اسدی، علی، شریعتی، سید صدرالدین، نعیمی، ابراهیم (1400)، ارائه الگوی نظری تربیت اجتماعی کودکان بر اساس آیات قرآن کریم، پژوهش در نظامهای آموزشی، دوره 15، شماره 53، 57-42.
اسلامیان مرضیه، کشتی آرای، نرگس (1393)، تبیین مؤلفههای برنامه درسی مبتنی بر دیدگاههای تربیتی افلاطون و فارابی، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال یازدهم، دوره دوم، شماره 13، 18-33.
افلاطون (1401)، پنج رساله شجاعت، دوستی، ایون، پروتاگوراس، مهمانی، ترجمه محمد صناعی، تهران، هرمس.
اوزمن، هوارد ا، کراور، سموئل ام. (1396)، مبانی فلسفی تعلیموتربیت، ترجمة گروه علوم تربیتی، تهران، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
آزادمنش، سعید، ایروانی، شهین (1396)، تبیین مبانی فلسفی صیانت از قانون و بایستههای تربیتی آن از منظر افلاطون و کانت، دو فصلنامه فلسفه تربیت، سال دوم، شماره دوم، 7-36.
جلیلی، راضیه، جهان، جواد (1396)، تحلیل محتوای کتب مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از منظر میزان توجه به مهارتهای اجتماعی فلنر، پژوهشنامه تربیتی، سال سیزدهم، شماره 53، 17-42.
خسروی مراد، لیلا، فیضی، زهرا (1400)، مرور نظاممند پژوهشهای قرآنی مرتبط با تربیت اجتماعی، دوفصلنامۀ علمی علوم تربیتی ازدیدگاه اسلام، دورۀ نهم، شمارۀ هفدهم، 65-91.
شاتو، ژان (1398)، مربیان بزرگ، ترجمة غلامحسین شکوهی، تهران، دانشگاه تهران.
شورای عالی انقلاب فرهنگی (1390)، مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران، تهران، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
شیروانی شیری، علی، جهرمی، ساجده، دهقانی، زهرا (1400)، شناسایی مهارتها و شایستگیهای معلم در آموزش و تربیت اجتماعی و سیاسی، پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، دوره سوم، شماره سوم.
طباطبایی، مینو (1397)، بررسی مؤلفههای تربیت سیاسی در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی، پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، 26 (دوره جدید)(40)، 119-136.
فارابی، محمد بن محمد (1390)،
علوم احصایی، ترجمه حسین خدیوجم، تهران،
علمی و فرهنگی.
کاردان، علی محمد (1397)، سیر آراء تربیتی در غرب، تهران، سازمان سمت.
کمپرس، تئودور (1375)، متفکران یونانی، جلد 2، ترجمة محمد حسن لطفی، تهران، خوارزمی.
گل محمدیان، محسن، فربد، زهره (1394)، اثربخشی گروهدرمانی شناختی– رفتاری بر کفایت اجتماعی و شادکامی دانشآموزان، فصلنامه پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی،2(2)، 68-79.
محمدیان، بتول (1389)، بررسی تحلیلی تربیت اجتماعی از دیدگاه افلاطون و فارابی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
مرادی، علیرضا، بیرامی، منصور (۱۳۸۵)، تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانشآموزان (مدل فلنر)، مجله روانشناسی دانشگاه تبریز، شماره ۴، 4۷-6۷.
مرزوقی، رحمت اله، اناری نژاد، عباس (1386)، تربیت اجتماعی از منظر نهجالبلاغه، تربیت اسلامی، سال دوم، ش ۴، 163-192.
میرزامحمدی، محمدحسن (1381)، بررسی مقایسهای اهداف تعلیموتربیت از دیدگاه افلاطون و فارابی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و سوم، شماره 2، 203-227.
میرزامحمدی، محمدحسن (1383)، بررسی مقایسهای اندیشههای فلسفی افلاطون و فارابی، نشریه دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز، سال 47 ، شماره مسلسل 191، 55-74.
میرزامحمدی، محمدحسن (1395)، واکاوی مفهوم «پایدیا» و دستاوردهای آن برای آموزشوپرورش در عصر جهانی شدن، راهبرد فرهنگ، شماره سی و پنجم، 175-201.
نانکلی، یاسر، میرزامحمدی، محمدحسن، ایمانی، محسن (1400)، تبیین تربیت اجتماعی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و تحلیل آن براساس نظریه تربیت اجتماعی فارابی، پژوهش در مسائل تعلیموتربیت اسلامی، سال بیست و نهم، دوره جدید، شماره، 52، 215-255.
نجفی، محمد، شاه جعفریان، اعظم (1400)، ضرورت تربیت اجتماعی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی، تربیت اسلامی، سال شانزدهم، شماره 37، 101-120.
نوبخت، ثریا (1387)، تبیین و نقد تربیت اجتماعی مبتنی بر نظریه مدینه فاضله افلاطون با تکیه بر آراء فارابی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
یاراحمدیان، نسرین (1391)، ارتقای توانمندی فردی– اجتماعی و سلامت عمومی نوجوانان از طریق افزایش کفایت اجتماعی، مجله علوم رفتاری، (6)، 279-288.
یگر، ورنر ویلهلم (1393)، پایدیا (جلد دوم)، ترجمة محمدحسن لطفی، تهران، خوارزمی.
یوسفی، علیرضا (1376)، نظریات افلاطون و دیویی درباره تربیت اجتماعی و عقلانی، پایاننامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکده علوم انسانی.
Burgin, M. (2018), Ideas of Plato in the Philosophy of the 21st Century: An Introduction, Athens Journal of Humanities and Arts, 5(1), 7-12.
Cheungck, l. (2012), Improving social competence throung character education, Evaluation and program planning;33(3):255-63.
Magee, B. (2001), The story of philosophy, London: Dorling Kinderseley Press.
Toufiq Imami, H. (2020), Plato’s Idea of Music in Education for Inculcating Moral Values. European Journal of Education Studies. Volume 7 , Issue 11 ,316-328.
Mirzamohammadi, M. H. (2008), Plato’s Educational Viewpoints and the Era of Globalization. Paideia: Education in the Global Era. Vol 1. Edited by Konstantine Boudoris. Athens: International Center for Greek Philosophy and Culture, 165-17.