آرمند، محمد، (1384). «ملاحظاتی در نگارش متون درسی»، فصلنامة سخن سمت، شمارة 14، ص 45ـ65.
آشوری، داریوش (1376). دانشنامة سیاسی، تهران: انتشارات مروارید.
ابراهیمزاده، فریمان، احمدپورداریانی، محمود، جعفری، پریوش و محمدرضا زالی (1395). دانشگاه نسل سوم: دانشگاه کارآفرین، بجنورد: فرهنگ علوی.
استریناتی، دومینیک (1388). مقدمهای بر نظریههای فرهنگ عامه، ترجمة ثریا پاک نظر، تهران: انتشارات گام نو.
استیوز، اچ. لزلی، (1395). معنویتگرایی و توسعه (مدخل دانشنامة موضوعی بینالمللی ارتباطات ـ ارتباطات توسعه)، ترجمة حسین حسینی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
اسمیت، فلیپ (1387). درآمدی بر نظریة فرهنگی، ترجمة حسن پویان، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
ایمان، محمدتقی (1393)، فلسفة روش تحقیق در علوم انسانی، قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
برخورداری، سجاد و ناصر علی عظیمی (1396). «جامعة دانش و اقتصاد دانشمحور در کشورهای عربی و تجربهای برای ایران»، مجلة رهیافت، شمارة 66 ، ص 1ـ12.
بوسا، ابو (1385). امپریالیسم سایبر، ترجمة پرویز علوی، تهران: انتشارات ثانیه.
داناییفرد، حسن (1396). نظریهپردازی: مبانی و روششناسیها، تهران: سمت.
سرکارآرانی، محمدرضا (1384). یادگیری، راهی به سوی پر کردن شکاف دیجیتالی: با تأکید بر تجربة سه کشور سوئد، ژاپن و انگلستان، تهران: مؤسسة فرهنگی منادی تربیت.
شیلر، هربرت (1377). وسایل ارتباط جمعی و امپراتوری امریکا، ترجمة احمد میرعابدینی ، تهران: سروش.
علوانی، طه جابر (1396). خصوصیگرایی و جهانیگرایی در اندیشة اسلامی معاصر، ترجمة سیدمحمد حسین میرفخرایی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و ترجمان علوم اسلامی.
فاضلی، نعمتالله (1396). فرهنگ و دانشگاه، تهران: نشر ثالث.
فاضلی، نعمتالله (1397). «صورتبندی مسئلة سواد دانشگاهی در ایران، نظریهای نو در زمینة نوشتار و نشر دانشگاهی در ایران»، دوفصلنامة پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شمارة 42، ص 1ـ37.
کاسادوفسکی، میشل (1386). جهانیسازی فقر و نظم نوین، ترجمة محمد روحانی، قم: انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
کاستلز، مانوئل، (1389). عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ (ظهور جامعة شبکهای)، ترجمة عبدالاحد علیقلیان و افشین خاکباز، جلد 3، تهران: طرح نو.
کریمی، صدیقه، نصر، احمدرضا و کاظم بقراطیان (1388). یادگیری مادامالعمر: رویکرد دانشگاه در قرن بیست و یکم، تهران: سمت.
کوی، لوتان، (1389). آموزش و پرورش فرهنگها و جوامع، ترجمة محمد یمنی، تهران: سمت.
گریفیتس، مارتین (1388). دانشنامة روابط بینالملل و سیاست جهان، ترجمة علیرضا طیب، تهران: نشر نی.
لوکاس، هنری.سی و جیآر (1386). فناوری اطلاعات، ترجمة هوشنگ صابری، تهران: انتشارات علوم رایانه.
مانسل، رابین و یوتا وهن (1388). جوامع دانش، ترجمة عباس زندباف، تهران: سمت.
معتمدنژاد، کاظم (1386). وسایل ارتباط جمعی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
مک گویگان، جیم (1388). بازاندیشی در سیاست فرهنگی، ترجمة نعمتالله فاضلی و مرتضی قلیچ، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام).
مککوایل، دنیس (1382). درآمدی بر نظریة ارتباطات جمعی، ترجمة پرویز اجلالی، تهران: دفتر مطالعات و توسعة رسانهها.
مکبراید، شن (1375). یک جهان، چندین صدا، ترجمة ایرج پاد، تهران: سروش.
مولانا، حمید (1387). اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، ترجمة محمدحسین برجیان ، قم: انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مهدیزاده، سید محمد (1392). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی، تهران: همشهری.
وبستر، فرانک (1389). نظریههای جامعه اطلاعاتی، ترجمة اسماعیل قدیمی، تهران: قصیدهسرا.
یونسکو (1388). به سوی جوامع دانایی محور (گزارش جهانی یونسکو)، ترجمة علی حسین قاسمی و سیروس آزادی، تهران: سمت.
یونسکو (1389). به سوی جوامع دانشمحوری، ترجمة محمدرضا سعیدآبادی، تهران: مجد.
Burrell, Gibson & Gareth Morgan (1979). Sociological Paradigms and Organisational Analysis, Heineman Educational Books.
Credé, Andreas & Robin Mansel (1999). Knowledge Societies Information Technology for Sustainable Development, International Development Research Centre,Canada.
Crowley, David (1994). Communication Theory Today, California: Stanford University Press Stanford.
Dean, James, M. & A. M. C. Waterman (1999). Religion and Economics, Normative Social Theory, James M. Dean & A. M. C. Waterman (Eds.), Springer, Netherlands .
Haskins, Charles H. (1898). “The life of medieval students as illustrated by their lettersˮ, The American Historical Review, s, Vol. 3, No. 2, pp. 203-229.
Joseph, Jonathan (2002). Hegemony: A Realist Analysis, New York: Routledge.
Kuhn, Thomas S. (1996). The Structure of Scientific Revolutions, 3rd ed., The University of Chicago Press.
Marcia L. Colish (1997). Medieval Foundations of the Western Intellectual Tradition, 400-1400, New Haven: Yale Univ. Pr.
Neuman, W. Lawrence, (2013). Social Research Methods: Qualitative and Quantitative Approaches, 7th ed., Pearson Education Limited.
Sarantakos, Sotirios, (1998). Social Research, 2nd ed., Macmillan Education UK.
UNESCO (1999-2009). Towards Knowledge Societies, UNESCO Publishing.