آرمند، م. (1378). معرفی، نقد و بررسی ویژگی های نمونه ای از یک کتاب درسی دانشگاهی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 3، 62-66.
اصنافی، ا.ر.، حاجی زینالعابدینی، م.، و رفاهی کمساری، ع. (زیر چاپ). معیارهای ارزیابی و رتبهبندی محتوایی کتابهای تخصصی در حوزۀ علوم انسانی از نظر متخصصان، کتابداری و اطلاعرسانی.
چشم براه بیدگلی، م. (1397). الگوی مطلوب طراحی کتاب های درسی دانشگاهی بر مبنای دیدگاه ساختن گرایی: طراحی الگوی تدوین و مدل ارزیابی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان.
چهرقانی، م.، فهیمنیا، ف.، و نقشینه، ن. (1393). سنجش معیارهای ارزیابی و تولید کتابهای گویا از دیدگاه کاربران. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 2، 159-182.
حسینی، س.م.، و امین خندقی، م. (1396). بررسی و تحلیل کتاب های درسی دانشگاهی انتشارات سمت رشتۀ کارشناسی علوم تربیتی. اولین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی، جلد اول: تجارب حرفهای نقد (ص 122-135)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حسینی، س.م.ح.، و مطور، م. (1391). نقدی بر کتابهای درسی دانشگاهی رشتۀ علوم تربیتی در ایران. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 26، 119-142.
رضی، ا. (1388). شاخصهای ارزیابی و نقد کتابهای درسی دانشگاهی، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 21، 21-30.
جمالی زواره، ب.، نصر، ا.ر.، و آرمند، م. (1387). معیارهای ارزیابی کتابهای درسی دانشگاهی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 13، 31-39.
قراگوزلو، ز. (1396). نقد و ارزیابی کتابهای درسی پرکاربرد دانشگاهی رشتۀ علوم ارتباطات بر اساس استانداردهای کتاب درسی دانشگاهی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب، تهران.
کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی (1395). وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز ملی تحقیقات کاربردی آموزش پزشکی، بازیابی شده در 11 شهریور 1400، از https://nasrme.ac.ir/books/
لیپونکا، م.ا. و مجیدی، ف. (2003). نحوۀ نگارش و تهیۀ کتاب درسی دانشگاهی. ترجمۀ م. خیامدار و همکاران. ج 1. تهران: سمت.
متقیزاده، ع. (1397). نقد و تحلیل محتوا در تراز کتابهای درسی دانشگاهی مطالعۀ موردی: کتاب قواعد و متون عربی. پژوهشنامۀ انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، 4، 217-233.
منصوریان، ی. (1392). صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 29، 1-17.
نوروززاده، ر.، و رضایی، ن. (1389). پیشبایستها و الزامات کتاب درسی دانشگاهی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 23، 119ـ 140.
نوریان، م. (1394). روشهای ارزشیابی کتابهای درسی دانشگاهی، مزایا و محدودیتها. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 33، 1-17.
نیکپیما، ن.، عابدسعیدی، ژ.، آذرگشب، ا.، و علوی مجد، ح. (1392). تحلیل چارچوب؛ شیوهای برای تحلیل دادههای کیفی. پایش، 1، 41-50.
همایونپور، ه. (1388). ضرورت و فواید نقد. عیار نقد (مجموعهمقالاتی در حوزۀ مبانی نظری نقد به قلم گروهی از نویسندگان). تهران: خانۀ کتاب.
Laketa, S., & Drakulic, D. (2015). Quality of lessons in traditional and electronic textbooks. Interdisciplinary Description of complex Systems: INDECS, 13(1), 117-127.
Mahmood, K., Iqbal, M.Z., & Saeed, M. (2009). Textbook evaluation through quality indicators: The case of Pakistan. Bulletin of Education and Research, 31(2), 1-27.
Mikk, J. (2000). Textbook: Research and Writing. Baltic Studies for Education and Social Sciences. Vol 3, Berlin: Peter Lang Publishing.
Speziale, H.S., Streubert, H.J., & Carpenter, D.R. (2011). Qualitative research in nursing: advancing the humanistic imperative. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.