سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822University textbooks for official (legal) translation:
Reviewing and proposing a model for textbook developmentکتابهای دانشگاهی برای آموزش ترجمة رسمی (حقوقی): نقد و پیشنهاد الگوی تدوین1284628510.30487/rwab.2020.112189.1354FAمجید فتاحی پوراستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند، دانشکده علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی، پرند، ایرانJournal Article20190730Official Translation, that is also called Legal Translation, or Translation of Correspondence and Documents is an extremely important enterprise that has a lot of potential for creating many jobs in labor market, but received little attention in terms of academic research. Official translation requires advanced knowledge of general language (both source language and target language), familiarity with legal knowledge of both source and target countries, and familiarity with translatable documents. Translators should learn these skills through lots of practice; therefore, a 4-unit course of “translation of correspondence and related documents” is not enough for mastering these skills. This paper critically studies the method of translation teaching, reviews the existing official translation textbooks that are published under the title of “translation of correspondence and documents”, assesses market needs, and presents alternatives for a more systematic method of textbook writing – all within the framework of theories such as Scopus in translation studies, and also within the diverse modern educational-assessment frameworks, including task-based technology-aided teaching. However, the other dimensions of these textbooks will not be addressed here since they are beyond the scope of this research. The findings of this research may throw some light on how the gap between teaching and evaluation on the one hand, and the gap between knowledge and skills on the other hand can be bridged, and show how translators can meet the real-life and legitimate expectations in the official translation labor market. Applying the guidelines suggested in this article may help establish a more reliable link between university and official translation labor market, and also financial and time costs in both sectors.ترجمة رسمی، حقوقی یا همان ترجمة اسناد و مدارک، امری خطیر است که در بازار ترجمه توان اشتغالزایی بسیاری داشته و دارد؛ ولی از منظر پژوهش دانشگاهی توجه کافی بدان نشده است. برای فعالیت در این زمینه، ضمن کسب دانش زبان عمومی پیشرفته و آشنایی با مقدمات علم حقوق کشور مبدأ و مقصد، باید با تمرین بسیار و آشنایی دقیق با مدارک قابل ترجمه به مهارت آن دست یافت و تنها با گذراندن چهار واحد درسی ترجمة مکاتبات و اسناد میّسر نمیشود. در این نوشتار، ضمن نقد روش آموزش و ارزیابی کتابهای مطرح در این زمینه، تحت عناوین ترجمة مکاتبات و اسناد و نیازسنجی بازار، راهکارهایی برای روشمندتر کردن تدوین مواد درسی در چارچوب نظریههایی چون اسکوپوس در مطالعات ترجمه و نیز در قالبهای آموزشی - ارزشیابی مدرن و متنوع، از جمله آموزش فعالیتمحور، در قالبهای فنّاورانه ارائه خواهد شد. البته نمیتوان ابعاد دیگر کتاب بودگی این کتابهای مطرح در نظریههای کتابهای آموزشی را بررسی کرد؛ زیرا در این مقال نمیگنجد و مقالة حاضر بر این موضوع تمرکز ندارد. یافتههای این مقاله میتواند راهی برای برطرف کردن شکاف بین تدریس و ارزیابی از یکسو و افزودن دانش و مهارتها از سوی دیگر بوده، نشان دهد مترجمان چگونه میتوانند هرچه بهتر انتظارات واقعی و مشروع بازار کار ترجمة رسمی را برآورده کنند. همچنین اجرای راهکارهای این مقاله شاید بتواند بین دانشگاه و بازار کار، این شاخه از رشتة ترجمه، ارتباط استوارتری برقرار کرده، از هدر رفت سرمایه و زمان در این دو بخش بکاهد.https://jut.samt.ac.ir/article_46285_04653713860f341063ce5ccd3b1d0fd5.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822The potentials of the arts of local communities based on
the community-oriented approach in teaching artمطالعة قابلیتهای هنرهای جوامع محلی بر مبنای رویکرد آموزش هنر جامعهمحور (مطالعة موردی: عروسکهای بازیچه، آیینی و نمایشی)29494628810.30487/rwab.2020.115619.1366FAمرضیه طلاییدانشجوی دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا، دانشکدة هنر، گروه هنر، تهران، ایرانفاطمه نسرین کاتباستاد، دانـشگاه الزهـرا، دانشکدة هنر، گروه هنر، تهران، ایرانسعید شریفیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، دانشکده مدیریت، اصفهان، ایرانJournal Article20191011This research aimed to identify different dimensions of the potentials of the arts of local communities, in particular, toy dolls, and ritual and theatrical puppets to plan and run Community-Oriented Art Teaching programs. This is a qualitative, exploratory, and phenomenological research. The research community included educators, artists, and researchers who are active in the field of indigenous arts, especially puppets, and are teaching in local communities. Sampling was carried out through purposive homogeneity method which reached data saturation level with 9 persons. Data collection tool was semi-structured interview. Data validity was confirmed by the evaluation criteria of Lincoln and Guba (1985) and the methods of Denzin (1978) and Patton (1999). The seven-step method of Colaizzi (1978) was used for data analysis. The findings showed that the potentials of puppets are classified into: 2 main levels (internal-structure and external-structure); 4 intermediate levels: “formal”, “substantial”, “pragmatic” and “functional”; and 13 micro-themes: “spatiality”, “temporality”, “representativeness”, “multidimensional aesthetics”, “ritualism”, “identity recognition”, “narrativeness/narration”, “spatial appropriateness”, “general social good”, “participatory aspect”, “interpretative”, “identity recognition” and “interrelationships between learning and society”.هدف پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد مختلف قابلیتهای هنرهای جوامع محلی، بهویژه عروسکهای بازیچه، و آیینی و نمایشی، برای طراحی و اجرای برنامههای «آموزش هنر مبتنی بر جامعه» است. روش آن، کیفی از نوع اکتشافی و با رویکرد پدیدارشناسانه و جامعة پژوهش آن، مربیان، هنرمندان و پژوهشگران فعال حوزة هنرهای بومی، بهویژه عروسکها، و مشغول به آموزش در جوامع محلی است. روش نمونهگیری، هدفمند متجانس بود که با 9 نفر به حد اشباع نظری دادهها رسید. ابزار گردآوری دادهها، مصاحبة نیمهساختاریافته بود. اعتبار اطلاعات گردآوری شده با معیار ارزیابی لینکن و گوبا (1985) و روش دنزین (1978) و پاتون (1999) تأیید شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کولایزی (1978) صورت گرفت. براساس یافتههای پژوهش قابلیتهای عروسکها در دو سطح اصلی: «درونساختی» و «برونساختی»؛ چهار سطح میانی: «فرمی»، «محتوایی»، «کاربردی» و «کارکردی»؛ و سیزده مضمون خُرد: «مکانمندی»، «زمانمندی»، «نمایشگری»، «زیباییشناسی چندبعدی»، «آیینمندی»، «بازشناسی هویتی»، «روایتمندی/ روایتگری»، «اقتضای مکانی»، «خیر عام اجتماعی»، «وجه مشارکتی»، «تفسیری»، «بازشناسی هویتی» و «روابط متقابل یادگیری و جامعه» انتزاعیافته است.https://jut.samt.ac.ir/article_46288_6b1148010bf8be7c60f03b755e817572.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822An introductory book that is not an introductory,
a pathological review of The Elements of Islamic Metaphysics (Bidayat al-Hikmah) as a textbook for teaching Islamic philosophyبدایهای که بدایه نیست: آسیبشناسی کتاب بدایةالحکمه بهمثابه متن آموزش فلسفه اسلامی50744629010.30487/rwab.2020.120408.1379FAعباسعلی منصوریاستادیار، دانشگاه رازی، دانشکده ادبیات، گروه فلسفه اسلامی و علوم انسانی، کرمانشاه، ایرانJournal Article20200119Most scholars, teachers and students of philosophy believe that the university educational program in the field of Islamic philosophy is dysfunctional so that its repulsion is greater than its fascination. This situation is due to several causes and among them, textbook is one of the most important causes. The purpose of this article is to pathologically review the book <em>Bidayat al-Hikmah</em>, written by Allameh Mohammad Hossein Tabatabai (1970) as the most popular textbook in the undergraduate course of Islamic philosophy. This book is a common and main source for 24 units in the field of Islamic philosophy. Although professors of philosophy mostly acknowledge the positive features of this work, they believe that it is not an appropriate textbook. Seemingly the academic status of its writer – as well as the absence of a proper alternative source – were factors that have caused it receive no independent and detailed review so far. In fact, although the book <em>Badayat al-Hikma</em> has educational strengths, its weaknesses are so important that it can be said with certainty that it lacks the necessary features as a source for teaching Islamic philosophy; and its negative effects on teaching philosophy outweigh its benefits. This article, while briefly introducing the book and presenting its strengths, examines in detail its shortcomings and weaknesses.اکثر صاحب نظران، مدرسان و حتی دانشجویان فلسفه معتقدند که نظام آموزشی دانشگاه در رشتة فلسفه اسلامی، ناکارآمد و دافعة آن بیش از جاذبه آن است. این وضعیت نامطلوب، معلول علل متعددی است که متن آموزشی یکی از مهمترین این مؤلفههاست. هدف این نوشتار بررسی آسیبشناسانة کتاب <em>بدایة</em><em>الحکمه</em> - اصلیترین کتاب آموزشی در مقطع کارشناسی رشتة فلسفه اسلامی - است که علامه محمدحسین طباطبایی به سال 1390 ﻫ.ق آن را نگاشته است. این کتاب منبع رایج و اصلی برای 24 واحد در رشتة فلسفة اسلامی است و گرچه اکثر استادان فلسفه ضمن اذعان به ویژگیهای مثبت این اثر، آن را یک متن آموزشی مناسب نمیدانند، به نظر میرسد مقام علمی نویسنده - و البته نبود منبع مناسب دیگر - سبب شده است که تاکنون نوشتار مستقل و مفصلی دربارة نقصهای آموزش این کتاب ارائه نشود. درواقع، گرچه کتاب <em>بدایة</em><em>الحکمه</em> بهلحاظ آموزشی نقاط قوت و مثبتی دارد، اما نقاط ضعف و نقصهای آن بهقدری جدی و مهم است که بهطور قطع میتوان مدعی شد کتاب فاقد ویژگیهای لازم منبعی برای آموزش فلسفة اسلامی است و تأثیرات منفی آن در آموزش فلسفه از فواید آن بیشتر است. در این مقاله، ضمن معرفی اجمالی کتاب مورد نظر و ارائة نقاط مثبت آن، بهتفصیل، نقصها و ضعفهای آن بررسی شده است.https://jut.samt.ac.ir/article_46290_84082ebcd164f5ad03ba456de54584ac.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822Smart Textbook; Language Conversation Solution in the Information Technology Ageکتاب درسی هوشمند؛ راهکار آموزش مکالمة زبان در عصر فنّاوری اطلاعات (آموزش هوشمند مبتنی بر اپلیکیشن تلفن همراه در آموزش لهجههای عربی)75944629410.30487/rwab.2020.121946.1386FAکاظم عظیمیاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرمآباد، گروه زبان و ادبیات عربی، خرمآباد، ایرانJournal Article20200220Problem: Smart education has been discussed in Iran and the world in recent years, and continuous Arabic conversation training has been one of the main concerns of experts and specialists in this language, because on the one hand, there is diversity in different dialects and on the other hand, lack of language learners. Language is challenging in this area, and advances in the global communications and information technology community have provided a good platform for teaching Arabic dialects.<br /> Method: In this research, the argumentative method has been used; First, the conceptual design of the research is proposed based on the theoretical framework, and then the hypothesis is based on it.<br /> Hypothesis: "Designing a smart textbook based on a mobile application is an up-to-date method for teaching Arabic conversation in different dialects."<br /> Results: The results of this article show that smart education should be defined and presented in the context of the new lifestyle of learners and people of society, and therefore the smart education plan of Arabic dialects in the context of elements and factors such as: 1- Designing and producing attractive content. Multimedia 2- Instructor as Coordinator and Guide 3- Focus on Creativity and Critical Thinking 4- Using Triple Intelligence; Moral, spiritual, and practical. 5. The use of cultural and up-to-date elements and requirements of accents. 6. The design and updating of a professional application is realized, which is discussed in this article.آموزش هوشمند در سالهای اخیر در ایران و جهان مطرح شده است. در این میان، آموزش مکالمة زبان عربی پیوسته از دغدغههای اصلی کارشناسان و متخصصان آن بوده است، زیرا از سویی تنوع لهجههای گوناگون و از سوی دیگر، حضور نداشتن زبانآموزان در میان اهل زبان این حوزه، بحثبرانگیز است و پیشرفتهای جامعة جهانی در حوزة ارتباطات و فنّاوری اطلاعات نیز زمینة مناسبی برای آموزش لهجههای عربی فراهم ساخته است. در این پژوهش از روش استدلالی استفاده شده است. ابتدا مفهوم پژوهش براساس چارچوب نظری و سپس براساس آن، فرضیة طراحی کتاب درسی هوشمند، مبتنی بر اپلیکیشن تلفن همراه، روشی روزآمد برای آموزش مکالمة زبان عربی با لهجههای گوناگون بررسی شده است. طبق نتایج پژوهش حاضر، آموزش هوشمند باید در بستر واقعیات شیوة زندگی جدید فراگیران و جامعه تعریف و ارائه شود؛ لذا طرح آموزش هوشمند لهجههای عربی در بستر عواملی مانند: طراحی و تولید محتوای جذاب چندرسانهای، مدرس بهمنزلة هماهنگکننده و راهنما، محوریت خلاقیت و تفکر انتقادی، بهرهگیری از هوشهای سهگانة اخلاقی، معنوی و عملی، استفاده از عناصر و ملزومات فرهنگی و روزآمد لهجهها و طراحی و روزآمدسازی اپلیکیشن حرفهای تحقق مییابد.https://jut.samt.ac.ir/article_46294_56e75354b2b225ae593b045f4f68faf3.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822Electronic preparation for using social and virtual networks in learning language skills (Case Study: Arabic language of Shiraz University Students)بررسی آمادگی الکترونیکی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در یادگیری مهارتهای زبان (مطالعة موردی زبان عربی دانشجویان دانشگاه شیراز)951134629310.30487/rwab.2020.121487.1384FAعبدالرزاق رحمانیاستادیار، دانشگاه هرمزگان، مرکز مطالعات و تحقیقات هرمز، بندرعباس، ایرانمرضیه عبدالوهابیدانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه تهران، دانشکدة علوم انسانی، تهران، ایرانسعیده جلالی فرددانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکدة علوم انسانی، اهواز، ایرانرویا محمدیدانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکدة علوم انسانی، اهواز، ایرانJournal Article20200209Acceptance of learning via social networks depends to a great extent on the personal attitudes of the learners; therefore the present study concentrated on those personal backgrounds that are influential on the learners’ preparation for using social networks to learn language skills. The sample of the study included 64 Arabic language students studying at Shiraz University. Since they were few in number, there was no need to do sampling and the information was gathered through consensus. The tool applied in the study consisted of the questionnaire devised by the researcher in accordance with the electronic preparation principles and rules to practice electronic learning. The questionnaire was revised by several professors of Arabic language and educational science majors and then its validity was confirmed by them. To assess the reliability, the questionnaire was pretested to 15 students and Cronbach’s alpha of 0.90 was achieved. The results revealed that the students do not possess necessary skills and attitudes to use virtual networks for learning lingual skills. The students also believed that the organizational culture of the university is not supportive and encouraging to perform such programsپذیرش یادگیری از طریق شبکههای اجتماعی تا حد زیادی به نگرش شخصی فراگیران وابسته است؛ به همین دلیل، این مطالعه بر زمینههای فردی که نقش آمادگی فراگیران را در استفاده از شبکههای اجتماعی برای یادگیری مهارتهای زبانی بررسی میکند، متمرکز خواهد بود. نمونة انتخاب شده، 64 دانشجوی در حال تحصیل کارشناسی رشتة زبان عرب دانشگاه شیراز است که با توجه به تعداد محدود، به نمونهگیری نیاز نبود و با روش سرشماری اطلاعات از آنان جمعآوری شد. ابزار مطالعه، پرسشنامة محققساخته است که با توجه به مبانی و ادبیات آمادگی الکترونیکی جهت استقرار یادگیری الکترونیکی تهیه شده است. این پرسشنامه را تعدادی از استادان علوم تربیتی و عربی بازبینی و اصلاح و روایی آن را تأیید نمودهاند. برای ارزیابی پایایی، ابتدا پرسشنامة 15 دانشجو بهطور آزمایشی اجرا شد که آلفای کرونباخ آن 90/0 به دست آمد. طبق نتایج دانشجویان از نگرش و مهارت لازم برای استفاده از شبکههای مجازی در یادگیری مهارتهای زبانی بیبهرهاند و به نظر آنان، فرهنگ سازمانی دانشگاه فاقد شیوههای حمایتی و مطلوب در به کارگیری استادان و دانشجویان است.https://jut.samt.ac.ir/article_46293_0a88f44c2b243cabc5d52ec5c6d3afcd.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822Research synthesis: Features of university textbookسنتزپژوهی ویژگیهای کتاب درسی دانشگاهی1141454629510.30487/rwab.2020.122243.1387FAابراهیم اصابت طبریدانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایرانمحمد نوریانعضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد جنوبمحمد آرمندعضو هیات علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی، سمت0000-0003-2136-288Xداریوش نوروزیدانشیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهرانJournal Article20200226This study aimed to systematically study and present an ultracombination of the works of local and international researchers on the desirable characteristics of university textbooks. The method used in this study was qualitative research synthesis. The research community included 60 relevant researches that have been carried out during the last 20 years. The obtained results are in the form of semantic units and coding of competencies. In the first stage, 150 codes were created and organized by analyzing the qualitative content in 25 categories in order to achieve the two objectives of the research. The first objective was to identify the most important components of composing and developing textbook as well as identifying the four themes: 1) Scientific Accuracy; 2) Educational Nature; 3) Audience-Oriented Approach; 4) Writing Accuracy. For the second objective, a model was designed based on which the component of transparency of expression was the common component of the three themes: Educational Nature, Scientific Accuracy, and Writing Accuracy. Components of holism and coherent scientific structure are the common factors of Scientific Accuracy and Educational Nature themes, and the concept of transferring values is the common factor of Educational Nature and Audience-Oriented Approach.هدف پژوهش حاضر، مطالعة نظاممند و ارائة فراترکیبی از پژوهشهای محققان داخلی و خارجی در زمینة ویژگیهای مطلوب کتابهای درسی دانشگاهی، با روش کیفی از نوع سنتزپژوهی است. جامعة مورد مطالعة آن، 60 پژوهش از میان پژوهشهای بیست سال اخیر است که به اشباع اطلاعاتی رسیدند. نتایج بهدستآمده بهصورت واحدهای معنایی و کدگذاری صلاحیتهاست که در مرحلة نخست 150 کد ایجاد و با تحلیل محتوای کیفی در 25 مقوله بهمنظور تحقق دو هدف پژوهش سازماندهی شدند: در مورد هدف نخست، مهمترین مؤلفههای تدوین شناسایی و چهار درونمایة دقت علمی، ماهیت آموزشی، مخاطب محوری و دقت نگارشی از میان آنها به دست آمد و در مورد هدف دوم، مدلی طراحی گردید که براساس آن، مؤلفة شفافیت در بیان مطالب با سه درونمایة ماهیت آموزشی، دقت علمی و دقت نگارشی مشترک است. مؤلفههای همهجانبهنگری و ساختار علمی و منسجم با درونمایههای دقت علمی و ماهیت آموزشی و مقولة انتقال ارزشها با درونمایههای ماهیت آموزشی و مخاطبمحوری وجه اشتراک دارند.https://jut.samt.ac.ir/article_46295_e3f6281feae153461ea612321f8d8a69.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822A structural and critical review of the textbook:
Islamic Ethics: Principles and Concepts
Based on descriptive and relational content analysis modelsنقد ساختاری کتاب اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم، براساس مدلهای تحلیل محتوای توصیفی و ارتباطی1461654628610.30487/rwab.2020.113281.1356FAسمیه السادات موسویدانشجوی دکتری گرایش اخلاق اسلامی، دانشگاه معارف اسلامی، قم، ایرانرضا حبیبیدکترای فلسفة تعلیم و تربیت، مجتمع علوم انسانی پژوهشی، دبیر گروه مبانی اندیشه، قم، ایرانJournal Article20190822A textbook has a set of characteristics that show its educational structure. Structurally, each lesson of a textbook should at least include goals, a pre-organizer, a text, a summary, a practice and resources for further study. A book that does not meet these standards desperately lowers the quality of education. Therefore, one of the main ways to evaluate the quality of textbooks is to review them critically in terms of structural indicators. Since Islamic Ethics is a general course for all the students of academic disciplines, we decided to critically review <em>Islamic Ethic: Principles and Concepts</em> that is one of the textbooks in this field. This book was written by Dr. Mehdi Alizadeh and his colleagues in 2011. Among different methods of textbook critical review, the method of quantitative content analysis has been used in this paper. This kind of analysis includes seven models in both descriptive and relational domains that just five models among them were applicable in this study. The results show that this book, despite its relative superiority to other relevant books, has serious drawbacks in terms of structure. This book lacks important sections such as pre-organizer, summary, and resources for further reading. According to the descriptive content analysis, 89% of the goals and 36% of the exercises are nonstandard. According to relational content analysis, 92% of the goals are related to the content, but 35% of the goals are not related to the exercises.کتاب درسی بهلحاظ ساختاری شاخصهایی دارد که درسی بودن آن را نشان میدهد. در این ساختار، هر درس باید حداقل دارای معیارهای اهداف، مقدمه یا پیشسازماندهنده، متن، خلاصه، تمرین و منابعی برای مطالعة بیشتر - در حد مطلوب - باشد؛ در غیر آن، سطح کیفی آموزش کاهش مییابد. بنابراین، یکی از شیوههای اصلی برای ارزیابی کیفیت کتابهای درسی، نقد و بررسی آنها بهلحاظ شاخصهای ساختاری است. از آنجا که «درس اخلاق اسلامی» از دروس عمومی دانشجویان در کلیه رشتههای دانشگاهی است، در مقالة حاضر یکی از کتابهای نگارشیافته در این زمینه نقد شده و آن، <em>اخلاق اسلامی؛ مبانی و مفاهیم،</em> اثر مهدی علیزاده و جمعی از پژوهشگران است که در سال 1389 تألیف کردهاند. روش استفاده شده برای نقد کتاب، روش تحلیل محتوای کمّی است. این تحلیل دارای هفت مدل در دو حوزة توصیفی و ارتباطی بوده، اما تنها امکان اجرای پنج مدل وجود داشت. نتایج پژوهش نشان میدهد که کتاب مورد نظر بهرغم برتری نسبت به کتابهای همتراز، بهلحاظ ساختاری، دارای اشکالات جدی و نیز فاقد بخشهای مهم مقدمه، خلاصه و منابعی برای مطالعه بیشتر است. براساس تحلیل محتوای توصیفی، 89 درصد اهداف و 36 درصد تمرینها مطلوب نیستند و براساس تحلیل محتوای ارتباطی، 92 درصد اهداف با محتوا مرتبطاند؛ اما میان 35 درصد اهداف با تمرینها ارتباطی وجود ندارد.https://jut.samt.ac.ir/article_46286_c08399bbe5d095f7b604be88b96d3447.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822A critical review and evaluation of the textbook: English for the Students of Science (Biology & Geology)نقد و ارزیابی کتاب انگلیسی برای دانشجویان رشتههای علوم پایه (زیستشناسی و زمینشناسی)1661824629210.30487/rwab.2020.121437.1383FAرضا طاهرخانیاستادیار، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدة علوم انسانی، گروه زبان انگلیسی، همدان، ایران0000-0003-1007-5180ملیکا مجیدی کیادانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه بوعلی سینا، دانشکدة علوم انسانی، همدانJournal Article20200209One of the most important issues that must be considered regarding textbook development is the critical evaluation of their materials. Therefore, this study aimed at evaluating a textbook entitled <em>English for the Students of Science (Biology & Geology)</em> written by Mahmoud-Reza Attai, Omid-Reza Rajabi, Mavaddat Saeidi, Malihe-Sadat Mousavi, and Mohsen Nili Ahmadabadi, and published by SAMT in 2016. In order to achieve this goal, the model developed by Mahmoodi and Ahmadisafa (2015) for critical evaluation of English for Specific Purposes books was used. Based on the analysis of the book, the textbook’s weak points included insufficient application of relevant tables and figures, and the lack of features that activate and reinforce students’ critical thinking, such as graphic features, appropriate activities for each lesson, appropriate content, coherence, and attention to language skills. Since developing critical thinking is considered as one of the most important and vital skills for students today, it is of utmost importance that authors of the book consider this aspect of learning in their future works.یکی از مهمترین مواردی که باید در تهیه و تدوین منابع درسی به آن توجه داشت، نقد و ارزیابی کتابهای آموزشی است. از اینرو، هدف اصلی مقالة حاضر نقد و بررسی کتاب <em>انگلیسی برای دانشجویان علوم پایه (زیستشناسی و زمینشناسی)</em>، نوشتة محمودرضا عطایی، امیدرضا رجبی، مودت سعیدی، ملیحهالسادات موسوی و محسن نیلی احمدآبادی است که در سال 1394 از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت) منتشر شده است. برای رسیدن به این هدف، مدل نقد محمودی و احمدی صفا (1393) به کار رفت که بهصورت اختصاصی برای نقد و ارزشیابی کتب انگلیسی برای اهداف ویژه (ESP) ارائه شده است. موارد ضعف کتاب شامل استفادة کم از نمودارها و جداول مرتبط، و در نظر نگرفتن فعالیتهای شکلدهندة تفکر خلاق، و قوت آن شامل طراحی ظاهری، ارائة فعالیتهای مطرح برای هر درس، محتوای مناسب، انسجام مطالب، و توجه به پرورش مهارتهای زبانی است. از آنجا که شکلگیری تفکر خلاق یکی از مهمترین و ضروریترین مهارتهای آموزشی برای دانشجویان در دنیای امروز است، ضرورت دارد مؤلفان کتاب حاضر به منظور تقویت این بخش چارهای اساسی بیندیشند.https://jut.samt.ac.ir/article_46292_6cb0923eda9cf173e26d6e0b3e6e3946.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822Pathology of Persian grammar books (Case study: Conditional sentences)آسیبشناسی کتابهای دستور زبان فارسی (مطالعة موردی مبحث شرط)1832044628910.30487/rwab.2020.119448.1376FAسمیه کاظمی نجف آبادیاستادیار، دانشگاه اصفهان، دانشکدة زبانهای خارجی، گروه زبان و ادبیات عربی، اصفهان، ایرانJournal Article20191231The study of the inadequacies and shortcomings of the Persian grammar books is the first and most important step towards a deep understanding of the structural characteristics of Persian language and writing a comprehensive and efficient grammar book. In Persian grammar books, some grammatical topics such as “conditional sentences”, neither have received adequate attention nor any regular model was developed to describe them. Accordingly, the present study tried to review the discussions of “conditional sentence” in the most important Persian grammar books and analyze their strengths and weaknesses in this regard. This helps grammarians pay attention to the latent dimensions of the structural patterns of the Persian language. Therefore, 10 major Persian grammar books that are often referred to by scholars and grammarians were selected and the topic of “conditional sentences” of each of them was studied based on descriptive-analytical method. The most important results of this research indicated that in the section of the “conditional sentences” of the most Persian grammar books that are based on traditional or linguistic approaches, there are common features such as incomprehensiveness, inconsistent terminology, logical inconsistency in the classification of grammatical categories, imitation of foreign grammars, absence of criticizing and analyzing previous theories and ideas, as well as mixing different varieties of language. This highlights the importance of a careful and meticulous study of each of the issues of Persian grammar.بررسی نارساییها و کاستیهای کتابهای دانشگاهی دستور زبان فارسی اولین و مهمترین گام در راستای شناخت عمیق ویژگیهای ساختاری زبان فارسی و تدوین دستوری جامع و کارآمد خواهد بود. در زبان فارسی به برخی از مباحث دستوری، از جمله مبحث «شرط»، توجه چندانی نشده و نیز در کتابهای دستور، الگوی توصیفی منظمی برای آن تعیین نگردیده است. بر این اساس، در پژوهش حاضر سعی میشود با نقد و بررسی مبحث «شرط»، در مجموعهای از مهمترین کتابهای دستور فارسی، کارایی و نقاط ضعف و قوت هریک از این کتابها بررسی گردد تا دستورپژوهان به ابعاد نهفتهای از الگوهای ساختاری زبان فارسی توجه نمایند. از اینرو، 10 کتاب از کتابهای معتبر دستور فارسی که غالباً مورد استناد پژوهشگران و دستورپژوهان قرار میگیرد، انتخاب شده و مبحث «شرط» هر یک بر پایة روش وصفی - تحلیلی بررسی گردیده است. مهمترین دستاوردهای پژوهش حاضر اینکه بیشتر دستورهای نگاشته شده با رویکرد سنتی و نیز دستورهای تدوینیافته بر پایة مبانی زبانشناسی در بررسی ساختار جملههای شرطی در ویژگیهایی چون جامعیت نداشتن، اختلاف در اصطلاحگزینی، نبود نظم و انسجام منطقی در دستهبندی مقولههای دستوری، تقلید از دستورهای بیگانه، نقد و تحلیل نکردن آراء و نظرات پیشین و نیز در هم آمیختن گونههای مختلف زبان مشترک هستند. این امر اهمیت بررسی دقیق و موشکافانه هر یک از مباحث دستور فارسی را بیش از پیش آشکار میسازد.https://jut.samt.ac.ir/article_46289_a45aaea372d1f753c25d738c114f1ae3.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822An introduction to political criticism: A review and critical approach to
Political analysis: A critical Introductionدرآمدی بر نقد سیاسی: بررسی و نقد کتاب درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی2052314629110.30487/rwab.2020.120708.1380FAسید حسن میرفخراییدانشیار، دانشگاه علامه طباطبائی، گروه روابط بینالملل، تهران، ایرانJournal Article20200225Colin Hay in his book entitled <em>Political analysis: A critical introduction</em> studied different analytical perspectives in political science and International relations along with cohesion and non-cohesion in the analysis of political transformations and the status of discourse and subjectivity issues in political analysis. In addition to the issue of political analysis and providing a critical introduction on the above-mentioned points, he tried to lay an emphasis on the ongoing effort to influence the evolving process in political science and international relations. This article examines a critical view on the patterns and criteria presented for political analysis so that the reader could come up with a more realistic and authentic set of criteria for political critics and analytical studies at the end. Additionally, some subject matters that signify the writer’s ignorance to conceptualization phase especially in ontological elucidations have been emphasized systematically. Moreover, this study tried to pinpoint the problems and issues regarding discourse analysis and subjectivity in the contemporary trend of political analysis so that the reader won’t be perplexed reading the text and could avoid mere hermeneutics.کالین های در کتاب <em>درآمدی انتقادی بر تحلیل سیاسی</em>، ضمن بررسی دیدگاههای تحلیلی مختلف در علوم سیاسی و روابط بینالملل، مسائلی چون پیوستگی و ناپیوستگی در تحلیل دگرگونی سیاسی و یا جایگاه امر گفتمانی و امر ذهنی در تحلیل سیاسی را مطالعه کرده است. در این کتاب علاوه بر موضوع تحلیل سیاسی و ارائة درآمدی انتقادی در زمینة موضوعات مذکور، به کوشش مستمر برای تأثیرگذاری فرایند تحول رو به رشد در علم سیاست و روابط بینالملل توجه شده است. در نقد حاضر، دید انتقادی بر الگوها و معیارهای ارائه شده برای تحلیل سیاسی بررسی میشود تا خواننده به معیاری معتبر برای نقد و تحلیل سیاسی دست یابد. همچنین، بر توجه نداشتن نویسنده به موضوع مفهومسازی، بهویژه در گزارههای اشارهشده به مباحث هستیشناسانه، تأکید میشود و سرانجام، اشکالات موجود دربارة امر گفتمانی و امر ذهنی در تحلیل سیاسی معاصر مشخص میگردد تا خواننده به ورطة تأویلگرایی صرف نیفتد.https://jut.samt.ac.ir/article_46291_ffb6f21607343419042e572fb0872435.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822The rotation of the body as a theological matter
towards a socio-cultural approach
(A study on the Cultural History of the Body in Iran)چرخش از بدن بهمثابه امر الهیاتی بهسوی رویکرد فرهنگی - اجتماعی2322544628710.30487/rwab.2020.113632.1359FAمحمد امیر احمدزادهاستادیار، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20190901Socio-cultural reading that is one of the most important approaches to cultural history is highlighted in the book <em>An introduction to the cultural history of the body in Iran</em>. In this article, a review of the methodology and content of the text begins with this question: What effect can the use of discourse approach in the cultural history of the body have on the view of the authors of the book and their reading of the sources and events of Iranian history, and what are the strengths and weaknesses of this approach? Using a critical approach and historical analysis, the achievement of the discussion can be described as follows: Introducing a new formulation for Iranian history, presenting a different interpretation of understanding history, highlighting the sociological approach and cultural studies of the body, interpreting clothing as a cultural-political-religious matter, and using literary and illustrated sources with the aim of strengthening the socio-cultural history approach. However, the dominance of the generalized and theory-based view has caused the various historical evidences that contradict the authors’ claims being ignored, and several historical facts can be presented that challenge the authors’ inference. On the other hand, the division of the historical periods of Iran into four eras (the era of empire, the era of constitutionalism, the era of modernity, and the era of religion) in different chapters of the book caused serious problems and cannot be consistent with the issue of periodization in the cultural history of the body. Also, the content of the last three chapters has been analyzed based on a similar structure, and reference to first-hand sources has received less attention.خوانش فرهنگی - اجتماعی یکی از مهمترین رویکردهای تاریخ فرهنگی است که در کتاب <em>درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران،</em> نوشتة محمد سعید ذکایی و مریم امین (1392)، <em> </em>برجسته شده است. در این نوشتار، بررسی روششناسی و محتوای متن اثر یادشده با این پرسش آغاز میشود که بهرهگیری از رویکرد گفتمانی در تاریخ فرهنگی بدن چه تأثیری در نگاه مؤلفان کتاب و خوانش آنان از منابع و رخدادهای تاریخ ایران داشته و نقاط قوت و ضعف آن کدام است؟ با بهکارگیری رویکرد انتقادی و تحلیل تاریخی میتوان دستاورد بحث را در تلاش برای صورتبندی جدیدی از تاریخ ایران، ارائة تفسیری متفاوت از فهم تاریخ، برجستهسازی رویکرد جامعهشناختی و مطالعات فرهنگی بدن، تفسیر پوشش بهمثابه امر فرهنگی، سیاسی و دینی، بهرهگیری از منابع ادبی و مصوّر با هدف تقویت رویکرد تاریخ اجتماعی - فرهنگی برشمرد. امّا غلبة نگاه تعمیمی و نظریهمحور باعث شده است که به شواهد تاریخی متنوع ناقض ادعای مؤلفان اثر توجه نشود و دلایل تاریخی متعددی را مطرح کرد که استنتاج آنان را با چالش مواجه سازد. از سوی دیگر، تقسیمبندیهای چهارگانة ادوار تاریخی ایران به عصر امپراتوری، عصر مشروطیت، عصر مدرنیته، و دین در فصول کتاب دارای اشکال جدّی است و با مسئلة دورهبندی در تاریخ فرهنگی بدن تجانس ندارند؛ محتوای سه فصل نهایی نیز براساس ساختار مشابهی تحلیل شده و از منابع دست اول کمتر استفاده گردیده است.https://jut.samt.ac.ir/article_46287_e147960aad53e8d0baaa5d9a69543e8a.pdfسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503244620200822Principles and criteria for the content of textbooks in religious
schools: A qualitative studyمؤلفههای مؤثر در تألیف محتوای کتاب درسی در حوزههای علمیه خواهران: مطالعه کیفی2552804628310.30487/rwab.2020.106661.1340FAحسن فانیدپورکارشناس طراحی و تدوین متون تحصیلی/ معاونت پژوهش/ مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهرانمحمد رضا نیلیعضو هیت علمیحسین کارآمداستادیار، هیئت علمی و مدیرگروه علوم تربیتی جامعه المصطفی(ص)، قم، ایران.Journal Article20190422The research was carried out with the aim of studying the principles and criteria for writing content of the syllabus at the general level of women’s seminaries. The methodology of this research is qualitative content analysis, using the theme-oriented method (thematic method) through inductive analysis. Sampling method or the method for selection of analysis unit in this study was theoretical sampling. Regarding the data obtained, the contents of the relevant documents were analyzed in addition to the analysis of the interviews, so that by coding the main categories after data saturation, 5 main categories and 39 sub-categories were extracted from the qualitative data, and the internal validity was calculated. Due to the fact that the findings are based on the ideas of prominent experts in seminaries and are consistent with religious teachings, their application is not limited to the higher education system of the seminaries and can be used in various contexts, especially the context of university textbook publication.هدف پژوهش حاضر، بررسی اصول و معیارهای تألیف محتوای درسی در مقطع عمومی حوزههای علمیه خواهران است. روش آن، تحلیل محتوای کیفی، با استفاده از روش مضمونمحور (تماتیک) بهصورت تحلیل استقرایی است. روش انتخاب نمونه یا واحد تحلیل در این مطالعه نمونهگیری نظری است. در یافتههای به دست آمده، علاوه بر مصاحبهها، محتوای مستندات مربوط نیز بررسی شد؛ به طوری که با کدگذاری مقولههای اصلی بعد از اشباع اطلاعاتی، 5 مقولة اصلی و 39 مقوله فرعی از دادههای کیفی استخراج گردید و اعتباریابی درونی یافتههای پژوهش صورت گرفت. یافتهها به جهت مبتنی بودن مقولهها به فحوای متخصصان برجستة حوزههای علمیه و تطبیق آنها با آموزههای دینی، صرفاً به زمینة نظام آموزش عالی حوزة علمیه وابسته نبوده، قابلیت کاربرد در موقعیتهای مختلف، بهویژه نشر کتابهای دانشگاهی را نیز دارد.https://jut.samt.ac.ir/article_46283_b6e7625df149561806e9edd2d6ba17ae.pdf