تدوین و اعتباریابی چارچوبی برای طراحی و تولید کتاب‌ درسی دانشگاهی الکترونیکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتباریابی چارچوبی برای طراحی و تولید کتاب‌ درسی الکترونیکی انجام شد. برای نیل به این هدف، از روش پژوهش آمیخته از نوع طرح اکتشافی استفاده شد. با استفاده از تحلیل محتوای کیفی استقرایی، مؤلفه‌ها و شاخص‌های کتاب درسی الکترونیکی از درون نتایج پژوهش‌های مرتبط با این نوع از کتاب‌ها استخراج شد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، پژوهش‌های داخلی و خارجی انجام شده در مورد کتاب‌ درسی الکترونیکی بود که از پایگاه‌های اطلاعاتی دریافت شدند. با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد41 پژوهش انتخاب، و جهت استخراج مؤلفه‌ها و شاخص‌ها به روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفتند و «چارچوب طراحی و تولید کتاب درسی الکترونیکی دانشگاهی» تدوین شد. در بخش کمی، جهت اعتباریابی چارچوب پیشنهادی، توضیحات مربوط به چارچوب به پیوست یک پرسشنامه در اختیار 30 نفره از متخصصان تکنولوژی آموزشی و یادگیری الکترونیکی، کتاب درسی دانشگاهی، و نشر الکترونیک قرار گرفت. بر اساس نتایج تحلیل کیفی، برای چارچوب پیشنهادی کتاب درسی الکترونیکی، تعداد چهار مؤلفه اصلی محتوایی، آموزشی، فناوری، و نشر الکترونیک، و 38 مؤلفه خرد به دست آمد. نتایج حاصل از اعتباریابی درونی چارچوب بر اساس نظرات متخصصان که تحلیل داده‌های آن با استفاده آزمون‌های آماری T تک نمونه‌ای، نسبت روایی محتوایی، و ضریب روایی محتوایی، ‌و توسط نرم‌افزار SPSS نسخه 22 انجام شد، نشان داد که چارچوب پیشنهادی از اعتبار درونی مناسبی برخوردار است. بنابراین، چارچوب پیشنهادی حاصل از این پژوهش را می‌توان به عنوان یک راهنمای عمل برای طراحی و تولید کتاب‌های درسی الکترونیکی دانشگاهی مورد استفاده قرار داد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing and validating a framework for designing and producing of academic e-textbooks

نویسنده [English]

  • taleb zandi
The Institute for Research and Development in the Humanities (SAMT), Tehran. Iran
چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of developing and validating a framework for designing and producing e-textbooks. To achieve this goal, a mixed method in a type of the exploratory was used.by using qualitative content analysis in a type of inductive method, the components and indicators of e-textbooks was extracted .The statistical population of the research in the qualitative part was Persian and English researches conducted on e-textbooks . Using the purposeful sampling method, 41 research results selected and analyzed by thematic analysis method to extract components and indicators. After the making some necessary corrections, the proposed framework under the title “A Framework for designing and producing academic e-textbooks" was developed. Then, in the quantitative part, for the internal validation of the proposed framework, the Framework schematic and related explanations were given to a 30 number of educational technology and e-learning experts, academic textbooks experts, and electronic publishing experts. Based on qualitative results, for designing and producing e-textbook, a framework consisting of four main components under the headings of content, educational, technological, and electronic publishing components, and 38 micro components were obtained. The results of the internal validation of the framework based on the opinions of experts that done by using one-sample T-tests, content validity index, and content ratio, and carried out by SPSS version 22 software, showed that the proposed framework has high validity. Therefore, the proposed framework resulting from this research can be used as a practical guide for the design and production of academic e-textbooks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • academic e-textbook
  • e-learning
  • e-content production
  • digital age