Identifying and prioritizing the criteria for evaluating printed books in the field of medical sciences

Document Type : Research Paper

Authors

1 samt

2 Social Determinants of Health Research Center, Saveh University of Medical Sciences, Saveh, Iran

3 Tehran university of medical sciences

4 Tehran Unviersity

5 zanjan university of medical sciences

6 Saveh university of medical sciences

7 iran university of medical sciences

Abstract

It is very important to prepare a standard for evaluating printed books in order to measure the quality of books, before printing, in order to buy for the library and to study in the field of medical sciences. This research was conducted for this purpose in three phases. The first phase was an applied study in which the general criteria for evaluating books were extracted by literature review. In the second phase, the criteria for evaluating printed books in the field of medical sciences were extracted using interviews. At this phase, the content approach using MAXQDA software was used for analysis. In the third phase, according to the target group, three types of researcher-made questionnaires were used to collect data. In order to assess the priority of evaluation criteria, quantitative analysis of the questionnaire was performed using descriptive statistics. The results showed the criteria for evaluating printed textbooks in the field of medical sciences included seven areas, 35 criteria and 213 indicators. Criteria for evaluating printed non-textbooks in the field of medical sciences included eight areas, 32 criteria and 162 indicators. Criteria for evaluating printed reference books in the field of medical sciences included seven areas, 25 criteria and 129 indicators. Criteria for evaluating printed translated books in the field of medical sciences included two areas, six criteria and 21 indicators. The medical science book evaluation standard will be a very useful guide for publishers, librarians, students and professors of medicine to choose the best resources for their purpose.

Keywords


آرمند، م. (1378). معرفی، نقد و بررسی ویژگی های نمونه ای از یک کتاب درسی دانشگاهی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 3، 62-66.
اصنافی، ا.ر.، حاجی زین‌العابدینی، م.، و رفاهی کمساری، ع. (زیر چاپ). معیارهای ارزیابی و رتبه‌بندی محتوایی کتاب‌های تخصصی در حوزۀ‌ علوم انسانی از نظر متخصصان، کتابداری و اطلاع‌رسانی.  
چشم براه بیدگلی، م. (1397). الگوی مطلوب طراحی کتاب های درسی دانشگاهی بر مبنای دیدگاه ساختن گرایی: طراحی الگوی تدوین و مدل ارزیابی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان.
چهرقانی، م.، فهیم‌نیا، ف.، و نقشینه، ن. (1393). سنجش معیارهای ارزیابی و تولید کتاب‌های گویا از دیدگاه کاربران. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، 2، 159-182.
حسینی، س.م.، و امین خندقی، م. (1396). بررسی و تحلیل کتاب های درسی دانشگاهی انتشارات سمت رشتۀ کارشناسی علوم تربیتی. اولین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی، جلد اول: تجارب حرفه‌ای نقد (ص 122-135)، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حسینی، س.م.ح.، و مطور، م. (1391). نقدی بر کتاب‌های ‌درسی دانشگاهی رشتۀ علوم ‌تربیتی در ایران. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 26، 119-142.
رضی، ا. (1388). شاخص‌های ارزیابی و نقد کتاب‌های درسی دانشگاهی، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 21، 21-30.
جمالی زواره، ب.، نصر، ا.ر.، و آرمند، م. (1387). معیارهای ارزیابی کتاب‌های درسی دانشگاهی.  پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 13، 31-39.
قراگوزلو، ز. (1396). نقد و ارزیابی کتاب‌های درسی پرکاربرد دانشگاهی رشتۀ علوم ارتباطات بر اساس استانداردهای کتاب درسی دانشگاهی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب، تهران.
کمیسیون ارزشیابی متون و منابع مرجع علوم پزشکی (1395). وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مرکز ملی تحقیقات کاربردی آموزش پزشکی، بازیابی شده در 11 شهریور 1400، از https://nasrme.ac.ir/books/
لیپونکا، م.ا. و مجیدی، ف. (2003). نحوۀ نگارش و تهیۀ کتاب درسی دانشگاهی. ترجمۀ م. خیام‌دار و همکاران. ج 1. تهران: سمت.
متقی‌زاده، ع. (1397). نقد و تحلیل محتوا در تراز کتاب‌های درسی دانشگاهی مطالعۀ موردی: کتاب قواعد و متون عربی. پژوهش‌نامۀ انتقادی متون و برنامه‌های علوم انسانی، 4، 217-233.
منصوریان، ی. (1392). صد ویژگی کتاب‌های دانشگاهی کارآمد و اثربخش. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 29، 1-17.
نوروززاده، ر.، و رضایی، ن. (1389). پیش‌بایست‌ها و الزامات کتاب درسی دانشگاهی. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 23، 119ـ 140.
نوریان، م. (1394). روش‌های ارزشیابی کتاب‌های درسی دانشگاهی، مزایا و محدودیت‌ها. پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 33، 1-17.
نیک‌پیما، ن.، عابدسعیدی، ژ.، آذرگشب، ا.، و علوی مجد، ح. (1392). تحلیل چارچوب؛ شیوه‌ای برای تحلیل داده‌های کیفی. پایش، 1، 41-50.
همایونپور، ه. (1388). ضرورت و فواید نقد. عیار نقد (مجموعه‌مقالاتی در حوزۀ مبانی نظری نقد به قلم گروهی از نویسندگان). تهران: خانۀ کتاب.
Laketa, S., & Drakulic, D. (2015). Quality of lessons in traditional and electronic textbooks. Interdisciplinary Description of complex Systems: INDECS, 13(1), 117-127.
Mahmood, K., Iqbal, M.Z., & Saeed, M. (2009). Textbook evaluation through quality indicators: The case of Pakistan. Bulletin of Education and Research, 31(2), 1-27.
Mikk, J. (2000). Textbook: Research and Writing. Baltic Studies for Education and Social Sciences. Vol 3, Berlin: Peter Lang Publishing.
Speziale, H.S., Streubert, H.J., & Carpenter, D.R. (2011). Qualitative research in nursing: advancing the humanistic imperative. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.