اسعدی، علیرضا (1391). درسنامة فلسفه براساس بدایةالحکمه علامه طباطبایی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
اسلامی، حسن (1384). «فلسفة اسلامی و فلسفه غرب در آینه متون آموزشی»، مجلة آینه پژوهش، شمارة 92، ص 2ـ21.
اکبری، رضا (۱۳۸۴). «نقد و بررسی نظام آموزش فلسفه در دانشگاههای کشور، ارائة راهی نو»، مجله نقد و نظر، شمارة 37 و 38، ص 321ـ327.
اکرمی، موسی (۱۳۸1). «فلسفه اسلامی نگاهی به ویژگیهای آسیبشناسی و وظیفة کنونی»، نامة فلسفه، شمارة 12.
امید، مسعود (1385). «تأملی در مختصات دانش فلسفه و فلسفهورزی»، مجلة فلسفه و کلام، شمارة 10،
ص 35ـ45.
بهشتی، احمد (1385). «الگوهای سنتی و جدید آموزش فلسفه اسلامی»، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزههای فلسفه، کلام، ادیان و عرفان، ج ۲، به کوشش دکتر حسین کلباسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی.
پورحسن، قاسم (۱۳۸۵). «ضرورتها و اولویتهای پژوهش و تدوین متون جدید در فلسفه»، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزههای فلسفه،کلام، ادیان و عرفان، ج ۳، به کوشش دکتر حسین کلباسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی.
پورحسن، قاسم (۱۳8۸). «دارالحکمة تهران (شیوة تعلیم و تدریس فلسفه در دانشگاههای ایران نیازمند تحول پایهای و بنیادین است)»، خردنامة همشهری، شمارة 33 و34.
حقانی زنجانی، حسین (1392). شرح نهایة الحکمه، ج 1 و 2، تهران: دانشگاه الزهرا.
حکمت، نصرالله (۱۳۸۵). «انجماد فلسفة اسلامی در عصر حاضر»، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزههای فلسفه، کلام، ادیان و عرفان، ج ۳، به کوشش دکتر حسین کلباسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی.
حکمت، نصرالله (۱۳۹۳). «فلسفة کارا و زنده: گفتوگو با دکتر نصرالله حکمت»، سورة اندیشه، شمارة
78ـ 79.
خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۷۷). فرار از مدرسه: زندگی نامة خودنوشت، تهران: جامی.
خوانساری، محمد (1385). «متون درسی فلسفه اسلامی و متون فلسفه غربی و تاریخهای فلسفه»، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزههای فلسفه،کلام، ادیان و عرفان، ج ۲، به کوشش دکتر حسین کلباسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی.
ذهبی، سید عباس (۱۳۸۵). «پویایی فلسفه اسلامی و راهکارهای آن»، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزههای فلسفه، کلام، ادیان و عرفان، ج ۲، به کوشش دکتر حسین کلباسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی.
ربانی گلپایگانی، علی (1371). ایضاح الحکمه، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی.
زاهدی، محمد صادق (1393). «فلسفه کاربردی و میانرشتگی»، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، دورة ششم، شمارة 2.
سعیدی روشن، محمدباقر (1390). بدایةالحکمه به شیوة پرسش و پاسخ، قم: دارالفکر، اندیشه مولانا.
شجاعی جوشقانی، مالک (1397). «ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﺑﺮ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﯾﺰﯼ ﺁﻣﻮﺯﺷﯽ ﻭ ﻣﺘﻮﻥ ﺩﺭﺳﯽ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﻓﻠﺴﻔﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ»، ﭘﮋﻭﻫﺶ ﻭ ﻧﮕﺎﺭﺵ ﮐﺘﺐ دانشگاهی، شمارة 24.
شیخ رضایی، حسین (۱۳۸۸). «تفکر اینجا و آنجا (مقایسة تحلیلی نظام آموزش فلسفه بین ایران و غرب)»، خردنامة همشهری، شمارة ۳۳ و۳۴.
شیروانی، علی (1375). التمهید فیالحکمه الالهیه، قم: دارالعلم.
شیروانی، علی (1398). ترجمه و شرح بدایةالحکمه، قم: دارالفکر.
صابری نجف آبادی، ملیحه (۱۳۹۳) «ضرورت تدوین کتاب فلسفه اسلامی با رویکرد آموزشی»، مجلة پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، شمارة ۳۳.
طالبزاده، سید حمید (1385). «بحران در آموزش فلسفة اسلامی»، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزههای فلسفه، کلام، ادیان و عرفان، ج 3، به کوشش دکتر حسین کلباسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی.
طباطبایی، محمدحسین (1390ﻫ.ق). بدایةالحکمه، قم: دارالحکمه.
غرویان، محسن و سید محمدرضا طالبیان (1386). بدایةالحکمه (مصطلحات انگلیسی/فارسی)، قم: دارالفکر.
کدیور، محسن (1385). «بررسی متون آموزشی فلسفه اسلامی»، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزههای فلسفه، کلام، ادیان و عرفان، ج ۱، به کوشش دکتر حسین کلباسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی.
کدیور، محسن (۱۳۸۶). «نقد حال فلسفه (1) و (2)»، ماهنامة بازتاب اندیشه، شمارة ۸۵ ، ص 39ـ48.
کرمانی، طوبی (۱۳۸۵). «وضعیت کنونی آموزش فلسفه اسلامی در ایران و ارائة راهکارهایی برای بهبود آن»، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزههای فلسفه، کلام، ادیان و عرفان، ج 3، به کوشش دکتر حسین کلباسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی.
گرامی، محمدعلی (1393). آغاز فلسفه (ترجمة بدایةالحکمه)، قم: بوستان کتاب قم.
مصباح یزدی، محمد تقی (1387). درآمدی بر آموزش فلسفه، تهران: نشر شفق.
مصطفوی، شمس الملوک (۱۳۸۴). «آسیب شناسی فلسفه در ایران امروز»، نامة فرهنگ، شمارة ۵۷،
ص 160ـ163.
مصلح، علی اصغر (1384). «تفکر فلسفی در ایران معاصر»، حکمت و فلسفه، شمارة 3.
ملکی، محمد (1376). آشنایی با متون درسی حوزههای علمیه ایران (شیعی، حنفی و شافعی)، قم: دارالثقلین.
ملکیان، مصطفی (1384). «آفات فلسفهورزی در ایران»، ماهنامة بازتاب اندیشه، شمارة 71، ص 57 ـ 65.
منصوریان، یزدان (1392). «صد ویژگی کتابهای دانشگاهی کارآمد و اثربخش»، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، دورة 17، شمارة 29، ص 1ـ17.
موسوی پروانی، سید عزیز (1388). «آسیبشناسی مباحث فلسفه در حوزه شیعه»، کوثر معارف، شمارة 10، ص 85 ـ111.
ناجی، سعید (۱۳۸۵). «نقدی بر کتابها و کلاسهای درسی علوم انسانی»، مجموعه مقالات همایش بررسی متون و منابع حوزههای فلسفه، کلام، ادیان و عرفان، ج ۲، به کوشش دکتر حسین کلباسی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و علوم انسانی.
ناصریراد، علی (1386). تلیخص بدایةالمعارف: بهصورت پرسش و پاسخ، نموداری، تهران: استوار.
نوری، محمد و مرتضی حاج حسینی (1386). زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر عبدالجواد فلاطوری، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
یثربی، چیستا (1383). «ریختشناسی تطبیقی سینمای دینی در شرق و غرب»، مجلة بیناب (سورة مهر)، شمارة 7، ص 188ـ 195.