ابن الرسول، سیدمحمدرضا و الهه صفیان (1396). «بررسی و نقد بخش صرف کتاب صرفونحو عربی»، پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورة 17، شمارة 1، ص 1ـ22.
اشکوری، سید عدنان (1389). «بررسی انتقادی کتاب «مبادی العربیة (4)»: قسم الصرف»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورة 10، شمارة 1، ص 103ـ 118.
افشارمهاجر، کامران (1392). عملکرد گرافیک در کتابهای درسی دانشگاهی، تهران: سمت.
امامزاده، سید احمد (1389). «بررسی انتقادی کتاب «مبادیءالعربیة»، جلد دوم، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورة 10، شمارة 20، ص 89 ـ101.
انوری، حسن و علی محمد پشتدار (1377). آیین نگارش و ویرایش دوم، تهران: دانشگاه پیامنور.
جمالی، زواره و همکاران (1387). «معیارهای ارزیابی کتابهای درسی دانشگاهی»، مجله پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورة 13، شمارة 1، ص 13ـ7.
دهقانیان، جواد و صدیقه جمالی (1392). «بررسی و نقد ترجمه و شرح مبادی العربیة 4 (قسمت نحو) شرح سیدعلی حسینی»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورة 12، شمارة 25، ص 37ـ56.
رحمانی، اسحق و لیلا ایمانیفر (1397). «سنجش خوانایی کتاب متون و قواعد زبان عربی 1 براساس تکنیک خوانایی کلوز»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورة 22، شمارة 43، ص 142ـ161.
رضی، احمد (1385). شاخصههای ارزیابی و نقد کتابهای درسی دانشگاه، تهران: سمت.
رمضانی، احمد، (1398). «ارزشیابی کتاب درسی و راهنمای معلم زبانآموزی و جملهسازی دانشآموزان ناشنوا/کم شنوا»، فصلنامة کودکان استثنایی، سال نوزدهم، شمارة 2، ص 123ـ142.
سجادی، سید ابوالفضل (1395). «بررسی و نقد کتاب «النحو العصری»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورة 16، شمارة 43، ص 123ـ135.
علوی لنگرودی، سید کاظم (1387). بررسی مقایسهای برنامه درسی رسمی و اجرا شده دروس کارورزی کارشناسی مدیریت و برنامهریزی آموزشی و ارائة چهارچوب پیشنهادی، رسالة دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، شیراز: دانشگاه شیراز.
کیانی، حسین (1391). «بررسی و نقد کتاب قواعد کاربردی زبان عربی»، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، دورة 12، شمارة 2، ص 91ـ104.
ماهیار، عباس (1362). صرفونحو برای دانشجو، تهران: مؤلفان.
ماهیار، عباس (1373). صرفونحو عربی، تهران: سمت.
ماهیار، عباس (1396). صرفونحو 1 و 2، تهران: سمت.
محمودی، فیروز (1391). طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مسئله در دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی و اعتبارسنجی و امکان سنجی آن در آموزش عالی ایران، رسالة دکتری، تهران: دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
ملکی، حسن (1384). برنامهریزی درسی؛ راهنمای عمل، تهران: انتشارات پیام اندیشه.
منصوریان، یزدان (1392). «صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثر بخش»، مجلة پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شمارة 29، ص 1ـ17.
نصر، احمدرضا و همکاران (1385). بررسی میزان تحقق معیارهای تدوین کتابهای درسی در کتابهای دورة کارشناسی علوم تربیتی، کتاب درسی دانشگاهی (1): ساختارها و ویژگیها، تهران: سمت.
نظری منظم، هادی و سید رضا موسوی (1395). «نقد و بررسی نقش آموزشی تصویر در کتابهای آموزش زبان عربی به غیر عربزبانها (بررسی موردی: کتاب تاریخ الأدب العربی، اثر حنا الفاخوری)»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورة 20، شمارة 39، ص 26ـ44.
نعمتی قزوینی، معصومه و سیده اکرم رخشندهنیا (1391). «نقد کتاب صرف ساده»، پژوهشنامة انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دورة 12، شمارة 2 ، ص 127ـ137.
همائی، رضا و مسعود مرتضوی (1379). تحلیل محتوای کتاب، فارسی دوم ابتدایی ویژة ناشنوایان، تهران: پژوهشکده کودکان استثنایی.
Anita E. (1990). Educational Psychology, 4thed. New Jersey Englewood Cliffs, pp. 228-230.