اشرفزاده، رضا (1393). فارسی عمومی، چاپ چهل و یکم، تهران: اساطیر.
پناهی، مهین (1385). «نقد و بررسی گزیدههای نظم و نثر فارسی دکتر دانش پژوه»، نامة علوم انسانی، شمارة 14، ص 143ـ150.
جبارنژاد، عباس (1384). «کتاب فارسی عمومی در آیینة نقد و جستار»، سخن سمت، شمارة 16،
ص 57ـ70.
حاتمی، حافظ (1393). «عیار نقد (نگاهی انتقادی به کتاب فارسی عمومی دانشگاه پیام نور)»، مجموعه مقالات نهمین همایش بین المللی انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، ص 1751ـ1767.
حکمآبادی، محمود (1380). «نگاهی به کتابهای فارسی عمومی دانشگاهی»، کتاب ماه ادبیات و فلسفه، شمارة 49، ص 123ـ125.
حکیمآذر، محمد (1395). «آسیبشناسی تألیف فارسی عمومی دانشگاهی (مطالعة موردی، ادبیات معاصر درسی کتاب منتخب)»، پژوهشهای نقد ادبی و سبک شناسی، شمارة 23 ، ص 115ـ132.
دیویس، دیوید (1399). زیباشناسی و ادبیات، ترجمۀ عبدالله سالاروند، تهران: نقش جهان.
سوانه، پیر، (1388). مبانی زیباشناسی، ترجمۀ محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی.
سیدان، مریم (1395). «مشکلات فارسی عمومی (نگاهی به برخی از کتابهای منتشرشده برای تدریس فارسی عمومی)»، نقد کتاب ادبیات، سال 2، شمارة 7، ص 77ـ92.
علیقلیزاده، حسین (1396). «ضرورتها، اهداف و رویکردهای درسنامۀ فارسی عمومی در دانشگاهها (مطالعۀ موردی: فارسی عمومی پیام نور)»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شمارۀ 41، 1396،
ص 57 ـ81 .
قائمی، فرزاد (1395). درسنامۀ پارسی: درسنامۀ دانشگاهی زبان، نگارش و ادبیات فارسی، چاپ چهارم، مشهد: آهنگ قلم.
قیصری، ابراهیم (1397)، فارسی عمومی برای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، چاپ چهل و چهارم، تهران: جامی.
کالر، جاناتان (1390). تئوری ادبی، ترجمۀ حسین شیخالاسلامی، تهران: افق.
لامارک، پیتر (1396). فلسفۀ ادبیات، ترجمۀ میثم محمدامینی، تهران: نشر نو.
لوینسون، جرولد (1387). زیباییشناسی فلسفی، ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران: انتشارات فرهنگستان هنر.
میلر، ژوزف (1384). در باب ادبیات، ترجمۀ سهیل سُمی، تهران: ققنوس.
نیکپناه، منصور (1398). «نقد درسنامههای ادبیات عمومی و پیشنهاد و راهکارهایی برای بهبود یادگیری فراگیران»، ادبیات پارسی معاصر، سال 9، شمارة 1، ص 233ـ 248.
هنفلینگ، اسوالد (1391). چیستی هنر، ترجمۀ علی رامین، تهران: هرمس.
Bakhtine, M. (1978). Esthétique et Théorie du Roman, Trad. Daria Olivier, Paris: Gallimard.
Balakrishnan, S. (2005). Competency Based Education System, Bangalore: India Institute of Science.
Balzac, H. (1834). Eugénie Grandet, Paris: Madame Charles-Béchet.
Barthes, R. (1964). Essais Critiques, Paris: Seuil.
Barthes, R. (1968). “La Mort de l’auteur”, Mantéia, No. 5, pp. 12-17.
Barthes, R. (1970). S/ Z, Paris: Seuil.
Beardsley, M. (1958). Aesthetics: Problems in the Philosophy of Criticism, New York: Harcourt, Brace and Company.
Béhar, H. (1990). “L’analyse culturelle des textes”, In: Henri Béhar & Roger Fayolle (Eds.), L’Histoire Littéraire Aujourd’hui, Paris: Colin, pp. 151-161.
Bürger, P. (1985). “On literary history”, Poetics, No. 14, pp. 199-207.
Chateaubriand, O. (2003). “Quine and ontology”, Principia, 7(1-2): 41-74.
De Man, P. (1989). Allégories de la Lecture, trans. Thomas Trezise, Paris: Galilée.
Derrida, J. (1992). “This strange institution called literature”, An Interview with Jacques Derrida, In Derek Attridge (Ed.), Acts of Literature, trans. De Gandt, New York: Routledge.
Diaz, J.-L. (2003). “Quelle histoire littéraire? Perspectives d’un dix-neuviémiste”, Revue D'histoire Littéraire de la France, Paris: PUF, No. 3, pp. 515-535.
Esmaili, N. (1378). Introduction à la Littérature Française, Tehran: SAMT.
Genette, G. (1991). Fiction et Diction, Paris: Seuil.
Genette, G. (2010). L’œuvre D’art, Paris: Seuil.
Ghavimi, M. & S. Shahin (1390), Le Théâtre en France, Tehran: Markaz Nashre Daneshgahi.
Gilson, É. (1957). Painting and Reality, Princeton: Princeton University Press.
Ingarden, R. (1979). The Literary Work of Art, Translated by G., Grabowicz, Chicago: Northwestern University Press.
Jakobson, R. (1973). “La nouvelle poésie russe”, Questions de Poétique, Paris: Seuil.
Kahnamouipour, J. & N. Khattat (1399) [1995]. La Critique Littéraire, Tehran: SAMT.
Lanson, G. (1910). “La méthode de l’histoire littéraire”, Revue du Mois, 10 octobre,
pp. 385-413.
Lanson, G. (1922). Histoire de la Littérature Française, Paris: Hachette.
Linkon, Sh. L. (2011). Literary Learning: Teaching the English Major, Indiana: Indiana University Press.
Livingston, P. (2020). “History of the ontology of art”, The Stanford Encyclopedia of Philosoph, Zalta N. (ed.), URL: https://plato.stanford.edu/archives/sum2020/entries/art-ontology-history/.
Maurel, A. (1998). La Critique, Paris: Hachette.
Molinié, G. (1998). Sémiostylistique. Paris: PUF.
Pouivet, R. (2010). L’ontologie de L’œuvre d’art, Paris: Vrin.
Pound, L. (1918). “The history of english literature: What It Is and what It Is not”, In The English Journal, 7(7): 413-418.
Seba, J. R. (1974). “Critique des catégories de l’histoire de la littérature: téléologie et réalisme chez Lanson”, Littérature, 16: 50-66, doi: https://doi.org/10.3406/litt.1974.2014
Sibley, F. (1959). “Aesthetic concepts”, Philosophical Review, 68(4): 421-450.
Sprindyte, J. & L. Jakonyte, (2004). Writing Literary History: An Overview of Debates, Senoji Lietuvos Literatura, No. 18, pp. 81-90.
Stolz, C. (1999). Initiation à la Stylistique, Paris: Ellipses.
Valéry, P. (1957) [1924]. “Situation de baudelaire”, Variété, In Œuvres, Paris: Gallimard,
pp. 598-613.