سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503234420190823The Effects of “Argument Mapping and Concept Mapping in University Textbook Development” on Critical Thinkingتأثیر ترسیم استدلال و نقشة مفهومی در کتاب درسی دانشگاهی بر تفکر نقادانه1203637810.30487/rwab.2019.36378FAناصر آقابابائیاستادیار گروه علوم رفتاری، پژوهشکدة تحقیق و توسعة علوم انسانی «سمت»0000-0001-9354-3837Journal Article20181218This study aims to investigate the effectiveness of argument mapping method and concept mapping method in introducing textbook material on the critical thinking of students. In doing so, three texts for three personality courses have been prepared and introduced to the students throughout a semester. The text, in the first course, was introduced in each session with a mapped argument. The text, in another class, was introduced in each session with a concept map of that session’s material. The text, in the third class, was presented to students with both a mapped argument and a concept map. These classes that included the graduate students of Islamic Azad University have been selected non-randomly and assigned randomly to one of the above-mentioned conditions. Students, at the beginning of the semester and after the final exams filled out the “California Critical Thinking Skills Test”. The results showed that students’ score on final exam were positively correlated with their critical thinking. Among the three groups, only the third class (i.e. “argument mapping with concept mapping”) showed an increase in all aspects of critical thinking (except deduction). While showing the association of critical thinking and educational achievement, this study revealed that using argument mapping and concept mapping methods in writing university textbooks could help improve critical thinking of university students.این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی استفاده از روش ترسیم استدلال و روش نقشة مفهومی در عرضة مطالب کتاب درسی بر تفکر نقادانة دانشجویان انجام شد. بدینمنظور سه متن درسی برای سه کلاس روانشناسی شخصیت تهیه و در طول یک نیمسال به آنها داده شد. متن درسی، در کلاسِ اول، در هر جلسه با یک استدلالِ ترسیم شده به کلاس عرضه شد و در کلاس دیگر، در هر جلسه با نقشة مفهومیِ مطالب آن جلسه به کلاس عرضه گردید. همچنین، در کلاس سوم، در هر جلسه با یک استدلال ترسیم شده و نقشة مفهومی به دانشجویان ارائه شد. این سه کلاس که از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی بودند به صورت غیرتصادفی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در یکی از سه حالت یاد شده قرار گرفتند. دانشجویان در آغاز نیمسال و پس از آزمون پایانِ نیمسال به «آزمون مهارتهای تفکر نقادانة کالیفرنیا» پاسخ دادند. نتایج نشان داد که نمرة آزمون پایان نیمسال دانشجویان با تفکر نقادانة آنان رابطة مثبت داشت. از میان سه گروه یاد شده، تنها کلاس سوم (گروه ترسیم استدلال همراه با نقشة مفهومی) با افزایش در همة ابعاد تفکر نقادانه، به جز استنتاج، همراه بود. این پژوهش ضمن نشان دادن همایندی تفکر نقادانه با پیشرفت تحصیلی روشن ساخت که استفاده از روشهای ترسیم استدلال و نقشة مفهومی در تألیف کتب درسی دانشگاهی میتواند به تفکر نقادانة دانشجویان کمک کند.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503234420190823Persian for Academic Purposes: Analysis of a Textbook: Persian Specific for Social Sciencesفارسی برای اهداف دانشگاهی: تحلیل کتاب فارسی ویژة علوماجتماعی21483637910.30487/rwab.2019.36379FAامیررضا وکیلی فرددانشیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)0000-0002-4280-4539محمد باقر میرزایی حصاریاناستادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)نادیا احمدی خلخالیکارشناس ارشد آموزش زبان فارسی دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)Journal Article20180903Study of the educational resources that have been developed for academic purposes takes place to evaluate the extent to which the goals have been achieved and the extent to which students’ educational needs are met. This research attempts to evaluate a textbook, <em>Persian Specific for Social </em>Sciences<em>: Integrated Teaching of Language Strategies and Skills</em> that has been written for non-Iranian university students of social sciences.The present research is applied and the research data were collected through field study, and the method of data analysis is descriptive. McDonough and Shaw’s evaluation model (2003) is the research tool that collects data through direct questionnaire and interview. Exploratory factor analysis has been used for the factor validity of the research questionnaire. The results show that the textbook is in accordance with educational standards and the standards for developing materials in the field in terms of specialized content and educational strategies. The results of statistical survey also show that the textbook is significantly in accordance with the needs of the students. Integrated teaching of advanced language skills is one of the most important strengths of this textbook. And its weakness deals with the fact that it has not been developed for the basic and intermediate Persian language learners who want to learn Persian at the outset for academic purposes.بررسی منابع آموزشی تدوینشده برای اهداف دانشگاهی به منظور ارزیابی میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و میزان برآورده کردن نیازهای آموزشی دانشجویان صورت میپذیرد. در این پژوهش، کتاب <em>فارسی ویژة علوماجتماعی برای فارسیآموزان غیر ایرانی: آموزش یکپارچة راهبردها و مهارتهای زبانی</em> برای فارسیآموزان غیرایرانیِ رشتههای علوماجتماعی دانشگاهها ارزیابی شده است. پژوهش حاضر کاربردی وگردآوری دادههای پژوهش به روش میدانی است و شیوة واکاوی دادهها توصیفی است. ابزار پژوهش انگارة ارزیابی مکدانف و شاو (2003) است که گردآوری دادهها در آن با استفاده از پرسشنامة مستقیم و مصاحبه انجام میشود. برای روایی عاملی پرسشنامة پژوهش، از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد، کتاب دانشگاهی مذکور از نظر محتوای تخصصی و راهبردهای آموزشی، با درصد قابل توجهی، با استانداردهای آموزشی و تدوین مواد آموزشی حوزة مورد نظر مطابق است. نتیجة بررسیهای آماری نیز نشان میدهد که کتاب مذکور به طور معناداری با نیازهای آموزشی دانشجویان همخوانی دارد. از مهمترین قوتهای آن، آموزش یکپارچة مهارتهای یادگیری زبان برای سطح پیشرفته، و از ضعفهای آن، عدم تدوین سطوح پایه و میانی برای فارسیآموزانی است که میخواهند فارسی را از همان روزهای آغازین برای هدفهای دانشگاهی بیاموزند.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503234420190823Retrieval of the Ideological Strategies in the University Textbooks,
A Study of Textbooks on Medieval Iran Historyبازیابی راهبردهای ایدئولوژیک در گفتمان کتابهای دانشگاهی، مطالعة کتابهای تاریخ ایران دوره میانه49753638010.30487/rwab.2019.36380FAمریم طاهرزادهدانشجوی دکتری تخصصی زبانشناسی همگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانزهرا ابوالحسنی چیمهدانشیار پژوهشکدة تحقیق و توسعة علوم انسانی «سمت»زهیر صیامیان گرجیاستادیار گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180109The present study aims to introduce a methodological model for the critical reading of history university textbooks through identifying ideological strategies in these texts. The retrieval of these components shows that although authors use some expressive techniques to provide a realistic representation of historical actors and events in the medieval period of Iran history, in practice, they transfer certain evaluative attitudes and readings from the past to their readers. Using Van Dijk’s discourse analysis tools, this paper aims to present an explanatory and descriptive approach towards the normal attitudes of the native and non-native authors to the history of Iran in the Samanid, Ghaznavid, Saljuqid, and Qarakhanid periods. For this purpose, the four above dynasties that have been reflected in four native textbooks and two non-native reference books – as data corpus – were quantitatively and comparatively reviewed. Therefore, the native and non-native history books were studied in terms of the ideological strategies that have been applied in their meaning, style and syntax. According to the statistics, it became clear that the use of ideological strategies is inevitable in history narration. Also, by analyzing the ideological strategies in the text, it became clear that the differences that exist in the views of the Iranian and foreign authors as “us” and “them” towards Iranian history can affect the reading and representation of the historical events. In the narration of the native history writers more emphasis is placed on the positive characteristics of Iranians, such as their braveries and valiances, while in the writings of non-narrative writers, their negative qualities, such as class differences and the conflicts between Iranian ethnic groups, are reflected.هدف مقاله ارائة الگوی روششناسی در خوانش انتقادی کتابهای دانشگاهی تاریخ است که از طریق مشخص کردن راهبردهای ایدئولوژیک در متن این آثار انجام شده است. بازیابی این مؤلفهها نشان میدهد مؤلفان از چه فنون بیانی در بازنمایی واقعنمایانة کنشگران و رویدادهای تاریخی در تاریخ ایران دوره میانه استفاده میکنند، اما در عمل نگرشهای همراه با ارزش داوری و خوانشها و تفسیرهای معین از گذشته را در اثر خود به خواننده منتقل میکنند. مقاله حاضر رویکردی هنجاری به توصیف و تبیین نویسندگان بومی و غیربومی از تاریخ ایران در دوره مورد نظر و آشکار کردن تفاوتها بین دیدگاههای این نویسندگان، با استفاده از ابزارهای تحلیل گفتمان وندایک است. به این منظور چهار سلسله که در چهار کتاب درسی بومی و دو کتاب مرجع غیربومی منعکس شده است، به عنوان پیکرة دادهها به صورت کمّی، کیفی و تطبیقی بررسی شده است. به این ترتیب کتابهای تاریخ بومی و غیربومی، از لحاظ وجود راهبردهای ایدئولوژیک در سه محور معنی، سبک و نحو مطالعه شد و با توجه به آمارهای به دست آمده، روشن شد که استفاده از راهبردهای ایدئولوژیک امری اجتنابناپذیر در روایت تاریخ است. همچنین مشخص شد تفاوتهایی که در دیدگاه نویسندگان ایرانی و خارجی به عنوان «ما» و «آنها» نسبت به تاریخ ایران وجود دارد، میتواند بر خوانش و بازنمایی رویدادهای تاریخی اثرگذار باشد. در روایت تاریخ، نویسندة بومی بیشتر بر ویژگیهای مثبت ایرانیان، مانند رشادتها و دلاوریها، تأکید دارد در حالیکه در نوشتار نویسندة غیربومی، ویژگیهای منفی آنان مانند اختلاف طبقاتی و نزاع بین اقوام ایرانی منعکس شده است.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503234420190823The Status of Entrepreneurship Education in the Syllabi of Persian Language and Literature Major, with an Emphasis on Behavioral Approachجایگاه آموزش کارآفرینی در سرفصلهای رشتۀ زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر رویکرد رفتاری76983638110.30487/rwab.2019.36381FAابراهیم ظاهری عبدونداستادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد، ایرانجهانگیر صفریاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهرکرد، ایرانJournal Article20180807Considering the entrepreneurship role in the development of societies, entrepreneurship education should be tailored to the needs of universities and in line with the characteristics of each scientific group. The current research aims at evaluating the status of entrepreneurship education in the syllabi for Persian language and literature major with an emphasis on behavioral approach on the basis of descriptive-analytical method. The results of the study showed that entrepreneurship issue has not yet received proper attention in the Persian language and literature major, while entrepreneurial capability exists in a variety of areas such as dress design on the basis of ethnic beliefs, naming, story therapy, literary tourism, content production, editing and education, and computer games. In fact, the existence of weaknesses in the area of education and skills and experience development has led to the students’ failure in the entrepreneurship area despite having higher education. In the syllabi of different courses of this major, entrepreneurship issue has received no attention at all. In order to resolve this problem, some units appropriate for entrepreneurship in the Persian language and literature major are suggested to be added to curriculum by reviewing the syllabi. This problem can be resolved even by launching new branches of studies, especially interdisciplinary majors. Moreover, the students of Persian language and literature major gain no entrepreneurial experience and skill at university. Effective measures can be taken in this area by establishing entrepreneurship cores, holding workshops, sending students to various centers as <em>apprentice</em>, computer simulations, interviewing entrepreneurs, setting up student businesses, and conducting environmental explorations.با توجه به نقش کارآفرینی در توسعۀ جوامع، آموزش کارآفرینی باید متناسب با نیازها در دانشگاهها و همسو با ویژگیهای هر گروه علمی باشد. هدف این پژوهش نیز ارزیابی جایگاه آموزش کارآفرینی در سرفصلهای رشتۀ زبان و ادبیات فارسی با تکیه بر رویکرد رفتاری و براساس روش توصیفی ـ تحلیلی است. نتایج پژوهش نشان میدهد تاکنون در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، به مسئلة کارآفرینی توجه نشده است؛ در حالیکه در زمینههای مختلف مانند طراحی لباس براساس باورهای قومی، نامگزینی، قصهدرمانی، گردشگری ادبی و تولید محتوا، ویرایش و آموزش و بازیهای رایانهای قابلیت کارآفرینی وجود دارد. درواقع وجود ضعفهایی در زمینۀ آموزش و ایجاد مهارت و تجربه، موجب شده است تا دانشجویان با وجود داشتن تحصیلات عالی، نتوانند در زمینۀ کارآفرینی موفق باشند. در سرفصلهای دورههای مختلف این رشته، به مسئلة کارآفرینی اصلاً توجهی نشده است. برای رفع این آسیب، پیشنهاد میشود با بازنگری در سرفصلها، واحدهایی مناسب کارآفرینی در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی به برنامة آموزشی اضافه شود؛ حتی میتوان با راهاندازی گرایشهای جدید و بهخصوص میانرشتهای، این مشکل را رفع کرد. همچنین دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، هیچگونه تجربه و مهارتی در زمینۀ کارآفرینی در دانشگاه کسب نمیکنند که میتوان با تشکیل هستههای کارآفرینی، برگزاری کارگاهها، فرستادن دانشجویان به مراکز مختلف به عنوان کارآموز، شبیهسازیهای رایانهای، مصاحبه با کارآفرینان، راهاندازی کسبوکارهای دانشجویی و کاوشهای محیطی، در این زمینه مؤثر واقع شد.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503234420190823A Generation Analysis of Electronic Textbook Preferences in Students with Digital Native Featuresتحلیل نسلی از ترجیح دانشجویان دارای ویژگیهای بومیان دیجیتال به داشتن کتاب درسی الکترونیکی991173638410.30487/rwab.2019.36384FAمریم ایزیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیخدیجه علی آبادیدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیمحمد رضا نیلیدانشیار گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائیعلی دلاوراستاد گروه سنجش و اندازهگیری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180828The Theory of Generations characterizes distinctive features for each generation; one of the important theories is the Theory of Digital Natives. For digital natives various features have been suggested among which “pleasures of reading” and “preferences for digital content” were investigated in the present study. This research seeks to answer “whether digital natives enjoy reading and prefer e-books to print books”. To answer this question, a research conducted in two steps. In the first step, using descriptive survey method, the data of 172 students who were selected using a cluster sampling method from 300 educational science students population at University of Birjand were analyzed. In the second stage, after presenting the e-books in a semester, using the causal-comparative method, the behavioral patterns of reading e-book by students were compared, and their preferences for e-book were studied. Digital Native Scale was used as a research tool in both research phases. The results of extreme analysis using independent t-test showed that students who have more digital native characteristics are more pleased with reading. The results of a generational analysis of e-book preferences showed that students with digital native features prefer e-books but not as a source of academic study.نظریة نسلها برای هر نسل ویژگیهای متمایزی را ترسیم میکند. یکی از نظریههای مهم، نظریة بومیان دیجیتال است. برای بومیان دیجیتال ویژگیهای مختلفی بیان کردهاند که در پژوهش حاضر دو ویژگی لذت بردن از خواندن و ترجیح محتواهای دیجیتال بررسی میشود. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سؤال است که آیا بومیان دیجیتال از خواندن لذت میبرند و کتاب الکترونیکی را به کتاب چاپی ترجیح میدهند؟ برای پاسخ به این سؤال، پژوهشی در دو مرحله انجام شد. در مرحلة اول، با استفاده از روش توصیفی پیمایشی دادههای 172 دانشجو که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای از جامعة 300 نفری دانشجویان علوم تربیتی دانشگاه بیرجند به عنوان نمونه انتخاب شده بودند، تحلیل شد. در مرحلة دوم بعد از عرضة کتاب الکترونیکی در یک نیمسال تحصیلی، با استفاده از روش علّی ـ مقایسهای الگوی رفتاری مطالعة کتاب الکترونیکی دانشجویان مقایسه شد. از مقیاس سنجش ویژگیهای بومیان دیجیتال به عنوان ابزار پژوهش در هر دو مرحله استفاده شد. در مرحلة دوم طی یک نیمسال تحصیلی کتاب الکترونیکی به دانشجویان عرضه شد تا ترجیح آنها به داشتن کتاب الکترونیکی مشخص شود. نتایج تحلیل کرانهای با استفاده از آزمون تی مستقل نشان داد دانشجویانی که ویژگیهای بومیان دیجیتال را بیشتر دارا هستند از خواندن لذت بیشتری میبرند. نتایج تحلیل نسلی نشان داد که بومیان دیجیتال کتاب الکترونیکی را ترجیح میدهند؛ اما الزاماً دانشجویانی که دارای ویژگیهای بومیان دیجیتال هستند کتاب الکترونیکی را به عنوان یک منبع مطالعة درسی ترجیح نمیدهندسازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503234420190823Teaching Translation Criticism in M.A. Course of Translation Studies: Expectations of Students and the Unit Contentآموزش نقد ترجمه در دورة کارشناسی ارشد رشتة مطالعات ترجمه: انتظارات دانشجویان و محتوای آموزشی واحد درسی1181383638210.30487/rwab.2019.36382FAشیرین سلیمی بنیدانشجوی دکتری رشتة مطالعات ترجمه دانشگاه علامه طباطبائیحسین حیدری تبریزیدانشیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان0000-0002-9360-1555اکبر روحیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، ادارة کل آموزش و پرورش تهرانJournal Article20180813Course planning is an important task that is impossible without experimental studies and needs assessment of translation studies students. The present study aimed at investigating the content and materials employed in MA translation criticism course by the instructors of “translated works criticism” unit in the MA course of translation. Moreover, it attempted to analyze translation students’ professional needs as translators and translation critics, regarding the course objectives. To this end, the MA translation students, PhD translation studies candidates, and translation instructors of three state universities were selected as the statistical population of the study. In order to study the statistical population, a pilot questionnaire was distributed among the students of the target population and simultaneously the target population’s views on the course objectives and contents were asked through interview questions. Then, the data were analyzed and categorized, and 44 closed-end questions according to the 5 point Likert scale and 4 multi-choice questions in 4 areas were developed. The study of the answers revealed that there is no balance between the unit objectives and the expectations of the students and the unit has some deficiencies. Finally, some suggestions were made according to the findings.طراحی برنامة آموزشی واحد درسی از موارد مهمی است که بدون انجام مطالعة تجربی و بررسی نیازهای دانشجویان مترجمی امکانپذیر نیست. پژوهش حاضر به بررسی مواد آموزشیای میپردازد که استادان در واحد درسی «نقد و بررسی آثار ترجمهشده» در رشتة مترجمی دورة کارشناسی ارشد در نظر میگیرند. همچنین نیازهای دانشجویان در محیط کار، به عنوان مترجم و منتقد، با توجه به اهداف آموزشی واحد مزبور بررسی میشود. بدینمنظور، دانشجویان کارشناسی ارشد مترجمی، دانشجویان دکتری و استادان این رشته در سه دانشگاه، جامعة آماری را تشکیل دادهاند. برای مطالعة نمونة آماری، ابتدا پرسشنامهای آزمایشی بین دانشجویان جامعة هدف توزیع شد و همزمان سؤالات مصاحبه نیز در جامعة هدف به اجرا درآمد؛ سپس دادهها تحلیل و طبقهبندی و 44 سؤال بسته پاسخ مطابق با مقیاس پنجدرجهای لیکرت و 4 سؤال چندگزینهای در 4 حوزه تهیه گردید. بررسی دادهها نشان داد که بین اهداف آموزشی واحد درسی و انتظارات دانشجویان، توازنی وجود ندارد و محتوای آموزشی و برنامة آموزشی کاستیهایی دارد. در پایان، پیشنهاداتی مطابق با یافتهها ارائه شد.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503234420190823A Critical Study of Equivalent Selection Method in Kimia Contemporary Dictionaryآسیبشناسی شیوة معادلگزینی در فرهنگ معاصر کیمیا1391553638310.30487/rwab.2019.36383FAحسین داوریاستادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه دامغان0000-0001-9158-0132Journal Article20180422Among the features which distinguish a monolingual dictionary from a bilingual one is the status of “equivalents”. This feature is known as a main criterion in determining the success or failure of a bilingual dictionary. Thus, this criterion is introduced as one of the most significant criteria in any critical study and evaluation of bilingual dictionaries. Study of the present bilingual dictionaries reveals that despite the great breakthroughs in the development of English-Persian dictionaries, this trend cannot be seen in the field of Persian-English dictionaries. Therefore, while introducing the importance of equivalents as well as explaining the complexities and difficulties of equivalent selection in bilingual dictionaries, this paper on the basis of the theoretical framework of the study, analyzed equivalent selection method in <em>Kimia Persian-English Dictionary</em> as a reference book with didactic dimensions that has attracted many users in recent years. The findings indicate that in both choosing equivalents and presenting them, as two sub-criteria of the study, this dictionary suffers from serious shortcomings.از جمله ویژگیهایی که فرهنگی یکزبانه را از فرهنگی دوزبانه متمایز میسازد، مقولة «معادل» است؛ مقولهای که به تعبیری، مهمترین ملاک در تعیین کامیابی یا ناکامی یک فرهنگ دوزبانه برشمرده می<sub></sub>شود. به دلیل چنین اهمیتی است که این مقوله، معیاری اساسی در ارزیابی و نقد یک فرهنگ دوزبانه محسوب میگردد. بررسی فرهنگهای دوزبانة موجود بیانگر آن است که با وجود پیشرفتهایی ستودنی و قابلملاحظه در عرصة تألیف فرهنگهای انگلیسی به فارسی، این روند کمتر در حوزة فرهنگهای فارسی به انگلیسی مشهود بوده است. بنابراین، در این مقاله ضمن معرفی اهمیت و تبیین ظرافتها و دشواریهای شیوة معادلگزینی در فرهنگهای دوزبانه، به طور مشخص برپایة چهارچوب نظری پژوهش، از حیث شیوة معادلگزینی، به بررسی و نقد <em>فرهنگ معاصر کیمیا: فارسی</em><em>ـ انگلیسی </em>به عنوان فرهنگی مرجع با ابعادی آموزشی که به دلایلی چند در یک دهة اخیر با اقبال کاربران همراه بوده، پرداخته شده است. یافتهها بیانگر آن است که این فرهنگ در هر دو حوزة «انتخاب معادل» و «نحوة ارائة معادل»، به عنوان دو معیار گزینش و سنجش شیوة معادلگزینی، با کاستیهایی جدی همراه بوده است.سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاههاپژوهش و نگارش کتب دانشگاهی2676-7503234420190823Content Analysis of a Book: Current Terms in Arabic Pressتحلیل محتوای کتاب المصطلحات المتداولة فی الصحافة العربیة1561833638510.30487/rwab.2019.36385FAعلی صیادانیاستادیار گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانحسین وظیفه شناسدانشجوی کارشناسی ارشد مترجمی زبان عربی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانJournal Article20180420Writing textbooks for Arabic translation courses has been a great help to improve the quality of Arabic-Persian translations. Most of the books written in this regard have been on the principles of translation for political, economic, media, social, and sport texts. The important point in evaluation of these books is that while their advantages are appreciated, their shortcomings in terms of writing, structure and translation should not be ignored. <em>Current Terms in Arabic Press</em> is one of the books written on teaching translation and consists of extracts from Arabic press and their translations into Persian. Because of its didactic and academic nature, the book is supposed to be free of academic-related mistakes. On the basis of the observed data extracted from the text, a descriptive-analytical method was used. While appreciating the advantages of the book, this paper assesses its deficiencies, and to remove them, it offers some suggestions about the structure, content, writing style, and renderings. The findings indicate that the author failed to pay enough attention to the overall structure and necessities of the book such as using up-to-date content and methods, providing references, and delineating the teaching method. Moreover, taken literal translation as a method for rendering phrases and sentences from Arabic into Persian, the translator neglected translation principles and followed the source language syntax.تألیف کتب آموزشی در رشتۀ مترجمی زبان عربی، کمک شایانی در بهبود وضعیت ترجمه از زبان عربی به فارسی داشته است. بیشترین کتابهای تألیف شده در این زمینه، در موضوعات سیاسی، اقتصادی، رسانهای، اجتماعی و ورزشی است. نکتۀ قابل توجه در تدوین و تألیف چنین آثاری، این است که در کنار محاسن آنها نباید از کاستیها در حوزۀ نگارش، ساختار و ترجمه غافل بود. کتاب <em>المصطلحات </em><em>المتداولة</em><em> فی </em><em>الصحافة</em><em>العربیة</em> جزو این آثار و گزیدهای از مطبوعات عربی و ترجمۀ آن به زبان فارسی است. اثر مذکور به دلیل تدریس و اعتبار علمیاش، نباید دارای نواقص علمی در این حوزه باشد. با توجه به شواهد مورد نظر در اثر، روش پژوهش حاضر، روش توصیفی ـ تحلیلی براساس دادههای موجود در متن است. مقالۀ حاضر ضمن برشماری محاسن کتاب، به ارزیابی کمبودها و ارائۀ پیشنهادهایی به منظور رفع آنها در حوزههای ساختار، محتوا، نگارش و ترجمه میپردازد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که به ساختار کلی کتاب و رعایت الزامات آن از جمله: روزآمدی، ذکر علمی منابع، اشاره به نوع آموزش و تدریس کمتر توجه شده است. همچنین عملکرد مترجم محترم در برگردان جملات و عبارات از مطبوعات عربی به زبان فارسی، به صورت ترجمۀ تحتاللفظی بوده و از ساخت نحوی زبان مبدأ تبعیت کرده و به اصول ترجمه توجه کافی نداشته است.