اکرامی، محمود، شالباف، عذرا و منظر عزتی ابرغانی (1397). «پیادهسازی سیستمهای آموزشی هوشمند در بستر یادگیری سیّار»، آموزش و توسعه منابع انسانی، سال پنجم، شمارة 17، ص 55 ـ 65.
ایزی، مریم، علیآبادی، خدیجه، نیلی، محمدرضا و علی دلاور (1398). «تحلیل نسلی از ترجیح دانشجویان دارای ویژگیهای بومیان دیجیتال به داشتن کتاب درسی الکترونیکی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شمارة 44، ص 99ـ117.
بنیهاشم، کاظم، فرخی تیرانداز، سوسن، شاه علیزاده، محمد و محمدمشهدی (1393). «بررسی تأثیر یادگیری الکترونیکی بر خلاقیت دانشجویان»، یادگیری الکترونیکی، دورة پنجم، شمارة 4، ص 62 ـ72.
پوررشیدی، زهرا، اخلاقی، مسعود و مهرانگیز علینژاد (1397). «تحلیل هوشمندسازی مدارس براساس الگوی سوات (SWOT)»، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، شمارة 19، ص 85 ـ111.
تاملینسون، جان (1380). جهانی شدن و فرهنگ، ترجمۀ محسن حکیمی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
حداد عادل، غلامعلی (1364). «ضرورت آموزش زبانهای خارجی»، رشد آموزش زبان، شمارة 5.
خاوری، نازنین (1394). «اهمیت تقویت دو مهارت شنیداری و گفتاری در روشهای جدید آموزش زبان خارجی»، رشد آموزش زبان، دورة 29، شمارة 3، ص 23ـ16.
دیویی، جان (1369). تجربه و آموزش و پرورش، ترجمة سید اکبر میرحسینی، تهران: کتاب.
رضایی راد، مجتبی و ابراهیم فلاح (1393). «تأثیر آموزش از طریق تلفن همراه بر انگیزه پیشرفت، خودپنداره و انگیزة پیشرفت تحصیلی دانشجویان در درس زبان عربی»، پژوهش در برنامة درسی، سال یازدهم، دورة دوم، شمارة 43، ص 1ـ13.
سیف، علی اکبر (1379). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش)، تهران: آگاه.
صفری، یحیی، عزیزی، کیوان، محمدی گلینی، اسلام و نسرین یوسفپور (1395). «ارتقای سطح انگیزش پیشرفت دروس زبان انگلیسی و عربی با استفاده از روش آموزش چندرسانهای»، آموزش و ارزشیابی، سال نهم، شمارة 23، ص 123ـ135.
طبری، ابوجعفر (1375). تاریخ طبری، ترجمة ابوالقاسم پاینده، جلد سوم، تهران: انتشارات اساطیر.
عبداللهی ارفع، محمد، شعبانی ورکی، بختیار، جاویدی کلاته جعفرآبادی، طاهره و جهانگیر مسعودی (1396). «مدارس هوشمند: از ادراکات رایج تا آرمان نظام آموزشی» (نگاهی به طرح هوشمندسازی مدارس در تهران با رویکرد انتقادی هابرماس و با استفاده از چارچوب مفهومی مدارس هوشمند مکگیلکرست)، اندیشههای نوین تربیتی، دورة سیزده، شمارة 46، ص 7ـ37.
عمادی، سیدرسول، شهابی، سمیرا و مریم اسلامپناه (1388). «مقایسة عوامل محیطی، اجرایی، سختافزاری و نرمافزاری مدارس متوسطة هوشمند و هیئت امنایی استان همدان از دیدگاه دانشآموزان، مدیران و دبیران»، پژوهش علوم انسانی، دورة دهم، شمارة 26، ص 147ـ166.
فاضلی، نعمتالله (1397). «صورتبندی مسئلة سواد دانشگاهی در ایران نظریهای نو در زمینة نوشتار و نثر دانشگاهی در ایران»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورة 22، شمارة 42، ص 1ـ37.
فکری، مسعود (1392). «آسیبشناسی کتابهای دانشگاهی در زمینة آموزش مهارتهای زبان عربی»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورة 17، شمارة 28، ص 16ـ35.
گشمردی، محمودرضا (1383). «پیشینة آموزش زبان خارجی»، پژوهش ادبیات معاصر جهان، شمارة 22، ص 155ـ169.
متقینیا، عیسی، پروینی، خلیل و سیدرضا موسوی (1397). «آسیبشناسی تدریس مهارت خواندن در گروههای زبان و ادبیات عربی دانشگاههای دولتی ایران»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورة 22، شمارة 42، ص 150ـ172.
ملکی، حسن (1380). برنامهریزی درسی (راهنمای عمل)، مشهد: پیام اندیشه.
نوابزاده، امین (1384). روشهای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات و آموزش آن، تهران: گل سرام.
Anameriç, H. & F. Rukancı (2003) “Belge yönetimi ve arşiv terimleri sözlüğü”, Türk kütüphaneciliği, 17 (2): 147-166.
Baller , E. (1991). “The Impact of Textbook”, Cited by A. Lewy (Ed.), International Encyclopedia of Curriculm, Pergamon Press.
Hwang, G-L. (2015). Definition, framework and research issues of smart learning environments - a context-aware ubiquitous learning perspective, Smart Learning Environments, Google Scholar. Access link: https://link.springer.com/article/10.1186 /s40561-014-0004-5
Lin, J. Pu, H., Li, Y. & Jain Lian (2018). “Intelligent Recommendation System for Education”, Procedia Computer Science, Vol 129, pp. 449-453.
Loveridge, A. J., Cornelsen, F, Lewis, L. J. & I. M. Terekhov (1970). Preparing Textbook Manuscripts: A Guide for Authors in Developing Countries, Paris:UNESCO
MacGilchrist, B., Reed, J. & K. Myers (2004). The Intelligent School, New York: SAGE Publication.
Prensky, M. (2001). “Digital natives, digital immigrants part 1”, On the Horizon, 9(5): 1-6.
Roger, S (1989). The Elaboration of School Textbooks, Methodological Guide, UNESCO.