سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503183420140923کارکرد زبانشناسی سازگانی در کتب درسی دانشگاهی (بررسی کتاب بیوشیمی عمومی)12720621FAفروغ کاظمیاستادیار گروه زبانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20140623در مقاله حاضر به بررسی شیوه بیان و ویژگیهای متنی یکی از کتابهای علمی دانشگاهی از منظر زبانشناسی سازگانی پرداخته شده است.جامعه آماری پژوهش مربوط به کتاب <em>بیوشیمی عمومی</em> (اثر ملکنیا و شهباززاده) است و تحقیق به روش تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در متن کتاب مورد بررسی، ویژگیهای متنی به گونهای است که در جایگاه آغازگر، سازههای متفاوتی برای بیان معانی مختلف به کار رفته است. سازههایی با نقشهای دستوری متفاوت در این جایگاه ظاهر شده و بر معنای بند تأثیر نهاده است. برخی از این آغازگرها که بسامد بالایی (77/52%) دارد، آغازگر متنی است؛ یعنی کارکرد متنی دارد و با این ویژگی سبب گسترش متن و انسجام بیشتر آن شده است. برخی دیگر از آغازگرها (55/17%) نشاندار است و برای تأکید، تشدید و یا تقابل معنا پیشایند شده است. از این رو، سازوکارهای ساختاری و نشانههای صوری بهکار رفته، ابزاری است برای جابهجایی معنا که نقش و هدف نویسندگان کتاب را آشکارتر مینماید. پیام اصلی فرانقش متنی که شیوه بیان است، مدنظر داشتن و کاربرد این نشانههای صوری خاص است که در درک تأثیر بسیاری دارد. در این بررسی، یافتهها بر اهمیت ساخت آغازگری ـ پایانبخشی و شیوه اثرگذاری آن در نگاشتن متن و تأثیر بر معنا صحه گذاشت. بهتر است این یافتهها هنگام تألیف کتب علمی، مد نظر مؤلفان و به ویژه ویراستاران قرار گیرد تا در بهبود کیفی کتب دانشگاهی مفید واقع شود.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503183420140923تحلیل «نظریه برنامه درسی» در کتب دانشگاهی ایران285020622FAاصغر سلطانیاستادیار برنامه درسی، بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان0000-0002-8856-0592Journal Article20140622موضوع این مقاله نقد و تحلیل نظریه برنامه درسی در کتابهای دانشگاهی ایران است. در مقدمه، پس از ارائه تعاریف و برداشتهای مختلف از برنامه درسی، جایگاه نظریه و نظریهپردازی در برنامه درسی به عنوان یک رشتة علمی و همچنین تاریخ، ماهیت و کارکردهای نظریه برنامه درسی بررسی شده است. سپس با انتخاب هدفمند کتب موجود نظریه برنامه درسی در نظام دانشگاهی کشور، معیارهایی برای سنجش آنها معرفی و محتوای هر یک تحلیل شده است. نتایج این پژوهش تحلیلی نشان داد که مجموعه کتابهای مورد بررسی از نظر میزان برخورداری از معیارهای یازدهگانه ارزیابی، در سطح متوسط و پایینتر قرار دارد و هیچ کدام پوشش کاملی برای موضوع نظریه برنامه درسی نیست. در این میان چیستی و ماهیت نظریه برنامه درسی، نوعشناسی و طبقهبندی نظریه برنامه درسی، رابطه نظریه برنامه درسی با مبانی طراحی برنامه درسی و همچنین رابطه نظریه برنامه درسی با عناصر برنامه درسی، بیشترین مباحثی است که در نگارش کتب دانشگاهی نظریه برنامه درسی به آنها توجه شده است. در پایان مقاله، پیشنهاد تدوین یک کتاب جامع در موضوع نظریه برنامه درسی ارائه و ویژگیهای آن ترسیم شده است.
سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503183420140923تأثیر قلم حروف (فونت) بر سرعت، درک مطلب و دقت خوانندگان کتب درسی516620624FAمحمدعلی رستمی نژاداستادیار تکنولوژی آموزشی دانشگاه بیرجنداسداالله زنگوییاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجندصادق شریفینسبدانشآموخته کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجندحسین شکوهی فرداستادیار برنامهریزی درسی دانشگاه بیرجندJournal Article20140529پژوهش حاضر با هدف بررسی نوع قلم نگارش فارسی بر سرعت، دقت خواندن و درک خوانندگان کتب درسی انجام گرفته است. طرح پژوهش حاضر، آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمام دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان باخرز در سال تحصیلی 93ـ94 بودند که با روش نمونهگیری خوشهای از بین مدارس این شهرستان تعداد 4 مدرسه و 60 دانشآموز پایه سوم ابتدایی انتخاب شدند که 19 دانشآموز در گروه کنترل و تعداد 41 دانشآموز دیگر در 3 گروه آزمایش قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها دو متن با 4 فونت مختلف از کتاب «فارسی بخوانیم» در اختیار آنها قرار گرفت؛ سرعت خواندن دانشآموزان با کرنومتر و دقت آنها براساس تعداد غلطهای آنها سنجیده شد؛ در زمینه درک مطلب هم آزمون محققساختهای در اختیار آنها قرار گرفت تا پاسخ دهند. روایی این آزمون از سوی چند معلم پایه سوم تأیید شد و پایایی آزمون نیز با بهرهگیری از روش بازآزمایی 85/0به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تغییر فونت بر سرعت و درک مطلب دانشآموزان تأثیری نداشت اما دقت دانشآموزان افزایش پیدا کرد؛ از میان انواع فونتهای بررسی شده، فونت زر سبب افزایش دقت دانشآموزان شده است. بر اساس نگرش سیستمی، دانشآموزان و عادت مطالعه آنها درونداد نظام آموزش عالی و کتب درسی دانشگاهی است. در پژوهش حاضر پس از بحث و بررسی یافتهها، پیشنهادهایی برای طراحی کتب درسی دانشگاهی ارائه شده است.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503183420140923بررسی تأثیر محتوای دروس و خودرهبری بر امید به اشتغال دانشجویان مدیریت بازرگانی: نقش میانجی خودکارآمدی و خودتعیینکنندگی679520626FAمحسن اکبریعضو هیئت علمی دانشگاه گیلانسحر ناصریکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه گیلانسیدحسن آلطهکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه گیلانJournal Article20140724امید به اشتغال موضوعی است که در سالهای اخیر به دلیل شرایط اقتصادی کشور، افزایش تعداد دانشگاهها و توسعه آموزش عالی از اهمیت بسیاری برخوردار گشته است؛ لذا، این پژوهش با هدف بررسی نیروهای درونی و بیرونی اثرگذار بر امید به اشتغال، به بررسی تأثیر محتوای کتب درسی و خودرهبری بر امید به اشتغال بهطور مستقیم و با میانجیگری متغیر خودکارآمدی و خودتعیینکنندگی در میان دانشجویان سال سوم و چهارم رشته مدیریت بازرگانی دانشگاههای سراسر کشور پرداخته است. ازاینرو، پژوهش حاضر به لحاظ هدف پژوهش، توصیفی، به لحاظ استراتژیهای پژوهش، پیمایشی و به لحاظ شیوه گردآوری دادهها، پرسشنامهای است. به منظور سنجش تأثیر متغیر مستقل بر وابسته، پرسشنامه پژوهش بهصورت حضوری و اینترنتی و به روش نمونهگیری غیراحتمالی در دسترس 450 نفر از اعضای نمونه توزیع گردید که در نهایت 402 پرسشنامه مناسب و بدون نقص جمعآوری شد و تجزیه و تحلیل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرمافزار Smart PLS2 حاکی از آن است که محتوای درسی و خودرهبری به طور مستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی و خودتعیینکنندگی بر امید به اشتغال مؤثر است؛ بنابراین، کلیه فرضیههای پژوهش مورد تأیید خواهد بود.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503183420140923آیندهپژوهی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان در پرتوی الگوی تحلیل لایهای علتها9612020627FAرضا پیشقدماستاد زبان انگلیسی و استاد پیوستة علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهدآیدا فیروزیان پوراصفهانیاستادیار زبانشناسی دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)سحر طباطبایی فارانیدانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20140609پژوهش حاضر درصدد آیندهپژوهی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان براساس الگوی تحلیل لایهای علتها برآمده است. به منظور انجام این مطالعه توصیفی، جامعه پژوهش متشکل از استادان متخصص و صاحبنظر از رشتههای زبانشناسی، زبان و ادبیات فارسی و آموزش زبان انگلیسی و نیز دانشآموختگان و دانشجویان رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان بود که از میان آنها 43 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبههای نیمهساختاریافته به وسیله 6 سؤال طبقهبندی شده و گفتوگوهای غیررسمی با شرکتکنندگان در تحقیق بوده است. مطالعه انجام شده نشان میدهد که بر پیکره فعلی رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسیزبانان ایراداتی وارد است و تجدید نظر در برنامههای آموزشی این رشته تحصیلی امری ضروری به نظر میرسد. در پژوهش حاضر، پس از بررسی موشکافانه مشکلات مطرح شده از سوی متخصصان و دستاندرکاران این رشته تحصیلی، نیازهای آموزشی آن استخراج شده است که این نیازها باید مبنای برنامهریزی چنین دورهای قرار گیرد. انتظار میرود گذراندن دوره کارشناسی ارشد این رشته با وجود اطلاعات پایهای ارائه شده در این پژوهش که با اصول علمی صحیح تدوین گردیده است، تواناییهای لازم را در دانشجویان این رشته ایجاد نماید، به طوری که قادر به پاسخگویی انتظارات ذینفعان باشند و دستاندرکاران این رشته بتوانند از راهکارهای ارائه شده در این تحقیق در جهت ارتقای کیفی و کمی این رشته بهره برند.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503183420140923نقد و بررسی کتاب مکاتب فلسفی و آراء تربیتی تألیف: جرالد ال. گوتک12113520628FAرمضان برخورداریاستادیار در فلسفة تعلیم و تربیت و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمیJournal Article20140602یکی از سرفصلهای اصلی و درسهای رشته فلسفه تعلیم و تربیت درس «مکاتب فلسفی و آراء تربیتی» است. بر همین اساس برخی از نویسندگان، کتابهایی با چنین عنوان یا موضوعی تألیف کردهاند. یکی از جدیدترین آنها کتاب <em>چشماندازهای فلسفی و ایدئولوژیکی در تعلیم و تربیت</em> تألیف جرالد گوتک است که به فارسی با عنوان <em>مکاتب فلسفی و آراء تربیتی</em> ترجمه شده است. رویکردی که گوتک در نوشتن کتاب اخذ کرده است با عنوان رویکرد استنتاج در فلسفه تعلیم و تربیت شناخته شده است. در این رویکرد با استفاده از مضامین مختلف (فلسفی) استنتاج (تربیتی) صورت میگیرد. رویکرد استنتاج مبتنی بر استنتاج دلالتهای تربیتی از مضامین فلسفی است. استفاده از این رویکرد در مورد مکاتب فلسفی به لحاظ روششناختی اشکالاتی دارد؛ از جمله اینکه در درون یک مکتب فلسفی خاص ممکن است راجع به موضوعات مختلف در میان نمایندگان آن اختلاف نظرهای جدی وجود داشته باشد. این اشکال جدی سبب ایجاد دشواریهایی بر سر راه استنتاج میگردد که بدون در نظر داشتن ملاحظاتی آن اشکالات به جا خواهد ماند. به کتاب گوتک نیز چنین اشکالاتی وارد است. در مقاله با ارجاعات مکرر به متن کتاب اشکالات عملی که در رویکرد وی نمود یافته است، ذکر و بررسی شده است. در پایان به نقاط قوت کتاب نیز اشاره و پیشنهادهایی برای بهبود کتاب ارائه شده است.