أحمد طعیمة، رشدی ( لا.تا). المرجع فی تعلیم اللغةالعربیة للناطقین بلغات أخرى (القسم الثانی)، لا مکان: جامعة أم القرى.
بالغیزاده، ساسان (1397). راهنمای عملی تهیه و تدوین مطالب درسی برای معلمان زبان انگلیسی، چاپ پنجم، تهران: سمت.
براون، داگلاس (1389). ارزشیابی زبان: اصول و عملکردهای کلاسی، ترجمة علیرضا فرحبخش، تهران: رهنما.
چستن، کنت (1390). گسترش مهارتهای آموزش زبان دوم، ترجمة محمود نورمحمدی، چاپ پنجم، تهران: رهنما.
زندی، بهمن، روشن، بلقیس، وکیلی فرد، امیررضا و لیلا گلپور (1393). «آزمون چندگزینهای شنیدن: مقایسة تأثیر ارائة گزینهها در دو قالب نوشتاری و گفتاری»، پژوهشنامة آموزش زبان فارسی به غیر فارسیزبانان، سال سوم، شمارة 2، پیاپی 7، ص 47ـ68.
ساروخانی، باقر (1382). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شعبانی، کریم و ایمان باخدا (1398). «ارزشیابی درک شنیداری زبانآموزان از طریق مداخلههای رایانهای و چندوجهی زمانبندی شده»، پژوهشهای زبانشناختی در زبانهای خارجی، دورة 9، شمارة 3، ص 861 ـ 878 .
شیبانی، زهره (1391). بررسی و نقد دروس مهارت شنیداری و نقش متون ادبی در تقویت این مهارت در رشتة زبان و ادبیات عربی در دانشگاههای دولتی ایران، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
صدقی، حامد، اشکوری، سیدعدنان، محسنینژاد، سهیلا و رضا غفار ثمر (1392). «بایستگیها در تولید بستههای آموزش مهارتهای زبانی برای گویشوران زبان دوم، بررسی موردی دو نمونة صدی الحیاة و العربیة للناشئین»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورة 17، شمارة 29، ص 43ـ65.
ضیاء حسینی، محمد (1385). روش تدریس زبان خارجی/ دوم، تهران: رهنما.
فرهادی، حسین، جعفرپور، عبدالجواد و پرویز بیرجندی (1396). آزمون در زبان انگلیسی، نظریهها و کاربردها، چاپ بیستودوم، تهران: سمت.
فکری، مسعود (1392). «آسیبشناسی کتابهای دانشگاهی در زمینة آموزش مهارتهای زبان عربی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورة 17، شمارة 28، ص 16ـ35.
کتال، مارال (1391). بررسی تأثیر آگاهی فراشناخت راهبردهای یادگیری شنیداری بر مهارت گفتاری و شنیداری انگلیسی زبان آموزان ایرانی، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
گلپور، لیلا (1394). طراحی و اعتباربخشی آزمون استاندارد زبان فارسی بر پایة چهار مهارت زبانی، رسالة دکتری رشتة زبانشناسی همگانی، دانشگاه پیام نور.
متقیزاده، عیسی، اسماعیلی، سجاد، خالیزاده، محمدرحیم و داوود ایکدری (1395). «آسیبشناسی روشهای تدریس درس آزمایشگاه زبان از نظر استادان و دانشجویان رشتۀ زبان و ادبیات عربی»، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، سال شانزدهم، شمارة 6، ص 183ـ200.
مجلس أروبا (2008). الإطار المرجعی الأروبی العام للغات: دراسة، تدریس، تقییم، ترجمة علا عادل عبد الجواب وآخرون، القاهرة: دار إلیاس العصریة.
محمدنژاد، مهدی (1396). تأثیرات مقایسهای تدریس استنباطی و استقرایی بر درک مهارت شنیداری زبانآموزان ایرانی، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس.
محمدی، دانش (1395). «مبانی رویکردی در تألیف کتاب دانشگاهی «مکالمه زبان عربی» بر اساس اصول آموزش زبان خارجی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شمارة 38، ص 26ـ47.
محمدی، دانش و یوسف نظری (1398). «پویایی فعالیتها در آموزش مکالمه زبان عربی: تحلیل فعالیتهای مجموعة اللغة العربیة بر اساس مبانی تهیه و تدوین محتوای آموزش زبان خارجی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شمارة 45، ص 160ـ180.
نبیفر، شیما و شهلا رقیبدوست (1389). «نقش پردازش واجشناختی و نحوی در مدلهای خواندن»، پژوهش در حیطة کودکان استثنایی، سال دهم، شمارة 3، ص 83ـ298.
یاری، علی اصغر (1398). تعلّم اللغةالعربیة عبر الشاشة،کرمان: جهاد دانشگاهی.
Flowerdew, J. and L. Miller )2005(. Second Language Listening: Theory and Practice, Cambridge University Press.
Honeyfield, J. )1977(. “Word frequency and the importance of context in vocabulary learning”, RELC journal, 8: 35-42.
Kruse, A. )1979(. “Vocabulary in context”, ELT Journal, 33 (3): 207-213.
Richards. J. (No Date). Teaching Listening and Speaking: From Theory to Practice.
Rost, M (2011). Teaching and Researching Listening, Second edition, Pearson, United Kingdom.