اشرفی، عباس و فاطمه آخوندی (1390). «آسیبشناسی آموزش دینی در دانشگاهها از دیدگاه اساتید»، رهیافت انقلاب اسلامی، شمارة 17.
آرمند، محمد (1384). «نقش تصویر در کتابهای درسی و اصول طراحی آن»، سخن سمت، 15، ص 59ـ68.
آرمند، محمد، نوروززاده، رضا، موسیپور، نعمتالله، شعبانی، بختیار و رحیم شکری (1376). «ویژگیهای کتاب درسی مطلوب دانشگاهی از دیدگاه استادان و دانشجویان»، فصلنامة سخن سمت، شمارة 2، ص 21ـ26.
باقری، خسرو (1389). الگوی مطلوب آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران، تهران: انتشارات مدرسه.
بختیار نصرآبادی، حسنعلی، نوروزی، رضاعلی، نصرتی هشی، کمال، چراغیان رادی، امین و زینب رضایی (1392). «پیشبینی و تبیین رابطة بین عوامل دینداری با راهبردهای نوین یاددهی- یادگیـری»، فصلنامة پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و یکم، شمارة 19، ص 103ـ126.
پاکپور، یونس (1390). زمینة تکنولوژی آموزشی: نظریه و عمل،تهران: دوران.
پاکپور، یونس، فانیدپور، حسن و ولیالله هاشمپور (1396). روشها و فنون تدریس، قم: نشر هاجر.
حبیبی، رضا و حمیدرضا حقشناس (1397).شیوهنامة تألیف و تدوین کتاب درسی، قم: نشر هاجر.
دهقانی، مرضیه و مقصود
امین خندقی (1390). «تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دورة راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتابهای درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی»،
پژوهشهای برنامة درسی،
شمارة 2، ص 142ـ176.
رشیدی، شیرین، کشاورز، سوسن، بهشتی و سعید صالحی (1396). «تبیین دیدگاه معرفتشناسی علامه طباطبایی (ره) و دلالتهای آن در محتوا و روشهای تربیتی»، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیست و پنجم، شمارة 43، ص 9ـ27.
ریاضی، عبدالمهدی (1385). چارچوب مرجع و نیاز به پرداختن به مهارتهای سطح بالای شناختی و فکری در کتابهای درسی، جلد 1، تهران: سمت.
ریزر، رابرت و جان وی. دمپسی (1392). روندها و مباحث نوین در طراحی و فناوری آموزشی، ترجمة محمدرضا وحدانی اسدی، حسین اسکندری و داریوش نوروزی، تهران: آوای نور.
سجادی، سیدمهدی (1395). تربیت دینی و جهانیشدن اطلاعات و ارتباطات، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس.
سخاوتیان، سید امیر و محمد باقر عباسی (1396).«مدیریت تحولات علوم انسانی در آراء و اندیشههای امام خامنهای (حفظالله)»، مجموعه مقالات کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی، دورة سوم، شمارة 1.
سیف، علیاکبر (1388). روانشناسی پرورشی: روانشناسی یادگیری و آموزش، ویرایش ششم، تهران: آگاه.
شکاری، عباس و خداداد مزدایی (1388). «گونهشناسی تئوریهای چندگانه در جهانی شدن و بومی ماندن برنامة درسی»، فصلنامة علمی و پژوهشی مطالعات برنامه درسی، سال 4، شمارة 15، ص 105ـ135.
صالحی، اکبر و مصطفی یاراحمدی (1387). «تبیین تعلیم و تربیت اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی با تأکید بر هدفها و روشهای تربیتی»، مجلة تربیت اسلامی، سال سوم، شمارة 7، ص 162ـ172.
فانیدپور، حسن (1392). سنخشناسی زنان یادگیرنده براساس انگیزههای ایشان برای تحصیل در حوزههای علمیه، دفتر برنامهریزی آموزشی، معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزههای علمیة خواهران.
فانیدپور، حسن(1390). مقایسة تأثیر تدوین محتوای درسی دانشگاهی با راهبرد قالب داستانی در میزان یادگیری و یادداری و انگیزش دانشجویان تکنولوژی آموزشی در درس طراحی آموزشی، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
فردانش، هاشم (1390). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
فرمهینی فراهانی، محسن (1378). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی، تهران: اسرار دانش.
قندیلی، سید جواد (1389). «بررسی الگوی سازماندهی برنامة درسی جاری سطح یک حوزة علمیه و ارائة ویژگیهای مطلوب آن با توجه به رویکرد تلفیقی مضمون محور»، مجلة مطالعات تربیتی و روانشناسی، دورة یازدهم، شمارة 1.
کارآمد، حسین (1390). در جستوجوی راهکارهای تدوین متون درسی، تهران: مرکز انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).
گوتک، جرالد ال. (1389). مکاتب فلسفی و آراء تربیتی، ترجمة محمد جعفر پاک سرشت، تهران: سمت.
لشین، سی.بی.، پولاک، جی. و سی. ام رایگلوث (1389). راهبردها و فنون طراحی آموزشی، ترجمة هاشم فردانش، تهران: سمت.
محمدپور، احمد (1388). «تحلیل دادههای کیفی: رویهها و مدلهای انسانشناسی»، نامة انسانشناسی، دورة دوم، شمارة 10، تهران: انجمن انسانشناسی.
مشایخ، فریده (1393). دیدگاههای نو در برنامهریزی آموزشی، چاپ چهاردهم، تهران: سمت.
ملکی، حسن (1384). «شیوة طراحی و تألیف کتاب درسی»، سخن سمت، شمارة 14، ص 9ـ22.
ملکی، حسن (1392). طراحی و تألیف کتاب درسی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
ملکی، حسن (1396). هویت دینی برنامة درسی (جستاری در نظریة اسلامی برنامه درسی)، تهران: انتشارات آییژ.
موریسون، گی. آر.، راس، اس. ام. و جی. ای. کمپ (1387). طراحی آموزش اثربخش، ترجمة غلامحسین رحیمی دوست، ویرایش چهارم، اهواز: دانشگاه شهید چمران.
میک، یان (1394). پژوهش و نگارش کتاب درسی، ترجمة شهروز مرادزاده، و رامین گلشائی، تهران: سمت.
نصر، احمدرضا، جمالی زواره، بتول، نیلی، محمدرضا و محمد آرمند (1391). «تبیین معیارهای نگارشی و ساختاری تألیف و تدوین کتابهای درسی دانشگاهی رشتههای علوم تربیتی، مشاوره و روانشناسی»، نامة آموزش عالی، سال پنجم 5، شمارة 18، ص 45ـ66.
Bartltt, L. E. & J. A. Morgan (1991). Choosing the College Textbook: Selection Checklist for Instructor Use Curriculum and Program Planning, ERIC. Edu. Collins English Dictionary.
Boswell C. & Sh. Cannon (2012). Introduction to Nursing Research, 3rd ed., MA: Jones & Bartlett Publishers Collins English Dictionary.
Hamilton, D. (1990). “What is a textbook?” Paradigm, 1(3). Available at http://www.ed.uiuc.edu/faculty/westbury/Paradigm/hamilton.htm retrieved on August 15, 2005.
Hannafain, M, J. & S. Land (1997). “The Foundations and assumption of technology enhanced, studentcentered learning environments”, Instruction Scinece, 25, pp. 167-202.
Harrison, A. G. (2001). “How do teachers and textbook writers model scientific ideas for students?”, Research in Science Education, 31, pp. 401-436.
Hey, J., Linsey, J., Agogino, A. & K. Wood (2008). “Analogies and metaphors in creative design”, International Journal of Engineering Education, 24(2): pp. 1-19.
Nori, A. (2011). Develop a Conceptual Framework Program is Compatible with Brain, PhD Thesis University of Tarbiyat Modares.
Thomas, James & Angela Harden (2008), Methods for the Thematic Synthesis of Qualitative Research in Systematic Reviews, ESRC National Centre for Research Methods NCRM Working Paper Series Number (10/07), Social Science Research Unit, London.
Wilson, Ruth et al. (2003), The Web Experiment in Electronic Textbook Design, available at: proquest.umi.com.