه به جدیدترین رتبهبندی مؤسسههای معتبر جهانی است. نمونة مورد بررسی دانشگاههای پنسیلوانیا، مریلند، کالیفرنیا و هاروارد است، این دانشگاهها به صورت هدفمند با توجه به دسترسی به مدارک و اسناد موجود انتخاب شدند که با برنامة درسی کارآفرینی در قلمرو رشتههای کارشناسی علوم <br /> <br /> <br /> اجتماعی و رفتاری در دانشگاه تهران (کارآفرینی، روانشناسی و علوم تربیتی، اقتصاد، جغرافیا، مدیریت، تربیت بدنی و علوم اجتماعی) مقایسه شدند. الگوی مورد استفاده روش توافق و تفاوت جان استوارت میل است. در این پژوهش شباهتها و تفاوتهای عناصر اصلی برنامة درسی کارآفرینی (اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی - یادگیری و ارزشیابی) در دانشگاههای مذکور به منظور بهبود برنامة درسی کتاب مبانی آموزش کارآفرینی در دانشگاه تهران بررسی و مقایسه شده است. نتایج این پژوهش نشان داد برنامة درسی <br /> کتاب <em>مبانی آموزش کارآفرینی</em> دانشگاه تهران متفاوت از دانشگاههای مورد مطالعه <br /> است، و در دانشگاههای پیشرو عناصر برنامة درسی کارآفرینی بر مبنای رویکرد شایستگیمحور طراحی شده است، این در صورتی است که در دانشگاه تهران طراحی برنامة درسی بر مدل سنتی و موضوعمحور مبتنی است. در بخش عنصر هدف، برنامة درسی کارآفرینی دانشگاه تهران بر یادگیری در سطح دانش و فهمیدن تأکید دارد، در عنصر محتوا برنامة درسی کارآفرینی دانشگاه تهران همسو با اهداف در پی ایجاد دانش و آشنایی دانشجویان با یک سری مطالب نظری است. در عنصر راهبردهای یاددهی - یادگیری دانشگاه تهران با توجه به مدل سنتی فرصتهای مناسب برای فعالیتهای یادگیری کارآفرینی تدارک دیده نشده است، و در عنصر ارزشیابی بر روشهای کمی و آزمون پایان ترم تأکید دارد.https://jut.samt.ac.ir/article_24862_b77fda14ce1e486fe4190139e8f30d35.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503203820160822نقد و ارزیابی کتاب زبان انگلیسی عمومی دانشگاه پیام نور11413124863FAعلی روحانیدانشیار دانشگاه شهرکردمریم فرهنگ جودانشگاه شهرکرد0000-0002-1926-3201Journal Article20160604کتابهای درسی دانشگاه از مهمترین و در دسترسترین ابزار آموزشی هستند که نقشی تعیینکننده در بهبود سطح آموزشی، تعیین محتوا و خطمشی آموزشی ایفا میکنند. یکی از روشهای پژوهشی برای بررسی کتابهای دانشگاهی تحلیل محتواست که شیوۀ طراحی بهتر کتاب درسی را در اختیار مدیران، برنامهریزان و مؤلفان این کتابها قرار میدهد. در این پژوهش سعی شده است تا با ارزیابی کتاب زبان انگلیسی عمومی دانشگاه پیام نور پیشنهادهایی برای بهبود ضعفهای آن داده شود. در این پژوهش، از روش کیفی تحلیل محتوا استفاده شد. ارزیابی بر اساس چارچوب ارزیابی لیتل جان (Littlejohn, 2011) صورت گرفت. در نتایج ارزیابی محتوا، علاوه بر منعکس کردن قوتها و ضعفهای این کتاب، پیشنهادهایی برای اصلاح و بهبود محتوا متناسب با اهداف تعیین شده و اصول علمی بیان شد. در واقع، نتایج این ارزیابی نشان داد که قسمتهای مختلف محتوای زبانی، دستور زبان، کلمات، تمرینها و فعالیتها و ظاهر کتاب برای بهبود سطح آموزشی نیاز به بازنگری و تدوین دوباره دارند. به کارگیری نتایج این ارزیابی میتواند بستری مناسب برای بازنگری و اصلاح این کتاب فراهم سازد.https://jut.samt.ac.ir/article_24863_69ac20f2e9e77566d7f4c2128cc51f9b.pdf